Annons

Canon Eos 50D, display funkar inte! Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej, åh ni kunniga! Fick låna en Canon 50D på min resa jag är på nu och det hände nåt konstigt väldigt plötsligt. Först låste den sig konstigt, sen kunde jag inte se bilderna jag tagit. Tryckte på play knappen men inget kom upp. Tryckte på meny och då kom info fram och därifrån kunde jag trycka på play och se bilderna. Men senare kunde jag inte ens komma åt meny, inget syns på displayen oavsett hur jag gör. Jag verkar kunna ta bilder men inget kommer upp på displayen och har jag batteriet i och låter den vara under natten, så verkar batteriet tömd på morgonen...det sistnämda är jag inte hundra på men det med displayen funkar inte och det är väldigt svårt att ta bilder och veta hur de blir om man inte kan se dem....även om det var så med gamla kameror.

Nån som har tips på nåt jag kan testa eller har kameran satt sin sista potatis?
Mvh
 

apersson850

Aktiv medlem
Symptomen du beskriver är ungefär vad som händer om avtryckaren fastnat, mer eller mindre nedtryckt. Hur ser det ut i sökaren? Är sökarinformationen tänd hela tiden?
Har kameran batterigrepp? Den nedre avtryckaren är mer utsatt, och kan fastna ibland.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej, åh ni kunniga! Fick låna en Canon 50D på min resa jag är på nu och det hände nåt konstigt väldigt plötsligt. Först låste den sig konstigt, sen kunde jag inte se bilderna jag tagit. Tryckte på play knappen men inget kom upp. Tryckte på meny och då kom info fram och därifrån kunde jag trycka på play och se bilderna. Men senare kunde jag inte ens komma åt meny, inget syns på displayen oavsett hur jag gör. Jag verkar kunna ta bilder men inget kommer upp på displayen och har jag batteriet i och låter den vara under natten, så verkar batteriet tömd på morgonen...det sistnämda är jag inte hundra på men det med displayen funkar inte och det är väldigt svårt att ta bilder och veta hur de blir om man inte kan se dem....även om det var så med gamla kameror.

Nån som har tips på nåt jag kan testa eller har kameran satt sin sista potatis?
Mvh
Den kameran har väl ett s.k. klockbatteri, i botten, under den vanliga batteriluckan? Har du flax så har det med detta att göra, om det är tomt.
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Använder inte batterigrepp och i sökaren är allt som vanligt, det låter som att den tar bilder när jag trycker av och fokus rutan lyser när jag fokuserar. Det verkar bara vara displayen som inte visar nåt, sökaren fungerar som vanligt
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Vad är det för batteri och vad är den till för? Måste man skruva av nåt för att komma åt det?
Mvh
De brukar nog kallas klockbatteri & sitter troligtvis primärt för att hålla just tid & datum när ordinarie batteri laddar ur. Jag har vid flera tillfällen haft Canonkameror framför mig med felaktiga beteenden där just detta varit orsaken. Vet ju dock inte om det är så i just ditt fall. Men om, så är det en lågprislösning värd att prova! Detta sitter nog i kanten i ordinarie batterikammare, ingen montering behövs mer än ev nån liten stjärna som behöver lossas för att avlägsna luckan. Kan vara batteri i stil med CR2016, kolla på det som sitter i innan du kastar det. Hoppas det löser sig.
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
De brukar nog kallas klockbatteri & sitter troligtvis primärt för att hålla just tid & datum när ordinarie batteri laddar ur. Jag har vid flera tillfällen haft Canonkameror framför mig med felaktiga beteenden där just detta varit orsaken. Vet ju dock inte om det är så i just ditt fall. Men om, så är det en lågprislösning värd att prova! Detta sitter nog i kanten i ordinarie batterikammare, ingen montering behövs mer än ev nån liten stjärna som behöver lossas för att avlägsna luckan. Kan vara batteri i stil med CR2016, kolla på det som sitter i innan du kastar det. Hoppas det löser sig.
Ash, coolt, visste inte att det fanns nåt sånt ens. Ska testa i morgon med att köpa batteri och hoppas på det bästa! Tack för tipset!
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
De brukar nog kallas klockbatteri & sitter troligtvis primärt för att hålla just tid & datum när ordinarie batteri laddar ur. Jag har vid flera tillfällen haft Canonkameror framför mig med felaktiga beteenden där just detta varit orsaken. Vet ju dock inte om det är så i just ditt fall. Men om, så är det en lågprislösning värd att prova! Detta sitter nog i kanten i ordinarie batterikammare, ingen montering behövs mer än ev nån liten stjärna som behöver lossas för att avlägsna luckan. Kan vara batteri i stil med CR2016, kolla på det som sitter i innan du kastar det. Hoppas det löser sig.
Yesss, det var det som var problemet! Nu funkar displayen som det ska!!! Så glad! :D.

Tack allihopa för snabb respons och all hjälp! Jag är nu klokare och kan fortsätta att ta fler bilder på resan ^^
 

martley

Aktiv medlem
Yesss, det var det som var problemet! Nu funkar displayen som det ska!!! Så glad! :D.

Tack allihopa för snabb respons och all hjälp! Jag är nu klokare och kan fortsätta att ta fler bilder på resan ^^
En tanke är att det kanske till och med hade räckt att ta ur och sätta tillbaka det där klockbatteriet. Förutom att driva klockan är det till för att spara alla inställningar. Tar man bort det så blir det en total nollställninng. Men det skadar aldrig att byta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Batteriet brukar inte användas för att spara några inställningar. De lagras i flashminne, så de behöver ingen ström för att ligga kvar. Däremot kan inte klockan gå utan ström, eftersom den ska ändra sig hela tiden.
 
ANNONS