Problem med att fota i skogen - Sidan 2 - Fotosidans Forum
Gammal 2017-08-28, 09:25
fotobollfoto

Börja med att blunda med ena ögat när du tittar på skogen (utan kamera). Genast försvinner en del av det magiska djupet.
Fortsätt att spana runt och se hur du vill skapa magiska bilder med den begränsningen ett fotografi faktiskt har.
Gammal 2017-08-28, 17:55
PMD

Johannes Bojesen skrev: "Don't think. Thinking is the enemy of creativity. It's self-conscious, and anything self-conscious is lousy. You can't try to do things. You simply must do things" Ray Bradbury
Do. Or do not. There is no try.” - Yoda

Fast jag tror nog att viss tankeverksamhet är av nöden när man håller på och lär sig någonting. :-)
Det du beskrev om att hålla på och fotografera och prova nya ansatser är just en lärandeprocess.
Gammal 2017-08-28, 20:10
otto.eimar

fotobollfoto skrev: Börja med att blunda med ena ögat när du tittar på skogen (utan kamera). Genast försvinner en del av det magiska djupet.
Fortsätt att spana runt och se hur du vill skapa magiska bilder med den begränsningen ett fotografi faktiskt har.
Vad har det att göra med att filmkameran håller sig till ISO 100 även i skogen så blev det inte ljust och kontrastlöst. Vem har uttalat sig att det magiska försvinner i bilden när det handlar om att få skaplig kontrast?
Gammal 2017-08-28, 23:40
fotobollfoto

otto.eimar skrev: Vad har det att göra med att filmkameran håller sig till ISO 100 även i skogen så blev det inte ljust och kontrastlöst. Vem har uttalat sig att det magiska försvinner i bilden när det handlar om att få skaplig kontrast?
Det ursprungliga inlägget (min fetmarkering):

"När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist vettiga kompositioner."

Jag själv upplever just precis det - att skogen blir plattare utan stereoeffekten från två ögon.
Gammal 2017-08-29, 08:00
marregurra

sfn skrev: När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist på vettiga kompositioner.

Vidvinkel verkar vara något, men just nu har jag bara tillgång till max 17mm(1,6 crop).

Har någon några tips om hur man skulle kunna få finare bilder i skog? Visa eller länka gärna bilder ni lyckats med i skogen.

mvh Timo
Komposition i skog är en utmaning! Jag brukar försöka hitta något som avviker från stammarna som kan fungera som motiv och placera detta i "gyllene snittet" och då även försöka hålla omgivningen så ostörd eller heterogen som möjligt. Leta upp en liten glänta där du har lite svängrum och distans och kan komponera enklare. Bra ljus lyfter bilden. Ibland kan man ha tur att få någon yta särsklit belyst och då kan den funka som motiv. Blända ner för mer must i färger och för att belysta partier inte ska frätas ut. Föredrar ofta porträttläge i skog, vilket ger mer plats för trädens variation i höjdled. Experimentera med att fotografera genom löv- och grenverk med kort skärpedjup för mer djup och blurriga effekter. Experimentera med rörelse. Kamerarörelser eller med lång slutartid då grenar rör sig i vinden. Kan ge fina abstrakta effekter. Lycka till!/Mats

Exempel:

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...909.htm?set=mp

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...77/3425518.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...77/2762141.htm
Gammal 2017-08-29, 09:37
hornavan

sfn skrev: När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist på vettiga kompositioner.

Vidvinkel verkar vara något, men just nu har jag bara tillgång till max 17mm(1,6 crop).

Har någon några tips om hur man skulle kunna få finare bilder i skog? Visa eller länka gärna bilder ni lyckats med i skogen.

mvh Timo
Lär dig lite om komposition, det är avgörande för bra bilder. Finns massor att läsa.
Gammal 2017-09-24, 09:02
JocheD

Glad Ljuset är viktigt, det svåra är väl ändå kompositionen?
Jag känner mycket mycket väl igen mig i originalinlägget, man står där, mitt i en sagoskog och vill föreviga känslan.

De försök som lyckats minst dåligt har varit att försöka hitta en detalj, ett blickfång, och komponera efter det - men då känns det som att blickfånget, som kan vara en sten, en svamp, fallen stock eller liknande, är det jag tog en bild av - när det jag ville var att fånga det magnifika, det stora - skogens alltet i universum.

Jag är osäker på om det ens går. Det kanske finns saker som naturen gör som är så fantastiska att vi människor faktiskt inte kan avbilda? :-D
Gammal 2017-09-24, 09:16
apersson850

Just det där att få med storslagenheten tycker jag också är svårt. Jag är ju ofta ute och försöker fotografera orienterare, och då vill jag gärna ha något mer än upploppet på en åker. Oftast är skogen snårig och vresig, och då passar det bäst med bilder som är nära och kompakta. Men förra året var jag ute i en storslagen bokskog på Ravlunda övningsfält.
Den här bilden visar hur jag försökte återge det.
Gammal 2017-09-24, 10:55
lennart.sindahl

Erik Schalin skrev: om man nu inte har hittat lösningen på 10 år så är det nog så att en lösning inte behövs ;).......
Tack för den passningen....jag läste med glädje tråden, upplever samma utmaning som flera här. Detaljer i skogen kan man lätt få fina och spännande bilder av, men hur fångar jag helheten. Ljuset är väl en fundamental faktor, men sen. Jag letar fortfarande efter bra tips, ten years later ... :-)
Gammal 2017-09-24, 10:58
lennart.sindahl

marregurra skrev: Komposition i skog är en utmaning! Jag brukar försöka hitta något som avviker från stammarna som kan fungera som motiv och placera detta i "gyllene snittet" och då även försöka hålla omgivningen så ostörd eller heterogen som möjligt. Leta upp en liten glänta där du har lite svängrum och distans och kan komponera enklare. Bra ljus lyfter bilden. Ibland kan man ha tur att få någon yta särsklit belyst och då kan den funka som motiv. Blända ner för mer must i färger och för att belysta partier inte ska frätas ut. Föredrar ofta porträttläge i skog, vilket ger mer plats för trädens variation i höjdled. Experimentera med att fotografera genom löv- och grenverk med kort skärpedjup för mer djup och blurriga effekter. Experimentera med rörelse. Kamerarörelser eller med lång slutartid då grenar rör sig i vinden. Kan ge fina abstrakta effekter. Lycka till!/Mats

Exempel:

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...909.htm?set=mp

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...77/3425518.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...77/2762141.htm
Tack för talande exempel!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.

B+W Polariastionsfilter HTC