Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 600d, 1100d eller Canon Powershot SX50 HS?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Parsi

Aktiv medlem
Eller är detta: Canon EOS 600D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS en bättre affär? Kostar 6490 kr.
Alla tre komponenterna är bra grejor och mycket prisvärda.
Du får också en kombination som är mycket flexibel och täcker in det mesta.
Med lite kunskap, Raw och efterbehandling får du mycket bra bilder.

Tyvärr blir det lite dyrare, för du behöver en väska och motljusskydd också.


Powershoten är mycket lättare att bära med sig dock. ;-)

Lycka till.
 

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Tycker du även skall titta på Canon G1X och Canon Powershot G15.
Du kan inte byta objektiv men har inställningar och funktioner som systemkameror.
En nackdel med kompaktkameror är lite långsammare autofokus gentemot Canon 600D.
Använder G1 X som resekamera och är mycket nöjd med bildkvalitet + liten och lätt = kan alltid vara med.

Läs lite här
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/index.aspx
och
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22576

Hälningar
håhå
Tycker du att G1X eller G15 är bäst? Och isåfall, är den bättre än SX50?
 

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Hittade detta paketet på netonnet: Canon EOS 1100D , EF-S 18-55 IS objektiv, EF-S 55-250 IS objektiv, 16 GB minneskort och en väska för 5490 kr.

Väljer jag detta för 5490 eller lägger jag till 900 kr och får Canon EOS 600D EF-S 18-55IS+55-250IS fast uta nbåde väska och minneskort för 6390 kr. (finns tillbehörspaket för 449 kr, då ingår väska och 8 gb minneskort) alltså totalt 6839 kr..

????
 

eroko

Aktiv medlem
Det blir ju såklart dyrare. Det som skiljer kamerorna åt är:
1. 12 Mp för 1100D mot 18 Mp för 600D
2. Vikbar skärm för 600D
3. Lite små andra saker som inte är så avgörande skulle jag tro.

Med mer mexapixlar kan du göra väldigt stora utskrifter med bra kvalitet (Men det kan man med 12 också). Man kan också beskära bilderna mer men ändå behålla mycket kvalitet. En nackdel är att bilderna blir större. Med en vikbar skärm kan man använda kameran i lite udda vinklar men ändå se vad man fotar.

Det som verkar skilja i paketen är att det med 1100D har 18-55 version I och den med 600D har 18-55 version II. Ju senare 18-55 desto bättre.

Det kostar lite mer men det smakar också lite mer. Jag har 600D med 18-55 IS II och 55-250 IS och jag är jättenöjd. Att köpa paketet med 16 Gb är väl kanske inte helt fel också. Kan man smattra på och rensa bilder sen när man kommer hem.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag tror att du får stor glädje av både 1100D eller 600D med de objektiv du tittat på.

Jag skulle nog iallafall rekommendera 600D just för att det är en senare modell inget annat.

Problemet med din fråga här är att alla här är miljöskadade och drar iväg i diskussioner om pixlar, brännviddförlängningar och rekommendationer om annat du inte alls är betjänt av.

Men om jag ser tillbaka några år till den tiden jag också bara hade en instegskamera med kitobjekt med mig på semestern en 350D så är dom bilderna skitbra och håller fortfarande måttet.
 

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Jag tror att du får stor glädje av både 1100D eller 600D med de objektiv du tittat på.

Jag skulle nog iallafall rekommendera 600D just för att det är en senare modell inget annat.

Problemet med din fråga här är att alla här är miljöskadade och drar iväg i diskussioner om pixlar, brännviddförlängningar och rekommendationer om annat du inte alls är betjänt av.

Men om jag ser tillbaka några år till den tiden jag också bara hade en instegskamera med kitobjekt med mig på semestern en 350D så är dom bilderna skitbra och håller fortfarande måttet.
Jo, jag märker att ni är "miljöskadade" ;-), endel av det ni skriver om har jag ingen aning om.. Haha! Så du tycker att det är värt att lägga 1400 mer för canon 600d? För en nybörjare som mig?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, jag märker att ni är "miljöskadade" ;-), endel av det ni skriver om har jag ingen aning om.. Haha! Så du tycker att det är värt att lägga 1400 mer för canon 600d? För en nybörjare som mig?
Vad som är bäst för en enskild är svårt att säga, förstås. Jag tycker dock att 1100D kitet inte känns så billigt då 1100D+18-55 (osäker på versionen) nyligen såldes för 1995:-. Lägg därtill att 600D har en nyare och mer högupplöst sensor som möjliggör mer beskärning om zoomen inte räcker och en rejält mycket bättre skärm med 4x upplösningen för att titta på bilderna. Då tycker jag att prisskilnaden dem emellan är liten relativt till prestandalyftet.
 

MichaelTJ

Ny medlem
Jo, jag märker att ni är "miljöskadade" ;-), endel av det ni skriver om har jag ingen aning om.. Haha! Så du tycker att det är värt att lägga 1400 mer för canon 600d? För en nybörjare som mig?
För att inte gå in på för mycket teknikaliteter så skulle jag rekommendera 600d, det var den jag köpte som första kamera och var skitnöjd med den. det finns utrymme att växa in i den och lära sig mer om man vill utan att behöva byta kamera igen. (nu gjorde jag ju det, men det var för att jag kom underfund med vad jag ville få ut av en kamera och vilka bilder jag ville ta.)

Det som tillslut fick mig att välja den var faktiskt den vikbara skärmen, det gör att man kan få lite roliga perspektiv. Samt att jag uppfattade det som det var bättre prisläge och utbud på begagnade canonobjektiv än t.ex. Nikon.
 

eroko

Aktiv medlem
Jag tror att du blir nöjd med 600D[/url]
Först anklagar du oss för att vara miljöskadade, sen "tror" du josefin blir nöjd med 600D.

Frågan var ju egentligen om hon skulle vara nöjd med en 1100D och komma undan billigare. 600D kitet kommer hon med all säkerhet vara jättenöjd med. :D
 

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
jag är bara rädd att det kommer kännas stort o klumpigt.. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag ju velat ha både en kompaktkamera och en systemkamera. Kompaktkameran tar man med sig på semestern och systemkameran fotar man med hemma.. hmm.. svårt..
 

Allemyr

Aktiv medlem
jag är bara rädd att det kommer kännas stort o klumpigt.. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag ju velat ha både en kompaktkamera och en systemkamera. Kompaktkameran tar man med sig på semestern och systemkameran fotar man med hemma.. hmm.. svårt..
Det är väl det stora nöjet att fota på semestern med systemkamera. I vardagen när man inte är hemma kan jag tänka mig att det blir jobbigt att släpa med sig systemkameran dock.

Behöver du 250 mm brännvidd, visst det är trevligt ibland. Men du måste ju ha ett extra objektiv. Du kan ju även titta på Canon EF-s 18-135 tillsammans med 600D. Tänk på att bildvinkeln förändras med ett objektiv med längre brännvidd. Tänk på att använda fötterna för att positionera dig rätt innan du tar fram kameran är mitt tips. för den bärnnvidd du vill fotografera med. 85mm är väldigt bra för porträtt, Det har du ju både i ett 18-135 och ett 55-250

Själv klarar jag mig bra med dessa brännvidder på en Canon 600D

11-16mm
50mm
100mm
400mm

Men om jag bara skulle få välja två så blir det nog ett, 11-16 och ett 50mm 1,4.

400mm på en 600D är mkt, skulle inte vilja ha längre brännvidd.

Om du kan tänka dig att byta objektiv så är kittet du pratade om mkt bra, 18-55 & 55-250, för 6500 är ett litet kap, visst det var billigare under mellandagarna men nu är nu.
 

digitell

Aktiv medlem
Behöver råd om vilken camera jag ska köpa! Vill ha en bra camera, helst inte alltför otymplig och tung, som man både kan ta närbilder med och zooma på långt håll med. Kommer använda den till bilder på barnen och semesterbilder.
Har inget behov av att kunna filma med den eftersom jag har min filmcamera till det (även om det verkar som att de flesta systemkameror har den funktionen). Detta är min första bättre camera så jag vill ha en instegsmodell.. Snälla, råd mig till vilken jag ska köpa.
Du reser till kap Verde om en månad och vill ta närbilder och också zooma på långt håll.

Köp en Nikon P7100 och använd Dina fötter om inte zoomen räcker till. Stränderna brukar vara långa och inbjuder kanske till en promenad
per
 

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Det är väl det stora nöjet att fota på semestern med systemkamera. I vardagen när man inte är hemma kan jag tänka mig att det blir jobbigt att släpa med sig systemkameran dock.

Behöver du 250 mm brännvidd, visst det är trevligt ibland. Men du måste ju ha ett extra objektiv. Du kan ju även titta på Canon EF-s 18-135 tillsammans med 600D. Tänk på att bildvinkeln förändras med ett objektiv med längre brännvidd. Tänk på att använda fötterna för att positionera dig rätt innan du tar fram kameran är mitt tips. för den bärnnvidd du vill fotografera med. 85mm är väldigt bra för porträtt, Det har du ju både i ett 18-135 och ett 55-250

Själv klarar jag mig bra med dessa brännvidder på en Canon 600D

11-16mm
50mm
100mm
400mm

Men om jag bara skulle få välja två så blir det nog ett, 11-16 och ett 50mm 1,4.

400mm på en 600D är mkt, skulle inte vilja ha längre brännvidd.

Om du kan tänka dig att byta objektiv så är kittet du pratade om mkt bra, 18-55 & 55-250, för 6500 är ett litet kap, visst det var billigare under mellandagarna men nu är nu.
Klarar jag mig på ett 18-135 då? Jag har ju ingen aning om hur mycket man kan zooma med 18-135.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Klarar jag mig på ett 18-135 då? Jag har ju ingen aning om hur mycket man kan zooma med 18-135.
Ja om det inte är ngn som ska vindsurfa eller att du ska fota fåglar så skulle jag säga absolut att du klarar dig på det. Bara för att det finns en kamera som har en motsvarande brännvidd på 1200mm behöver ju inte betyda att du behöver det. Vet inte hur många hundra meter ifrån du behöver stå för ett helkroppsporträtt med ett 1200mm objektiv. Tänk på att ett 18-135 motsvarar 28-200 i jämförelse, på det kameror man härör till. Det är 7,5 gånger zoom på ett 18-135 objektiv. Du dividerar det stora med det lilla talet och sedan får du fram zoom talet gällande zoom och brännvidd. Du har ingen annan gammal kompaktkamera du kan låna för att känna efter på olika brännvidder? Om du skulle haft mer tid på sig skulle du kunna börja med en gammal 35-200 zoom för att känna efter. 18 mm tycker jag ditt objektiv som du ska välja ska börja på. Det kallas vidvinkel. Tänk dig bildvinkel istället för brännvidd, du kan se objektiven som olika trianglar med olika vinkel, där trianglarna får med olika mkt i kanterna i bilden beroende just på vilken vinkel det har. Säkert en ruggigt dålig liknelse. Peace!
 

AFJ

Aktiv medlem
Mina tankar:

Det faktum att du tagit dig tid att registrera dig på en fotosida och ställa frågor tyder på att du har ett visst intresse för ämnet. Jag tycker absolut du skall satsa på en systemkamera. Det är helt enkelt roligare att fota med en sådan. Sökaren är större, kameran är snabbare och rappare. Det är också lättare att lära sig fota med en sådan då dess reglage är tydligare och man behöver inte gå in i olika menyer för att göra inställningarna.

Jag gissar att resan till Kap Verde med familjen har en rätt rejäl budget så kanske en tusenlapp hit eller dit inte är avgörande? :)

Jag tycker du skall satsa på 600D. Då kommer du inte känna något omedelbart behov av att uppgradera. Om du väljer två objektiv 18-55 + 55-250 eller ett 18-135 är en smaksak. Rent generellt får man bättre bildkvalité om man väljer att dela upp brännvidden på flera objektiv än om man försöker få med altt i en och samma glugg.

I början kommer en systemkamera kännas gigantisk och man kanske inte här helt bekväm med att "släpa" runt med den men den känslan går snabbt över och efter ett tag känns det nog naturligt att bära runt på kameran. Vikten på den här typen av kamera och objektiv är inga problem även om man går runt hel dag med kameran.

Det är synd att du bara har en månad på dig att lära dig att hantera kameran men systemkameror har ockås fullt automatiska lägen som gör att du kan ta hyfsade bilder även utan kunskap.

Lycka till!
 

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Eller så köper jag en SX50HS inför resan, trots allt lite smidigare att ha med sig, man slipper byta objektiv osv, och sen köper jag en begagnad systemkamera så kan jag lära mig den tills i sommar. Finns både Eos 1100d och 600d på blocket till ganska bra pris. Gillar jag inte att fota med systemkamera så har jag inte slängt ut massa pengar i onödan.

eller ska jag göra tvärtom... hmmm. Beslutsångest!!
 

Allemyr

Aktiv medlem
Eller så köper jag en SX50HS inför resan, trots allt lite smidigare att ha med sig, man slipper byta objektiv osv, och sen köper jag en begagnad systemkamera så kan jag lära mig den tills i sommar. Finns både Eos 1100d och 600d på blocket till ganska bra pris. Gillar jag inte att fota med systemkamera så har jag inte slängt ut massa pengar i onödan.

eller ska jag göra tvärtom... hmmm. Beslutsångest!!
Eller så köper du en begagnad systemkamera med EF-s 18-135 IS eller EF-s 18-200 IS.

Såg några bra paket på blocket.

Då har du så att du klarar dig i några år.
 
ANNONS