Annons

Bra Sony A7 kombination

Produkter
(logga in för att koppla)

domme65

Medlem
Nu är det så att jag har fått en Sony A7 kamerahus, men FE objektiven är hyfsat dyra. Är det någon som vet bra kombinationer och billigare. Tex Canon eller Nikon objektiv tillsammans med adapter?
 

chickenphone

Aktiv medlem
Hej

Har själv en a7(r) och jag tror att en vanlig 50mm normaloptik från valfri tillverkare ger "mest bang for the buck" De flesta normaloptiker är väldigt skarpa, åtminstonde nerbländat ett eller två steg. Mitt tips om du har en tight budget är t.ex. Pentax SMC 50 F1.7 som brukar gå för en eller två hundralappar på tradera, den är liten och smidig med skön fokusering. Men givetvis funkar det bra andra gamla gluggar också t.ex. nikkor 50mm F1,8 brukar vara ganska billig. Sen är det lite olika vad man får för kvalité på adatern, ibland funkar det med en billig, speciellt om man bara skall använda små fasta objektiv som inte väger så mycket, men toleranserna kan vara sämre i bajonetten än de dyrare adaptrarna, så tunga objektiv kan glappa.
Novoflex är nog bland de bättre adaptrarna, men kostar därefter.
Om storleken är viktig så är konica hexanon objektiv ett alternativ, ofta väldigt små och smidiga, relativt billiga på begmarkanden och adaptern är inte lika djup som för andra system, vilket gör att kameran med adater + objektiv blir lite smidigare. Hoppas du blev lite klokare.
/Tobias
 

domme65

Medlem
Hej

Har själv en a7(r) och jag tror att en vanlig 50mm normaloptik från valfri tillverkare ger "mest bang for the buck" De flesta normaloptiker är väldigt skarpa, åtminstonde nerbländat ett eller två steg. Mitt tips om du har en tight budget är t.ex. Pentax SMC 50 F1.7 som brukar gå för en eller två hundralappar på tradera, den är liten och smidig med skön fokusering. Men givetvis funkar det bra andra gamla gluggar också t.ex. nikkor 50mm F1,8 brukar vara ganska billig. Sen är det lite olika vad man får för kvalité på adatern, ibland funkar det med en billig, speciellt om man bara skall använda små fasta objektiv som inte väger så mycket, men toleranserna kan vara sämre i bajonetten än de dyrare adaptrarna, så tunga objektiv kan glappa.
Novoflex är nog bland de bättre adaptrarna, men kostar därefter.
Om storleken är viktig så är konica hexanon objektiv ett alternativ, ofta väldigt små och smidiga, relativt billiga på begmarkanden och adaptern är inte lika djup som för andra system, vilket gör att kameran med adater + objektiv blir lite smidigare. Hoppas du blev lite klokare.
/Tobias
Eftersom a7:an är en full formatare, vad är nikons beteckning på deras objektiv för full formatare? Har inte så bra koll på det
 

chickenphone

Aktiv medlem
Är inte helt hundra, men om vi pratar manuellt fokuserade nikon objektiv, så tror ja inte det finns något som är enbart för APS-C. På den tiden var det film som gällde. Undantag finns så klart, morderna fisheye objektiv från samyang t.ex. kan vara designade för enbart APS-C, eller dx på Nikonspråk.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom man ändå inte får autofokus, är det inte billigare att satsa på "döda" system: Olympus OM, Canon FD, Konica, Minolta MD/MC, Contax/Yashica eller med lite högre pris Leica R?

Eftersom dessa också var före bländarstyrning från kamerahuset så behövs ingen dyr adapter heller då det bara är att vrida på objektivets bländarring.
 

Faketastic

Aktiv medlem
Spara lite och köp en Sony FE 35/2.8. Jag tycker den är underbar och passar perfekt tillsammans med huset. Det borde vara obligatoriskt att äga den gluggen om man har en Ax-kamera.

Den här tråden är bra om man vill se hur gamla manuella gluggar beter sig på Sony Ax: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1255248?b=2

Nu kommer jag få stryk av eliten här, men jag tycker gamla objektiv är väldigt överskattade (ofta). Jag gjorde ett test mellan Sony DT 35/1.8 (på APS-C), C/Y Zeiss 50/1.7 och Pentax K 55/1.8 och bäst i det testet var Sonyn. En gammal Pentax 135/2.8 fick sig se slagen av 70-400 vid f/4.5. Till exempel.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Finns oerhört många gamla manuella objektiv att använda på Sony a7, hur kul som helst. Mest prisvärt är de som inte går att använda på DSLR utan korrektionslins pga registeravståndet mot sensorn, dvs Canon FD, Konica AR och Minolta MC/MD. Självklart är Sonys Zeiss 35/2.8 otroligt bra, samtidigt kan du köpa tio gamla objektiv av bra kvalitet för samma pengar, och det är mycket roligare i mitt tycke. Tar vi 35:eek:r så finns en massa roliga gamla, där kanske Canons FD 35/2 av rätt modell toppar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Spara lite och köp en Sony FE 35/2.8. Jag tycker den är underbar och passar perfekt tillsammans med huset. Det borde vara obligatoriskt att äga den gluggen om man har en Ax-kamera.

Den här tråden är bra om man vill se hur gamla manuella gluggar beter sig på Sony Ax: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1255248?b=2

Nu kommer jag få stryk av eliten här, men jag tycker gamla objektiv är väldigt överskattade (ofta). Jag gjorde ett test mellan Sony DT 35/1.8 (på APS-C), C/Y Zeiss 50/1.7 och Pentax K 55/1.8 och bäst i det testet var Sonyn. En gammal Pentax 135/2.8 fick sig se slagen av 70-400 vid f/4.5. Till exempel.
Jag håller med. Det är inte fel att fylla ut med manuella objektiv på en A7 eller A7R så länge utbudet sr ut som det gör men Zeiss FE 35:an tycker jag är ett bättre alternativ i de flesta fall. Tänk också på att A7:eek:rna inte har inbyggd bildstabilisering i husen så när man börjar komma uppåt 200mm inser man att det enda vettiga alternativet idag som gör kameran rättvisa är Sonys FE 70-200 just för att den har OSS inbyggt. För 35:an är det inte lika viktigt.

Jag har hoppat över 50mm då 35:an är det mest kompakta man kan få i princip och med bäst prestanda. Med en A7r med alla pixlar kan man dessutom beskära sig till en bildvinkel motsvarande vad en 50mm ger så jag har fyllt ut med en 24mm Hexanon och det underbara gamla Pentax SMC 100mm/2,8 vilket nog är mitt älsklingsobjektiv. Jag har en 50mm/1,8 Pentax SMC också och det är jättebra det också men det blir inte sällan kvar hemma.

För riktigt långa brännvidder krävs stabilisering. Det enda sättet att få det med A7:eek:r är via stabiliserade A-mountobjektiv på någon av Sony-adaptrarna (välj 4:an i så fall då 3:an saknar fasdetekt AF och 2:an som bara är för APS-C). Med 4:an får man både fasdetakt-AF och mikrojustering av objektiven. Innan jag gick över till spegellöst hade jag Sonys hyffsade G 70-400mm telezoom men den har som sagt inte stabilisering eftersom ju tjockishusen har antiskak. Så jag sålde det och köpte Sigmas 150-500mm istället då ju det har Sigmas fina OS-stabilisering som jag tycker är bättre än OSS. Med den får man dessutom stabiliserad sökarbild som man länge inte hade med SSS i tjockishusen. Det är något jag inte vill vara utan idag då jag har grava anlag för åksjuka.:)

Nu håller dock detta på att ändras. Nya A7II har ju inbyggd IBIS som funkar även med manuella objektiv och den kommande A7000 som det ryktas ska ersätta NEX 7 kommer också att få stbilisering i huset vad det verkar. Då kommer det bli en helt annan spelplan. Eftersom denna har APS-C sensor så duger det dessutom med exv. Sonys adapter 2 som numera kan fås lite billigare sedan 4:an kommit.
 
Senast ändrad:
ANNONS