Annons

Proffs se hit! Jämför dessa kameror åt mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinyo

Avslutat medlemskap
Hej, jag har idag en panasonic DMC- TZ40. Jag tycker bilderna blir halvtaskiga faktiskt. En iPhone x tar bättre bilder en denna om jag använder autoläget. Kanske är det inställningarna det är fel på då den borde slå en iphonekamera?

Nuvarande kamera med länk till dess specifikationer: https://www.netonnet.se/art/julklappstips/1000-1999-kr/panasonic-dmc-tz40-black/183426.4972/

Jag funderar dock på att slå till på en ny kamera liknande denna: Sony rx iii. Version 3.
https://www.sony.se/electronics/cyber-shot-kompaktkameror/dsc-rx100m3

Vad säger ni fotoproffs är det värt att köpa upp sig? Tilläggas ska att jag inte är något proffs bara amatör som vill ta bra bilder och lär mig gärna mer. Blev smått besviken på bilderna jag tog nu när jag var borta ett tag. Vill även kunna ta bilder där jag fokuserar på en person men få en "suddig bakgrund" om ni förstår vad jag menar.

Är även öppen för andra förslag. Men skulle verkligen uppskatta lite vägledning här av er proffs.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du vill få bilder som ger mycket bakgrundsoskärpa så är det en fördel att ha stor sensor samt ett ljusstarkt objektiv.
 

Kalli

Aktiv medlem
En Sony RX100 kan säkert ge dig bättre bilder än en iPhone X.

Men om du vill ta porträtt med suddiga bakgrunder kan det bli svårt med en kamera som RX100 och där kommer du troligtvis lyckas mer säkert med din iPhone X ;)

Edit:
Det går säkert att göra porträtt med i alla fall någorlunda suddig bakgrund med en RX100, men du kan behöva jobba lite med var motivet står i relation till bakgrund och så vidare.
 

Kinyo

Avslutat medlemskap
Alltså kan iPhonex vara bättre än sony rx i vissa avseenden?

Skulle ni avråda mig att lägga dessa pengar då jag riskerar att bli besviken?

Om ni jämför sony rx med min nuvarande digitalkamera, hur stor skillnad är det?
 

Kalli

Aktiv medlem
Alltså kan iPhonex vara bättre än sony rx i vissa avseenden?
Kan iPhone X vara bättre kamera än Sony RX100? Det skulle *jag* aldrig säga! :)

Men det beror också på hur man definierar bättre och så vidare. Jag tycker till exempel att det vore bra att höra ifrån någon som har en RX100 eller kolla upp lite bilder för att se om den kan göra det du vill kunna göra.

RX100 serien verkar vara en mycket lyckad familj av kameror och jag tror jag har nästan uteslutet hört positiva saker om dem. Men sedan blir det än fråga om vad du vill göra och vad för utrustning du kan tänka dig att ha för att kunna göra det.
 

Kalli

Aktiv medlem
För ungefär samma pris som en RX100III kan du istället köpa:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-M10mk2svart1442EZ

Samt

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana25f17bulk

Med den kombon ska du inte ha några som helst problem att få till ett kort skärpedjup och utrustningen förblir liten och lätt.
Jag skulle själv säga, om RX100III priset är budgeten OCH TS kan tänka sig att använda en kompakt systemkamera med utbytbara objektiv att en Panasonic GX80 med 12-32 zoom + 25/1.7 vore en intressant lösning. Ungefär samma pris som RX100III och då har man en mycket kompakt zoom, om en med ett mycket mer begränsat zoomomfång än trådstartares nuvarande kamera eller RX100, OCH ett ljuststarkt normal objektiv.

Men det kanske passar inte TS alls…

Och om det viktigaste är att kunna sudda bakgrund, då kan man ta en av Sonys APS-C kameror och en Sigma 30mm f/1.4. Finns säkert fler variationer att hitta på det temat men den som jag nämnde ligger redan runt 6800 kronor.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag skulle själv säga, om RX100III priset är budgeten OCH TS kan tänka sig att använda en kompakt systemkamera med utbytbara objektiv att en Panasonic GX80 med 12-32 zoom + 25/1.7 vore en intressant lösning. Ungefär samma pris som RX100III och då har man en mycket kompakt zoom, om en med ett mycket mer begränsat zoomomfång än trådstartares nuvarande kamera eller RX100, OCH ett ljuststarkt normal objektiv.

Men det kanske passar inte TS alls…

Och om det viktigaste är att kunna sudda bakgrund, då kan man ta en av Sonys APS-C kameror och en Sigma 30mm f/1.4. Finns säkert fler variationer att hitta på det temat men den som jag nämnde ligger redan runt 6800 kronor.
Skillnaden mellan olympusen och panasonicen är väl snarast att anse som smaksak. Olympusens ibis är väl bättre och även sökaren om jag inte minns fel. GX80 har väl samma sökare som föregående modell och lider således av EVF tearing. Antar dock att pansonicen är bättre på att filma men är inte säker. Sonyförslaget är väl bra men objektivet i sig är väl i största laget. Sonys APS-C utbud av objektiv är väl inget att hurra för heller.
 

Kalli

Aktiv medlem
Skillnaden mellan olympusen och panasonicen är väl snarast att anse som smaksak. Olympusens ibis är väl bättre och även sökaren om jag inte minns fel. GX80 har väl samma sökare som föregående modell och lider således av EVF tearing. Antar dock att pansonicen är bättre på att filma men är inte säker. Sonyförslaget är väl bra men objektivet i sig är väl i största laget. Sonys APS-C utbud av objektiv är väl inget att hurra för heller.
Jag tror att din länk var trasig när jag följde den tidigare, för att urlen slutade på "gx8" och ledde ingenstans på Cyberfotos hemsida, så jag trodde att du föreslog att köpa en GX8 :)

Jag tror att GX80s fördel, över E-M10II, är främst priset. För övrigt i stort sett smaksak. Kritiken mot GX80s sökare (som jag har inte använt) är för min del befogad, då jag själv inte kan tänka mig att använda en field sequential EVF som GX80 har. Fast verkar flesta inte störa sig på sökaren på den. Själv kommer jag bara ihåg sökaren på tidigare G-kameror från Panasonic och hur jag avvaktade att köpa en MFT kamera till E-M5 kom, bland på grund av sökaren :)

Håller för övrigt med dig, fast jag vet inte om det är någon verklig skillnad på IBIS mellan de två kamerorna. Jag trodde att Panasonic hade äntligen så gott som hunnit ikapp med Olympus vad gäller IBIS, men jag kan ha fel. Det att båda kamerorna har suverän IBIS är dock plus för MFT, för min del.
 

Kinyo

Avslutat medlemskap
Jag skulle själv säga, om RX100III priset är budgeten OCH TS kan tänka sig att använda en kompakt systemkamera med utbytbara objektiv att en Panasonic GX80 med 12-32 zoom + 25/1.7 vore en intressant lösning. Ungefär samma pris som RX100III och då har man en mycket kompakt zoom, om en med ett mycket mer begränsat zoomomfång än trådstartares nuvarande kamera eller RX100, OCH ett ljuststarkt normal objektiv.

Men det kanske passar inte TS alls…

Och om det viktigaste är att kunna sudda bakgrund, då kan man ta en av Sonys APS-C kameror och en Sigma 30mm f/1.4. Finns säkert fler variationer att hitta på det temat men den som jag nämnde ligger redan runt 6800 kronor.
Ne alltså jag vill inte ha en systemkamera att bära med mig, vet att jag är för lat för det så då skulle det inte bli några bilder. Så kompaktkamera är att föredra men jag kanske inte kan få det jag begär i en kompaktkamera? Jag vill kunna skapa bilder som dessa tex. https://se.depositphotos.com/125421400/stock-photo-portrait-of-man-blurred-background.html
 

Kinyo

Avslutat medlemskap
Kan iPhone X vara bättre kamera än Sony RX100? Det skulle *jag* aldrig säga! :)

Men det beror också på hur man definierar bättre och så vidare. Jag tycker till exempel att det vore bra att höra ifrån någon som har en RX100 eller kolla upp lite bilder för att se om den kan göra det du vill kunna göra.

RX100 serien verkar vara en mycket lyckad familj av kameror och jag tror jag har nästan uteslutet hört positiva saker om dem. Men sedan blir det än fråga om vad du vill göra och vad för utrustning du kan tänka dig att ha för att kunna göra det.
Jag tänkte köpa ett stativ bland annat. Sedan vet jag inte vad mer man kan köpa till för att förbättra kameran? Jag vill kunna ta bra naturbilder och porträtt bilder med ibland suddig bakgrund för att höja intrycket. Fånga bra foton när jag åker skidor etc.

Här är en bild jag gillar och gärna skulle vilja kunna ta https://www.klappen.se/skidskola/upplevelser-skidor/carving/

Suddig bakgrund men skarpt fokus på skidåkaren.
 

Kalli

Aktiv medlem

Kalli

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ett stativ bland annat. Sedan vet jag inte vad mer man kan köpa till för att förbättra kameran? Jag vill kunna ta bra naturbilder och porträtt bilder med ibland suddig bakgrund för att höja intrycket. Fånga bra foton när jag åker skidor etc.

Här är en bild jag gillar och gärna skulle vilja kunna ta https://www.klappen.se/skidskola/upplevelser-skidor/carving/

Suddig bakgrund men skarpt fokus på skidåkaren.
Den där bilden av skidåkaren har inte särskilt suddig bakgrund, med tanke på att den ser ut för att vara tagen med ett rätt så långt objektiv. Men för en bild som den behöver du ett långt objektiv.

Men till vilket ändamål ska du skaffa ett stativ? Delvis frågar jag då du vill inte ha en kompakt systemkamera och flesta stativ är större än flesta kameror.

Fotografisk utrustning handlar nästan alltid om kompromiss. Du kan köra med en bra kompaktkamera av hög kvalitet som RX100 och den kan säkert ge dig hyfsat bra bildkvalitet största delen av tiden. Porträtt med helt utsuddade bakgrunder? Knappast, tror jag, men du kan jobba med placering av modellen i relation till bakgrund och så vidare och kanske kommer det att räcka för dig.

En kompakt systemkamera med "pancake" zoom och ett kompakt ljusstarkt objektiv kan vara ett kompromiss som lättare hjälper dig att komma närmare ditt mål.

Jag slänger in en jämförelse på några kompakta systemkameror som har nämnts här i tråden för att du kan se storleksskillnaderna: https://camerasize.com/compact/#673.397,633.409,555,535.360,ha,t

Men du behöver ändå ett objektiv till de systemkamerorna för att lyckas med den suddiga bakgrunden, men ett relativt kompakt objektiv, som Panasonic 25/1.7 eller Olympus 45/1.8, räcker bra för det och båda objektive kostar under 2000 kronor. Du kan ha en kompakt systemkamera med två objektiv för ungefär samma pris som RX100III.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag tror att din länk var trasig när jag följde den tidigare, för att urlen slutade på "gx8" och ledde ingenstans på Cyberfotos hemsida, så jag trodde att du föreslog att köpa en GX8 :)

Jag tror att GX80s fördel, över E-M10II, är främst priset. För övrigt i stort sett smaksak. Kritiken mot GX80s sökare (som jag har inte använt) är för min del befogad, då jag själv inte kan tänka mig att använda en field sequential EVF som GX80 har. Fast verkar flesta inte störa sig på sökaren på den. Själv kommer jag bara ihåg sökaren på tidigare G-kameror från Panasonic och hur jag avvaktade att köpa en MFT kamera till E-M5 kom, bland på grund av sökaren :)

Håller för övrigt med dig, fast jag vet inte om det är någon verklig skillnad på IBIS mellan de två kamerorna. Jag trodde att Panasonic hade äntligen så gott som hunnit ikapp med Olympus vad gäller IBIS, men jag kan ha fel. Det att båda kamerorna har suverän IBIS är dock plus för MFT, för min del.
Haha, jo du har rätt. Förslog faktiskt GX80 själv men såg att länken var trasig men kom då på att olympusen finns. Vad gäller ibis är väl panasonic i princip ikapp, men det är väl på toppmodellerna. Kan dock ha fel. ;)
Vad gäller EVF:en hör jag också till dem som stör sig på detta. Hade en GX7:a som sonen fick ärva efter en resa då den hade detta problem. Han märker det inte.
 

Kinyo

Avslutat medlemskap
Den där bilden av skidåkaren har inte särskilt suddig bakgrund, med tanke på att den ser ut för att vara tagen med ett rätt så långt objektiv. Men för en bild som den behöver du ett långt objektiv.

Men till vilket ändamål ska du skaffa ett stativ? Delvis frågar jag då du vill inte ha en kompakt systemkamera och flesta stativ är större än flesta kameror.

Fotografisk utrustning handlar nästan alltid om kompromiss. Du kan köra med en bra kompaktkamera av hög kvalitet som RX100 och den kan säkert ge dig hyfsat bra bildkvalitet största delen av tiden. Porträtt med helt utsuddade bakgrunder? Knappast, tror jag, men du kan jobba med placering av modellen i relation till bakgrund och så vidare och kanske kommer det att räcka för dig.

En kompakt systemkamera med "pancake" zoom och ett kompakt ljusstarkt objektiv kan vara ett kompromiss som lättare hjälper dig att komma närmare ditt mål.

Jag slänger in en jämförelse på några kompakta systemkameror som har nämnts här i tråden för att du kan se storleksskillnaderna: https://camerasize.com/compact/#673.397,633.409,555,535.360,ha,t

Men du behöver ändå ett objektiv till de systemkamerorna för att lyckas med den suddiga bakgrunden, men ett relativt kompakt objektiv, som Panasonic 25/1.7 eller Olympus 45/1.8, räcker bra för det och båda objektive kostar under 2000 kronor. Du kan ha en kompakt systemkamera med två objektiv för ungefär samma pris som RX100III.
Tack för dina tips, jag tänkte använda ett stativ för att stabilisera bilderna så jag inte skakar när jag knäpper bilden osv.Men vet inte om detta är onödigt? Jag tänker såhär, om jag försöker göra det allra bästa av rx iii borde jag kunna få ut det jag vill av den. Självklart är det en kompromiss. Men det borde vara ett relativt stort steg uppåt från min nuvarande panasonic dmc tz40. Så om jag verkligen går in för att lära mig allt på sonyn och dess funktioner borde jag kunna få dugliga bilder eller vad tror ni? Är Canon Powershot G7X MKII annars en god konkurrent eller till och med bättre än sonyn?
 

lonian

Aktiv medlem
Man behöver knappast ett 5000 kronors objektiv för att lyckas med detta? Fast det är säkert ett väldigt fint objektiv.
Troligtvis inte, kollade bara genom objektivutbudet på kameran efter en ljusstark normal som inte hade silver betyg. Har ingen koll på Sony, annars hade jag rekommenderat en Nikon kombo.
 

Kalli

Aktiv medlem
Tack för dina tips, jag tänkte använda ett stativ för att stabilisera bilderna så jag inte skakar när jag knäpper bilden osv.Men vet inte om detta är onödigt? Jag tänker såhär, om jag försöker göra det allra bästa av rx iii borde jag kunna få ut det jag vill av den. Självklart är det en kompromiss. Men det borde vara ett relativt stort steg uppåt från min nuvarande panasonic dmc tz40. Så om jag verkligen går in för att lära mig allt på sonyn och dess funktioner borde jag kunna få dugliga bilder eller vad tror ni? Är Canon Powershot G7X MKII annars en god konkurrent eller till och med bättre än sonyn?
Om du vill få den sista biten skärpan gäller det att ha stativ. Och om ljuset tvingar dig att höja ISO eller öppna bländaren mer en du skulle ha viljat, och du fotar stilla motiv, då hjälper ett stativ dig absolut att få bästa kvalitet.

Men då måste du också orka att släpa runt ett stativ och ha tålamodet att ställa upp stativet och så vidare :)

Jag vågar inte säga. Jag gillar inte att använda stativ (förutom när jag kör med min tvåögda spegelreflex mellanformatare från sextiotalet, då tycker jag att stativ är trevligt att ha) och litar på bildstabiliseringen i min kamera istället. Det finns absolut tillfälle där mina bilder skulle ha blivit tekniskt bättre om jag hade använt stativ. Frågan för mig blir egentligen hur ofta skulle jag märka skillnaden på en 30x40cm utskrift och jag är inte säker på att det skulle bli så ofta. Men det gäller bara för mig och vad jag fotar.

Ska du ta mycket landskapsbilder när det inte finns gott om ljus hjälper ett stativ dig absolut att få fram bästa resultat.

Jag känner inte till den TZ40 kameran, men bara utifrån sensorstorlek skulle jag tro att en RX100 skulle ge bättre resultat, då skillnaden där är rätt så stor. Men du får också mycket kortare zoom, som kanske inte är viktigt för dig.

Jag tror att en RX100 skulle ge dig fina bilder, men frågan kvartstår om den klarar av att sudda bakgrunder på det sätt du hoppas på. Kolla runt på webben och se bilder tagna med den. Här är ett exempel jag hittade: https://www.flickr.com/photos/cameralabs/14629968655/in/photolist-ohNpYT-2617Zqs-24JTLMU-SrHebm-DRF1bJ-EhDfrB-DYJCTE-DZWgzg-DD9MQJ-T9d7KU-pwdNRM-tEUjEh-oipucL-psPUtp-TzDH7K-XDtp2h-StPHGG-DwLj7g-E3ESqU-Y2ww7G-X5kuAW-E6128c-E1ZDx3-D1sNTK-DX7YAQ-DwMY18-DMWV4U-DPGhKX-238Vn1G-DSFF7K-D8HtSB-Dz2Kzi-DWTr8z-D3wM2j-DX5L1T-SSnnDv-C6JmRm-JeW2Wx-D1tKsV-CYuikA-RMaJyS-XwKdaq-RMaLzW-DMMKFy-21Pq7MZ-E7b8ky-DrEqzt-Dgt8AA-DrudNn-DLEtom

Bakgrunden är rätt så suddig, men det är ett väldigt tätt inramad ansiktsporträtt. Tar du steg tillbaka för att få in mer av modellen kommer bakgrunden att bli lite mindre suddig.

Den här bilden är tagen på största bländaröppning på objektivets kortaste brännvidd, så att för bild liknande den här blir bakgrunden inte suddigare än så här: https://www.flickr.com/photos/131139460@N08/43593527541/in/pool-2658789@N20/

Vad gäller G7XII verkar det vara en helt jämförbar kamera med RX100 serien.
 
ANNONS