Annons

Jobb finnes - verkligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag ser inte problemet. Jag är amatör och novis i jämförelse med er stora hajar, men ett sånt här erbjudande låter kanon för mig. På senare tid har jag fått förfrågningar om betaljobb, så det är först nu jag börjar värdesätta min fototid. Antagligen skulle jag kunna ragga till mig en klippning och sedan ha någon bild att peta in i min portfolio. Att det säkert är ett gäng unga tjejer med nystartad verksamhet låter i mina öron som en nästan garanti för att de kommer höra av sig för fler uppdrag - och då kanske med betalning. Det är inte som att tre timmars utekväll med kameran (dom kan ju inte kräva någonting riktigt) plus ett par timmar i datorn skulle vara någonting negativt eller farligt för mig.
Jag misstänker att det sorm retar en del är att det (antagligen oavsiktligt) framstår lite som att de frågar efter en professionell fotograf, men inte är beredda att betala för det.

Att någon erbjuder en amatör eller entusiast möjlighet att fotografera mot lite gentjänster har nog få något emot - det är ju så många hittar in i branschen. Däremot är många som arbetar som fotografer ofta lite less på att få frågor om att jobba gratis. Det är nog därifrån och ihop med den kanske lite oklart formulerade förfrågan som irritationen kommer.
 

iSolen.se

Guest
Jag ser inte problemet. Jag är amatör och novis i jämförelse med er stora hajar, men ett sånt här erbjudande låter kanon för mig. På senare tid har jag fått förfrågningar om betaljobb, så det är först nu jag börjar värdesätta min fototid. Antagligen skulle jag kunna ragga till mig en klippning och sedan ha någon bild att peta in i min portfolio. Att det säkert är ett gäng unga tjejer med nystartad verksamhet låter i mina öron som en nästan garanti för att de kommer höra av sig för fler uppdrag - och då kanske med betalning. Det är inte som att tre timmars utekväll med kameran (dom kan ju inte kräva någonting riktigt) plus ett par timmar i datorn skulle vara någonting negativt eller farligt för mig.
Risken är att de inte får några bra bilder och att du inte får några bra bilder.

Plus att bägge parter slösat bort tid.
 

Cambo

Aktiv medlem
Det är alltid kul med nya medlemmar. Hoppas dom trivs här på forumet bland gratisplåtare och portfoliobyggare.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag undrar varför man inte ser en massa golfproffs som är vana att få betalt för att spela golf gnälla över att golfbanor annonserar efter golfspelare som inte bara ska spela gratis utan till och med betala dyra pengar för att göra det!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag känner tandläkare som ibland utför gratis tandvård till bekantas bekanta och fått så grym respons och rykte att det är stört omöjligt att bli patient. En ut, en in.

Edit: betalning eller betalning. Oftast har de återkommit med blommor och whisky eller annat. Sen pratas och rekommenderas.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

snap01

Aktiv medlem
Jag känner tandläkare som ibland utför gratis tandvård till bekantas bekanta och fått så grym respons och rykte att det är stört omöjligt att bli patient. En ut, en in.

Edit: betalning eller betalning. Oftast har de återkommit med blommor och whisky eller annat. Sen pratas och rekommenderas.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

ska tandläkarn betala sin hyra med blommor o whisky? Jag vet mängder fotografers som gjort jobb billigt-gratis o ingen har fått något större betaljobb tillbaks. Dom som eftersöker gratis vill inte betala nu eller senare. Det lustiga är att man aldrig hittar gratis husbyggare,rörmokare,elektriker dom har kanske inte gått på iden om att fylla sina rekommendationer.
Det är upp till var och en att göra gratis men anser ni att ni inte ens är värda en krona för era bilder? Jag har aldrig kört gratis för att bygga upp portfolio det räcker oftast att köra lite lägre pris. För mig känns gratis tok desperat. Varför folk antar sådana (smarta) upplägg är oftsast frilansare med födo pengar från annat fast jobb.
Det som en riktig kund säker är en bra fotograf som kan leverera det dom söker och vill ha o priset kommer i andra hand. Bra bilder säljer betydligt bättre än gratis bilder. För att komma in i branschen gäller bra bilder,portfolio o kontakter o knacka dörr hos mängder med tilltänkta kunder.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Det är väl jättekul att gå på A W.
Men att gå ditt för att bygga portfolio leder bara till att man nischar sig som gratisfotograf.
Jag har faktiskt svårt att se en win/win i det här (och det tycker jag är lägsta kravet).

Skulle det vara för en ideell förening som verkar för ett gott syfte skulle jag dock inte tveka, men fotografera gratis för ett företag till deras hemsida -No way

Ibland verkar det på portfoliobyggarna att bilderna som kommer från ett grattis jobb
är guld värda som de bilder är helt ovärderliga i en portfolio.
Men faktum är att bilder från en gratis fotografering genererar inga pengar i längden heller.

Sen en annan attityd jag blir så less på är dessa fotografer som börjar yra om ”rädd för konkurrens” Jag personligen konkurrerar inte om gratisjobb över huvudtaget.
Utan jag tycker bara synd om dessa stackare som gör allt gratis i hopp om en fotokarriär
som aldrig kommer igång.

Sen kan ni ställa er själva frågan skulle ni fortfarande handla på Lidl om de femdubblade priserna?
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Så hur ser ni anti-gratis-jobbare på TFP och old fashion testing?

Jag håller i övrigt med principellt om mycket som sägs emot att jobba gratis, men man får skilja på sakerna lite mer.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Man får inte glömma att det finns folk, jag själv t ex, som inte direkt hyser några drömmar om att jobba som fotograf. Det är för mig rent en kul hobby. Jag skulle inte ens fota för mitt portfolio, utan bara för att det är skoj. Jag kan hålla med om att det är dumt att jobba gratis, men om man aldrig tänker ta betalt så är den egna förlusten minimal.

Sen får ju företaget som "köper" tjänsten tänka på att de får vad de betalar för. Att plocka in mig, som ett exempel, skulle vara en mindre katastrof. Jag saknar helt klart rätt utrustning till att börja med. Då är det mycket bättre att lägga 500 spänn på nästa kille som faktiskt kan leverera något. Men det lär ju företaget lära sig till nästa gång.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
ska tandläkarn betala sin hyra med blommor o whisky? Jag vet mängder fotografers som gjort jobb billigt-gratis o ingen har fått något större betaljobb tillbaks. Dom som eftersöker gratis vill inte betala nu eller senare. Det lustiga är att man aldrig hittar gratis husbyggare,rörmokare,elektriker dom har kanske inte gått på iden om att fylla sina rekommendationer.
Det är upp till var och en att göra gratis men anser ni att ni inte ens är värda en krona för era bilder? Jag har aldrig kört gratis för att bygga upp portfolio det räcker oftast att köra lite lägre pris. För mig känns gratis tok desperat. Varför folk antar sådana (smarta) upplägg är oftsast frilansare med födo pengar från annat fast jobb.
Det som en riktig kund säker är en bra fotograf som kan leverera det dom söker och vill ha o priset kommer i andra hand. Bra bilder säljer betydligt bättre än gratis bilder. För att komma in i branschen gäller bra bilder,portfolio o kontakter o knacka dörr hos mängder med tilltänkta kunder.
Att göra gratisjobb innebär inte alltid att man inte får nått tillbaka.
TFP är ett sätt för båda parter att samarbeta. Ibland måste en yrkesfotograf anlita en fotomodell, men klart att det finns snygga fotogeniska människor som inte vet hur man marknadsför sig.

Och nej, whiskey och blommor betalar inte hyra. Men tandläkaren slapp köpa den dyra wishekyn Kan bli bra att dricka upp den eller ge bort den. Det var dom oskattade pengarna gick till ;)...kanske

Känner du absolut inga yrkesfotografer som gjort gratisjobb och fått tillbaka nåt på det.
Snabbt och enkelt kommer jag på flertalet mässor med footgrafer som fotar gratis ich ger reklam. Sen kan man ju beställa om man gillar bilderna. HAde man gått till en studio hade man fått betala oavsett man gilat bilderna eller ej eller inte vill beställa kopior. Kommer på namnet photomic.

En annat nann är The Studio som gör Modell för en dag. Gratis makeup och modellfotografering. Inget tvång till köp. Många köper ändå och massor av gratis reklam särskilt på facebook.

Fotografer säljer ju inte bara tjänster även fysiska foton. Gratis tavlor till restauranger är ett knep som i Åhus fungerat bra. även för konstnärer.

Annat exempel som ova fast annan yrkeskategori är Målare som har butik, Söljer alltså färg och annat. Vårt barn dagis fick gratis färg när vi skulle he renoveringsdag med alla förädrar. Fatta vilken reklam han fick den dagen! Många som sa att de skulle handla där etc etc.

Kan göra listan lång. Klart man kan göra gratisjobb som inte genererar något, men man får ju se till att göra något mera. Typ synas.

För dessa frisörer/frisörskor så kan man ju fota dom gratis. DE skulle ju ha dom till sin butik. Bara säga att de ska signeras och om någon frågar vem footgrafen är så ska de hänvisa dom dit.
Hur många klipper saig varje dag? Väldigt fin reklam det där! Hur många går förbi och ser reklampelaren med fotografens namn. ,MÅNGA!

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Att göra gratisjobb innebär inte alltid att man inte får nått tillbaka.
TFP är ett sätt för båda parter att samarbeta. Ibland måste en yrkesfotograf anlita en fotomodell, men klart att det finns snygga fotogeniska människor som inte vet hur man marknadsför sig.

Och nej, whiskey och blommor betalar inte hyra. Men tandläkaren slapp köpa den dyra wishekyn Kan bli bra att dricka upp den eller ge bort den. Det var dom oskattade pengarna gick till ;)...kanske

Känner du absolut inga yrkesfotografer som gjort gratisjobb och fått tillbaka nåt på det.
Snabbt och enkelt kommer jag på flertalet mässor med footgrafer som fotar gratis ich ger reklam. Sen kan man ju beställa om man gillar bilderna. HAde man gått till en studio hade man fått betala oavsett man gilat bilderna eller ej eller inte vill beställa kopior. Kommer på namnet photomic.

En annat nann är The Studio som gör Modell för en dag. Gratis makeup och modellfotografering. Inget tvång till köp. Många köper ändå och massor av gratis reklam särskilt på facebook.

Fotografer säljer ju inte bara tjänster även fysiska foton. Gratis tavlor till restauranger är ett knep som i Åhus fungerat bra. även för konstnärer.

Annat exempel som ova fast annan yrkeskategori är Målare som har butik, Söljer alltså färg och annat. Vårt barn dagis fick gratis färg när vi skulle he renoveringsdag med alla förädrar. Fatta vilken reklam han fick den dagen! Många som sa att de skulle handla där etc etc.

Kan göra listan lång. Klart man kan göra gratisjobb som inte genererar något, men man får ju se till att göra något mera. Typ synas.

För dessa frisörer/frisörskor så kan man ju fota dom gratis. DE skulle ju ha dom till sin butik. Bara säga att de ska signeras och om någon frågar vem footgrafen är så ska de hänvisa dom dit.
Hur många klipper saig varje dag? Väldigt fin reklam det där! Hur många går förbi och ser reklampelaren med fotografens namn. ,MÅNGA!

/Stefan
Det gemensamma med de flesta ovan är att de redan är etablerade, dvs de gör det som reklam för en fungerande verksamhet, inte för att försöka slå sig in på en ny marknad.

"Modell för en dag" förresten, var det inte de som var kända för att pressa "kunderna" att köpa bilderna sen? Var tydligen väldigt svårt att säga nej enligt tidningsartikeln.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Annonsen vill ha en fotograf, står inget om hur etablerade man ska vara.
De skriver ingen direkt ersättning vilket jag tolkar fritt som ifall man kommer med ett bra erbjudande som passar båda så kan en indirekt uppgörelse göras.

Det kvittar väl om det är etablerad eller ej. Prinicipen funkar på båda.

Om modell för en dag pressade vet jag inte. Vet iaf att det skrivits om dom.
 

iSolen.se

Guest
Annonsen vill ha en fotograf, står inget om hur etablerade man ska vara.
De skriver ingen direkt ersättning vilket jag tolkar fritt som ifall man kommer med ett bra erbjudande som passar båda så kan en indirekt uppgörelse göras.

Det kvittar väl om det är etablerad eller ej. Prinicipen funkar på båda.

Om modell för en dag pressade vet jag inte. Vet iaf att det skrivits om dom.
Jo så länge alla är nöjda. Men jag gör inget gratis.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Skillnaden är att foto är en hobby för säkert långt över 90 % av alla som håller på med det. För det mesta är det inte heller något nödvändigt även om det är trevligt med fina bilder.

Med de flesta andra yrken är det tvärt om, ingen har dem som hobby utan de skulle aldrig bli gjorda om ingen fick bra betalt för det.

Det är helt omöjligt och ännu mer poänglöst att jämföra en hobby som ett fåtal lyckliga kan ha som yrke med till exempel elektriker eller rörläggare som exakt ingen, eller iallafall inte 99 % av de som har det som yrke, skulle göra på sin fritid för att roa sig.

Varför jämför ni er inte med folk som lever på andra fritidsintressen istället?
 

iSolen.se

Guest
Skillnaden är att foto är en hobby för säkert långt över 90 % av alla som håller på med det. För det mesta är det inte heller något nödvändigt även om det är trevligt med fina bilder.

Med de flesta andra yrken är det tvärt om, ingen har dem som hobby utan de skulle aldrig bli gjorda om ingen fick bra betalt för det.

Det är helt omöjligt och ännu mer poänglöst att jämföra en hobby som ett fåtal lyckliga kan ha som yrke med till exempel elektriker eller rörläggare som exakt ingen, eller iallafall inte 99 % av de som har det som yrke, skulle göra på sin fritid för att roa sig.

Varför jämför ni er inte med folk som lever på andra fritidsintressen istället?
Frisör, skidlärare, sminkös, kock, författare, musiker...jo det finns några liknande yrken.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jo så länge alla är nöjda. Men jag gör inget gratis.
Du skrev ju innan att du mailet dom och hoppats på de kunde modella gratis. Dvs exakt enligt den princip jag nämnt. Fast du har skrivit exakt vad du vill ha i utbyte. Men principen är densamma. Du gör nått åt dom och dom gör nåt åt dig.
Ingen av dom betalar din eller deras hyra/mat direkt. Kan i förlängningen göra det dock.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

iSolen.se

Guest
Du skrev ju innan att du mailet dom och hoppats på de kunde modella gratis. Dvs exakt enligt den princip jag nämnt. Fast du har skrivit exakt vad du vill ha i utbyte. Men principen är densamma. Du gör nått åt dom och dom gör nåt åt dig.
Ingen av dom betalar din eller deras hyra/mat direkt. Kan i förlängningen göra det dock.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Det är inte gratis, jag får i så fall en motprestation.

Jag är emot de som tycker man ska göra sånt här jobb gratis i förhoppningen att det ska ge betalande jobb framöver. Det brukar aldrig bli så. Eller att man ska vara nöjd med det eventuella reklamvärdet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför en del blir så upprörda av en sån här annons. Om någon är så urbota dum att hon vill "arbeta gratis" så är det väl upp till henne?

Det är helt frivilligt att acceptera annonsens premisser, och gör man det inte så ställer man helt enkelt inte upp.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag förstår inte riktigt varför en del blir så upprörda av en sån här annons. Om någon är så urbota dum att hon vill "arbeta gratis" så är det väl upp till henne?

Det är helt frivilligt att acceptera annonsens premisser, och gör man det inte så ställer man helt enkelt inte upp.
Det är absolut inte dumt! Men kan se helt olika sätt att se vad som är gratis och vad det kan generera. Att tro hopplöst på att allt man gör utan att få nån direkt typ av betalning inte kan generera nåt i förlängning har nog glömt bort en av de mest starkaste sakerna som finns i vår vardag. Den kallas för reklam.
Är man duktig, ambitiös, beslutsam och har en plan att följa så är "gratis"jobb absolut inte fy skam.

Att ha dåligt självförtroende, oreda planneringen, obeslutsam och göra "gratis"jobb gör ju klart att man blir ett offer. Dumsnäll! Såna som gång på gång tror att allt löser sig sålänge jag inte gör nåt själv.....

Diskussionen att man oftast inte blir något genom att i början av sin karriär jobba en del "gratis" är lika med att man aldrig blir nåt utan utbildning. Man kan lyckas med båda! Men båda har oftast något gemensamt. Personen ifråga brukar ha en stark personlighet med en fast beslutsamhet att uppnå något,.

TFP ser jag som "gratis"jobb. Allt som inte berör skatteverket/bokföring i ens företag anser jag som gratis och utanför arbetstid. Skulle absolut inte förvåna mig att om en utförd tjänst värde överstiger viss belopp som härrör företaget så ska det beskattas och registreras.

/stefan

/Stefan
 
ANNONS