Annons

Bedrägeri eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

domme65

Medlem
Det är en köpare som just nu är i nigeria och vill köpa min kamera. Han säger att han har satt in pengarna och fick ett bekräftelse mail ifrån ''satander bank plc'' att det är bekräftat. Men att pengarna sätts in efter att jag har tagit kort på postkvittot när jag skickat paketet till nigeria. Jag undrar bara om någon utav er har erfarenhet utav detta?

Jag är lite misstänksam och har inte heller läst om liknande fall ute på nätet.
 

Bilagor

grummel

Aktiv medlem
Låter väldigt skumt! Ingenting jag skulle gå med på. Vill du testa kan du ju alltid fejka ett kvitto och ta kort på. Får du några pengar – vilket jag tvivlar på – så kan du ju bara skicka kameran.
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Det är en köpare som just nu är i nigeria och vill köpa min kamera. Han säger att han har satt in pengarna och fick ett bekräftelse mail ifrån ''satander bank plc'' att det är bekräftat. Men att pengarna sätts in efter att jag har tagit kort på postkvittot när jag skickat paketet till nigeria. Jag undrar bara om någon utav er har erfarenhet utav detta?

Jag är lite misstänksam och har inte heller läst om liknande fall ute på nätet.
Garanterat ett bedrägeriförsök.

"We would be grateful if you could forward any suspicious emails to phishing@santander.co.uk

We investigate every report, though are not be able to guarantee a response to each email received.

If you think you've responded to a scam email or given your details out to the wrong people, please call our Online Banking Helpdesk on 0845 600 4388* (7am-11pm Monday to Saturday and 9am-9pm Sundays)."

Källa: http://www.santander.co.uk/uk/security-privacy


Jag skulle vidarebefordra mailet till deras phisingmail om jag vore du.

//jimmy
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Detta är en klassiker. Bedrägeri. Skicka inte varan. Vad som kan hända är att du får ett falskt email att t ex FBI nu kommer att inleda en bedrägeriundersökning emot dig. Lägg ner och meddela blocket eller dör du annonserat om detta. De kan inte göra något men bra att meddela. Låt mig gissa att de kontaktade dig per email eller SMS och bad dig svara dem på engelska till en viss email adress. Det kan vara skoj att kolla avsändarens IP adress - sök bara på nätet med liknande: "ip adress xxxx" så blir det roligt att se var personen bor. Posta inget. Vad som kan hända är att skojaren sätter in en egen bluffannons och uppger ditt konto. Då kan en tredje ovetande person betala till dig. Du tror att det är han som satt in pengarna och postar till honom och en tredje person blir blåst. Du bör kanske prata med din bank. Denna tredje person kan polisanmäla dig i värsta fall. Så håll koll. Den här skojaren kommer aldrig sätta in pengar hos dig. Ser du insatta pengar på kontot i rätt belopp var misstänksam.
 

b1967

Aktiv medlem
Du har alltså skickat dina kontouppgifter till någon i Nigeria??
Jag hoppas att du skojar...
 

mickecrown

Aktiv medlem
Kontospärr

Hej,

I ditt ställe skulle jag spärra/byta kontonr hos din bank så fort det bara går.

Lycka till

Mikael
 

ROOL

Aktiv medlem
Nigeria

Du bör nog fråga Dig varför någon från Nigeria skulle vilja köpa en kamera på Blocket i Sverige?

En kamera som han aldrig sett?

Självklart är detta en bluff. Har pågått i många år. Har blivit kontaktad av personer i Nigeria många gånger när jag annonserat båtar, bilar m.m.
 

Cambo

Aktiv medlem
Du är ny på forumet och det förklarar att du inte har info om de här nigeriabreven. Skickar du något nu efter att ha "mottagit" pengar blir du av med varan du skickat samt pengarna. Släng sånt här skit så fort det dyker upp.
 

sceptic

Aktiv medlem
Det är mycket enkelt: sälj aldrig till Nigeria (eller andra afrikanska länder). Aldrig. Över huvud taget. Samma sak med spekulanter från nåt europeiskt land (ofta England/UK) som vill köpa åt någon släkting som bor där eller pluggar där eller vad tusan de hittar på. Det är samma tjuvpack som hittat ett sätt att få bort "Nigeria-stämpeln" (folk börjar få upp ögonen för deras metoder) genom att låtsas vara från Europa.

Banköverföringar ska du verifiera via din egen internetbank (genom att logga in som du alltid gör, inte via nån länk de skickar, det är också fejk), inte med nåt utlåtande från nån transfertjänst. Western Union verkar för övrigt vara populärt bland lurendrejare, det ska tydligen gå att använda hyfsat anonymt (så det är lätt att hålla sig undan polis och annat).
 

kicgbg

Medlem
Det är en köpare som just nu är i nigeria och vill köpa min kamera. Han säger att han har satt in pengarna och fick ett bekräftelse mail ifrån ''satander bank plc'' att det är bekräftat. Men att pengarna sätts in efter att jag har tagit kort på postkvittot när jag skickat paketet till nigeria. Jag undrar bara om någon utav er har erfarenhet utav detta?

Jag är lite misstänksam och har inte heller läst om liknande fall ute på nätet.
 

MNB

Aktiv medlem
100% bedrägeri. Såna mail får man alltid på blocket. En av anledningarna till att blocket blivit helt värdelöst.
 

kicgbg

Medlem
Hej! Jag har nyligen råkat ut för något liknande så akta dig! Skicka inga objekt utomlands innan du fått betalt!
De använder Santanderbank som referens och påstår att jag måste överföra en viss summa innan de kan betala mig för mitt objekt! De kan inte överföra mindre än 12000:- mellan England och Sverige så jag behöver överföra mellanskillnad på ca 5500:- innan de kan betala! Skickligt upplagt!
Varning!
 

Ventures

Aktiv medlem
Man är ganska desperat om man behöver sälja saker till utlandet med konstiga upplägg och historier. Ignorera helt enkelt.
 

pysse

Aktiv medlem
Det är en köpare som just nu är i nigeria och vill köpa min kamera. Han säger att han har satt in pengarna och fick ett bekräftelse mail ifrån ''satander bank plc'' att det är bekräftat. Men att pengarna sätts in efter att jag har tagit kort på postkvittot när jag skickat paketet till nigeria. Jag undrar bara om någon utav er har erfarenhet utav detta?

Jag är lite misstänksam och har inte heller läst om liknande fall ute på nätet.
men hallå .... så en person reser ända till nigeria och då inser att ja jag ska köpa en kamera ... från landet jag reste ifrån osv osv

var inte så godtrogen ,,,,, suckar
 
ANNONS