Annons

Till vilken kamera bör jag uppgradera? (Med dessa objektiv?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Druffsen

Medlem
Hej allihopa!

Är inget proffs utan amatörfotograf och har införskaffat mig en del objektiv med tiden. Vad jag är dålig på dock är att veta vilka objektiv som passar till vilka kameror och hur jag med vilken kamera får ut mest med mina objektiv? Priset på kameran är inte så viktigt.

Nu är det så att detta är mina främsta objektiv:

Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Kameran som jag har nu är en 450D, alltså en rätt okej nybörjarkamera som börjar ticka ut, så vad kan jag byta den mot men ändå ha kvar mina objektiv samt få en bra användning gentemot kamera samt objektiv? är Mark 5D II eller 7D något att tänka på?

Mvh
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Med dom objektiven och om priset inte är så viktigt skulle jag gå på en fullformatare som 6D eller 5D. Dock kan du inte använda ditt fina 17-55mm till de husen, men det fins ju bra L-zoomar som kan ersätta det.

Om 17-55:an är viktig för dig kan du titta på en 60D som är en fin uppgradering från XXXD serien.Vill du ha ännu mer hastighet och tyngd så är ju 7D ytterligare ett alternativ.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns ju för- och nackdelar med både aps-c och FF, om detta finns åtskilliga trådar här som jag inte kommer repetera. Gentemot objektiven du har kan man säga att en uppgradering till 60D/7D skulle medföra stora förbättringar på kamerasidan och samma vinkelomfång på objektiven som du är van vid på din 450D. Ett byte till FF skulle å ena sidan göra 17-55 obrukbar, men drar full nytta av potentialen hos 24/1,4LII. På crop är ju den äldre 24/1,4L lika skarp då det är ffa kantskärpan på FF som skiljer dessa åt. Å andra sidan är 24mm rejält vidvinkligt på FF och då är ett byte till 35mm det som känns mest naturligt för många som tar det steget.

Ett byte till 60D eller 70D blir också ett stort kliv i autofokusprestanda. För att göra ett större kliv upp i AF prestanda på FF sidan krävs 5D mark III då både den utgående 5D mark II som 6D har ganska enkla AF moduler mer lika den i din 450D än den i 7D.
 
Hej,
jag har precis bytt upp mig till en 6D från just 450D. Som nämns ovan har ju 6D ett relativt sett enkelt AF system, och för vissa är det ett problem. Själv tycker jag dock att det är trevligt att ha ett system som påminner om 450D _till handhavandet_, men prestandan är mycket bättre, särskillt då i mindre bra ljus.

En sak som kan vara viktig att tänka på är storleken. 450D är ju en ganska så liten kamera, medans alla uppgraderingar är avsevärt mycket större. Det kan vara värt att gå in och provkänna på lite olika modeller innan du bestämmer dig.

Om du väljer att köpa en 5D eller 6D bör du se om du kan få ett bra paketpris med en standardzoom eftersom ditt 17-55 inte kommer gå att använda.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Jag skulle välja en fullformats kamera. Om du behöver bättre prestanda i film funktion (bättre skärpa i efter redigering, och bättre på höga ISO) eller bättre autofokus för foto väljer du 5DMKIII.

MIn dröm kombo är just 24mm 1,4 på en 5D Mark III, fast det lär dröja ett tag innan jag tänker skaffa det och då för film tillsammans med ngn Glidecam eller enklare mindre stabiliseringssystem.

17-55 IS kanske du kan sälja, eller ha kvar på din 450D. Lite kaka på kaka, men förstår dom som vill ha allt i ett objektiv så att du slipper byta mellan 24, 50 och 70-200 på en och samma kamera. Säger jag som har 6 st objektiv på ett kanske två kamerahus,
 

atotowi

Aktiv medlem
Om bilderna som du har här på fotosidan är ungefär den typ av bilder som du brukar ta så tycker jag att du ska ta steget upp till FF dvs en 5/6D. Men med en normalzoom anpassad för FF.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag tänkte först säga 7D men när jag ser vilka objektiv du använder främst så tänker jag att en FF 5/6D paket är nog ett bättre val med ett 24-70 2.8 eller 24-105 så behåller du 17-55 på din 450D så har du en bra back-up kamera.. FF med 70-200 och back up med 24 mm - ?

Då täcker du det mesta
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Är inget proffs utan amatörfotograf och har införskaffat mig en del objektiv med tiden. Vad jag är dålig på dock är att veta vilka objektiv som passar till vilka kameror och hur jag med vilken kamera får ut mest med mina objektiv? Priset på kameran är inte så viktigt.

Nu är det så att detta är mina främsta objektiv:

Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Kameran som jag har nu är en 450D, alltså en rätt okej nybörjarkamera som börjar ticka ut, så vad kan jag byta den mot men ändå ha kvar mina objektiv samt få en bra användning gentemot kamera samt objektiv? är Mark 5D II eller 7D något att tänka på?

Mvh
Hej!

Kolla länken!
http://www.digitalrev.com/article/canon-6d-vs-5d-mark/NTczODM1ODc_A

Sen är det ju bra att veta vad man vill att kameran ska hjälpa en med mer specifikt, annars kan man väl nästan fortsätta med den gamla eller den billigaste nyare motsvarande modell.

Hans
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kollade också dina bilder här på fotosidan och om det är den typen av bilder som du tar så kommer en uppgradering till 7D inte tillföra så mycket. Visst är det en bättre kamera men skillnaden i bildkvalité mot den du har är inte så dramatisk.

Jag tycker du skall fundera på en fullformatskamera. Ditt 17-55 kan du ersätta med 24-105, visserligen tappar du ett steg men det kompenseras av den större sensorn. Jag upplever 24-105 som något skarpare än 17-55 och omfånget är större så det är den perfekta allround zoomen.
 

Druffsen

Medlem
Jag har faktiskt tänkt att ta en hel del kvälls/nattmotiv med min nya kamera och vill att den ska släppa in så bra ljus som möjligt i bra upplöst kvalité. Om det är någon vettig information :)

Mvh
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har faktiskt tänkt att ta en hel del kvälls/nattmotiv med min nya kamera och vill att den ska släppa in så bra ljus som möjligt i bra upplöst kvalité. Om det är någon vettig information :)

Mvh
Då tycker jag du skall köra på en 5D mark III eller en 6D. Två FF-kameror som gör sig bra ihop med nya Tamron 24-70 med bildstabilisering.

6D har ljuskänsligare af med mittpunkten. Kan ju passa dig. I övrigt har den dock ett klart sämre af-system än 5D Mark III
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Är inget proffs utan amatörfotograf och har införskaffat mig en del objektiv med tiden. Vad jag är dålig på dock är att veta vilka objektiv som passar till vilka kameror och hur jag med vilken kamera får ut mest med mina objektiv? Priset på kameran är inte så viktigt.

Nu är det så att detta är mina främsta objektiv:

Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Kameran som jag har nu är en 450D, alltså en rätt okej nybörjarkamera som börjar ticka ut, så vad kan jag byta den mot men ändå ha kvar mina objektiv samt få en bra användning gentemot kamera samt objektiv? är Mark 5D II eller 7D något att tänka på?

Mvh
Vill du att optiken brännviddsmässigt ska bete sig som du är van vid är du begränsad till kameror med apc-c. Uppgraderar du till fullformat kommer det att könnas som om dina objektiv blivit mera vidvinkliga. Dvs din 24 blir ett vidvinkel, ditt 50 mm blir ett normal objektiv, ... Dessutom fungerar ditt 17-55 bara med kameror med apc-c sensor.
 

unoengborg

Aktiv medlem
...
Om du väljer att köpa en 5D eller 6D bör du se om du kan få ett bra paketpris med en standardzoom eftersom ditt 17-55 inte kommer gå att använda.
Jo, men en 24-70 som användningsmässigt hade motsvarat 17-55:an vid fullformat är inte helt billig. Om jag skulle bytt till Canon fullformat hade jag nog i så fall valt 5DmkIII. 6D känns väldigt mycket nybörjarkamera om än med stor fin sensor.
 
ANNONS