Annons

Liten smidig kamera med flexibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tatchita

Medlem
Jag älskar att fota och har gjort så under flera års tid. Har en gammal Canon 550D liggandes. Har dock blivit använd allt mindre pga av dess otymplighet att ta med. Är nu ute efter en mindre och smidigare kamera som alltid kan vara med, men fortfarande med stora möjligheter. Har funderdat på spegellöst alternativ. Är inte så väl insatt i det tekniska. Vill inte ha allt för liten sensor dock.

Kan inte lägga hur mycket pengar som helst till en början men kanske runt 5000 med viss flexibilitet i budgeten.

Fotar gärna natur, porträtt, barn, ögonblicksbilder och gillar detaljer.

Tacksam för alla tips och råd.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Om du vill vara kvar i Canonsystemet så har den spegellösa Canon M50 fått bra omdömen och anses som prisvärd, dock en bit över din budget. Det finns en test här på fotosidan och på många andra ställen också. Omdömen som "bästa kompakt" mm brukar Sony RX100 få men den är väsentligt dyrare.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Jag bytte till en Panasonic Lumix GX80 som jag är mycket nöjd med. Den stora kameran blev liggande hemma alldeles för ofta.
GX80 ligger ungefär i den prisklass som du tänker dig, objektiven är rätt billiga och framförallt lätta!
 

Tatchita

Medlem
Om du vill vara kvar i Canonsystemet så har den spegellösa Canon M50 fått bra omdömen och anses som prisvärd, dock en bit över din budget. Det finns en test här på fotosidan och på många andra ställen också. Omdömen som "bästa kompakt" mm brukar Sony RX100 få men den är väsentligt dyrare.
Canon M50 låter som ett vettigt alternativ. Är det någon som vet om det är svårt att hitta tillhörande objektiv, om man vill inte vill gå på objektiv för fullformaten?
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag bytte till en Panasonic Lumix GX80 som jag är mycket nöjd med. Den stora kameran blev liggande hemma alldeles för ofta.
GX80 ligger ungefär i den prisklass som du tänker dig, objektiven är rätt billiga och framförallt lätta!
GX80 är vad jag tänkte också först på. Har själv en G80 som är nära släkting med GX80 och är mycket nöjd med den. Just nu finns GX80 att köpa ny med ett mycket kompakt 12-32mm zoomobjektiv för ungefär 4000.

Sony RX100 föreslaget känns också vettigt för min del, men för att hålla budget (vad gäller nyköp i alla fall) behöver man hålla sig till RX100II eller RX100III möjligtvis och jag vet inte hur bra de håller måttet numera. Fast möjligtvis är de absolut ett bra val fortfarande.
 

PerL2

Aktiv medlem
Om du säljer din gamla kamera och om du har något extra objektiv så kanske du kan få ihop lite mer pengar. Då skulle du kunna köpa en begagnad Panasonic G80 + Panasonic 14-140 objektivet. Jag har själv dessa och det är ett rätt så lätt paket, samtidigt som man har ett riktigt kameragrepp vilket är ett stort plus. Vissa små kameror blir besvärliga att hålla i. Man får även bra kvalité med 10x zoom så du skulle kunna klara dig med ett objektiv och kan utöka framöver vid behov. Just nu tar jag med mig detta paket plus ett extra objektiv i normala fall = mycket liten och lätt kameraväska.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3917900
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1873630
 

Hasse_l_Blad

Ny medlem
Sony A6000 finns nu i paket för 7.500:-

Sony A6000 svart+ E 16-50/3,5-5,6 PZ OSS + E 55-210mm f/4,5-6,3

Du kan dessutom köpa till adapter för att använda vanliga SLR objektiv.
 

Tatchita

Medlem
Finns det mycket objektiv tillgängliga till sony a serien?

Har fått tips om antingen Olympus e-pl8, Lumix gx80 eller Sony A6300. Vad finns det för för och nackdelar med de olika?
 

RobinN

Aktiv medlem
Finns det mycket objektiv tillgängliga till sony a serien?

Har fått tips om antingen Olympus e-pl8, Lumix gx80 eller Sony A6300. Vad finns det för för och nackdelar med de olika?
e-pl8 har väl inge viewfinder? Gx80 har jag själv och rekommenderar varmt, nackdelen är väl mindre sensor, men det påverkar i stort sett bara skärpedjupet. E-pl8 och Gx80 har samma sensorstorlek, och båda har sensorstabilisering. Gx80 har dual stabilisering vilket hjälper mycket när det är begränsat med ljus.

Har inte bra på Sonyn, ingen sensorstabilisering där vad jag vet. Min sambo har en a6000 hon är hyffsat nöjd med, men hon verkar vara mer frustrerad med fokusen än vad jag blir med min Gx80.

Ingen av kamerorna är vädertätade.

Olympus och Panasonic använder samma fäste så det finns en uppsjö av bra smidiga objektiv till bra pris som inte finns till Sony.
 

Tatchita

Medlem
Hur är färg återgivningen på Gx80? Är skärmen lättanvänd och kan man zooma in smidigt på skärmen för att sätta skärpan exakt? Sen vill jag kunna fjärrutlösa kameran. Kan man göra det med app eller finns det trådlösa sådana? Gillar när man kan få en bild i telefonen på hur bilden kommer se ut och sedan använda den till att ta bilden.
Har även hört talas om att den ska ge ifrån sig ljud, vad har ni för erfarenhet kring det? Är det när man ta bilderna eller i vilka sammanhang låter den? För min del är det en fördel om den är ganska tyst så omgivningen inte alltid uppmärksammar att man fotograferar, som ex vid foto av barn.

Det var en stor nackdel på Olympus kameran, att det inte finns sökare utan då får man köpa till och sätta i blixtskon.

Sony kändes bra men faller lite på brist på objektiv för min del. Vill ha möjlighet att kunna bygga ut efter behov.
 

Kalli

Aktiv medlem
Hur är färg återgivningen på Gx80? Är skärmen lättanvänd och kan man zooma in smidigt på skärmen för att sätta skärpan exakt? Sen vill jag kunna fjärrutlösa kameran. Kan man göra det med app eller finns det trådlösa sådana? Gillar när man kan få en bild i telefonen på hur bilden kommer se ut och sedan använda den till att ta bilden.
Har även hört talas om att den ska ge ifrån sig ljud, vad har ni för erfarenhet kring det? Är det när man ta bilderna eller i vilka sammanhang låter den? För min del är det en fördel om den är ganska tyst så omgivningen inte alltid uppmärksammar att man fotograferar, som ex vid foto av barn.
Nu har jag inte använt en GX80, men jag har en G80 som är nära släkt till den. I stort sett samma sensor med samma stabiliseringssystem och slutare, till exempel. Skärmen på GX80 går inte att vrida ut, men den går att tilta upp och nedåt. Det är en pekskärm och på G80 kan man ställa in det så att när man ställer över till manuell fokusering får man den del av bilden man ska sätta fokus på förstorad och sedan kan man fokusera tills att man är nöjd, eller till och med trycka på "AF" på skärmen och då fokuserar kameran automatiskt på det område du har valt. Sedan kan du justera den fokuseringen om du inte är nöjd. En annan "knapp" på skärmen låter dig zooma in på fokuseringsområdet så att det täcker upp hela skärmen. Det går också att justera förstoringen.

Jag utgår ifrån att GX80 och G80 är rätt så lika på det här sättet, men då det var ett par GX80 ägare som hade kommenterat i tråden hoppas jag att dem kan rätta till mig om det behövs.

Jag gissar att ljudet du pratar om är från bildstabiliseringen. Om det stämmer kommer det knappast att störa någon. Man hör det knappast om inte omgivningen är helt tyst och man håller kameran rätt så nära öronen. Det går kanske att ändra i inställningarna, men bildstabiliseringen är inte aktiv på min kamera tills man håller in avtryckaren halvvägs för att fokusera.

De flesta MFT objektiven fokuserar också mycket tyst. Jag tror att det objektiv jag använder största delen av tiden är kanske det MFT objektiv som låter mest under fokusering och jag tror knappast att den skulle störa någon.

För övrigt är slutaren i GX80 den samma som i G80 och den är låter väldigt litet. Sedan kan du också använda elektronisk slutare som är helt tyst.

Panasonic mobilappen verkar fungera med GX80 och i den kan du se vad kameran ser och låta den ta bilder. Har inte använt den så mycket själv, förutom för att skicka GPS data över till min G80.

Jag är själv nöjd med färgåtergivningen i min G80 (i grund och botten samma bildsensor, men andra saker kan variera som påverkar), men jag vet att en [url="https://www.shutterbug.com/content/panasonic-lumix-dmc-g85-mirrorless-camera-review]recension[/url] påpekade att blåa färger kunde bli ganska mättade (den sajten verkar inte ha recenserad GX80), men i stort sätt vore färgåtergivningen bra. Kan inte säga att det är någonting jag har märkt själv och jag är mycket nöjd med RAW-filerna från G80:an. Kameran väljer nästan alltid en bra vitbalans (för min smak) och det är sällan att jag behöver mer än minimala justeringar på den.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Jag utgår ifrån att GX80 och G80 är rätt så lika på det här sättet, men då det var ett par GX80 ägare som hade kommenterat i tråden hoppas jag att dem kan rätta till mig om det behövs.
Instämmer i allt Karl skriver. Det mesta funkar i stort sett lika på GX80.

Något oljud behöver du verkligen inte oroa dig över.

Enda jag retar mig lite på är att fjärrutlösaren just bara är en app. Skulle faktiskt vilja ha en med sladd också och det går inte. Men det var ju en app du ville ha.
 

Råbert

Ny medlem
Sony Rx100 iii utmärkt

Jag har använt Sony Rx100 iii under många år.
Liten och lätt, ryms med tvekan i bröstfickan på en skjorta.
Min bästa lilla kamera är dock Minox 35 men det vår under
135-filmens era.
Sony Rx100 iii säljs fortfarande och är inte orimligt dyr.
 

RobinN

Aktiv medlem
Jag utgår ifrån att GX80 och G80 är rätt så lika på det här sättet, men då det var ett par GX80 ägare som hade kommenterat i tråden hoppas jag att dem kan rätta till mig om det behövs.
Har ägt G80 men bytt till GX80 p.g.a. storleken. Det är samma sensor och rätt lite som skiljer. Viewfindern är väldigt liten i GX80 men har alltid gillat Panasonics färgåtergivning overlag. Som sagt, en väldigt bra kamera i liten förpackning.
 
ANNONS