Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera till 12-åring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller helt med om det, min 3 åring försökte ta ett kort med min D800 med 1000mm på. Eftersom fotografen olovligen tagit kameran blev det bara nära hjärtsnörp hos mig och det blev definitivt inga bra bilder tagna. Han börjar dock bli ganska bra på att fotografera med sin surfplatta.

Jag skulle också rekomendera Nikon 1, med en adapter så kan du sätta på Nikongluggar på den.

Snäppet bättre är givetvis D40 och D3x00, där framför allt D3200 är en väldigt kompetent kamera. Även om dessa är mycket små för att vara DSLR så är dom dock betydligt större än ett 1-system.

1-systemet har sedan funktioner som faktiskt kan få vilken DSLR-ägare avundsjuk. Snabb seriebildstagning (60st/sec tror jag), bra film autofokus. Slowmotionfilmning i reduserad upplösning med upp till 1200fps.

/Karl
Jag måste nog läsa och kolla runt lite, får åka och känna på några modeller också så att jag kan avgöra om det blir lagom storlek eller inte för henne.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
storlek och ålder tycker jag inte har någon betydelse, min dotter blir 3 år i januari och har fotat med systemkamera sedan hon var 2 och ett halvt år.

hon hanterar nikon d3200 riktigt bra, även d200 och pentax asahi (analog), hon spolar fram film, hanterar blixt och fokus (utan autofokus)

hon hade en pentax optio 90 (point and shoot) men den tröttnade hon snabbt på. rejäla grejer ska hon ha.

tror en 12 åring kan hantera en större kamera.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Hantering är en sak, men den ska tas med också. Finns det ett genuint intresse så kan såklart en 7 åring känna sig motiverad att släpa 20 kg utrustning till en bergstopp. Men för en 14 åring som vill lägga upp bilder på Instagram kommer du få mycket skrik och gnäll om utrustningen ligger på 20 kg. För att generalisera grovt ;-)
 

kephart

Aktiv medlem
Det gick tydligen inget vidare... :)

Per.
Näe, det har du rätt i : )
Här kommer ett riktigt inlägg iallafall.

Instämmer att D40 kan vara ett bra val, men betala inte för mycket. 1000kr känns nästan mycket även med ett 18-55mm med tanke på vad en ny d3200 kostar. Köp sen ett fast 35mm/1,8 och ett 70-300mm och han kan ha mycket skoj med kameran.

Jag uppgraderade till en D90, men den är bra mycket tyngre. Sällan den kommer med ut ( det blir NEXen som slinker med istället.). Så värst mycket bättre bilder vet jag inte om det blev. Isåfall mest för att det finns billigare och fler objektiv att välja på mellan. Kameran är dock bra mycket bättre och roligare handhavandemässigt när man lärt sig och vill börja skruva på alla inställningar. För en nybörjare är nog D40n enklare.

Betänk också att man inte behöver vara så orolig för en äldre billig kamera.

Inlägget skrivet med mobil
 

dokido

Aktiv medlem
min dotter fick min gamla d80, med kitet, hon var väl 12-13 då, fungerar bra, hon använder denfortfarande
de har ju dock en tendens att tröttna (kidz) så det är väl bra o inte lägga för mycket krut
min d90 får man ju ens knappt såld nu trots att den tar jävligt bra bilder
nyare kameror tar inte lika bra, så det kanske är ett alternativ med en d90 nuförtin
 
ANNONS