Annons

Hjälp inför fotografering på kampsportsgala

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Jag skall nu till helgen fotografera en stor kampsports gala (Mma, boxning, thaiboxning).
Jag antar att hallen är väldigt mörk medan ringen har stark belysning.

Jag äger en Nikon D7000 och har två objektiv, 18-105 samt ett fast 50mm 1.8.
Vad skulle Ni ha använd för objektiv för jag kommer inte hinna byta mitt i matchen och vad för inställningar?? Jag får inte använda flash och kommer stå vid ringsidan.

Undrar även hur man skall tänka när man fotar nere ifrån eftersom ringen är ganska hög o jag kommer fota nere ifrån.

Brukar i vanligt fall köra manuellt läge men ibland A eller S. Brukar redigera vitbalans i efterhand.
Vilket läge rekommenderar Ni? Skall man köra vanligt läge eller Quick (seriebilder, så den tar flera snabba bilder)??

Tar gärna emot alla tips och tricks och tack på förhand.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag skulle nog köra zoomen, själva ringen borde vara bra belyst. Sen antingen manuellt med största bländare och en slutartid där runt 1/125 eller över, för att fånga rörelser. Slag mm kräver såklart mer men kan bli svårt om det är dåligt ljus. Eller så kör du med slutarprioritet och låter kameran sköta bländaren, lär vara på minsta om det inte plötsligt blir ljusare. Därför kan det vara en idé att ha halvautomatik så att kameran kan kompensera lite.

Burst är väl en bra idé, ta en serie på 3-5 bilder eller så för att verkligen fånga momentet. Är bufferten lite seg med RAW (antog att du använde det) kan man såklart byta över till JPEG när det är lite mer fart. Är det verkligt dåligt ljus kan jpeg alltid räddas med konvertering till svart och vitt. Kan vara värt det för att fånga alla häftiga ögonblick som kan dyka upp.
 

TTgH

Aktiv medlem
- Kör med 18-105 - vidvinkel är nog önskvärt vid många fler tillfällen än de gånger du har användning av extra ljusstyrka. Kör på största möjliga bländare på 18-105 objektivet

- Manuella inställningar - annars kommer nog exponeringen variera kraftigt beroende på om det råkar vara en lampa i någon bild men inte i en annan. Chimpa för att få till exponeringen. Se till att ringen är välexponerad, strunta i bakgrunden.

- Hade nog siktat på slutartider på 1/200 eller kortare. Dra upp ISO istället - lite brusreducering på det kommer ingen att tänka på att ISO var högt.

- Efter att du ställt in bländare och slutare som du vill ha dem så gör det inget att bilden är lite underexponerad. Det är bara att dra upp exponeringen i efterbehandlingen - gör marginell skillnad i slutresultat.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag har resonerat precis som TTgH de gånger jag fotat kampsportsgalor. Zoom för att vara flexibel. Minst 1/200 för att fånga rörelser - det beror på om du vill frysa varendra lite svettdroppe eller om det är ok med lite rörelse i bilden. Hellre lite underexponerat (som man får fixa i efterhand) än att inte få den slutartid man behöver. Kampsportsbilder av det här slaget hamnar ju oftast på nätet eller i nån tidning, men sällan skrivs de ut som gigantiska förstoringar, så högt iso och lite underexponering brukar inte vara några problem.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jo, en grej till... Jag förstod det som om du ska fota vid en boxningsring, som är upphöjd. Tänk på att akta din kamerautrustning. Ibland kan de som tävlar i ringen plötsligt komma rakt på dig och det har även hänt flera gånger att folk ramlat ut ur ringen, speciellt vid MMA, eftersom de använder kast och nedtagnigar.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Så högt ISO det bara går, och en hög slutartid Jag skulle prioritera skärpa framför brus !!
 

Jepper

Aktiv medlem
Tips!

Hej,
Jag har fotat ett gäng MMA- och Thaiboxningsgalor. På alla galor utom K1 i Stockholm har jag haft turen att få stå på knä vid ringens kant.

När jag har varit där har jag haft fullformat och 24-70 f:2,8 och 70-200 f:2,8.
Men jag har använt 24-70 objektivet 90% av tiden för att då kunde jag få med hela kropparna på de som slogs och hade även möjlighet att komma in lite närmre om jag ville. Men eftersom de använder hela ringa kan de ibland ligga just framför dig och då är 24-70 skönt att ha. Eller 18-105 i ditt fall.

För thaiboxningen tyckte jag att 70-200 var väldigt svår att anväda för det blev nästan nära och dom rör sig väldigt mycket.

Under mma-matcherna kunde däremot 70-200 kommer mycket bättre till pass när de kan ligga rätt still och brottas då kunde man zooma in och få lite närbilder och sånt.

Sen precis som någon annan skrev, kör helmanuellt. Ställ in bländare och slutar och iso så du får en snabb slutartid för att kunna frysa rörelserna. Sen behöver du inte tänka så mycket på det i efterhand eftersom ljuset ofta är detsamma under hela tiden. Det kan va skönt att ställa in vitbalansen på plats också för att ta bort ett steg i redigeringen.

Så jag tycker att 18-105 känns som ett väldigt bra alternativ. Ett annat tips på utrustning är knäskydd om du ska stå vi ringen. Jag har alltid börjat ha det för att skona knäna lite.

Hör av dig om det är något mer du undrar över!


/Jesper
 

TTgH

Aktiv medlem
Då räcker inte 1/200s. Du får använda 1/500s eller snabbare.
Att svara så absolut är bara onödigt
- 1/30 har sina användningar. Tex om man fångar en snurr-spark (i brist på teknisk term).
- 1/200 kommer frysa ganska mycket förutom handen/benet som rör på sig (vilket ger en ganska cool effekt)
- Ska man frysa allt så håller jag med om att 1/200 inte räcker men att utgå från att det är de enda bilder man kan ta är inte att föra diskussionen framåt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Att svara så absolut är bara onödigt
- 1/30 har sina användningar. Tex om man fångar en snurr-spark (i brist på teknisk term).
- 1/200 kommer frysa ganska mycket förutom handen/benet som rör på sig (vilket ger en ganska cool effekt)
- Ska man frysa allt så håller jag med om att 1/200 inte räcker men att utgå från att det är de enda bilder man kan ta är inte att föra diskussionen framåt.
Så sant så. Jag utgick självklart att frysa allt. Ungefär som om någon frågar om ishockeyfotogarfering. Då rekommenderas snabbare slutartider är 1/500s. men klart att man kan få coola bilder med långsammare.

/stefan
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Vilka underbara svar. Jag är själv kampsportare o kört mma i 5år. Så jag har koll på läget när det gäller kampsport. dock har jag bara fotograferat i 1år men redigerat lite längre.

Det känns bekvämare nu när man fått alla underbara tips. Det är nämligen 4 vänner som ska fightas men jag skall följa 2 av de och det blir en thaiboxare och en boxningsmatch (main event).

Jag har koll på alla inställningar dock inte på vitbalansen i kameran och brukar ha den på auto och redigera i PS i efterhand.
Jag kommer hålla mig till era förslag o köra med 18-105 med hög bländare och slutartid på 1/200 eller 1/500 för att slagen kan komma väldigt snabbt. Alltid fint o få en bild på en full träff : )

Ni bad mig alla höja ISO, jag brukar alltid ha den på 100, när Ni säger höja hur högt menar Ni? 800 kanske?

Tusen tack för alla svar.
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej,
Jag har fotat ett gäng MMA- och Thaiboxningsgalor. På alla galor utom K1 i Stockholm har jag haft turen att få stå på knä vid ringens kant.
Tjena Jepper. Eftersom du fotat matcher innan. Hur brukar du tänka på när du fotar nerifrån och upp? känns som en konstig vinkel. har du några tips gällande den vinkeln ? Har du kanske några bild exemplar ??

p.s det med knäskydd är en bra ide, skall ha det i tankarna.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Du höjer den så högt det går. Du borde väl få bra bilder upp till ISO 800 troligtvis även 1600. Men var inte rädd att pusha högre, även om 6400 kanske ser lite dåligt ut så går det att fixa i efterbehandling. Och som det nämndes, bilderna ska kanske mer ut på nätet än printas i A2 så brus döljs väldigt bra. Bättre med en mindre bra bild än ingen bild! ;-)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Glöm inte att låta kameran rassla på! De bästa bilderna får du när du minst anar det.

 

Jepper

Aktiv medlem
Hej igen!
Vinklarna nerifrån har jag haft svårt att undvika. På de galor jag har fotat har det suttit folk vid bord just bakom vi som fotograferar vid ringen. Det har gjort att jag inte kunnat resa mig eller sträcka på mig för mycket för att få en bättre vinkel för då har jag varit i vägen för de som satt bakom.

Men under MMA-matcherna ligger dom ju ner ganska ofta och då går det ju bra.

Annars är det nog nått man får leva med. Jag tror det är en rätt vanlig vinkel. En gång fotade jag K1 i stockholm och då fick jag inte sitta vid ringen och då stod jag en bit bort, mellan publiken och de som satt vid sina VIP-bord och fotade med ett 70-200. Men då får man alla repen med i bilden också.

Om du sitter vid ringens kant kan du sträcka dig in och slippa repen om fighten är en bit bort. Men som någon annan sa, ibland måste man vara beredd för de kan komma en person ut ur ringen också. Jag brukar se till att alltid sitta bredvid en av killarna som jobbar runt ringen på utsidan med att hålla mot dem när de kommer. Att skapa en bra relation med en av dem kan vara skönt :)

Här nere är en länk med ett gäng bilder från Battle of Botnia i Umeå.

http://neo.folkbladet.nu/galleri/battle_of_botnia

/Jesper
 
Fota i RAW

Hej igen!
Vinklarna nerifrån har jag haft svårt att undvika. På de galor jag har fotat har det suttit folk vid bord just bakom vi som fotograferar vid ringen. Det har gjort att jag inte kunnat resa mig eller sträcka på mig för mycket för att få en bättre vinkel för då har jag varit i vägen för de som satt bakom.

Men under MMA-matcherna ligger dom ju ner ganska ofta och då går det ju bra.

Annars är det nog nått man får leva med. Jag tror det är en rätt vanlig vinkel. En gång fotade jag K1 i stockholm och då fick jag inte sitta vid ringen och då stod jag en bit bort, mellan publiken och de som satt vid sina VIP-bord och fotade med ett 70-200. Men då får man alla repen med i bilden också.

Om du sitter vid ringens kant kan du sträcka dig in och slippa repen om fighten är en bit bort. Men som någon annan sa, ibland måste man vara beredd för de kan komma en person ut ur ringen också. Jag brukar se till att alltid sitta bredvid en av killarna som jobbar runt ringen på utsidan med att hålla mot dem när de kommer. Att skapa en bra relation med en av dem kan vara skönt :)

Här nere är en länk med ett gäng bilder från Battle of Botnia i Umeå.

http://neo.folkbladet.nu/galleri/battle_of_botnia

/Jesper
Jag fotar alltid i RAW och seriebilder på ca 1/1000 sek. Sedan provar jag med olika ISO Objektiven ligger från 1,2 till 2,8. Jag kan gå ända upp till ISO 5000 eftersom jag får bort allt brus vid RAW-editeringen. Nikon D7000 är synnerligen brustålig. Klarar höga ISO-tal. Som det låter behöver Du ett 24-70 2,8. Kör absolut inte AUTO-ISO. (Första bilden ok.) Vid AUTO-ISO kommer du få olika isotal hela tiden vilket inte blir vackert.
Med vänlig hälsning Per Lindström
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Verkligen schysst av Er alla att ge mig alla råd. Tyvärr blev galan inställd eftersom han som har huvud matchen skadade sig. Det kommer fler galor sa de så jag får väl vänta nästa. Var ganska redo.
 
ANNONS