Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerbrus?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
När jag scannar 35 mm-negativ med min Epson V750 ser stora mörka partier i bland ut som på bifogat foto.
(Det är en pilatesboll på bilden.) Bruset är *inte* korn i filmen - Kodak Ektar 100.

Är det någon som har någon aning om vad det här är och hur man får bukt med det? Har provat brusreducering via NeatImage. OK, bruset försvinner, men annars ser det bara onaturligt ut.

Min egen gissning är antingen enstaka svärtade korn i filmen som slår igenom eller nåt slags sensorbrus.
 

Bilagor

monotux

Aktiv medlem
Tänk på en skanner som en dassig kompaktkamera. När den signalförstärker blir det brusigt.

Jag gissar att bilden är underexponerad och att skannern försöker kompensera för detta. Jag har själv inte testat våtskanning men jag är inte helt övertygad om att det skulle lösa problemet här.

Antingen får du ta mer kontroll över skanningsprocessen (så att du kan styra exponeringen) eller acceptera att skuggorna blir lite brusiga. Ett annat alternativ är att skanna med en digitalkamera, givet att du har en bra makrooptik och kan hitta ett bra arbetsflöde (med ljussättning, hitta planhet...). En del skannerprogramvaror kan ta flera exponeringar och sammanfläta dem men jag har inte testat eller förstått exakt vad som händer om man gör så.

Jag använder VueScan och använder en metod som liknar denna nedan, dock för svartvitt:

http://www.photonetcast.com/2012/how-to-scan-film-negatives-with-vuescan.html

När jag väl skannar färg använder jag mig av ett plugin i Photoshop och Vuescan för att skanna enligt denna metod:

http://benneh.net/techshit/vuescan-colorperfect-a-guide/
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Tänk på en skanner som en dassig kompaktkamera. När den signalförstärker blir det brusigt.

Jag gissar att bilden är underexponerad och att skannern försöker kompensera för detta. Jag har själv inte testat våtskanning men jag är inte helt övertygad om att det skulle lösa problemet här.

Antingen får du ta mer kontroll över skanningsprocessen (så att du kan styra exponeringen) eller acceptera att skuggorna blir lite brusiga. Ett annat alternativ är att skanna med en digitalkamera, givet att du har en bra makrooptik och kan hitta ett bra arbetsflöde (med ljussättning, hitta planhet...). En del skannerprogramvaror kan ta flera exponeringar och sammanfläta dem men jag har inte testat eller förstått exakt vad som händer om man gör så.

Jag använder VueScan och använder en metod som liknar denna nedan, dock för svartvitt:

http://www.photonetcast.com/2012/how-to-scan-film-negatives-with-vuescan.html

När jag väl skannar färg använder jag mig av ett plugin i Photoshop och Vuescan för att skanna enligt denna metod:

http://benneh.net/techshit/vuescan-colorperfect-a-guide/
OK, tack för synpunkterna. Det där med vissen digitalkamera misstänker jag är en bra liknelse, det verkar som om exponeringen inte medelvärdesbildas över hela bildytan utan försöker jämna ut genom att ljusa upp skuggpartier. Om man då har en stor skugga som faktiskt ska vara svart så händer det här.
Du gav mig en idé: Ta några bilder av t ex ansikte mot svart bakgrund för att se hur det funkar.

Måste gå, skriver mer sen.

Mvh
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jo, jag tycker också att det ser ut som om mjukvaran kompenserar för underexponering.

Ett tips, som du kanske redan känner till, är att använda VueScan istället för Epsons program.

VueScan kan multi-exponera för att förbättra skuggorna.

Dessutom är VueScans råfiler bäst att bearbeta i LR, PS etc.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Jo, jag tycker också att det ser ut som om mjukvaran kompenserar för underexponering.

Ett tips, som du kanske redan känner till, är att använda VueScan istället för Epsons program.

VueScan kan multi-exponera för att förbättra skuggorna.

Dessutom är VueScans råfiler bäst att bearbeta i LR, PS etc.
Yess! Bra! Jag sitter just och tittar på VueScans provversion, ska bli intressant att prova.
Det har sagts här att negativet är underexponerat: Totalt sett är det inte så.
Det jag lade upp som prov är ett utsnitt av en större bild av en person (som vill vara anonym) som sitter på en pilatesboll. Ljus uppifrån med takstudsad blixt.
Utsnittet jag lade upp här skulle dock säkert räknas som underexponerat.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Förstår precis, jag såg att överdelen av bollen var fint exponerad.

Med skuggexponering är ett generellt problem vid skanning. Därför har VueScan och SilverFast multiexponering.

Kolla gärna på någon YouTube-tutorial om VueScan. Det tog mig ett tag att komma på rätt inställningar...

Ektar kan vara lite tricky i skuggorna, då de drar lite åt blått.
 
ANNONS