Annons

Extern hårddisk som kraschat

Njård

Aktiv medlem
Ang extern hårdisk som kraschat.

Vill bara göra dig uppmärksam på att när min hårdsik gjort detsamma så sa teknikern på dataföretaget att det var svårt att få fram mina data men de skulle försöka. Jag tog dock med den hem, bytte sladd, och då funkade den som vanligt igen. Fast det har du nog försökt kanske, men ifall inte så är det värt ett försök i alla fall.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Är din disk Windows-formatterad? Prova i så fall att koppla den till en Macdator och försök låta den läsa och spara filerna. Jag har provat detta två gånger - och lyckats rädda alla filerna båda gångerna.

Den första gången var det min egen Windows-laptop-disk som krashat och som inte gick att läsa med någon av fem Windowsdatorer på jobbet. Min kollega kopplade disken till sin mac - och det gick utmärkt... strax efteråt bytte jag min Windows-laptop till en MacBook.

Den andra gången var det en släkting som hade lämnat in hårddisken till en datafirma här i Jönköping - hon fick tillbaka disken med påskriften "död" och orden "den går inte att rädda". Jag kopplade in disken till min mac - och det gick alldeles utmärkt att läsa den. Alla filer räddades.
Intressant. Det måste jag testa på en död HD. Hur får du MAC att läsa W?
 

larjo

Aktiv medlem
Mitt microSD-kort till mobilen dog igår när jag tog ur mobilen och skulle backup bilderna på datorn. Datorn kände av kortet men hittade inget filsystem.
Testade några recoveryprogram och programmet PhotoRec kunde hitta några av bilderna på kortet. Spartanskt program men det gjorde en del av jobbet.
/Lars
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?
Jag som är gammal och uppvuxen med gamla hemdatorer vet att de var notoriskt opålitliga ibland - kunde räcka med att komma åt baksidan där man hade en extra minnesmodul inkopplad (ZX81 och Spectrum), man sparade filer på kassettband, bara det var ju en risk.

Som någon sa här på forumet: alla diskar kraschar förr eller senare - kan vara om 10 ms eller 10 år. På mitt förra jobb hade vi datorer som gått dygnet runt (servrar) i 10 år, men då stod dom i kylrum. Värme är något som hårddiskar inte gillar. Sedan finns det en föreställning om att SSD-diskar skulle vara pålitligare. Det är inte min uppfattning. Flashminnen som det handlar om brukar tappa data om de inte läses. En hårddisk som ligger svalt och mörkt kan nog hålla ganska länge förvarat utan att det händer något. Säkrast är väl tapebackup som man hade förr - det är de man såg snurra i datacentraler, men jag tror man har gått ifrån det till förmån för hårddiskar som man byter ut med jämna mellanrum.

Själv är jag nojig: har dubbla diskar i datorn och flera externa backuper, en del på annan plats än min lägenhet. Ett tips bara...

Lycka till med att försöka hitta filerna - sånt här är tråkigt och det kan inte nog upprepas: backup, backup och åter backup är viktigt...

/T
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Det kan inte vara så simpelt att man plockar ut själva hårddisken ur kabinettet och ansluter den direkt till en dator med SATA kabel?
Har själv haft 2st portabla WD diskar som inte slutat fungera med USB ansutning. Det har båda gångerna fungerat att plocka ut disken och läsa av den i en stationär dator med SATA anslutning.
 

M7_21

Aktiv medlem
Idag när man kan köpa t.ex. en 6TB extra hårddisk för ca 2.000:- finns det väl ingen anledning att snåla in på ett sådant köp. Jämför med besväret och kostnaden för att återskapa en trasig hårddisk. Köp gärna två - för säkerhets skull!
 

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Värme är något som hårddiskar inte gillar.
/T
Nej, det där kan vara en myt. Nästan all elektronik får förkortad livslängd av värme men inte hårddiskar, enligt Google som har några stycken och för statistik på dem. Deras rapport är nu tio år gammal men säger:

Surprisingly, we found that temperature and activity levels were much less correlated with drive failures than previously reported.

https://research.google.com/pubs/pub32774.html
http://storagemojo.com/2007/02/19/googles-disk-failure-experience/

Det är förvisso bara en enda studie, om än stor, men jag har inte sett någon senare studie som påvisar motsatsen.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Nej, det där kan vara en myt. Nästan all elektronik får förkortad livslängd av värme men inte hårddiskar, enligt Google som har några stycken och för statistik på dem. Deras rapport är nu tio år gammal men säger:

Surprisingly, we found that temperature and activity levels were much less correlated with drive failures than previously reported.

https://research.google.com/pubs/pub32774.html
http://storagemojo.com/2007/02/19/googles-disk-failure-experience/

Det är förvisso bara en enda studie, om än stor, men jag har inte sett någon senare studie som påvisar motsatsen.
Kan vara en myt, men hårddiskar är ju också fullspäckade med elektronik och magnetiska media är definitivt känsliga för värme - kan ha fel, men tror inte det.

Lägg en gammal ljudkassett i ugnen om du har någon ett tag så förstår du vad jag menar? Har faktiskt provat. Diskanten är det som försvinner först.

Varför har man servrar i kylrum t.ex.? Kan väl inte bara vara för datorernas hårdvara? Med bra fläktar i burkarna så brukar det ju inte bli så varmt. Däremot kan det vara lite knepigare att hålla hårddiskarna kyligare. Själv har jag ca 35 grader inne i datorn (två fläktar). Temperaturen i hårddiskarna har jag ingen aning om, den är ju dessutom hermetisk tillsluten för att förhindra damm och annat skit som kan komma in.

Jag kan inte argumentera mer eftersom jag inte har tillräcklig kunskap, men som sagt: det finns väl någon anledning till att man i stora datorhallar (typ Youtube och andra) försöker hålla temperaturen nere?

Dessutom: om rapporten är tio år gammal kan det ju också vara så att hårddiskarna inte blev lika varma som idag - vad vet jag? De snurrade inte så fort t.ex.

/T
 

PMD

Aktiv medlem
Kan vara en myt, men hårddiskar är ju också fullspäckade med elektronik och magnetiska media är definitivt känsliga för värme - kan ha fel, men tror inte det.
Det ingår säkert i Googles statistik. Empiriska undersökningar slår myter alla dagar i veckan.

Varför har man servrar i kylrum t.ex.?
När temperaturen når tillräckligt hög nivå lär det nog bli lite dåligt för en eller annan apparat i datorrummet, men då är det annat än bara diskar och annan elektronik som mår dåligt.

Dessutom är det obehagligt med bastutemperatur för den som måste jobba en stund i datorrummet, även om det är tillfälligt.
 

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Varför har man servrar i kylrum t.ex.? Kan väl inte bara vara för datorernas hårdvara?

Dessutom: om rapporten är tio år gammal kan det ju också vara så att hårddiskarna inte blev lika varma som idag - vad vet jag? De snurrade inte så fort t.ex.

/T
Det finns som sagt bra skäl att kyla elektronik. Halvledarkomponenter drar mer ström ju varmare de är, och då accelererar uppvärmningen. Elektrolytkondensatorer torkar ut och får drastiskt förkortad livslängd vid förhöjda temperaturer. Men hårddiskar är även mekaniska system, och därför tycker jag inte att det är orimligt att de kan gynnas av att köras varma på samma sätt som en bilmotor gör, genom att smörjolja blir mer lågviskös exempelvis.

Hårddiskar har snurrat i 7.200 rpm i decennier, men fått allt färre plattor när densiteten ökat så effektförbrukningen har snarare minskat.

Notera dock att Googles data bara gick upp till 50 grader, de flesta hade en temperatur på under 30 grader och en hårddisk kan lätt bli 10-20 grader varmare än omgivningen. Så jag påstår inte att det är en god idé att stänga in sin externa hårddisk bland en massa kläder i garderoben. Bara att det är overkill eller rentav skadligt att försöka kyla den.
 

PMD

Aktiv medlem
Men hårddiskar är även mekaniska system, och därför tycker jag inte att det är orimligt att de kan gynnas av att köras varma på samma sätt som en bilmotor gör, genom att smörjolja blir mer lågviskös exempelvis.
En jämn temperatur är antagligen viktigare än en låg temperatur.
 

bokada

Aktiv medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?

Hej!

Det finns ett program som heter "Stellar Phoenix" som jag använt och lyckats rädda bilder med...
Nackdelen är att den räddar ALL data som funnits på hårddisken så jag har fortfarande inte hittat alla bilder iom att filerna är flera hundratusen - men det går - bara man har tålamod!!
Dvs du ser precis allt som varit på hårddisken - även det som är raderat!

/ Bo
 

ROOL

Aktiv medlem
Ssd

Det finns som sagt bra skäl att kyla elektronik. Halvledarkomponenter drar mer ström ju varmare de är, och då accelererar uppvärmningen. Elektrolytkondensatorer torkar ut och får drastiskt förkortad livslängd vid förhöjda temperaturer. Men hårddiskar är även mekaniska system, och därför tycker jag inte att det är orimligt att de kan gynnas av att köras varma på samma sätt som en bilmotor gör, genom att smörjolja blir mer lågviskös exempelvis.

Hårddiskar har snurrat i 7.200 rpm i decennier, men fått allt färre plattor när densiteten ökat så effektförbrukningen har snarare minskat.

Notera dock att Googles data bara gick upp till 50 grader, de flesta hade en temperatur på under 30 grader och en hårddisk kan lätt bli 10-20 grader varmare än omgivningen. Så jag påstår inte att det är en god idé att stänga in sin externa hårddisk bland en massa kläder i garderoben. Bara att det är overkill eller rentav skadligt att försöka kyla den.
Det där med värme är intressant. På båten satt laptopen med dockningsstation i ett mkt. dåligt ventilerat utrymme. Vid något enstaka tillfälle stängde den ner sig och visade ett varningsmeddelande för överhettning. Det var bara att starta om datorn när datorn svalnat.

Bytte sedan till SSD hårddisk. Tyvärr dog SSD första gången datorn överhettade. Datorn gick inte att starta och jag fick aldrig igång hårdisken trots ihärdiga försök. Det här anekdoten är några år gammal. I SSD barndom.

Lärdomen är naturligtvis att datorn behöver bättre kylning, vilken den fått.

Men frågan är om SSD är mer känsliga för värme än mekaniska?
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har tidigare fått lära mig att externa 2,5"-diskar med USB-strömförsörjning är notoriskt dåliga och kraschar, men det var ju några år sedan och man kan tänka sig att detta har ändrats. Men använd för backup blur det ju inte många drifttimmar på den.

Jag har skaffat 2 st WD 2TB och de kostade ca 1000 kr/st och det är nästan ofattbart billigt. Jag kommer ihåg min första Seagatehårddisk som var jättestor, 20 MB.

Det tog några timmar att dra över hela Dropboxen, NASens bibliotek och hela homedirectoryt alldeles oavsett andra backupåtgärder och om jag har nog disciplin att göra det en gång i månaden och lagra den på helt annan plats så är skadan ändå begränsad om det går riktigt katastrofalt galet.
 

EJM68

Aktiv medlem
Tyvärr dog SSD första gången datorn överhettade. Datorn gick inte att starta och jag fick aldrig igång hårdisken trots ihärdiga försök. Det här anekdoten är några år gammal. I SSD barndom.
SandForce baserade SSD hade problem med felaktig nedstängning av systemet, typ strömavbrott eller överhettad CPU. Passar in på beskrivningen av din dator, dvs din CPU kraschade vilket drog med sig SSD.
Jag tror inte att SSD:er är känsligare för värme än annan elektronik. Till dess fördel är att de inte generar mycket egenvärme. Vore det så skulle de utrustas med kylflänsar.
 
ANNONS