Annons

När ni köper begagnat - så undrar jag om...

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej Staffan! Verkligen tråkigt med din upplevelse av Postens hantering...

Vad gäller kvitto och avskaffandet av god tro.

Ett skrivet kvitto av försäljningen, med personnummer och visande av leg brukar jag köra på (åt båda hållen).

Har svårt att tänka mig en tjuv som går med på det.

Dyrare saker tycker jag också man bör mötas upp för affär, så man kan kontrollera skicket och iallafall göra en grov koll på att allt fungerar.
Hur väl avsändaren än packar, kan Posten lyckas ha sönder det, och då blir det besvärligt (om Posten inte tar sitt ansvar).

Har själv ett skräckexempel där jag skulle skicka ett objektiv försäkrat mot postförskott från ena delen av Stockholm till andra.
Posten lyckades så illa att den skickades runt i hela Sverige under 35 dagar, i Göteborg som sydligast och Luleå som nordligast.
Tror det hann med 15 serviceställen..
Efter 35 dagar med Posten var det naturligtvis trasigt när det kom fram. Dåligt packat sa posten och gav ingen ersättning...

Hej Staffan!
Det var verkligen tråkigt & sorgligt att läsa om dina erfarenheter och om din upplevelse av Postens hantering av din försändelse! Ofattbart!

Hoppas att detta aldrig upprepar sig igen!

Tack för dina tidigare synpunkter!

Önskar dig Staffan en fin ny dag och ett unikt nytt fotoår 2013!

Vänliga hälsningar
Carl
 

unoengborg

Aktiv medlem
Problemet dyker även upp vid köp i tredje hand. Hur vet man att ägare nr 2 inte stal från ägare nr 1 om man hårddrar det? Nu är det ju osannolikt att en tjuv skulle ha tagit objektivet/ kameran OCK kvittot, men finns originalemballage kvar är detta också ett tecken på att den sannolikt inte är stulet då detta inte brukar förvaras tillsammans hos användare, utan det dyker egentligen bara upp vid stöld från återförsäljare. Så originalemballage tycker jag räcker om inte kvitto finns.
Orginalemballage är ingen garanti för att det inte är stulet. Det finns ligor som stjäl hela lasstbilslaster med varor, eller stjäl från lager. Faktum är att man kan råka ut för att saker är stulna till och med om man köper nytt i butik på fina gatan. Det hände mig när jag köpte dator för ett par år sedan. Jag skickade datorn på service för att jag av någon anledning inte kunde komma in i BIOS, och det slutade med att generalagenten ringde och sa att datorn var stulen och avsedd för något sjukhus i blekinge, och att den nu skickats dit. Som tur var kunde butiken ersätta mig, Men vad hade hänt om de hade sålt så många stulna burkar att de gått i konkurs. Butiken hade för övrigt också blivit lurade och köpt prylarna via en kapad websida, jag vet inte om de hade några försäkringar som täckte bedrägeriet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Orginalemballage är ingen garanti för att det inte är stulet. Det finns ligor som stjäl hela lasstbilslaster med varor, eller stjäl från lager. Faktum är att man kan råka ut för att saker är stulna till och med om man köper nytt i butik på fina gatan. Det hände mig när jag köpte dator för ett par år sedan. Jag skickade datorn på service för att jag av någon anledning inte kunde komma in i BIOS, och det slutade med att generalagenten ringde och sa att datorn var stulen och avsedd för något sjukhus i blekinge, och att den nu skickats dit. Som tur var kunde butiken ersätta mig, Men vad hade hänt om de hade sålt så många stulna burkar att de gått i konkurs. Butiken hade för övrigt också blivit lurade och köpt prylarna via en kapad websida, jag vet inte om de hade några försäkringar som täckte bedrägeriet.
Det var ju det jag skrev - men man får även beräkna sannolikhet. De flesta varor torde ändå vara stulna från privatpersoner och att då tjuven skulle få tag i både emballage och objektiv liten. Hårddrar man det kan ju tjuven lika gärna ordna falska originalkvitton. Så helt säker kan man ju aldrig vara. Sannolikhet måste bakas in.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det var ju det jag skrev - men man får även beräkna sannolikhet. De flesta varor torde ändå vara stulna från privatpersoner och att då tjuven skulle få tag i både emballage och objektiv liten. Hårddrar man det kan ju tjuven lika gärna ordna falska originalkvitton. Så helt säker kan man ju aldrig vara. Sannolikhet måste bakas in.
Jag skulle säga att det är betydligt större sannolikhet att det är stulet från någon transport eller lager. Om en tjuv tar de risker som det innebär att göra ett "bryt" så vill han nog ha större utbyte än en kamera och en handfull objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är betydligt större sannolikhet att det är stulet från någon transport eller lager. Om en tjuv tar de risker som det innebär att göra ett "bryt" så vill han nog ha större utbyte än en kamera och en handfull objektiv.
Med andra ord, vad du säger är att det skulle vara större sannolikhet för stöldgods med förpackning utan kvitto än kvitto utan förpackning. Kan vara sant, men HUR sannolikt? Om vi vänder på det, hur sannolikt är det att kamerautrustning är stulen med vs utan förpackning om kvitto saknas? Det är ju det som är nyckelfrågan. Om man gick på att ALDRIG NÅGONSIN riskera att köpa stökdgods då är det ingen idé att handla något alls - för även återförsäljaren kan ha kommit över stöldgods och har man inte haft behovet av att reparera utrustningen så vet man ju inte det.
 

eskil23

Aktiv medlem
Med andra ord, vad du säger är att det skulle vara större sannolikhet för stöldgods med förpackning utan kvitto än kvitto utan förpackning. Kan vara sant, men HUR sannolikt? Om vi vänder på det, hur sannolikt är det att kamerautrustning är stulen med vs utan förpackning om kvitto saknas? Det är ju det som är nyckelfrågan. Om man gick på att ALDRIG NÅGONSIN riskera att köpa stökdgods då är det ingen idé att handla något alls - för även återförsäljaren kan ha kommit över stöldgods och har man inte haft behovet av att reparera utrustningen så vet man ju inte det.
Det finns tre sorters tjuvar.
Den första är tillfällighetstjuven. Han ser något han vill ha och inser att han har möjlighet att ta det utan att någon märker det. Han säljer sällan sitt stöldgods utan har tar det för att han vill ha det.
Den andra är narkomaner eller andra som behöver pengar snabbt och är beredda att ta risker för att komma över något som går att sälja snabbt. De tar något för att det ser ut att vara värdefullt och går att sälja. Han säljer oftast sina till mindre nogaräknade privatpersoner, antingen direkt eller via en hälare och får sällan ut ens hälften av marknadsvärdet för det han säljer.
Den tredje gruppen är yrkestjuvar som försörjer sig på att stjäla och sälja. De är ofta organiserade i ligor och agerar professionellt. De försöker stjäla stora partier från lager eller transporter och sätter sedan upp en försäljningsorganisation för att avyttra sitt byte snabbt och effektivt. Har man stulit tre pallar med fotoutrustning så lönar det sig att lägga några tusenlappar på att hyra en målvakt, registrera ett blufföretag och sätta upp en webbshopp eller butiksannonser på Tradera eller eBay. De vill inte dra onödig misstänksamhet till sig genom att sätta för låga priser, men samtidigt vill de bli av med sitt lager så fort som möjligt för att kunna packa ihop och sticka innan kunder kommer tillbaka med garantiärenden och andra besvärligheter.

Den tredje gruppen stjäl betydligt mer än de andra två grupperna tillsammans och de säljer även sina varor mer öppet. Det gör att det är betydligt större chans/risk att råka ut för deras varor på begagnatmarknaden.

Personligen är jag inte särskilt bekymrad över riskerna av att köpa eventuellt stöldgods. Risken att någon slår upp serienummret på någon av mina prylar i något stöldregister är minimal. Det skulle i så fall vara om jag får dem stulna, men då är jag ändå av med dem.

"God tro" är inte samma sak som "uppsåt", så även om jag skulle bli påkommen med att äga stöldgods så får jag antagligen inget värre straff än att jag blir av med prylarna.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det finns tre sorters tjuvar.
"God tro" är inte samma sak som "uppsåt", så även om jag skulle bli påkommen med att äga stöldgods så får jag antagligen inget värre straff än att jag blir av med prylarna.
Helt riktigt, men det kan ju vara illa nog om du t.ex. köpt ett begagnat supertele för bortåt 100.000. Undrar just om det finns några försäkringar som kan täcka sådant
 

eskil23

Aktiv medlem
eskil23, menar du att du tycker det är OK att köpa stöldgods??
Om jag tycker att det är OK att köpa stöldgods är ganska irrelevant. Men så länge jag följer lagen (Brottsbalken 9 kap. 6-7 § i det här fallet) så tycker jag att det är OK, ja. Det är ju ofta lika omöjligt att veta om det man köper är stöldgods som att veta om gud finns. Det blir en fråga om övertygelse.

Helt riktigt, men det kan ju vara illa nog om du t.ex. köpt ett begagnat supertele för bortåt 100.000. Undrar just om det finns några försäkringar som kan täcka sådant
Nej, det finns ingen försäkring som ger mig pengarna tillbaka om jag har köpt stöldgods som sedan återbördas till sin rättmätige ägare. Inte heller om jag får den stulen och det då kommer fram att den har blivit stulen tidigare får jag någon ersättning.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Lite Off Topic:
Ni vet om att det är ok att behålla köpt stöldgods sålänge den rättmätige ägaren inte inom en viss tid proklamerar sin rätt till den?
Jag har köpt en stulen iPhone som jag lämnat till polisen eftersom jag misstänkte att det var stöldgods. Den visade sig vara stulen. Det är olagligt att köpa stöldgods enligt lagen.
Jag fick iaf tillbaka telefonen och ingen anmälan mot mig gjordes. Den som bestals var Telenor själva. Men eftersom de inte vill lyfta sitt finger så får de väl skylla sig själva!

En annan sak är Polisens gods. De säljer ut billigt stöldgods som ingen vill ha. Ironiskt va?

/Stefan R. Nilsson
 

unoengborg

Aktiv medlem
Lite Off Topic:
Ni vet om att det är ok att behålla köpt stöldgods sålänge den rättmätige ägaren inte inom en viss tid proklamerar sin rätt till den?
Jag har köpt en stulen iPhone som jag lämnat till polisen eftersom jag misstänkte att det var stöldgods. Den visade sig vara stulen. Det är olagligt att köpa stöldgods enligt lagen.
Jag fick iaf tillbaka telefonen och ingen anmälan mot mig gjordes. Den som bestals var Telenor själva. Men eftersom de inte vill lyfta sitt finger så får de väl skylla sig själva!

En annan sak är Polisens gods. De säljer ut billigt stöldgods som ingen vill ha. Ironiskt va?

/Stefan R. Nilsson
Jo, men är det dyrare prylar är nog chansen stor att ägaren faktiskt vill ha sina grejor.
 
ANNONS