Annons

DSLR vs spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Om det sker så hoppas jag inte alla får för sig att göra mini kamerahus.
Objektiven blir ju inte mindre.
Just detta är faktiskt en av grejorna jag generellt sett inte gillar med spegellösa kameror, det känns som att tillverkarna fokuserar för mycket på att göra kamerahusen små och skiter i ergonomin. Jag tycker ofta spegellösa kamerahus har för små och obekväma grepp t.ex. Jag tycker dom borde satsa mer på att göra rejälare grepp. Då skulle dom ju även få plats med lite större batteri, så det skulle ju vara en win-win. Sen blir det ju såklart också bättre balans med lite vikt i kamerahuset om man använder lite tyngre objektiv t.ex.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ingen kamera är bäst på allt, men tillverkare av spegellösa kameror bör ha olika storleksalternativ att kunna välja i mellan.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Men inget som helst spann mellan liten och stor sensor, och denna sensor är dessutom som bekant mindre än såväl FF som APS-C :)

Vilket är en begränsning som i vissa fall är av betydelse.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag ser det är APS kontra FF en vägdelare:
1. APS-C - här kan man tjäna i storlek även mot APS-C DSLR då registeravstånd och fattningens storlek är fortfarande baserade på FF i DSLR. Här kan även objektiven, för normal- och vidvinkelobjektiv, göras lite mindre eller samma storlek som APS-C för DSLR så att kamera + objektiv blir mindre
2. FF - Här blir objektiven gärna lite längre än till DSLR för att minska snett infallande ljus då en sensor endast optimerad för sned strålgång för vidvinklar och normaler lär ha svårt med rakare strålgång som för telen. Man måste konkurrera med annat än storlek.
 

martinot

Aktiv medlem
Väldigt klockren kommentar (IMO).

Alla har olika behov och preferenser, men ovan förhållande som Fredrik AVT beskriver så väl är grundorsaken till att jag själv (normalt) föredrar just antingen kombinationen APS-C-spegellös, eller (normalt) kombinationen FF-DSLR.
 

Bengf

Aktiv medlem
Panasonic har ett ganska stort spann mellan liten och stor kamera.

Ja det är bra av Panasonic, väljer man den största ( kanske inte GH5 om man inte är hängiven filmare ) av andra Panasonic modeller, så kanske den viktmässigt hamnar nära flera DSLR modeller och med APS-C sensor, t.ex. Någon Nikon D3400 eller D5500.

Större spegellösa konkurrerar då mera direkt med DSLR kan jag tycka, men är ingen nackdel utan ökar valmöjligheten.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja det är bra av Panasonic, väljer man den största ( kanske inte GH5 om man inte är hängiven filmare ) av andra Panasonic modeller, så kanske den viktmässigt hamnar nära flera DSLR modeller och med APS-C sensor, t.ex. Någon Nikon D3400 eller D5500.

Större spegellösa konkurrerar då mera direkt med DSLR kan jag tycka, men är ingen nackdel utan ökar valmöjligheten.
Håller med. Det är bra att det finns valmöjligheter till kamerahus i olika storlekar.
 

Bildnörd

Medlem
Spegellöst eller inte?

Jag är ingen "linjalmänniska" och förstår inte problemet... Förutom att en spegellös kamera förstås är mindre och bekvämare att alltid ha med sig. Är inte pudelns kärna vad man känner är det rätta och trivs med? Det är också den första förutsättningen för att man ska kunna skapa lyckade fotografier. Man ser "bilden" till att börja med utan att ha kameran framför ögonen. Sökartyp får man väl anpassa sig till?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är ingen "linjalmänniska" och förstår inte problemet... Förutom att en spegellös kamera förstås är mindre och bekvämare att alltid ha med sig. Är inte pudelns kärna vad man känner är det rätta och trivs med? Det är också den första förutsättningen för att man ska kunna skapa lyckade fotografier. Man ser "bilden" till att börja med utan att ha kameran framför ögonen. Sökartyp får man väl anpassa sig till?

Ja helt riktigt, svårare än så är det inte, det blir dock inga diskussioner annars som skapar lite liv och surr på forumet. Spegellöst och DSLR kan få trivas sida vid sida och ökar bara valmöjligheten, spegellösa skiljer sig inte så där dramatiskt från det gamla vanliga egentligen, dom delar mycket tillsammans, spegellösa har en lite längre utvecklings kurva då dom kommit in senare och är lite som en nykomling som bryter mot den standard vid annars är så vana med sedan flera årtionden.
 
ANNONS