Annons

kolla minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan jansson

Aktiv medlem
Kolla när ni köper minneskort, jag köpte ett 16 GB i förra veckan, av en ren slump kollade jag lite extra då jag formaterade kortet i Kameran, kortet var bara på 8 GB
Lite konstigt, jag skall ringa leverantören i morgon
Håkan
 

defiant

Aktiv medlem
testa att formatera det i datorn oxå för att se om det bara blir samma där.. vad har du för kamera föresten?
 

The Champ

Aktiv medlem
Är det något hemligt eller privat med svaret? Jag skulle också vilja veta om en 5D klarar 16GB-kort.
Absolut inte bara att jag redan mailat honom....

Daniel Grönjord (dagr) skrev:
5D klarar (som redan har påpekats) minneskort på upp till och med 8 GB på alla sätt och vis. Den klarar även att läsa och skriva till minneskort större än 8 GB (t.ex 12 och 16 GB) men däremot inte att formatera dessa utan det måste då ske i en kamera som har stöd för detta, eller i en dator. Minneskorten kommer dock förformaterade vid leverans vilket gör att så länge man kommer ihåg att inte formatera om dem i kameran så är det inget problem.

Se t.ex följande lathund angående storleksbegränsningar:

http://www.gronjord.com/daniel/faq/index.asp#A.1

Jag skulle rekommendera att du skaffar några 8 GB-kort. Många framhåller att stora minneskort för med sig större risk för att man förlorar många foton om kortet går sönder men jag resonerar som så att det är större risk att man tappar bort minneskort när man byter och laborerar med dessa ute på fältet eller t.ex får problem med damm och smuts när man utför kortbytet. Man riskerar också fler förlorade fotochanser när man har många små kort och behöver byta fler gånger.
 

Håkan jansson

Aktiv medlem
Absolut inte bara att jag redan mailat honom....

Daniel Grönjord (dagr) skrev:
5D klarar (som redan har påpekats) minneskort på upp till och med 8 GB på alla sätt och vis. Den klarar även att läsa och skriva till minneskort större än 8 GB (t.ex 12 och 16 GB) men däremot inte att formatera dessa utan det måste då ske i en kamera som har stöd för detta, eller i en dator. Minneskorten kommer dock förformaterade vid leverans vilket gör att så länge man kommer ihåg att inte formatera om dem i kameran så är det inget problem.

Se t.ex följande lathund angående storleksbegränsningar:

http://www.gronjord.com/daniel/faq/index.asp#A.1

Jag skulle rekommendera att du skaffar några 8 GB-kort. Många framhåller att stora minneskort för med sig större risk för att man förlorar många foton om kortet går sönder men jag resonerar som så att det är större risk att man tappar bort minneskort när man byter och laborerar med dessa ute på fältet eller t.ex får problem med damm och smuts när man utför kortbytet. Man riskerar också fler förlorade fotochanser när man har många små kort och behöver byta fler gånger.
Hej jag håller just på att formatera kortet i Datorn, men datorn visat att kapaciteten är 7,82 GB ???
HJ
 

Jan.E..

Avslutat medlemskap
kameran klarar 16 gig bra...

Hej Håkan !
Du måste dra ner uppdateringen och föra över filen till kortet sedan stoppar du in kortet i Kameran och gör uppdateringen där . mvh Jan
 

P.R.

Aktiv medlem
Ja formateringen går snabbare, men kortet visar bara 14,8 GB blir det inte mer på ett 16 GB kort ??
Minneskorttillverkarna (och hårddisktillverkare) anger utrymmet med 1000-prefix medan operativsystems- och kameratillverkarna vanligen räknar med 1024-prefix.

16*1000*1000*1000/(1024*1024*1024)=14,9 GB (eller GiB)

Riktigt allt går heller inte att utnyttja för datalagring vilket förklarar att du ser 14,8 GB i stället.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Ja formateringen går snabbare, men kortet visar bara 14,8 GB blir det inte mer på ett 16 GB kort ??
Håkan
Samma "magi" som slår till då man formaterar vilket lagringsmedia som helst, Bygger från Block, till Sector, för att sen följas av Cluster då data skrivs. Och det första som skrivs är ett filsystem när Allocation units skapas, i vårt fall FAT32 och då ser du ut såhär på ett ungefär med cluster storlekarna;

32 MB - 64 MB 512 bytes
64 MB - 128 MB 1 KB
128 MB - 256 MB 2 KB
256 MB - 8 GB 4 KB
8 GB - 16 GB 8 KB
16 GB - 32 GB 16 KB

Varje Sector innehåller extra data och där börjar förlusten av av effektiv lagringsvolym. Sen försviner ännu mer med Cluster och till sist lite till med en Allications tabell som håller ordning på allt.

Så de 14,8 GB eller 7,9 GB som jag får på minna 8 GB kort är helt enkelt resten av använd yta för filsystemet.

Om man säger som så, jag saknar inte tiden då hårddiskar var svindyra och man gjorde avancerade formateringar med speciella cluster storlekar beroende på vilken typ av tjänster som skulle gå i servern. :D
 
ANNONS