Annons

Rättigheter då en arrangör angivit fotoregler

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Var på plats under årets Formel 1 -event på Monza för två veckor sedan. Letar nu efter kopia på min biljett för att kunna citera vad där stod angående fotografering, men hittar den inte just nu och officiella sidan där jag köpte den ligger för tillfället nere. Fanns i alla fall text om att fotografering bara var tillåtet för "eget bruk" och att för all kommersiell användning krävded allehanda tillstånd från F1-organistationen. Inte precis en organisation man vill hamna i rättslig tvist med :).

Hur som så hade jag utrustningen med, inklusive mitt Canon 300mm och monopod. Monopoden fick jag inte ta in, men det var inte precis så att personalen vid ingångar hade klart för sig. Mötte andra på området som inte haft problem att ta in stativ.

Det är inte lätt att få bra och skarpa bilder på körande F1-bilar från publikplats. T.ex. : Sitter man inte högt på en läktare så är det alltid staket i vägen. Även med slutartider på 1/2000 kan man få rörelseoskärpa. Med ett 300mm kommer man också väldigt nära och man måste chansa en hel del för att få skärpa och skärpedjup. Så även om motiven är kul nog att ha i arkivet även om inte allt är perfekt så blev ju en och annan bild bra i alla fall. Nu vill jag bara höra med formumet vad mina "rättigheter" nu är som fotograf? Grundregeln är ju alltid att fotografen äger sina egna bilder - men i visst avseende gäller säkerligen också hänsyn till de regler som formulerades på biljetten. SOm sagt, tyvärr kan jag inte citera just nu men antar att det finns många liknande fall.

Att jag kan visa mina bilder i hemmiljö är förstås tillåtet men vad gäller för visning på webben - utan uppenbart kommersiellt syfte? Utgår från att det är ok med tanke på de tusentals bilder per minut som tas via kameror och mobiler och sedan skickas vidare till allehanda lösa "vänner" på nätet. Men om det nu är en skarp bild med intressant motiv kan förstås någon kopiera ner den för att använda utanför min kontroll. Är jag t.ex. skyldig att förhindra det med ett vattenmärke etc.?

Dessutom har jag enskild firma där en del fototjänster ingår, bl.a. ett bildlarkiv. Kan jag sälja en sådan bild (på villkor som motsvarar att den inte får användas i komersiellt syfte) om nu någon av en händelse skulle vara intresserad. Får jag ge bort den?

Ja, rättighetsfrågor är knepiga och får erkänna att jag borde ha bättre koll. Slänger ut det här för någon av er har säkert mer kunskap i frågan.
 
ANNONS