Vad är en bra bild? - Fotosidans Forum
Gammal 2017-09-05, 10:04
Ventures

Vad är en bra bild?
Smaken är som sagt delad, men vad är den "bra" bild egentligen?
Om jag publicerar egna bilder tycker jag de ska vara skarpa, rätt exponerade och visa motivet tydligt.
När man tittar på andras bilder, inte minst "kända" fotografers, så kommer de undan med snapshots som är abstrakta, suddiga, oskarpa och felexponerade. Bilder som man själv skulle slängt direkt. De måste ju ha massor av "bra" bilder någonstans också?

Inget illa menat om fotografen utan bara som en illustration:
https://hellesophotography.wordpress...asta-bilderna/
(Många bilder här är också "bra" enligt min smak)

Finns det någon fotokurs där man lär sig att se det fina i "misslyckade" bilder?
Gammal 2017-09-05, 11:02
Anjou

En bra bild "ska vara skarpa, rätt exponerade och visa motivet tydligt." Den första frågan du måste ställa dig är vad som är det tänkta motivet? Måste det vara en uggla mitt i bild med perfekt skärpa som är motivet? Eller skulle det kunna vara så att det är känslan eller minnet från en skogspromenad som är motivet? Var sätter man skärpan på ett minne från en skogspromenad?

Jag blir lite nyfiken; tänker du samma sak när du besöker en konstutställning? Måste en oljemålning vara lika konkret som en polaroidbild i dagsljus?

(Jag tog risken att svara seriöst, din fråga kanske var ironisk)
Gammal 2017-09-05, 12:11
Tony johansson

Är nog en fråga som är omöjlig att svara på. Det är helt och hållet subjektivt vad man uppfattar som bra, och det varierar som bekant ;-).
Gammal 2017-09-05, 12:41
Ventures

Anjou skrev: En bra bild "ska vara skarpa, rätt exponerade och visa motivet tydligt." Den första frågan du måste ställa dig är vad som är det tänkta motivet? Måste det vara en uggla mitt i bild med perfekt skärpa som är motivet? Eller skulle det kunna vara så att det är känslan eller minnet från en skogspromenad som är motivet? Var sätter man skärpan på ett minne från en skogspromenad?

Jag blir lite nyfiken; tänker du samma sak när du besöker en konstutställning? Måste en oljemålning vara lika konkret som en polaroidbild i dagsljus?

(Jag tog risken att svara seriöst, din fråga kanske var ironisk)
Min fråga var inte ironisk även om den kan uppfattas så. Jag tackar för ett seriöst svar.

Det ligger förmodligen något i det där med oljemålningar. Jag får nog öva mer på att se på foto med andra ögon.
Att det ligger i betraktarens öga gäller förmodligen här också.
Gammal 2017-09-05, 13:34
Erik Schalin

The beuty is in the eye of the beholder...
Gammal 2017-09-05, 14:35
Tony johansson

Garv!
Erik Schalin skrev: The beuty is in the eye of the beholder...
Tänkte skriva det först också, men det är ju redan allmänt känt, så jag skippade det ;-).
Gammal 2017-09-05, 15:58
gustavh

Om jag får kapa tråden lite så har jag själv på sistone funderat en del på vad "rätt exponering" (eller rätt nivå av "brightening" vid efterbehandling) egentligen är. Framför allt tycker jag miljöbilder i tagna i dagsljus ofta lämnas aningen mörkare än vad jag själv föredrar. Det ger ju generellt lite mer tyngd åt bilderna, men jag tycker som regel aningen ljusare bilder är lite behagligare att titta på.
Målet med alla bilder är förstås inte att vara behagliga, men i alla fall.

Kan tänka mig att skrivits en hel del om det (ex The Negative?) bara inte lyckats hitta något vid mina enkla efterforskningar. Nån som har någon bra tumregel, något boktips eller någon bra länk att dela?

Tack!
Gammal 2017-09-05, 16:09
kjellepelle

Jag tycker att en bra bild ska visa motivet (oavsett vad det är) på ett så korrekt och rättvisande sätt som möjligt. Därav behöver exponering och skärpa vara hyfsat korrekt men inte nödvändigtvis perfekt. Vill man få utlopp för en friare konstnärlighet är nog oljemålning att rekommendera framför fotografering.
Gammal 2017-09-05, 16:43
rronnbac

Hur långt är ett snöre?

Jag tänker att du har en uppfattning om att foto handlar om att dokumentera, vilket det ibland förstås gör, men det har också så många andra dimensioner, så även om man själv föredrar foton som är "bra" ur något visst perspektiv (till exempel dokumentärt) så tror jag man utvecklas av att försöka förstå vad andra kan se i ett foto man själv tycker är "dåligt".

Det är som musik, jag kan för mitt liv inte stå ut med att höra Håkan Hellström, men jag kan teoretisk förstå vad andra uppfattar som något slags kvalitet (även om jag innerst inne tycker de har "fel" :-)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.

B+W Polariastionsfilter HTC