Annons

Lurad på cashback av Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
För några veckor sedan köpte jag ett Sony-objektiv.
Att jag skulle få tillbaka 600 spänn i cash var ju en viktig anledning att genomföra köpet.
För att få tillbaka pengarna är jag tvungen att registrera ett Sony-konto.
Skriv in din epost och tryck på nästa.
Nu kommer det.
Klicka på alla bilder med bilar.
Klicka på alla bilder med vägar, vägskyltar osv.
Efter ett par hundra tryck ger jag upp och börjar igen.
Samma resultat.
Skriv in din epost och tryck på nästa....

Nu gjorde jag inte det utan kontaktade Sony och meddelade att jag inte klarar att skapa ett konto.
Efter att ha startat om, provat andra webbläsare så föreslår Sony att jag skall kontakta en vän som kan hjälpa mig.
Jag har ingen sådan vän, måste jag ha det för att få tillbaka pengar???

Bifogar kvitto på affären och serienummer till Sony i ett mejl.
I senaste mejlet från Sony skriver Staffan så här:
”Om du lyckas att skapåa ditt MySony-konto men cashback-registreringen strular så kan vi eventuellt titta på att registrera cashback-kampanjen manuellt, om detta är möjligt.”

Det räcker inte att ha en dator för att få igen pengar av Sony.
Du måste också ha en vän som har en dator.

Det går inte att bli kvitt känslan att Sony INTE VILL GE TILLBAKA PENGAR.

Till Sony.
Eftersom jag bevisligen har köpt ett objektiv som är berättigat till återbetalning av kontanter (cash-back) så måste ni kunna sätta in 600 kronor på mitt swish, bankgiro eller till och med bankkonto.
Oavsett om jag har en dator eller om jag har vänner som har en dator.
När jag var liten fanns ett uttryck som löd:
”Den som ger och tar igen, han är tjuvens bästa vän.”
Sony, If there is a will there is a way!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Är du säker på att felet ligger hos Sony och inte i din dator (spam, virus eller annat otyg)? Har du testat på en annan dator? Det kan ju vara bra för att få ett hum om var felet kan ligga.
 

hornavan

Aktiv medlem
Är du säker på att felet ligger hos Sony och inte i din dator (spam, virus eller annat otyg)? Har du testat på en annan dator? Det kan ju vara bra för att få ett hum om var felet kan ligga.
Min dator (mac) fungerar alldeles utmärkt till allt jag ber den göra. Detta är första gången jag inte klarar att logga in någonstans.
Nu har ju denna fråga blivit principiell.
Måste jag ha dator och en vän med dator för att få igen pengar?
Då det bara rör sig om 600 kronor så har jag för länge sedan jobbat in den tiden-:)
 

SurfersHymn

Ny medlem
Ha, detta är ett fel hos Sony.

Jag funderar själv på att köpa ett objektiv i samband med cashback-kampanjen (som är över imorgon, den 31/7). Försökte nyss logga in på mitt konto hos Sony, men då det är så länge sen jag var inloggad ber sidan mig att återställa lösernord. Fine, när jag då blir ombedd att skriva in svaret på säkerhetsfrågan ("vart är du född?") händer ingenting. Inte att jag skrivit fel, det händer bara inget oavsett hur mycket jag trycker.

Meh, blir Blocket istället.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det här är garanterat Sonys sätt att jävlas med folk. Jag har ingen Sony-kamera själv, men väl en Playstation 4.
Och det är ett rent helvete varje gång man ska logga in, varje gång samma visa! Det är ungefär 200 bilder man ska klicka på. Har man tur så tar det bara en förmiddag, har man lite mindre tur kan det ta ett par dagar.

Det är inte din dator eller webbläsare det är fel på, problemet stavas Sony.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Hej

Jag ser många trådar där det är problem med det ena eller det andra. Ofta har trådskaparen inte provat att kontakta den hen köpt produkten av utan försökt på andra vägar.

Det finns flertalet stora aktörer i det här landet som är väldigt seriösa och intresserade av att hjälpa sina kunder.

I det här fallet vet jag att Sony är måna om att det skall fungera men att Cashback-systemet sköts av ett externt företag som kan vara väldigt fyrkantiga. De går efter de riktlinjer de har fått och när det inte fungerar kan det stoppa upp lite.

Alltså, vänd dig till din återförsäljare och fråga om de kan hjälpa dig.
Jag hjälpte på ett par timmar en av mina kunder med ett annat litet problem med Sony Cashback. Kunden blev nöjd och fick förstås sin Cashback.

Du kan känna dig lugn för att Sony inte försöker lura dig, det kommer lösa sig och om du ändå inte får till det trots att Petter skapat ett konto åt dig får du gärna PM mig så löser jag det säkert...

Hälsningar

Jon - anställd i fotobutik
 

light

Aktiv medlem
Jo, det där "klicka på alla bilder med ..." är ett djävulskt påfund! Den som tänkt ut det där borde piskas offentligt på Sergels torg. Men det är inte bara Sony som ska dras till folkets domstol, det är flera andra som gör likadant.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, det där "klicka på alla bilder med ..." är ett djävulskt påfund! Den som tänkt ut det där borde piskas offentligt på Sergels torg. Men det är inte bara Sony som ska dras till folkets domstol, det är flera andra som gör likadant.
De som borde piskas är de som orsakar att dessa funktioner behövs för att förhindra automatiserade registreringar o dyl.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej

Jag ser många trådar där det är problem med det ena eller det andra. Ofta har trådskaparen inte provat att kontakta den hen köpt produkten av utan försökt på andra vägar.

Det finns flertalet stora aktörer i det här landet som är väldigt seriösa och intresserade av att hjälpa sina kunder.

I det här fallet vet jag att Sony är måna om att det skall fungera men att Cashback-systemet sköts av ett externt företag som kan vara väldigt fyrkantiga. De går efter de riktlinjer de har fått och när det inte fungerar kan det stoppa upp lite.

Alltså, vänd dig till din återförsäljare och fråga om de kan hjälpa dig.
Jag hjälpte på ett par timmar en av mina kunder med ett annat litet problem med Sony Cashback. Kunden blev nöjd och fick förstås sin Cashback.

Du kan känna dig lugn för att Sony inte försöker lura dig, det kommer lösa sig och om du ändå inte får till det trots att Petter skapat ett konto åt dig får du gärna PM mig så löser jag det säkert...

Hälsningar

Jon - anställd i fotobutik
Tack för erbjudandet. Det handlar inte längre om att få 600 kronor eller inte.
OM Sony skulle vara måna om oss (kunderna) så behöver dom inte anlita ett fyrkantigt företag.
Tidigare gick det bra att skicka in en kvittokopia så fick jag pengarna.
Om vi som kunder bara tackar och tar emot så kommer Tjorven att tillta ytterligare.
EN enkel lösning vore om Sony sålde sina objekt/kameror med den tilltänkta rabatten direkt till butiken.
OM Scandinavianphoto som i mitt fall fick köpa objektivet 600 spänn billigare mot löfte att berätta att det är tack vare Sonys godhet som det är prissänkt. Såvitt jag kan förstå skulle alla tjäna på det utom fyrkantiga företagare.

PS: för övrigt har jag haft flera kontakter med Sony där dom sagt att dom tyvärr inte kan hjälpa mig.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Jag fick i dagarna mail om att pengar kommer vad det lider för cashback jag reggade..det är andra gången för övrigt som jag stöter på den här nya lite drygare captchan. Dvs "klicka på alla skyltar" eller "klicka på alla bilar", och istället för att det kommer en hel uppsättning nya en gång eller man släpps in på första rätta försöket så uppdateras vissa bilder ett antal gånger så att man sitter i minst en minut och klickar på vad man tror kan vara ett stycke skylt eller bil.

Den är så att man tror att det är nåt galet första gången man råkar ut för den.

För mig sade för övrigt systemet både att nåt gått fel och att jag skulle vänta mig ett mail som bekräftelse på registreringen på olika delar av skärmen, båda gångerna jag försökte med fem mins mellanrum. Sedan kom såklart två mail med olika claim ID men då fungerar det enl Sony som svarade kvickt att det andra automatiskt nekas.
 

lonian

Aktiv medlem
Det här är garanterat Sonys sätt att jävlas med folk. Jag har ingen Sony-kamera själv, men väl en Playstation 4.
Och det är ett rent helvete varje gång man ska logga in, varje gång samma visa! Det är ungefär 200 bilder man ska klicka på. Har man tur så tar det bara en förmiddag, har man lite mindre tur kan det ta ett par dagar.

Det är inte din dator eller webbläsare det är fel på, problemet stavas Sony.
Har också en Playstation 4 men aldrig haft problem med att logga in eller behövt klicka på bilder.
 

iSolen.se

Guest
Har också en Playstation 4 men aldrig haft problem med att logga in eller behövt klicka på bilder.
Samma här.

Har dock råkat ut för "klicka på alla bilder som visar en bil" vid många tillfällen som tex lösenordsåterställning, det är inga hundratals klick utan kanske 4-5 och tar max en minut.
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu har jag fått hjälp av Scandinavianphoto, som också tycker att det är ett krångligt system, som de inte rår över.
Nu återstår bara svara på ett stort antal frågor som Sony kräver för att jag skall få min cash back.
Min timpenning blir inte hög om jag räknar all den tid jag och andra har lagt ner för att detta förnämliga system skall ge utdelning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tänker inte försvara Sony eller någon annan. Men fler sidor finns ju som man markerar typ alla rutor där en bil finns för att bekräfta att man inte är en AI finns lite överallt.
De gånger man misslyckas är nog oftast när man ja.... misslyckas pricka alla rätt.
Sen att skylla på Sony när en 3e part felar är tråkigt. Att Sony sen ber en att gå en kompis för att testa där och man vägrar är ju ens eget fel oavsett anledning.
Med teknik kommer problem och som flera påpekat så har man problem så vänder man sig först där man köpt produkten.
Jag har också reggat mig hos Sony. Inga problem.

Tillägg: hur många miljoner användare av reggade PS4 medlemmar finns det? Har alla dessa haft samma problem måntro?

/Stefan
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Jo, det där "klicka på alla bilder med ..." är ett djävulskt påfund! Den som tänkt ut det där borde piskas offentligt på Sergels torg. Men det är inte bara Sony som ska dras till folkets domstol, det är flera andra som gör likadant.
Jag tror Sony resonerar som så att "Vi" har anlitat ett företag för det här, så då är det som det är. ....
Utvidgar vi det till Svenska företag på internet så blir det mycket piskningar.
På flera sajter jag haft konto på påstås det att lösenordet är fel, tex ATG, hade konto för ca 10 år sen, efter några år utan att logga in är det fel på lösenordet. Det går inte att skapa nytt lösenord (eftersom jag har ett!!!), så lösningen är att ringa supporten.
Mitt spelberoende är inte stort nog för att riskera timmar i telefonkön.
För ca 8 år sen hade Olympus en tävling på Photokina med fina priser. Väl hemkommen försöker jag hitta resultatet (eller någonting om tävlingen) på nätet, kollar Svenska, Tyska och Engelska sajter utan något resultat.
Jag funderade på min inköpta O-ringssats för 5-10 år sen från Clas ohson, är det nitrilgummi?
Ställde en frågan för nån vecka sen på nätet (svar inom 48timmar).
Efter en vecka kommer svaret att produkten utgått, men det finns en O-ringssats med nr XXXXXXX att köpa.
Erfarenheten har nog dom flesta att "support" oftast säger "goddag yxskaft".
Jag fick ett nytt bankkort från Swedbank förra året, där står om nya funktionen "Bing".
Att det gäller små belopp och att "påläggning" räcker, men INGENTING om beloppsgräns!!!!

Jag har känslan av att det blir värre och värre.
 
ANNONS