Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKKOR 18-200mm fokus går inte att vrida hela vägen till 0.5m

Produkter
(logga in för att koppla)

spaceogre

Ny medlem
Hej,

Har ett AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR som har lite problem med fokusinställningarna. Det går att ställa in fokus från oändligheten till ca 0.9m sedan är det stop, kommer inte ner till 0.5m som man ska kunna, detta gäller för alla zoomnivåer. Vet inte hur länge det har varit så här då jag mest tar bilder på håll, objektivet köptes begagnat för ca 2 år sedan så det finns ingen garanti.

Finns det något man kan göra själv eller är det bara att lämna in på lagning? Om jag ska lämna in det finns det något alternativ i Göteborg? Har läst en del och det verkar som det är tunt i just Göteborg men många av de trådarna har några år på nacken. Och om jag måste skicka det till Nikon i Stockholm är det någon som kan ha någon ide på vad det kan gå på att fixa? Inte så sugen på att lägga allt för mycket då det i övrigt presterar bra.

Mvh Daniel
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det verkar som om en skruv kommit ur en bit och sticker ut och mekaniskt blockerar fokusinställningen. Torde inte vara en omfattande reparation då man inte måste komma åt linselementen.

Däremot är jag osäker på om jag skulle laga det om det är version ett. Företagspaket till Nikon Solna blir ca 200:-. Felsökningsavgift kanske 200-300:-. Arbetstid <1h. Blir väl uppåt 1500:- totalt. Begvärde version ett = 2000-2500:-. Beg version II kostar <3000:-.
 

spaceogre

Ny medlem
Tack för ett bra svar!

Har testat lite mer nu och har kommit fram till att: normalt sett så stannar den på ca 0.9m men om man vrider lite fram och tillbaka så kan man komma till 0.7m. Tror jag kan leva med det ett tag då jag ändå inte tar närbilder så ofta, 1500 ligger i överkant på vad jag kan tänka mig men är ju billigare än att köpa ett nytt begagnat så har lite att tänka på.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för ett bra svar!

Har testat lite mer nu och har kommit fram till att: normalt sett så stannar den på ca 0.9m men om man vrider lite fram och tillbaka så kan man komma till 0.7m. Tror jag kan leva med det ett tag då jag ändå inte tar närbilder så ofta, 1500 ligger i överkant på vad jag kan tänka mig men är ju billigare än att köpa ett nytt begagnat så har lite att tänka på.
Jag skulle inte vrida fram och tillbaks med risk att forcera. Nöj dig med 0,9m.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har precis fixat ett sådant objektiv åt min väns räkning. Jäkligt pilligt (instrumentmejslar krävs) men det går med lite tålamod. Att köra vidare trots felet är inte att rekommendera då felet blir värre med tiden. Pilla bort gummiringen runt fokusringen så kommer du åt skruvarna för att ta isär gluggen. Finns bra beskrivningar att se på youtube. Googla!
 

spaceogre

Ny medlem
Jag har precis fixat ett sådant objektiv åt min väns räkning. Jäkligt pilligt (instrumentmejslar krävs) men det går med lite tålamod. Att köra vidare trots felet är inte att rekommendera då felet blir värre med tiden. Pilla bort gummiringen runt fokusringen så kommer du åt skruvarna för att ta isär gluggen. Finns bra beskrivningar att se på youtube. Googla!
Tack för tipset! Har tittat på en del klipp men alla jag har sett tar i sär det genom att skruva bort delen man kopplar ihop objektivet med huset och går där ifrån och det ser ut att vara lite knivigt. Är det mycket att skruva isär om man går vägen via gummi ringen? Lyckas tyvärr inte hittat någon video som går det vägen än. Vill inte göra något som förstör objektivet, då det just nu ändå funkar.
 

spaceogre

Ny medlem
Hittade en tråd som pratade om något liknande för 18-70, men då var det en skruv under zoom ringen. Kollade lite snabbt just under zoom ringen då den var lätt att pilla bort (focus ringen sitter ordentligt) och såg en skruv där, men det är bara under focus ringen som jag ska behöva lossa skruv under?

Denna tråden är det: http://photo.net/nikon-camera-forum/00Pegi
 
Senast ändrad:

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag förväxlade 18-70 med 18-200.
18-200 går du från bajonetten, inte från fokusringen.
Mycket bökigare än 18-70gluggen.
Se till att du har lödkolv och behärskar den. Lätt att kabeln till elektroniken går av.
Ett tips är att fota förfarandet in i minsta detalj så att du vet hur grejorna skall sitta ihop sen.
 
ANNONS