Annons

Glapp i Summilux-M 50mm Asph.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe H

Medlem
Har hittat en begagnad Summilux-M 50mm Asph. , är dock lite tveksam då den uppvisar ett tydligt glapp mellan den första ringen (den med angivna skärpedjup/bländare) och ringen för avståndsinställning. Bajonetten sitter fast så den är det inte.

Glappet känns tydligt när man "vickar" på optiken och är så stort att det syns med ögat i spalten mellan ringarna och påverkar även dubbelbilden vid instållning av avstånd, gör det svårt att ställa in speciellt på nära håll.

Undrar om det finns någon som har den aktuella optiken och kan säga något om hur den är? Kan det vara en fråga om justering? Optiken är annars i nyskick... underligt... tacksam för svar.

Mvh

Uffe
 

elgenper

Aktiv medlem
Känns det även vid oändlighetsläget? På mitt (nyköpt för drygt ett år sen, och med perfekt fokus o skärpa) kan man med lite god vilja känna en aning glapp i mellanfokusintervallet (sådär 1 - 3 m), men inte i ändläget för oändligt.

Det här är ett "svårt" objektiv ur justeringssynpunkt; det har flytande linselement och därmed en mer komplicerad mekanism än en glugg där hela linspaketet flyttas vid fokusering. Jag vet att många klagar på trög fokusering, eller på att det kärvar på ett visst avstånd &c, och får det justerat hos Leica. Mitt känns bra hela vägen; troligen är priset för det ett minimalt glapp. Jag tror inget någorlunda lättgående objektiv också är helt glappfritt, det skulle kräva enormt exakta mått på alla mekaniska delar.

Själv bekymrar jag mig inte ett dugg, så länge glappet är litet och inte ökar med tiden. Det är viktigare att kunna fokusera snabbt med bara ett finger.. Men ser Du det även i mätsökaren är det för mycket, den saken är ju klar.
 
Senast ändrad:

Uffe H

Medlem
Tack för svar!

Glappet är likadant över hela avståndsskalan. Det verkar inte ha med snäckgången att göra, mera som ett rent "mekaniskt" spel.

Mvh

Uffe
 

elgenper

Aktiv medlem
Låter inte riktigt bra, speciellt inte om det faktiskt påverkar mätsökaren. Men det här är kvalitetsgrejor som kan justeras. Är det en affär som säljer med begagnatgaranti kan Du ju utnyttja den, men en privataffär är ju mer riskabelt. En översyn hos Leica kostar minst 2 - 3 tusen, men sen skall det vara likvärdigt med ett nytt.
 

Uffe H

Medlem
Så blev det

Lite sent svar kanske, men jag gav upp det här med begagnat efter ytterligare ett försök och beställde nytt.

Först fick jag ett objektiv som på något sätt var "dött" på full öppning, inte bra, det gick tillbaka till Leica.

Det andra jag fick var riktigt bra så det slog jag till på i höstas, sitter på för det mesta nu, ett lyft för fotograferandet!

Tack Per för hjälp i funderandet!

Uffe
 
ANNONS