Annons

Skillnaden mellan dessa två objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinyo

Avslutat medlemskap
Hej, tänkte komplettera mitt standardobjektiv till min a6000 med någon av dessa!


1. Sony E 35mm f/1,8 OSS (4000 kr)

2. Sigma 30/1,4 DC DN (2800 kr)

Vill få bra bokeh bla i portträttsbilder. Vad är skillnaden på dessa förutom att sigman har större bländare o kan ta in mer ljus? Vilken rekar ni och någon som använt dessa?
 

Brix

Aktiv medlem
Det bästa är ju att kolla recensioner och omdömen och försöka få sig en uppfattning om vilket som har bäst bildkvalité på det sättet. Samt även kolla bilder tagna med dem såklart :)
 

Kinyo

Avslutat medlemskap
Det bästa är ju att kolla recensioner och omdömen och försöka få sig en uppfattning om vilket som har bäst bildkvalité på det sättet. Samt även kolla bilder tagna med dem såklart :)
Slog till på sonys variant 35 /1;8. Fått bra recensioner och sony hade kampanj nu så fick den för 3500. Helt ok ändå! Nu ska ja inte köpa något mer utan lära mig hantera kameran på ett bra sätt.

Nu ska jag fortsätta läsa nybörjarguiden och leka med kameran för att lära mig mer. Har ni några övriga tips för att boosta inlärningskurvan?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Slog till på sonys variant 35 /1;8. Fått bra recensioner och sony hade kampanj nu så fick den för 3500. Helt ok ändå! Nu ska ja inte köpa något mer utan lära mig hantera kameran på ett bra sätt.

Nu ska jag fortsätta läsa nybörjarguiden och leka med kameran för att lära mig mer. Har ni några övriga tips för att boosta inlärningskurvan?
- Fota mycket

- Ha en plan over vad du vill astadkomma nar du gar ut

- Folj planen, men var inte radd for att prova spontana ideer

- Utvardera resultatet och anvand dina funderingar till nasta plan
 

lonian

Aktiv medlem
Fota fota och fota. Det jag inte lärt mig på egen hand har jag lärt mig genom youtube.
För bildredigering om du vill nå högre höjder så pröva redigera raw. Men i början duger nog JPG gott och väl. Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
Det bästa är ju att kolla recensioner och omdömen och försöka få sig en uppfattning om vilket som har bäst bildkvalité på det sättet. Samt även kolla bilder tagna med dem såklart :)
Ja, det enda sättet att bilda sig en uppfattning om hur bra båkke de båda objektiven ger är att titta på bilder tagna med respektive objektiv. Båkke (bokeh med engelsk transkribering) är ju inte något som är objektivt mätbart utan högst subjektivt, även om det kan finnas hyfsad samstämmighet saken.
 
ANNONS