Annons

Epson 4900 fattas 2 kanaler

AWid

Aktiv medlem
Om någon har erfarenhet av problem med Epson:s bordsmodell 4900 svara gärna på denna tråd.
Tydligen är MK(Matt black) kanal igensatt trots massor av Powerclean rengöringar och massa bläck förstört).
Enligt Epsons urdåliga support ( om man kommer fram) är troligt fel skrivarhuvudet trasigt enl. Epson.
Ett nytt kostar lika mycket som att köpa en ny surecolor 5000 ca 18 tkr.
Om någon känner sig manad att fortsätta denna tråd hur och om det går att fixa detta problem motages tips med tacksamhet.
Mvh
Mikael Martinz
Finns en hel del bra filmer på youtube om rengöring av igenkladdade skrivarhuvuden. Den här t ex. Googla så hittar du fler filmer. Själv har jag använt mig av Wetex disktrasa (tjocka sorten) i klippta remsor och indränkta med Ajax fönsterputs (enda medel som jag sett löser upp bläck).
 

jennybalsta

Aktiv medlem
Epson 3880 och ventilproblem

Min Epson 3880 har fungerat problemfritt under ca 3år, men när jag normalt mest skriver ut halvmatt och skulle skriva ut matt papper så bytte den till matt bläck, och det var kanske ett halvår sen jag förra gången bytte till matt. Utskriften gick bra men när jag skulle byta tillbaka till blankt bläck igen så kom det stora bläckplumpar på papperet, jag försökte allt möjligt för att få det bra, men det gick inte..

Tydligen så är det en ventil som hänger sig i någon form av halvöppet läge, och den ventilen styr matt eller blankt bläck till det gemensamma skrivarhuvudet. Ventilen kostar som en ny skrivare att byta, och jag har åtminstone en fotokompis som har haft precis samma problem med sin Epson.

Tydligen ska nya P800 från Epson ha samma ventil-system dessutom. Men så länge Epson gör så bra skriver som de gör kommer de tyvärr undan med det känns det som.
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Finns en hel del bra filmer på youtube om rengöring av igenkladdade skrivarhuvuden. Den här t ex. Googla så hittar du fler filmer. Själv har jag använt mig av Wetex disktrasa (tjocka sorten) i klippta remsor och indränkta med Ajax fönsterputs (enda medel som jag sett löser upp bläck).
Tack för tipset återkommer ....
Mikael Martinz
 

Newline

Aktiv medlem
Precis som din EPSON STYLUS PRO 3880 har problem med ventilen som skiftar mellan Matte Black och Photo Black har två av våra föregångare EPSON STYLUS PRO 3800 haft exakt samma problem.

Efter kontakt med EPSON som aldrig hade hört talas om detta problem ??!!!

Sökte vi på Google och fann en hel del personer som klagade över samma problem med samma skrivare.
Så som någon annan skrev tidigare så verkar EPSON vilja mörka detta.

Vi upptäckte problemet genom att få dålig teckning i den svarta kanalen TROTS att displayen och drivrutinen säger att det finns ca: 90-95% kvar i patronen. När vi kände på patronen så kände vi att den vägde lätt och var tom samt att allt PHOTO BLACK låg i Maintenance Cartridge.

Det verkar vara som du skriver ventilen som skiftar mellan de båda svarta patronerna som sätter igen sig. Det verkar som om de som endast använder EN av dessa färger HELA tiden och ALDRIG byter mellan MATTE och PHOTO BLACK inte blir drabbade av detta problem.

Vad EPSON borde göra är att antingen lägga till ytterligare en kanal och ta bort ventilen, eller ta bort en kanal och ventilen för att sedan informera köparen om att endast använda skrivaren till antingen MATTE eller PHOTO BLACK.

I övrigt fungerade EPSON STYLUS PRO 3800 bra och hade förmodligen fortfarande fungerat om inte denna konstruktion med ventilen uppfunnits.
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Precis som din EPSON STYLUS PRO 3880 har problem med ventilen som skiftar mellan Matte Black och Photo Black har två av våra föregångare EPSON STYLUS PRO 3800 haft exakt samma problem.

Efter kontakt med EPSON som aldrig hade hört talas om detta problem ??!!!

Sökte vi på Google och fann en hel del personer som klagade över samma problem med samma skrivare.
Så som någon annan skrev tidigare så verkar EPSON vilja mörka detta.

Vi upptäckte problemet genom att få dålig teckning i den svarta kanalen TROTS att displayen och drivrutinen säger att det finns ca: 90-95% kvar i patronen. När vi kände på patronen så kände vi att den vägde lätt och var tom samt att allt PHOTO BLACK låg i Maintenance Cartridge.

Det verkar vara som du skriver ventilen som skiftar mellan de båda svarta patronerna som sätter igen sig. Det verkar som om de som endast använder EN av dessa färger HELA tiden och ALDRIG byter mellan MATTE och PHOTO BLACK inte blir drabbade av detta problem.

Vad EPSON borde göra är att antingen lägga till ytterligare en kanal och ta bort ventilen, eller ta bort en kanal och ventilen för att sedan informera köparen om att endast använda skrivaren till antingen MATTE eller PHOTO BLACK.

I övrigt fungerade EPSON STYLUS PRO 3800 bra och hade förmodligen fortfarande fungerat om inte denna konstruktion med ventilen uppfunnits.
Tack för det utförliga svaret .... vore intressant att veta hur man rengör matte/blank ventil för skiftande av matteblack/photoblack....
Epsonsupport är enligt mitt tycke ingen bra support.
Återkommer när jag testat...
Mikael Martinz
 

snap01

Aktiv medlem
Min Epson 3880 har fungerat problemfritt under ca 3år, men när jag normalt mest skriver ut halvmatt och skulle skriva ut matt papper så bytte den till matt bläck, och det var kanske ett halvår sen jag förra gången bytte till matt. Utskriften gick bra men när jag skulle byta tillbaka till blankt bläck igen så kom det stora bläckplumpar på papperet, jag försökte allt möjligt för att få det bra, men det gick inte..

Tydligen så är det en ventil som hänger sig i någon form av halvöppet läge, och den ventilen styr matt eller blankt bläck till det gemensamma skrivarhuvudet. Ventilen kostar som en ny skrivare att byta, och jag har åtminstone en fotokompis som har haft precis samma problem med sin Epson.

Tydligen ska nya P800 från Epson ha samma ventil-system dessutom. Men så länge Epson gör så bra skriver som de gör kommer de tyvärr undan med det känns det som.
Jag körde epson alltid förut började med 2200 sedan storformat 7800 sedan 7900. Hade minst problem med 7900 men det beror på att jag aldrig lät den stå, körde nozzelcheck o printade minst en bild i veckan. Annars så kom igensatta munstycken som ett brev på posten.

Bytte till canon kör en A2 skrivare pro 1000 har skrivit ut 3 bröllopsalbum + massa bilder funkar felfritt. Skulle skrivhuvet paja kan man byta det själv o det kostar ingen förmögenhet. Epson är tyvärr inte bra på service sidan man får lära sig att lösa problemen själv kostar multum att ta ut dom. Många av mina kollegor har bytt från epson till canon.

Bildkvaliten är jämnbördig idag, epson har varit bättre förut men idag är canon ifatt.

Det viktiga är att aldrig köra mer än max 3 rengöringar i rad. Jag brukade köra typ max 2 st sedan printade jag en bild. Var det inte borta så körde jag en rengöring till. Sedan printade jag bilder syntes det inget konstigt så brukade det släppa när man printade.Kör man för många så kunde den pajja helt enligt forum.

Annars var det klassiska fönsterputs på torkypapper frigör skrivhuvudet sedan in med pappret med fönsterputs på. Var enkelt att göra på 2200 skrivaren.
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Problem med 4900

Så, då har man skruvat i en Epson 4900!!
Ganska lättskruvat måste jag säga! Inga större problem o ta sig ned till huvudet.

Då jag kör mac o inte kan köra initial flush så fick det bli en drös med prowerclean för o prima maskinen igen.
Efter de två första syntes inget alls!!?? Alltså nada bläck...
Efter ytterligare två började det synas lite, och nu efter total 6 powerclean funkar alla kanaler perfekt!
Så nu blir det till o printa lite bilder efter två veckors bortavaro :)

Hoppas det håller i sig nu :)
Hejsan ....
Såg att du haft problem med 4900:ans cloggproblem .....
Har själv problem med LK kanal och fått höra av Epsons serviceteam att det är printhuvudet som är paj.
Har du någon erfarenhet om det går att åtgärda trots alla rengöringsmetoder via nätet med ajax o flytt av huvud , powerclean, Epsons serviceprogram m.m.
Med vänlig hälsning
Mikael Martinz
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det handlar om två delproblem

Antingen tappar man en hel färg och då är det på en Epson alltid "ventilen" som sticker in i färgpatronen.

Den åtgärd som löser problemet då, som jag tillämpat på både min R1800 och SC-600, är att lösa upp bläcket med Ajax Fönsterputs så bra det låter sig göras och att därefter använda en vanlig knappnål för att rensa de fyra små hål som finns i munstycket. En knappnål har exakt rätt diameter.

… och/eller så måste även skrivhuvudet rengöras och gärna också de "pads" som finns i skrivhuvudets ändläge. Se någon av de filmer som finns på nätet som redan nämnts. Frigör skrivhuvudsläden genom att rycka ur strömsladden under skrivarens uppstart. Lägg sedan en duk med Ajax eller annat lämpligt lösningsmedel av lämplig tjocklek under skrivhuvudet och låt verka.

Undvik ändlösa "cleaning sessions" gå direkt på detta istället om det inte bara handlar om några missade punkter i et nozzle check.

Lycka till, alla ni frustrerade drabbade!
 
ANNONS