Annons

Ladda upp bilder på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Jag hade tänkt ladda upp ett album för visning att bilder till ett antal vänner. Förr gick det att göra med hotmail. Med outlook som nu tagit över går det bara att skicka bifogade filer och jag gick över gränsen på 25MB. Vad gör jag nu? Jag vill inte lägga bilderna på Facebook, vilket kanske annars vore det enklaste. Men jag gillar inte Facebooks inställning till upphovsrätten. Något tips för er datorkunniga till en kille född och präglad av den analoga eran?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Laddar du upp bara för att de ska kunna titta på bilder så räcker 25MB långt men vill du också att de ska ha tillgång till orginalfilerna så blir det en annan sak.
Du vet säkert hur man krymper bilder i antal pixlar och kompressionsgrad för att hamna på en lämplig storlek för webben om det är ditt behov!?
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har delat mina originalfiler. Det är pinsamt att bekänna, men jag vet inte hur man krymper filer. Jag har givetvis tänkt på den möjligheten. Men begriper inte varför man tagit bort möjligheten att skapa album som fanns tidigare på Hotmail.
 

Jewster

Aktiv medlem
Dropbox är ju ett alternativ. Känner du inte till DB så titta på denna lilla film så förstår du. Har inte använt en USB-pinne sen jag skaffade det.
Upp till 2GB i grundversionen sen kan du betala för att bygga på, eller bjuda in vänner att använda DB så får du mer plats i premie. Lägg upp bilderna i en mapp inuti photo-mappen i Dropbox och du har ett webbgalleri du kan skicka till vännerna.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Det finns massor med sätt att anpassa bildstorlekar. Av det jag känner till skulle jag ta det (gratis) albumprogram, Porta (http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/), som jag använder för bildvisning på min hemsida. Det gör ett album av en hel mapp. Fort går det och jag tycker det blir bra. Handlar det om många filer så vinner man mycket på att slippa hantera dem en och en. Resultatet i form av komprimerade bildfiler hamnar i en underkatalog (plus en del andra filer för presentationen)
De komprimerade bildfilerna skulle jag lägga upp eller varför inte hela albumet om möjligheten ges. Det blir snygg presentation tycker jag. Se min hemsida eller exempel i länken ovan.

Jag vet inget om möjligheterna på hotmail.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag frågade efter program och hittade Faststone image resizer, de har ett par olika mjukvaror. Väldigt enkelt och trevligt program, kan skala ned alla bilder i en mapp med en knapptryckning.

Sen som folk säger är Dropbox smidigt och bra. Lägg bilderna i en mapp och dela länken till mappen. Sen kan kunden enkelt bläddra igenom bilderna :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Rekommenderar Dropbox som är gratis och flera GB utrymme. Samt bra delarfunktioner.

/Stefan
 

Kvitung

Aktiv medlem
Iphoto exportera, sen kan du välja bildstorlek från liten mellanstor stor, eller anpassad där du kan ange hur bred eller hög bilden ska vara
 

Urr

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd så här långt. Jag har förberett mig för att kunna använda dropbox. Tror det kommer att fylla mina behov. Det är även bra att kunna lära sig komprimering, krävs ju t ex för att man ska kunna ladda upp bilder på Fotosidan.
 

JCKB

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har själv använt Photago.com som är en smidig tjänst och gratis så länge du har 1GB foto i varje album. Men du kan skapa hur många album om helst.
Men tjänsten är smidig och lätt att dela med sig av fotona till de man vill ska ha tillgång till dem.
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag hade tänkt ladda upp ett album för visning att bilder till ett antal vänner. Förr gick det att göra med hotmail. Med outlook som nu tagit över går det bara att skicka bifogade filer och jag gick över gränsen på 25MB. Vad gör jag nu? Jag vill inte lägga bilderna på Facebook, vilket kanske annars vore det enklaste. Men jag gillar inte Facebooks inställning till upphovsrätten. Något tips för er datorkunniga till en kille född och präglad av den analoga eran?
Om du har Hotmail så har du ju även per automatik Skydrive. Om du går in på Hotmail, eller Outlook som det heter nu, och klickar på den lilla neråtpilen till höger om Outlook-loggan uppe i vänstra hörnet så kan du sedan välja Skydrive.

På Skydrive kan du ladda upp 7 Gb gratis. Där kan man enkelt dela med sig av sina mappar genom att skapa länkar till dessa.
 
ANNONS