Annons

Fotografera bröllop när det är mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Du kan inte köra TTL på blixten? De kan vara helt olika avstånd till tak/väggar kan vara svårt hinna med och justera hela tiden.

Omnibounce blir som en punktformig ljuskälla. Typ som en direktverkande blixt. Det blir snyggare ljus om man studsar ljuset men inget direkt från blixten.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du kan inte köra TTL på blixten? De kan vara helt olika avstånd till tak/väggar kan vara svårt hinna med och justera hela tiden.

Omnibounce blir som en punktformig ljuskälla. Typ som en direktverkande blixt. Det blir snyggare ljus om man studsar ljuset men inget direkt från blixten.


Jo jag kan köra ettl på blixten men jag gillar inte det riktigt, då har jag ju ingen möjlighet att ändra själv om jag vill.
Vad menar du med punktformig ljuskälla?

Menar du att det är bra eller dåligt med omnibounce i kyrkan? Tänkte inte ha blixten rätt upp i luften utan kanske 45grader frammåt
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Använd INTE blixt inne i kyrkan!
Om du har Canon så ska du fota inomhus så fota med ETTL på blixten, ISO1600, Av-läget och blixten ska studsa upp i taket eller på sidovägg. Skippa omnibounce.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Varför inte göra nåt originellt, mastra med 580 och sätt 430 bakom brudparet och ta ett silluettbröllop! tänk annorlunda!

annars upp med ISO

Provfota on location innan och testa vad du kan göra om det går!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Använd INTE blixt inne i kyrkan!
Om du har Canon så ska du fota inomhus så fota med ETTL på blixten, ISO1600, Av-läget och blixten ska studsa upp i taket eller på sidovägg. Skippa omnibounce.
Du gör mig förvirrad. Först skriver du "använd INTE BLIXT" sen direkt efter skriver du ner tips om blixten inne i kyrkan.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du gör mig förvirrad. Först skriver du "använd INTE BLIXT" sen direkt efter skriver du ner tips om blixten inne i kyrkan.
Ena svaret var om kyrkan och andra var om festen inomhus. Inomhus i kyrka.... Ja, det kan förvilla.
Nästan ingen präst eller åskådare gillar blixt under ceremonin. Det stör alla!

Blixten är bäst använd inomhus efter vigsel.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Aha det framgick inte :)
Jag ska inte fota på festen efteråt utan bara i kyrkan och ute vid ett grönområde efteråt.

Jag har kollat på moderskeppets videokurs om bröllopsgotografering och då använder han blixt inne i kyrkan vid vissa tillfällen .
Jag har frågat brudparet och dom har frågat prästen och det är helt ok med blixt.
Dock så ska jag försöka utan ändå. Dom säger att kyrkan är ljus.

Men jag är rädd för att höja iso för mycket då jag bara har en cropsensor kamera. Iso över 800 är inte jättekul
 

PMD

Aktiv medlem
Använd INTE blixt inne i kyrkan!
Varför inte? Med rätt blixtteknik kan det bli riktigt fina bilder. Det är förstås lämpligt att komma överens med brudparet först om saken. De kanske prioriterar stämning utan blixt högre än bra bilder från vigseln. I så fall ska man förstås inte använda blixt där.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som sagt så har jag redan frågat om det är ok med blixt och det är det . Jag ville använda blixt för att göra det enkelt för mig nu när det är första gången. Istället för att börja exprimentera med olika inställningar på kameran under fotandet. Vet ju inte hur ljuset är där förrän typ 2 timmar innan bröllopet är.
Men jag får se hur jag gör. Funkar väl kanske att köra 2.8 och iso 800 eller nåt på alla bilder. Utan blixt
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Varför inte? Med rätt blixtteknik kan det bli riktigt fina bilder. Det är förstås lämpligt att komma överens med brudparet först om saken. De kanske prioriterar stämning utan blixt högre än bra bilder från vigseln. I så fall ska man förstås inte använda blixt där.
Klart att det blir bättre bilder med rätt teknik. Men att ta 200 bilder med blixt inom loppet av 15 min är väldigt störigt.
Oftast ber prästen att gästerna endast ska fota intåg, uttåg och när prästen säger till vid ett visst tillfälle.
Blixt rakt på är oftast heller inte snällt då brudparet blinkar en extra gång och ljuset böir starkt. Studs vid tak kräver högt iso eftersom taket befinner sig högt upp.
Men är det ok för alla och ni finner rätt blixtteknik så fota med blixt.
 

hornavan

Aktiv medlem
Dels att förlänga blixtens räckvidd, dels att "släppa in" så mycket omgivande ljus som möjligt.
Lägsta ISO gör att blixten kör med full styrka å de gör att ljuset upplevs som hårt samt att den inte orkar om avståndet blir långt. Testa inomhus hemma får du se ;-)

ThomasR
Varför skulle ljuset upplevas hårdare om blixten går på full styrka?
Det som tillkommit i tråden är bouncer. Den har ingen effekt i kyrkor och är för det mesta en skröna, dvs värdelös.
För att fotografen skall komma hem med några användbara bilder förordar jag i detta läge ombyte. Ta några bilder utan blixt på 1600 iso eller mer, försök rikta blixten snett bakåt om det finns något som kan reflektera ljuset, annars rakt upp om det inte är St Peterskatedralen. Ta också några bilder med kameran på Manuell.
30/ sek, full glugg och 800 iso. Skit i vad publiken tycker oc h skit i vad publiken tycker, du är där för brudparets skull.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Varför skulle ljuset upplevas hårdare om blixten går på full styrka?
Det som tillkommit i tråden är bouncer. Den har ingen effekt i kyrkor och är för det mesta en skröna, dvs värdelös..
Det du citerar är grundläggande blixtteknik. Är det mörkt och du måste använda blixt för att ljusa upp och ändå använder iso100 så blir det hårt ljus på förgrund och mörkt bakom.
För att motverka detta ökar du iso så bakgrunden kommer fram och sedan använder blixt för resterande. Då kommer heller inte blixten blåsa på med full styrka.

Själv håller jag inte med om blixt och skita i folket. Då kan man lika bra stå i vägen för dom så de inte ser och framför brudparen så ingen ser dom. Att vara osynlig som möjligt är en fördel. Man är där för att leverera bra bilder och föreviga stunden. Inte för att 100 gäster ska komma ihåg en dålig vigsel för att brudparet fick bra bilder.
Men alla är vi olika. Vi har olika stilar, men min erfarenhet om bröllop är att vara osynlig, respektera prästen och inte använda blixt.
Oftast vet inte brudparet hur störigt blixtrande kan vara om man står i rampljuset. Det är oftast nytt för dom.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Inte bara. Är det betalande kunder så ska du väl kunna leverera. Man kan hyra också!
Vad har du för kamera? Jag har fotat bröllop utan blixt med en 400D!


Jag tackade tvärt nej till bröllopet först då det inte är min avdelning men dom insisterade och att dom inte var så noga. Dom vet att jag aldrig gjort det förr.

Jag har en Canon 600d med tamron 17-50 och en Canon 70-200 f/4L
 

Snapphane

Aktiv medlem
Det går ju att rigga med softbox o dyl. Finns rätt gott om tillbehör för blixtar, hört mycket gott om Rogue Flash bender.

Har själv en Ezybox Speedlite från Lastolite, 20 cm softbox du kan ha monterad på kameran. Gör faktiskt skillnad, speciellt om man tar och håller blixten (med softbox) i handen.

Finns även exempel på olika hemmasnickrade lösningar. En vit glasslåda i plast blir en hyfsad reflektor/softbox. Det viktigaste är att ha något som sprider och riktar ljuset.

Fast jag är total amatör och ska du börja experimentera är nog inte ett bröllop den perfekta miljön. Men har du möjlighet att köpa någon ljusmodifierare och testa den innan bröllopet, så är det inte alls en tokig idé.
 
ANNONS