Annons

Hur vet man vilket objektiv och är Nikon D7000 en bra förstakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanna198

Medlem
Hej!
Är på jakt efter min första systemkamera och har nu kommit fram till att det förmodligen blir en Nikon D7000. Eller är det bättre som nybörjare att köpa en nybörjarkamera som exempelvis d3000? Var från början inne på en Nikon D5600 men har fått höra att det är bättre att köpa en äldre modell och lägga pengarna på objektivet istället, hur ska man tänka? Älskar att fotografera men vill bli bättre och lära mig. Då är frågan vad för objektiv man ska ha till?
Jag har precis fått en liten dotter så mycket barnbilder kommer det att bli och jag vill även kunna ta fina semesterfotografier och naturbilder. Min budget ligger på ca 7-8000 kr allt som allt. Nikon D7000 finns ute för 2500-3000 kr. Hur mycket ska man lägga på ett objektiv och ska man ha ett bra eller flera att byta mellan? Är Nikon Ai-s 85 2 något att satsa på?

Hoppas att någon kan hjälpa en att få lite koll.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag tror det är en bra kamera. Jag tycker själv inte riktigt om instegsmodellerna då huset är lite för litet och det är krångligt att justera inställningarna utan att knappa omkring i menyer. Vill du lära dig hantera kameran tror jag det är ett bra alternativ, vill du bara peka och trycka av räcker nog instegsmodellerna.

85 är en trevlig brännvidd och utmärkt för porträtt men vill du ta foton inomhus är den nog väl lång. En allroundzoom kanske skulle passa dig bättre. Den kommer förmodligen vara tekniskt sämre på alla bilder men användbar till det mesta. Nästa steg när du har mer känsla för hur du fotar kan vara något fast, eller annan zoom om det passar bättre.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Objektiv är ngt man känner in vad man vill ha.
Mitt förslag är att skaffa ett TYP 17-55 med VR som start.

Billigast Nikons 18-55/3,5-5,6 vr kanske inte så ljusstarkt men funkar till det mesta. Billig o man behöver inte vara så försiktig. Nu på sommaren så räcker ljuset oftast.
Eller en 2,8-zoom med vr i det brännviddsområdet, lite dyrare men det kan också vara så att iom att det har en hyffsad ljusstyrka så köper man inte fasta ljusstarka som komplement.
Men det kanske räcker med 2,8, fasta objektiv är inte för alla.

Kan du låna objektiv för att känna in om det är rätt så är det definitivt billigast.

VET du redan nu att 24mm, (eller85 eller macro osv), DET är just DIN grej så köp just ett sådant objektiv.
Kan du köpa det begagnat så kan du sälja det med väldigt lite förlust om du ångrar dig.
Det finns alltid köpare till populära brännvidder oavsett om de är dyra eller ej.
 

ztenlund

Aktiv medlem
AI-S 85/2 är ett äldre objektiv med manuell fokus och utan elektroniska kontakter. Med D7000 får du förvisso exponeringsmätning, men du måste fortfarande fokusera manuellt. Beroende på vilken kameramodell det är så kan även exponeringsmätningen utebli beroende på avsaknad av AI-koppling.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
85 är väl fint.
Men absolut inte som enda objektiv till en APS.
Jag hade absolut INTE köpt ett manuellt objektiv.
Autofokus i princip alla dar i veckan.

Jag kan tänka mig manuell fokus om:
Det är ngt jag verkligen vill ha OCH att priset till att få med AF är hutlöst i förhållande till hur mycket jag skulle använda det.

Jag har i många år suktat efter ett AF 200/2,0. Men va fn över 50 000 för ett objektiv som jag kanske använder 3ggr om året. Hade jag använt det varje vecka så hade jag köpt det direkt. Men verkligheten är att kameran åker fram lite spontant varannan vecka. Men vinner jag på Triss....(o redan har köpt en liiiiten Porsche) så kanske...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du hitta Nikons 18-55 eller 18-135 så kanske det räcker som start.
Eller 18-55 & ett 55-250 i princip ger den kombinationen alla brännvidder utom extrema vidvinklar.
Billigt och man slipper äta gröt i ett halvår.
Skulle man sen önska ngt mer så tar man det när behovet uppstår.
Till vintern kanske man hellre vill ha en separat blixt så det blir ngt på sensorn när tomten kommer.
Kanske en Yongnuo 685 med sändare.
Eller ett fast 35/1,8.... eller ....
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!
Är på jakt efter min första systemkamera och har nu kommit fram till att det förmodligen blir en Nikon D7000. Eller är det bättre som nybörjare att köpa en nybörjarkamera som exempelvis d3000? Var från början inne på en Nikon D5600 men har fått höra att det är bättre att köpa en äldre modell och lägga pengarna på objektivet istället, hur ska man tänka? Älskar att fotografera men vill bli bättre och lära mig. Då är frågan vad för objektiv man ska ha till?
Jag har precis fått en liten dotter så mycket barnbilder kommer det att bli och jag vill även kunna ta fina semesterfotografier och naturbilder. Min budget ligger på ca 7-8000 kr allt som allt. Nikon D7000 finns ute för 2500-3000 kr. Hur mycket ska man lägga på ett objektiv och ska man ha ett bra eller flera att byta mellan? Är Nikon Ai-s 85 2 något att satsa på?

Hoppas att någon kan hjälpa en att få lite koll.
Nikon Ai-s är över 30 år gammal konstruktion avsedd för kameror med film utan autofokus. På en D7000 blev den omräknade brännvidden motsvarande 127mm, dvs ett teleobjektiv som gör att du behöver stå en bit ifrån. Ok för porträtt där motivet är stilla. Det fungerar säkert (det gjorde det på 70-talet också) men du kommer snart att önska att du valt ett objektiv med autofokus istället. Ett AF 35/f1,8 dx är ett billigt men bra ljusstarkt objektiv.
Personligen tycker jag mer vidvinkel än så är mer användbart. T.ex. (åter) en 12-24/4 zoom. Men den kräver lite mer ljus.

D7000 har lite gammal sensorteknik. Men har man tillräckligt med ljus är bruset inget problem. Nyare kameror kan använda kortare slutartider då man kan skruva upp ISO mer. Det är en stor fördel vid rörliga motiv.

Min första digitala systemkamera var en Nikon d2x. Den är både stor och tung och inget jag skulle rekommendera för "normala" människor men den är extremt mycket kamera för pengarna idag, förutom det där med bruset vid iso400 och uppåt. Det gick att ta bra bilder när ljuset var tillräckligt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Föreslår att du börjar med en D7100 istället, borde kunna fås för 3500-4000. Jag sålde min för 3900:- för ett år sedan.

Som allround antingen nikons 16-85/3,5-5,6, ett bra och skarpt objektiv men inte så ljusstarkt så komplettera denna med tex 35/1,8. En begagnad 16-85 ligger nog på 2500-3000:- och 351,8 på ung 1000:-

Som alternativ skulle man kunna tänka sig någon av sigma eller Tamrons 18-50/2,8, kanske 2000:-
 

dumbo

Aktiv medlem
D7000 är en helt okej kamera men D7100 är, som sagt, lite modernare och inte SÅ mycket dyrare. Om det verkligen inte går att klämma in en D7100 i budgeten så är D7000 fortfarande en okej kamera, men i lite svagare inomhusljus är det trevligare med den lite nyare sensorn i D7100.

Som objektiv skulle jag föreslå Sigma EX 17-50/2.8 DC OS HSM. Det är ett riktigt bra objektiv med vettig ljusstyrka och stabilisering och inte så farligt dyrt. Nytt kostar det dryga 3000kr och letar man begagnat så kommer man, såklart, ner en bit till.

När din dotter börjar röra på sig så är det nog bra att ha en extern blixt som går att studsa i tak/vägg något som är bra att ha sparat ihop till.
Jag har en D750, oftast med en 35/1.8 på när jag fotar familjesammankomster/julafton/kalas osv och även då kan det ibland blir svårt att få ljuset att räcka och då har jag, kan man säga, två exponeringssteg mer ljus.
Du kan ju avhjälpa det ena genom att skaffa ett ljusstarkare objektiv, såklart, men en blixt är himla bra att ha. Se till att det blir en som du kan styra trådlöst med den inbyggda blixten i D7000/D7100 bara.
 

Sanna198

Medlem
Tack så jättemycket för all hjälp!!
Med andra ord så är det en Nikon D7100 som jag ska satsa på.
Har två alternativ som eventuellt skulle kunna vara intressanta då?

Antingen en Nikon D7100 med Nikkor 18-55 objektiv för 5000:-

eller

en Nikon D7100 med 16-85 för 7200:-

Några tankar om dom?
 

dumbo

Aktiv medlem
Antingen en Nikon D7100 med Nikkor 18-55 objektiv för 5000:-

eller

en Nikon D7100 med 16-85 för 7200:-
Av dessa två alternativ är ju 16-85:an ett roligare/bättre objektiv. Mer vidvinkel, längre tele, bättre bildkvalitet. Båda objektiven är dock aningen ljussvaga så du bör nog tänka i banor om att även skaffa ett AF-S DX 35/1.8 och/eller en blixt för inomhusfoto.
Om detta nu är begagnade paket där objektiven följer med vare sig man vill det eller inte så hade man ju även kunnat tänka sig att köpa den med 18-55:an, sälja det objektivet (det är nog lättare att sälja än 16-85:an, inbillar jag mig) och köpa ett Sigma 17-50 som jag föreslog enl. ovan.
 

nicdah

Aktiv medlem
Jag skulle vara försiktig med D7100 och 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM. Det finns dom som haft konstigheter med den kombinationen. Tänkte själv köpa ett sådant till min D7100 innan jag bytte upp mig till D750. Tydligen har det varit problem med att bildstabiliseringen hänger kvar en tid efter bilden tagits oavsett om den är on eller off. Dessutom finns det problem när man vill zooma in och titta på en tagen bild. Svenska generalagenten bekräftade att det finns problem och som inte löses med uppgradering av firmware. Inga säljare jag talat med har känt till detta men jag hittade en tabell på Sigmas japanska sida visade vilka modeller av Nikon som har detta problem. Kolla på länken nedan, det finns en asterisk vid flera av deras objektiv med bildstabilisering. Kanske därför ART serien saknar VR, vem vet !!

https://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/popups/lenses-correspondence/
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej!
Är på jakt efter min första systemkamera och har nu kommit fram till att det förmodligen blir en Nikon D7000. Eller är det bättre som nybörjare att köpa en nybörjarkamera som exempelvis d3000? Var från början inne på en Nikon D5600 men har fått höra att det är bättre att köpa en äldre modell och lägga pengarna på objektivet istället, hur ska man tänka? Älskar att fotografera men vill bli bättre och lära mig. Då är frågan vad för objektiv man ska ha till?
Jag har precis fått en liten dotter så mycket barnbilder kommer det att bli och jag vill även kunna ta fina semesterfotografier och naturbilder. Min budget ligger på ca 7-8000 kr allt som allt. Nikon D7000 finns ute för 2500-3000 kr. Hur mycket ska man lägga på ett objektiv och ska man ha ett bra eller flera att byta mellan? Är Nikon Ai-s 85 2 något att satsa på?

Hoppas att någon kan hjälpa en att få lite koll.
Om jag visste det jag vet idag för 15 år sedan , hade jag valt en fullformatare. Oj vad pengar jag hade sparat! När det gäller glas handlar det mycket om VAD du fotograferar mest. En vidvinkel , en zoom och ett tele kommer du långt med.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Om jag visste det jag vet idag för 15 år sedan , hade jag valt en fullformatare. Oj vad pengar jag hade sparat! När det gäller glas handlar det mycket om VAD du fotograferar mest. En vidvinkel , en zoom och ett tele kommer du långt med.
För femton år sedan fanns ingen fullformats digitalkamera från Nikon (och bara mycket dyra proffskameror från andra) ;)
 

lonian

Aktiv medlem
Nikon D7000 är en bra kamera som håller än. Tycker att du borde köpt till ett nikon 35mm f1.8 Dx objektiv.
Den sitter perfekt på kameran och blir som ett normaloptik. Bra om du fotar inomhus tex.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag skulle vara försiktig med D7100 och 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM. Det finns dom som haft konstigheter med den kombinationen. Tänkte själv köpa ett sådant till min D7100 innan jag bytte upp mig till D750. Tydligen har det varit problem med att bildstabiliseringen hänger kvar en tid efter bilden tagits oavsett om den är on eller off. Dessutom finns det problem när man vill zooma in och titta på en tagen bild. Svenska generalagenten bekräftade att det finns problem och som inte löses med uppgradering av firmware. Inga säljare jag talat med har känt till detta men jag hittade en tabell på Sigmas japanska sida visade vilka modeller av Nikon som har detta problem. Kolla på länken nedan, det finns en asterisk vid flera av deras objektiv med bildstabilisering. Kanske därför ART serien saknar VR, vem vet !!

https://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/popups/lenses-correspondence/
Detdär verkar ju en smula problematiskt/irriterande. Det har jag helt missat. Det finns ju för all del motsvarande från Tamron att kolla på, även om den inte är lika bra optiskt och den är dyrare.

Med denna vetskap är kanske inte de kit med 18-55 eller 16-85 som var på tapeten här ovan så dumma. Kompletterade med en begagnad 35/1.8.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej!
Är på jakt efter min första systemkamera och har nu kommit fram till att det förmodligen blir en Nikon D7000. Eller är det bättre som nybörjare att köpa en nybörjarkamera som exempelvis d3000? Var från början inne på en Nikon D5600 men har fått höra att det är bättre att köpa en äldre modell och lägga pengarna på objektivet istället, hur ska man tänka? Älskar att fotografera men vill bli bättre och lära mig. Då är frågan vad för objektiv man ska ha till?
Jag har precis fått en liten dotter så mycket barnbilder kommer det att bli och jag vill även kunna ta fina semesterfotografier och naturbilder. Min budget ligger på ca 7-8000 kr allt som allt. Nikon D7000 finns ute för 2500-3000 kr. Hur mycket ska man lägga på ett objektiv och ska man ha ett bra eller flera att byta mellan? Är Nikon Ai-s 85 2 något att satsa på?

Hoppas att någon kan hjälpa en att få lite koll.
Natur och porträtt låter som fullformat för mig. D700 för 3500, 50 1.8D för ca 500 kr för porträtt och det sista på en vidvinkel värd namnet?
Isoprestandan lider väl lite men å andra sidan fotar man mestadels i bra ljusförhållanden vad gäller natur och porträtt. Jag hade valt objektiv med autofokus.
 
ANNONS