Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Astroscapist

Aktiv medlem
Absolut. Är själv intresserad av Z6 (och även A7III). Tycker det är intressant att utröna vad som gäller rörande dess batteritid. För mig så är det en sak som jag tycker är en nackdel med många spegellösa.

Tar gärna lite mer återkoppling från de som har kameran och själva testat i verkligheten (och inte från såna som Stefan som är här för att dissa Nikon, och som hänvisar till random clickbaiters på YouTube).
Jag hänvisar nog aldrig någonsin till random clickbaiters.
Dock länkar jag till youtubeklipp som kan ge mer insikt till det som diskuteras, men som inte uppskattas av översittare som gärna inte vill höra en åsikt som skiljer från dess egna.
Se bara vilka underliga påhopp som görs i foumet när man känner sig trängd.
Batteritiden har ju tagits upp av clickbaiters, forumtroll, haters, översittare, tidningar etc. Förhoppningsvis har de flesta en uppfattning om detta redan.
Igår tog jag ett enda foto på A7III. Hade 100% batteri på morgonen och när dagen var slut hade jag 0%.
Idag tog jag 2106 bilder. 100% från start och 80% till slutet av bröllopet. Samma batteri och kamera.

/stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Igår tog jag ett enda foto på A7III. Hade 100% batteri på morgonen och när dagen var slut hade jag 0%.
Idag tog jag 2106 bilder. 100% från start och 80% till slutet av bröllopet. Samma batteri och kamera.

/stefan
Nu har jag ingen Sony kamera, men upplever batteriet i mina Sony Playstation kontroller ge liknande resultat, spelar jag inte på en vecka så har batteriet laddat ur sig själv.
Är det samma med kamera batteriet från Sony?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu har jag ingen Sony kamera, men upplever batteriet i mina Sony Playstation kontroller ge liknande resultat, spelar jag inte på en vecka så har batteriet laddat ur sig själv.
Är det samma med kamera batteriet från Sony?
Nej,
Det är inget sånt alls. Jag lekte med kameran, men tog inga fler bilder.
Kontentan är att batteritiden handlar inte bara om hur många bilder man kan ta utan även till stor del hur man använder kameran.
Så för att förstå hur mkt bättre batteritiden blivit så behöver man en referens.
Min första erfarenhet av batteritiden för spegelfria kameror så hade jag 6D som referens till A7R2. För ett bröllop så kunde jag sluka 4-6 batterier när jag kanske använde 2-3 batterier för 6D. Sen lärde jag mig att inte använda kameran som jag gjorde med 6D och då blev det mera 3-4 batterier.
Sen när jag skaffade A7R3 och A7III så hade jag A7R2 som referens så liknande uppdrag blev 1-2 batterier med vikt på 1 batteri.
Så hade jag gett dig samma uppdrag med samma utrustning så vet jag inte vad du hamnar på. Det beror på hur du använder sakerna.
Därför vi har CIPA. Men de kanske borde uppdatera sin standard/göra en separat för spegelfria kameror.

/Stefan
 

AWid

Aktiv medlem
Absolut. Är själv intresserad av Z6 (och även A7III). Tycker det är intressant att utröna vad som gäller rörande dess batteritid. För mig så är det en sak som jag tycker är en nackdel med många spegellösa.

Tar gärna lite mer återkoppling från de som har kameran och själva testat i verkligheten ..........
..
I dag har jag fotograferat barnbarnets studentexamen med min Z 6 som jag haft sedan november förra året. 768 stillbilder, ca 30 minuter film, två time-lapsfilmer med totalt ca 1500 expondringar och en hel del "visa andra på skärmen" blev det innan batteriet dog och jag fick stoppa i reserven:) Ganska hyfsat tycker jag.

För mig fungerar AF utmärkt och väl i klass med den D800 som jag också har. Andra märken kan jag inte uttala mig om eftersom jag använt t ex Fuji och Canon i väldigt begränsad omfattning.

Thom Hogan, som man nog kan betrakta som väldigt seriös, tyckte man kunde försöka lära sig AF-systemet innan man sågade kameran jäms med fotknölarna. Tydligt adresserat till bl a familjen Northrup enligt min tolkning. Och jag delar Thoms uppfattning fullt ut. Personligen tycker jag AF-systemet är alldeles utmärkt, men det kräver en del inlärning

I övrigt delar jag "pests" erfarenheter av kameran som han redovisar ovan.
.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Absolut. Är själv intresserad av Z6 (och även A7III). Tycker det är intressant att utröna vad som gäller rörande dess batteritid. För mig så är det en sak som jag tycker är en nackdel med många spegellösa.

Tar gärna lite mer återkoppling från de som har kameran och själva testat i verkligheten (och inte från såna som Stefan som är här för att dissa Nikon, och som hänvisar till random clickbaiters på YouTube).
Om sökaren är viktig för dig så bör du titta på/i dem, om du inte har gjort det. Jag tycker att Z-kamerorna ser rätt bra ut för att vara spegellösa, men A7 III tycker jag är för dålig. A7R III börjar väl likna något. Ingen av dem kan dock tävla med D810/850, sett till "bilden" i sökaren, men sedan är det ju två olika typer av sökare.

Däremot har jag ingen kamera av endera sorten. Jag kunde dock inte låta bli att pilla lite av ren nyfikenhet tidigare. Att A7 III:s sämre sökare i bästa fall nämns i förbifarten tycker jag är rätt märkligt. För mig är den påtagligt mycket sämre. Jag tycker att man kan stå ut med lite muggigare sökare på kameror där alternativet kanske är ingen sökare, men när det gäller mer avancerade systemkameror tycker jag att man ska kunna ställa krav på en högre nivå.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7III kom ut som en budget kamera till skapligt pris, hade man öst på med 3,7 sökare och högre upplösning på skärmen ( som också är lägre än dom nyare C/N )- kanske den tagit för mycket intresse av storbrorsan. Z6/7 EOS R behövde så klart göra flera saker bättre för att får dom mera intressanta. Nu svarar Panasonic med 5,7 EVF så nu vill alla ha en sådan.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Brukar de byta poäng på kameror? Det har jag inte sett tidigare.
Väldigt märkligt gjort av dom tycker jag. Som många nämner i kommentarsfältet så är det verkligen en ”slippery slope”. Flertalet ”nyare” kameror som fått betydande uppdateringar utan att betygen ändrats. Och skall man börja ta de sänkta priserna i beaktning som gör att vissa kameror blir mer prisvärda nu än de var precis vid lansering också?

Ser gärna att de lägger till kommentarer och länkar till artiklar om uppdateringar som kommit efter release i originalrecensionen men att hålla på att justera poäng efterhand känns väldigt konstigt. De är ju inte direkt snabba i sina recensioner som det är redan (vilket är bra, de är noggranna).
 

iSolen.se

Guest
Väldigt märkligt gjort av dom tycker jag. Som många nämner i kommentarsfältet så är det verkligen en ”slippery slope”. Flertalet ”nyare” kameror som fått betydande uppdateringar utan att betygen ändrats. Och skall man börja ta de sänkta priserna i beaktning som gör att vissa kameror blir mer prisvärda nu än de var precis vid lansering också?

Ser gärna att de lägger till kommentarer och länkar till artiklar om uppdateringar som kommit efter release i originalrecensionen men att hålla på att justera poäng efterhand känns väldigt konstigt. De är ju inte direkt snabba i sina recensioner som det är redan (vilket är bra, de är noggranna).
Tydligen var ändringen beroende på att mjukvaruuppdateringen berörde ett område som påverkade poängen mycket för Z6, vilket inte gällde i lika hög grad för Z7.

Man kan väl spekulera i att det är väldigt ovanligt att en uppgradering påverkar poängen alls.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Tydligen var ändringen beroende på att mjukvaruuppdateringen berörde ett område som påverkade poängen mycket för Z6, vilket inte gällde i lika hög grad för Z7.

Man kan väl spekulera i att det är väldigt ovanligt att en uppgradering påverkar poängen alls.
Återigen, Z-modellerna är långt ifrån de enda kamerorna som fått betydande förbättringar. Det skriver dom ju själva i artikeln och att de kommer test om och uppdatera recensionen för dessa när de hinner. För mig låter det helt klart som en ”slippery slope”. Vissa modeller kommer prioriteras och uppdateras, andra inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Numera bestäms en stor del av en kameras funktionalitet och prestanda av programvara, så det kan vara stor skillnad mellan version 1.0 och en senare stor programvaruuppdatering. Kanske t.o.m. så stor att det inte riktigt handlar om samma kamera längre.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Rätt mycket distortion är det ut som? Man blir ju åksjuk i vissa av bilderna (dpreviewbilderna).
Tycker inte det ser så farligt ut med tanke på var det är för brännvid, visst finns det distortion men ge gärna ett exempel på motsvarande objektiv som skulle vara betydligt bättre i samma prisklass.O i dom allra flesta bildbehandlingsprogram brukar det ju inte ställa till några större problem :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker inte det ser så farligt ut med tanke på var det är för brännvid, visst finns det distortion men ge gärna ett exempel på motsvarande objektiv som skulle vara betydligt bättre i samma prisklass.O i dom allra flesta bildbehandlingsprogram brukar det ju inte ställa till några större problem :)
"As you can see, the distortion at 14mm is nearly 8% barrel distortion, which is insane! The crazy thing is that many photographers – specifically Adobe Lightroom and Nikon Capture NX-D users – may never even realize their lens has such extreme distortion. That’s because Adobe and Nikon have built-in lens profiles for the 14-30mm f/4 that you cannot remove at all."

https://photographylife.com/reviews/nikon-z-14-30mm-f4-s/3

Inte så svårt alls, alltså. Andra mjukvaror kan tillåta att man stänger av korrigeringen så att man kan se all den groteska distorsionen i sin vansinnighet...
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
"As you can see, the distortion at 14mm is nearly 8% barrel distortion, which is insane! The crazy thing is that many photographers – specifically Adobe Lightroom and Nikon Capture NX-D users – may never even realize their lens has such extreme distortion. That’s because Adobe and Nikon have built-in lens profiles for the 14-30mm f/4 that you cannot remove at all."

https://photographylife.com/reviews/nikon-z-14-30mm-f4-s/3

Inte så svårt alls, alltså. Andra mjukvaror kan tillåta att man stänger av korrigeringen så att man kan se all den groteska distorsionen i sin vansinnighet...
Jo här syntes det ju väl :-( Men som jag skrev med många bildbehandlingsprogram så går ju mkt. av det o lösa lik väl som annan framkallning av sina raw bilder. Sen är det ju ganska mkt som även är bra också :)
 
ANNONS