Annons

Objektiv till min D7500, landskap, allround

Produkter
(logga in för att koppla)

niesara

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill gärna ha tips på ett objektiv till min Nikon D7500. Jag fotar mycket med mitt 50mm, men jag tycker inte det blir bra bilder när jag fotar landskap eller vyer.
Det passar mer till närbilder.
Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter.
Vill ha skarpa foton, kunna zooma.

Nån som har tips på objektiv till vardagsfoton, vyer, landskap??
Inte allt för många tusenlappar.. ;)

Sedan en annan fråga, har förmåga o fotona lite för ljusa när solen står på sen skugga i halva bilden. Blir inte snyggt o redigera efteråt. Ska jag använda motljusskydd?

Tacksam för svar! :) // Sara
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan hålla med om Hasses Tamron vidvinkel, hade själv tänkt köpa den när jag enbart hade en D7200. Den har varit ute något/några år och jag har sett några begagnade.

Ett billigare alternativ är Sigma 10-20, som man kan få begagnat för några tusen.

Kan man nöja sig med ett fast nikon 28/1,8 så har jag använt den som normal till min D7200, den finns begagnad för under 4000:-, andra nikon 1,8 som 20 och 24mm är också bra alternativ dock dyrare. Fördelen med dessa 1,8 är att de är lätta.

Sigma har ett riktigt bra 18-35/1,8 men det är ganska tungt så det är nackdelen med det men annars riktigt bra om man kan leva med vikten

Du kan ju använda den zoom du har för att se vilket brännvidd eller område som du helst önskar använda, så har du iaf låst bränvidden i ditt beslut
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Kan hålla med om Hasses Tamron vidvinkel, hade själv tänkt köpa den när jag enbart hade en D7200. Den har varit ute något/några år och jag har sett några begagnade.

Ett billigare alternativ är Sigma 10-20, som man kan få begagnat för några tusen.

Kan man nöja sig med ett fast nikon 28/1,8 så har jag använt den som normal till min D7200, den finns begagnad för under 4000:-, andra nikon 1,8 som 20 och 24mm är också bra alternativ dock dyrare. Fördelen med dessa 1,8 är att de är lätta.

Sigma har ett riktigt bra 18-35/1,8 men det är ganska tungt så det är nackdelen med det men annars riktigt bra om man kan leva med vikten

Du kan ju använda den zoom du har för att se vilket brännvidd eller område som du helst önskar använda, så har du iaf låst bränvidden i ditt beslut
Sara skriver att hon har 17 mm och behöver mer vidvinkel!
Hon vill också få högre kvalité och då blir jag lite tveksam på mitt förslag om det räcker till för hennes krav.

"Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter".
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sara skriver att hon har 17 mm och behöver mer vidvinkel!
Hon vill också få högre kvalité och då blir jag lite tveksam på mitt förslag om det räcker till för hennes krav.

"Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter".
Missade att det skulle vara mer vidvinkel är 17mm. Det som finns är dessa i zoom

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=326#rparams=l=s411866999

Jag tror nog att det Tamron du skrev om är ett av de bättre i denna lista. Det finns ju några enstaka fasta, Samyang 14/2,4 ett nyare än 2,8 samt Sigma 14/1,8 tex, men de är ganska tunga och inte så flexibla objektiv
 

Robnor

Medlem
Hej!
Jag vill gärna ha tips på ett objektiv till min Nikon D7500. Jag fotar mycket med mitt 50mm, men jag tycker inte det blir bra bilder när jag fotar landskap eller vyer.
Det passar mer till närbilder.
Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter.
Vill ha skarpa foton, kunna zooma.

Nån som har tips på objektiv till vardagsfoton, vyer, landskap??
Inte allt för många tusenlappar.. ;)

Sedan en annan fråga, har förmåga o fotona lite för ljusa när solen står på sen skugga i halva bilden. Blir inte snyggt o redigera efteråt. Ska jag använda motljusskydd?

Tacksam för svar! :) // Sara
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX II
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tokina-at-x-11-16-2-8-pro-dx-ii-till-nikon
Bra pris.

/Robin
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill gärna ha tips på ett objektiv till min Nikon D7500. Jag fotar mycket med mitt 50mm, men jag tycker inte det blir bra bilder när jag fotar landskap eller vyer.
Det passar mer till närbilder.
Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter.
Vill ha skarpa foton, kunna zooma.

Nån som har tips på objektiv till vardagsfoton, vyer, landskap??
Inte allt för många tusenlappar.. ;)

Sedan en annan fråga, har förmåga o fotona lite för ljusa när solen står på sen skugga i halva bilden. Blir inte snyggt o redigera efteråt. Ska jag använda motljusskydd?

Tacksam för svar! :) // Sara
Det finns ju t.ex Sigma 10-20mm och Tamron 10-24mm samt Nikon 10-20mm och Nikon 10-24mm. Nu har jag ingen direkt koll på hur dessa objektiv presterar, men det finns ju alltid recensioner och omdömen att kolla :) Måste du ha zoom då? Generellt sett får man ju bättre bildkvalité med fasta objektiv.

Gällandes att fotona blir ljusa så låter det ju mer som att det är det dynamiska omfånget du pratar om och att du kanske överexponerar lite. Det dynamiska omfånget fixar man genom att justera skuggor och högdagrar när man redigerar. Jag antar(och hoppas) också att du fotar i RAW eftersom du redigerar?

Pratar vi motljusskydd så är det såklart bra att ha, syftet med det är ju dock att stoppa att ljus kommer in från sidorna och inte orsakar flare eller försämrar kontrasten i bilden.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill gärna ha tips på ett objektiv till min Nikon D7500. Jag fotar mycket med mitt 50mm, men jag tycker inte det blir bra bilder när jag fotar landskap eller vyer.
Det passar mer till närbilder.
Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter.
Vill ha skarpa foton, kunna zooma.

Nån som har tips på objektiv till vardagsfoton, vyer, landskap??
Inte allt för många tusenlappar.. ;)

Sedan en annan fråga, har förmåga o fotona lite för ljusa när solen står på sen skugga i halva bilden. Blir inte snyggt o redigera efteråt. Ska jag använda motljusskydd?

Tacksam för svar! :) // Sara
Som vanligt rekommenderar jag Nikons 12-24/4 till "allround", landskap, byggnader inomhus, mingel etc. etc.
Annars är "bra" objektiv tunga och dyra bortsett från Nikon 50/1,8 och Dx 35/1,8.

Blandar man soljus och skugga i samma bild får man ofta problem. Undvik det.
 

Robnor

Medlem
Hej!
Jag vill gärna ha tips på ett objektiv till min Nikon D7500. Jag fotar mycket med mitt 50mm, men jag tycker inte det blir bra bilder när jag fotar landskap eller vyer.
Det passar mer till närbilder.
Har ett Sigma 17-50mm F2.8, jag tycker det är lite tungt och det uppfyller inte riktigt mina krav längre. Får inte med allt jag vill på bilderna samt blir inte det kvalitén jag är ute efter.
Vill ha skarpa foton, kunna zooma.

Nån som har tips på objektiv till vardagsfoton, vyer, landskap??
Inte allt för många tusenlappar.. ;)

Sedan en annan fråga, har förmåga o fotona lite för ljusa när solen står på sen skugga i halva bilden. Blir inte snyggt o redigera efteråt. Ska jag använda motljusskydd?

Tacksam för svar! :) // Sara
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tokina-at-x-11-16-2-8-pro-dx-till-nikon-begagnad

/Robin
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Bra Robin ditt förslag känns väldigt bra, prisvärt och vikten är densamma som hennes Sigma MEN eftersom ts är missnöjd med kvalitén på sitt Sigma 17-50 som jag och många andra anser vara ett mycket bra objektiv med tanke på pris/storlek så undrar jag om hon inte måste upp en nivå i kvalité.
Typ Sigma ART 12-24
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sigma-12-24-4-dg-hsm-art-for-nikon

Sigma ART blir alla nöjda med
 

Robnor

Medlem
Sigma art

Bra Robin ditt förslag känns väldigt bra, prisvärt och vikten är densamma som hennes Sigma MEN eftersom ts är missnöjd med kvalitén på sitt Sigma 17-50 som jag och många andra anser vara ett mycket bra objektiv med tanke på pris/storlek så undrar jag om hon inte måste upp en nivå i kvalité.
Typ Sigma ART 12-24
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sigma-12-24-4-dg-hsm-art-for-nikon

Sigma ART blir alla nöjda med
Tyvärr inte jag mitt Sigma Art delade sig i 2 delar fick info från deras service att det inte ska vara kopplat i till kameran under transport utan förvaras i därför avsedd skyddsväska och bara vara kopplat till kameran vid fototillfället, de håller inte för att lyfta kameran om man håller kring objektivet vid lyft. Har sen dess sålt av alla mina Sigma objektiv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett billigt alternativ för att få med mer på landskapsbilderna skulle kunna vara att sätta kameran på stativ (gärna på högkant) och ta flera bilder som man sedan sätter ihop till ett panorama i Lightroom, photoshop elller liknande.
Bilderna tas med lite överlappning.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Tips till D7500

Jag har själv en D7500 och använder gärna Tamron 10-24/3,5-4,5 VC avsedd för APS-C sensor (motsvarar 15-36 mm brännvidd för fullformat). Ett alldeles utmärkt objektiv till den typ av foton som du är intresserad av. För en amatör som jag, har det krävts en del övning för att komma till rätt inställning vid olika typer av motiv och ljusförhållanden. Men man lär sig! Rekommenderas varmt men nypriset ligger på ca 6000:-. Kan nog finnas beg. i dagsläget.
 
ANNONS