Annons

Min bild säljs som motiv på en ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
@Peter Chon:

Jag menar inte att det är rätt att begå brott, som tex uphovsrättsbrott, bara för att man är fattig, eller att det förekommer oftare i fattigare länder. Tycker att de skall beivras och lagföras (i förekommande fall) oavsett detta.

Däremot så kan jag dock känna en lite större empati och förståelse för när det sker av fattiga människor, eller i fattiga länder, jämfört med när det sker av välmående människor i länder som Sverige och Norge, som är ibland de rikaste i värden.

Som sagt, det är fel och ursäktar det inte, men jag kan förstå och ha lite mer sympati om det tex görs av en fattig indier, än av en medeklass bullbakande mamma (eller pappa) som bloggar och stjäl bilder istället för att orka ta sina egna.

Sedan förstår jag inte heller TS argument att det är värre om upphovsbrottet sker på tyg än i andra former som tex elektroniskt på Internet (lite som om det moraliskt skulle vara mindre allvarligt om det stjäls pengar genom datorhack, än om samma summa stjäls i form av papperspengar)

Däremot så tycker jag att man kan fakturera högre ju mer som någon tjänat på att använda andra fotografers verk utan lov/ersättning (oavsett media som bilden används i/på).
 

Bee

Aktiv medlem
@Peter Chon:

Jag menar inte att det är rätt att begå brott, som tex uphovsrättsbrott, bara för att man är fattig, eller att det förekommer oftare i fattigare länder. Tycker att de skall beivras och lagföras (i förekommande fall) oavsett detta.

Däremot så kan jag dock känna en lite större empati och förståelse för när det sker av fattiga människor, eller i fattiga länder, jämfört med när det sker av välmående människor i länder som Sverige och Norge, som är ibland de rikaste i värden.

Som sagt, det är fel och ursäktar det inte, men jag kan förstå och ha lite mer sympati om det tex görs av en fattig indier, än av en medeklass bullbakande mamma (eller pappa) som bloggar och stjäl bilder istället för att orka ta sina egna.

Sedan förstår jag inte heller TS argument att det är värre om upphovsbrottet sker på tyg än i andra former som tex elektroniskt på Internet (lite som om det moraliskt skulle vara mindre allvarligt om det stjäls pengar genom datorhack, än om samma summa stjäls i form av papperspengar)

Däremot så tycker jag att man kan fakturera högre ju mer som någon tjänat på att använda andra fotografers verk utan lov/ersättning (oavsett media som bilden används i/på).
Det är inte för att de trycker på tyg som jag blir arg utan att de tjänar pengar på min bild

I övrigt håller jag med dig

Bee
 

ErlandH

Aktiv medlem
Däremot så kan jag dock känna en lite större empati och förståelse för när det sker av fattiga människor, eller i fattiga länder, jämfört med när det sker av välmående människor i länder som Sverige och Norge, som är ibland de rikaste i värden.
Nu kan vi nog förutsätta att det inte är några fattiga indier som driver det aktuella företaget.

För övrigt finns det åtskilligt fler "välmående människor" i Indien än i hela Skandinavien.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu kan vi nog förutsätta att det inte är några fattiga indier som driver det aktuella företaget.

För övrigt finns det åtskilligt fler "välmående människor" i Indien än i hela Skandinavien.
Jag tror inte att vi skall förutsätta allt för mycket här om exakta sakförhållanden utan att veta mer. Mitt exempel ovan var mer av ett principiellet resonemang och exempel på alternativa sätt att se det på (även jag har inte heller någon fakta i ärendet, och använde alternativa förhållanden och möjliga scenarion för att exempelifiera detta).

Det finns rika och framgångsrika personer i Indien, men det finns också många (fler) väldigt fattiga, och som är direkt beroende av arbete i textilindustrin och dess företag (både stora, som väldigt små lokala) för sin överlevnad.

Det sagt så är det fel att TS bilder stjäls (oavsett inkomstnivå på de som gjort det), och jag hoppas att hon kan få ersättning och sätta åt de som olovligen använt de.
 

Bee

Aktiv medlem
Lite uppföljning

Jag tog kontakt med bildombudsmannen och än så länge har företaget (Snoogg) som snott bilden inte hört av sig. Amazon i Frankrike har tagit bort över hundra länkar. Amazon svär sig fria. Men det är många fler länder som har min bild till försäljning. Det är inte bara Amazon som säljer min bild, det är flera andra också. Jag tror inte att bildombudsmannen gör så mycket mer än att möjligtvis skicka ett brev till dom som snott min bild. Men det är bara vad jag tror.

Jag har skickat massor av länkar till bildombudsmannen men produkterna med min bild finns fortfarande kvar. Så frustrerande att några tjänar pengar på min bild. Bara på Amazon i Frankrike var det ju mer än hundra länkar på produkter med min bild. Så jag undrar hur mycket pengar tjuven tjänat egentligen.
 

snap01

Aktiv medlem
Vad händer om dom inte ens svarar? Vad har Staffan för muskler då? Kan han stämma dom i domstol utomlands? Men vad är det för lagar för bildstöld utomlands? Jag vet en kollega till mig han sa att ska man komma undan stölder så gäller det att man inte lägger upp större bilder typ aldrig över 800 pixlar bredd för en liten bild är svår att tillräckligt bra om den ska tryckas i större storlekar.
Samtidigt idag med skitbetalningen från bildbyråer så har du nog inte förlorat någon större summa är bättre att sälja direkt till kund inte via byråer. Jag sålde rätt mycket via Scanpix på,den tiden dom fanns o den lägsta ersättningen dom hade då var 600 kr per bild o det var ett avtal till morgon kvälls tidningar som gav den summan. Jag ansåg att 300 kr som jag fick efter deras del var dålig idag säljer folk bilder för typ 5 kr styck.

Jag tror man är typ lika rökt som dom som försöker stämma folk för nedladdning av musik/filmer. Problemet är att det sker utomlands i Sverige har jag lyckats få in pengar i nästan samtliga fall jag blivit bestulen.
Lycka till uppdatera gärna vad som händer det händer många detta tyvärr.
Läste någonstans att det man lägger upp på nätet får man räkna med att det blir stulet trist men säkert mycket sanning i det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min bild "The Eyes" säljs på Amazon som motiv på en ryggsäck. För det första har de snott bilden, för det andra så är det inte tillräckligt bra kvalité för att vara på en ryggsäck så den som köper ryggsäcken kommer att bli besviken. Jag tycker det är mer allvarligt att de säljer min bild än att de lånar den på en liten blogg eller så.

http://www.amazon.it/Snoogg-Gialli-Laptop-Backpack-Casual/dp/B01A6OJA0K

Någon som har något tips på vad jag ska göra? Det är tyvärr Amazon Italien så det lär väl bli svårt att få någon ersättning. Men jag gillar inte att några tjänar pengar på min bild samt att man lurar kunderna. Den säljs även som wallpaper på en del ställen men där har jag bara sagt till dem att de måste ta bort bilden.

Tack på förhand!
Bee
De har bra smak - fin bild!

Men jag kan inte se sidan du länkat till på Amazon nu. De kanske har tagit bort den.
 

atotowi

Aktiv medlem
Vad händer om dom inte ens svarar? Vad har Staffan för muskler då? Kan han stämma dom i domstol utomlands?
Om jag mionns rätt så kan man driva processen i svensk domstol även om kotparten är utomlands. Jag tror att det fanns en artikel här påFS om det. Men hittade den inte nu.
 

Bee

Aktiv medlem
De har bra smak - fin bild!

Men jag kan inte se sidan du länkat till på Amazon nu. De kanske har tagit bort den.
Men om man kollar på Amazon.in och söker "på black cat yellow eyes" så hittar du min bild. Dessutom finns den på andra ställen också, inte bara Amazon. Väldigt irriterande att jag inte kan stoppa att någon tjänar pengar på min bild!
 

reboot81

Aktiv medlem
Men om man kollar på Amazon.in och söker "på black cat yellow eyes" så hittar du min bild. Dessutom finns den på andra ställen också, inte bara Amazon. Väldigt irriterande att jag inte kan stoppa att någon tjänar pengar på min bild!
Bildstölden är ett bevis på att dina bilder är kommersiellt gångbara.
Ja, någon tjänar pengar på ditt arbete. Men är det direkta förluster från ditt konto?

-Hej, mitt namn är Bee Thalin. Mina bilder säljs på flera kontinenter på de största marknadsplatserna. Hur kan jag hjälpa dig?

#positivaveckan

PS. När du ser en person gå runt med din bild på stan, hur kommer det att kännas då?
 

Björn_J

Medlem
Säja?

Rent hypotetiskt!
Om du skulle sälja din bild med ensamrätt, skulle då köparen få driva en eventuell rättssak mot överträdelse av Copyright?
Skulle det vara intressant för ett stort företag att köpa en bild som är vida spridd på pirat produkter samt driva en process mot dessa?

Om intresset för att köpa din bild minskat på grund av detta så har du lidit en stor ekonomisk förlust.
 

Bee

Aktiv medlem
Bildstölden är ett bevis på att dina bilder är kommersiellt gångbara.
Ja, någon tjänar pengar på ditt arbete. Men är det direkta förluster från ditt konto?

-Hej, mitt namn är Bee Thalin. Mina bilder säljs på flera kontinenter på de största marknadsplatserna. Hur kan jag hjälpa dig?

#positivaveckan

PS. När du ser en person gå runt med din bild på stan, hur kommer det att kännas då?
Jag förstår inte varför jag ska vara stolt över att någon snott min lågupplösta bild, lagt den på diverse produkter så att kunderna går omkring med en T-shirt, väska, m.m med katt i en pixlig skittaskig kvalite. Urusel reklam måste jag säga. //Bee
 
Bildstölden är ett bevis på att dina bilder är kommersiellt gångbara.
Ja, någon tjänar pengar på ditt arbete. Men är det direkta förluster från ditt konto?

-Hej, mitt namn är Bee Thalin. Mina bilder säljs på flera kontinenter på de största marknadsplatserna. Hur kan jag hjälpa dig?

#positivaveckan

PS. När du ser en person gå runt med din bild på stan, hur kommer det att kännas då?
Hur tänker du nu?!
 

Bee

Aktiv medlem
Rent hypotetiskt!
Om du skulle sälja din bild med ensamrätt, skulle då köparen få driva en eventuell rättssak mot överträdelse av Copyright?
Skulle det vara intressant för ett stort företag att köpa en bild som är vida spridd på pirat produkter samt driva en process mot dessa?

Om intresset för att köpa din bild minskat på grund av detta så har du lidit en stor ekonomisk förlust.
Ja det känns pyton att de sätter en lågupplöst bild på div produkter. Kvalitén blir ju usel. Det är viktigt att mina produkter håller hög kvalitet och nu finns de ute på marknaden i taskig kvalitet. Om det är någon som känner igen min katt så tror de ju att mina produkter är skräp.


Förstår inte att Amazon inte får klagomål. Fast de kanske får det skiter i det.
 

martinot

Aktiv medlem
Dessa säljs hos tillverkaren själv:

http://www.snoogg.com/products/snoogg-black-cat-yellow-eyes-poly-canvas-tote-bag

http://www.snoogg.com/products/snoogg-black-cat-yellow-eyes-computer-padded-compartment-carrying-case-laptop-notebook-shoulder-messenger-bag

http://www.snoogg.com/products/snoogg-black-cat-yellow-eyes-tote-bag-13-5-x-15-inches-shopping-utility-tote-bag-made-from-polyester-canvas

Men jag tycker de verkar schyssta om man läser deras villkor:

When you buy a product from Snoogg, we produce it using only the highest quality materials, and ship it to you on behalf of the artist. We breach the gap between the customers and the artist.

Snoogg is the vision of true creative rhythm on the products of your choice.

A +150,000 products strong website, we pride ourselves and are commited on the quality of products and the design's we sell ! ensuring best techniques , worldwide graphics , delivered to your doorstep at a price which doesnt hurt your pocket !

We allow the artist to concentrate on their art work and help them with managing their sale process.

Artists sell their artwork as gallery quality art prints, iPhone cases, skin's, mugs and other fine products - without giving up control of their rights.

The artwork on Snoogg is created by immensely talented artists from around the world.
 

Bee

Aktiv medlem
Dessa säljs hos tillverkaren själv:

http://www.snoogg.com/products/snoogg-black-cat-yellow-eyes-poly-canvas-tote-bag

http://www.snoogg.com/products/snoogg-black-cat-yellow-eyes-computer-padded-compartment-carrying-case-laptop-notebook-shoulder-messenger-bag

http://www.snoogg.com/products/snoogg-black-cat-yellow-eyes-tote-bag-13-5-x-15-inches-shopping-utility-tote-bag-made-from-polyester-canvas

Men jag tycker de verkar schyssta om man läser deras villkor:

When you buy a product from Snoogg, we produce it using only the highest quality materials, and ship it to you on behalf of the artist. We breach the gap between the customers and the artist.

Snoogg is the vision of true creative rhythm on the products of your choice.

A +150,000 products strong website, we pride ourselves and are commited on the quality of products and the design's we sell ! ensuring best techniques , worldwide graphics , delivered to your doorstep at a price which doesnt hurt your pocket !

We allow the artist to concentrate on their art work and help them with managing their sale process.

Artists sell their artwork as gallery quality art prints, iPhone cases, skin's, mugs and other fine products - without giving up control of their rights.

The artwork on Snoogg is created by immensely talented artists from around the world.
Justa kan jag inte hålla med om eftersom de snott min bild. Om de är bra kvalitet måste de ha fått tag på en högupplöst bild och de enda som har en sådan är 1x.com och den borde de inte kunna få tag på. Hos dom hade jag bilden till salu en väldigt kort tid. Egentligen borde jag köpa en produkt för att se kvalitét, men det tar emot att göra det så att de tjänat mer pengar.
 

martinot

Aktiv medlem
Justa kan jag inte hålla med om eftersom de snott min bild. Om de är bra kvalitet måste de ha fått tag på en högupplöst bild och de enda som har en sådan är 1x.com och den borde de inte kunna få tag på. Hos dom hade jag bilden till salu en väldigt kort tid. Egentligen borde jag köpa en produkt för att se kvalitét, men det tar emot att göra det så att de tjänat mer pengar.
Tror det faktiskt kan vara smart att köpa in en produkt av varje och ha som föremålsbevis i en kommande process.
 

Bee

Aktiv medlem
nu köper jag en t-shirt med min stulna katt

Nu har jag bestämt att jag ska köpa en t-shirt (via ombud, vill inte använda mitt eget namn) för att se hur kvalitén är. Förstår inte hur de ens kan göra produkter på en webbild! Det kan ju inte bli bra. Om det är så att de fått tag på katten högupplöst så är 1x.com det enda stället där den fanns under en kort tid då jag hade den till försäljning, men bara en kort tid då jag då förstod att den även såldes under gallerix.se och det ville jag inte. Så då tog jag bort den. Men det borde inte vara möjligt att någon kan komma åt högupplösta bilder den vägen.

Så här står det på deras hemsida:

When you buy a product from Snoogg, we produce it using only the highest quality materials, and ship it to you on behalf of the artist. We breach the gap between the customers and the artist.

A +150,000 products strong website, we pride ourselves and are commited on the quality of products and the design's we sell ! ensuring best techniques , worldwide graphics , delivered to your doorstep at a price which doesnt hurt your pocket !

We allow the artist to concentrate on their art work and help them with managing their sale process.
Artists sell their artwork as gallery quality art prints, iPhone cases, skin's, mugs and other fine products - without giving up control of their rights.

Pyttsan!! Jag har inte gett dom en högupplöst bild eller tillåtit dom att sno min webbild.

Bee
 
ANNONS