Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv + close up-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Nu när våren har anlänt har jag återupptagit mitt intresse för macrofotografering. Jag fotar med en D7200 och ett Sigma 105/2,8 OS Macro.
Min fråga är: Kan jag sätta på ett close up-filter för att komma ännu närmre? Närgränsen är 31 cm och jag upplever ibland att det inte räcker till. Är det några klara nackdelar med dessa filter som påverkar bilden märkbart negativt?
 

cardazio

Aktiv medlem
Nu när våren har anlänt har jag återupptagit mitt intresse för macrofotografering. Jag fotar med en D7200 och ett Sigma 105/2,8 OS Macro.
Min fråga är: Kan jag sätta på ett close up-filter för att komma ännu närmre? Närgränsen är 31 cm och jag upplever ibland att det inte räcker till. Är det några klara nackdelar med dessa filter som påverkar bilden märkbart negativt?
Använd mellanring istället för att ändra närgränsen istället för att sätta mer glas framför.
 

Erik X

Aktiv medlem
Använd mellanring istället för att ändra närgränsen istället för att sätta mer glas framför.
Håller fullständigt med, jag använde +4 försättslins till att börja med men bytte till mellanringar som ger mycket mer effekt och bättre resultat (jag lovar att någon kommer att protestera). Mellanringssats typ 12+20+36 går att köpa för några hundralappar på t.ex. ebay men köp sådan som har elektriska kontakter annars fungerar inte AF och bländare..
Minns att jag testade innan jag beställde mellanringar genom att rigga upp objektivet på matbordet några centimeter framför kameran med lagom tjocka böcker under och testfota
Med 20mm mellanring på Canon EF-S 18-55 så kan man t.o.m fokusera på insidan av frontelementet om man nu tycker det är kul :)
Riktiga makroobjektivet (Sigma 150 2.8 apo dg hsm) använder jag med 2.0x teleconverter för att stabiliseringen ska fortsätta fungera (vilket inte sker med mellanringar, stabiliseringen underkompenserar..). TC:n flyttar inte in närgränsen men ökar förstoringen med en faktor 2.. Bra när man fotar skygga insekter
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
En bra försättslins ger ett bra resultat och är bekvämare att använda än mellanringar. Om man växlar mellan närbilder och "vanliga" bilder så tycker jag att en försättslins är att föredra.

Välj en flerlinsig försättlins. Jag har en Raynox DCR-250 som består av tre linser i två grupper och har snäppfäste så att det går snabbt att montera och ta av den från objektivet. Det finns flerlinsiga närbildslinser från andra tillverkare också. De flesta monterar man på samma sätt som ett filter.

Om man ska hålla på med närbildsfoto lite mer dedicerat så är det bättre med mellanringar. Man kan uppnå högre förstoringsgrad då.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag kanske vilseledde när jag påstod att mellanringar med elektrisk kontakt får AF att fungera.. Den lever men blir hyperaktiv pga en för kameran oväntad förstoringsgrad och börjar jaga fram och tillbaka. Så i praktiken är det MF som gäller.
Stabiliseringen fungerar inte heller fullt ut utan underkompenserar, varför har jag inte lyckats lista ut. Men med elektrisk kontakt fungerar bländaren! Klart nödvändigt :)

Telekonverter är roligare på så sätt; 5D3 känner igen mina Canon 1.4X III och Sigma apo 2x ex dg och justerar parametrar så att både AF och stabilisering fungerar fullt ut (på Sigma 150 2.8 apo dg hsm, har inte testat något annat makro). Hurra! :)
 
ANNONS