Annons

Sälja enstaka bild

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Hej,

Efter att ha blivit mer aktiv på Instagram så har jag blivit kontaktad av en person som vill köpa en av mina bilder. Jätteroligt och smickrande! Jag har ingen långsiktig ambition att sälja foton men kan tänka mig att göra det då och då.

Hur gör man lättast för att sälja en enstaka bild? Bör man tänka på rättigheter mm, eller kan man bara ta emot betalning och skicka bilden?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Man bör absolut tänka på rättigheter, dvs skriva ett avtal om hur köparen får hantera bilden. Om det gäller publicering vid ett tillfälle eller fri publicering, om det ger rätt till vidareförsäljning osv.
 

scrappy

Aktiv medlem
Man bör absolut tänka på rättigheter, dvs skriva ett avtal om hur köparen får hantera bilden. Om det gäller publicering vid ett tillfälle eller fri publicering, om det ger rätt till vidareförsäljning osv.
Även om det är en privatperson, i detta fall en icke-svensk som ska ha bilden på väggen och inte använda den kommersiellt? Finns det mallar på engelska?
 

knobloch

Aktiv medlem
Personligen skulle det kännas lite överdrivet med ett sådant avtal vid försäljning till en privatperson. Men det kanske kan vara skönt att ha ett avtal om du plötsligt en dag upptäcker att bilden dyker upp i något kommersiellt sammanhang. Du känner väl inte personen antar jag? Så man vet ju aldrig.

SFF verkar inte ha några mallar på engelska. Men om man googlar så går det att hitta en massa mallar på engelska. Testa exempelvis "photo copyright release form template".
 

iSolen.se

Guest
Även om det är en privatperson, i detta fall en icke-svensk som ska ha bilden på väggen och inte använda den kommersiellt? Finns det mallar på engelska?
Skriv några rader på kvittot om att personen har rätta att använda bilden för personligt bruk för att sätta på väggen så räcker det gott.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har inte provat detta men varför inte ordna en överföring genom tex. paypal. Hitta sen ett företag likt Crimson i köparens land och låt dom sköta tryck och transport till köparen?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Skriv några rader på kvittot om att personen har rätta att använda bilden för personligt bruk för att sätta på väggen så räcker det gott.
Nja, ett sådant papper visar ju bara att säljaren accepterar villkoren, inte att köparen gör det.

Men det ska väl räcka med att säljaren skriver detta i ett mejl och får ett "okej" från köparen.
 

iSolen.se

Guest
Nja, ett sådant papper visar ju bara att säljaren accepterar villkoren, inte att köparen gör det.

Men det ska väl räcka med att säljaren skriver detta i ett mejl och får ett "okej" från köparen.
Jag hade nog tänkt att mailkonversationen innan där det klargjorts att bilden ska printas och sättas upp på köparens vägg (en mailkonversation som alltså redan har skett och är avklarad) skulle räcka, kvittots kommentar skulle mest vara en bekräftelse och påminnelse för köparen att han inte kan göra vad som helst med bilden.
 

PMD

Aktiv medlem
Även om det är en privatperson, i detta fall en icke-svensk som ska ha bilden på väggen och inte använda den kommersiellt? Finns det mallar på engelska?
Jag vet inte vilken upplösning som bilder har på Instagram, men om upplösningen räcker till så behövs inget bildköp. För personligt bruk är det helt OK att helt enkelt göra en förstoring och sätta upp den på väggen hemma, utan att meddela upphovsrättsinnehavaren.

Om Instagrambilder är lågupplösta så kanske man behöver kontakta upphovsrättsinnehavaren för att få tillgång till en mer högupplöst version av bilden.
 
ANNONS