Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Plast i haven är ett enormt problem.. En del kommer från våra tvättmaskine
Speciellt fleecetröjor är ett problem när småfibrer bryts av vid tvätten och blir mikroplast bitar på bara några mikrometer.
Det mesta av dessa kan passera reningsverkens filter. Om 20-30 år kommer vikten av plast i världshaven överstiga vikten av alla fisk.

Det finns mycket forskning inom området. Börja informera er själva istället för att tro.

NI kan ju starta här: https://www.havet.nu/?d=3485
Vad är det som får dig att tro att alla andra inte informerara sig och att det bara är du och Greta som sett ljuset? Det sänds mänder med upplysande program på exv. Kunskapskanalen och UR Play i just dessa frågor. Visst finns det problem med ensidigt tittande på förströelse i både streamingtjänster och kommersiell TV idag där substansen är näst intill obefintlig men för de som vill har vi aldrig haft ett bredare utbud av data än nu om man inre väljer bort detta. Det kan vi tacka SVT för.

Ja visst är det förfärligt med både vanlig plast och mikroplast i haven men lyckligtvis är människan så konstruerad att de mängder vi har idag tydligen inte är någon större hälsorisk enligt forskningen jag tagit del av då våra kroppar är konstruerade så att de tar upp näring och släpper det mesta av allt annat vidare. Men det kanske hade varit bättre för miljön om vi faktiskt påverkats mer i vår hälsa av plaster. Då hade det nog hamnat högre upp på agendan.

Att plasten snart kommer väga mer än hela fiskbeständet är väl också ett resultat av ett fullständigt rovfiske med alltför effektiva fångstmetoder på kontinentalshelfarna som starkt reducerat många viktiga arter och att man får bifångster som bara dumpas tillbaka dött då det saknar ekonomiskt värde att ta detta tillvara är ju i sanning eländigt. Relativa jämförelser med två storheter funkar ju så eller hur. Minskar andelen fisk så ökar andelen skit i haven t.o.m. om den inte skulle öka i absoluta tal.

En av de mest motbjudande hanteringen idag är rovfisket på haj där man endast tillvaratar fenorna. Märkligt att desa kineser inte bara varit drivande när det gällt utskjutningen av noshörningar och elefanter i Afrika utan även till största delen får ta på sig att hajarna decimerats starkt till följd av deras förkärlek till hajfenssoppa.

I EU är det väl främst spanska fisket som varit i blåsväder för fisket utanför Väst Sahara och Afrikas vst-kust men de har ju även fiskat hårt i Östersjön längre tillbaka och det kände även vi av. De har ju bedrivit ett industriellt fiske vi inte riktigt haft i exv. Sverige på samma sätt. Det har fiskats hårt på Afrikas östkust också. Jag har ägnat mig åt deep sea fisking där ett antal gånger och på Pemba Fishing Club talade man då om att både de stora stimmen av yellow fin tuna man hade under tunfisk säsongen gått ner precis som svärdfiskar av olika slag under den andra delen av året . Det finns de som hävdar att piratverksamheten som länge plågat vattnen utanför Somalia svårt också har ett inslag av att man tvingats till detta då stora trålare tagit upp så stora mängder fisk i detta okontrollerade område att de lokala fiskarna i Somalia inte längre kan försörja sig på den fisk som är kvar på samma sätt som tidigare.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Plast i haven är ett enormt problem.. En del kommer från våra tvättmaskine
Speciellt fleecetröjor är ett problem när småfibrer bryts av vid tvätten och blir mikroplast bitar på bara några mikrometer.
Det mesta av dessa kan passera reningsverkens filter. Om 20-30 år kommer vikten av plast i världshaven överstiga vikten av alla fisk.

Det finns mycket forskning inom området. Börja informera er själva istället för att tro.

NI kan ju starta här: https://www.havet.nu/?d=3485
Tror är det vi gör.
Hur många % djur/ organismer i haven dör pga plaster varje år eller dör tidigt?
0,1% eller 5%, ingen vet, eller vet du?
Är inte utfiskningen av haven ett större problem?
Vad händer om dom pollinerande insekterna mer eller mindre dör ut?
Då får du och alla vi andra tillbringa mycket tid på åkrarna / ängarna / trädgårdarna och skogen med pensel för att pollinera om vi vill att växtligheten ska fortsätta.
Det är väl vad dom (politiker och invånare vid nedre Dalälven) vill göra pga myggbekämpningen (myggor är också pollinerande).
Ni minns kanske oljekrisen på 70talet, då borde en talgdank gått upp;
Det finns inte oändligt med olja, så vi bör spara på den så vi kan tillverka plast i framtiden också, men nej.
Eller, innan antibiotika kom ut för 70-80 år sen varnades det för missbruk. Det blev inte missbruk av läkemedlet, det används som godis; blandas i djurfoder osv.

Åter igen, människan är en av dom intelligentaste djuren på jorden, men också en av dom dummaste.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad är det som får dig att tro att alla andra inte informerara sig och att det bara är du och Greta som sett ljuset? Det sänds mänder med upplysande program på exv. Kunskapskanalen och UR Play i just dessa frågor. Visst finns det problem med ensidigt tittande på förströelse i både streamingtjänster och kommersiell TV idag där substansen är näst intill obefintlig men för de som vill har vi aldrig haft ett bredare utbud av data än nu om man inre väljer bort detta. Det kan vi tacka SVT för.

Ja visst är det förfärligt med både vanlig plast och mikroplast i haven men lyckligtvis är människan så konstruerad att de mängder vi har idag tydligen inte är någon större hälsorisk enligt forskningen jag tagit del av då våra kroppar är konstruerade så att de tar upp näring och släpper det mesta av allt annat vidare. Men det kanske hade varit bättre för miljön om vi faktiskt påverkats mer i vår hälsa av plaster. Då hade det nog hamnat högre upp på agendan.

Att plasten snart kommer väga mer än hela fiskbeständet är väl också ett resultat av ett fullständigt rovfiske med alltför effektiva fångstmetoder på kontinentalshelfarna som starkt reducerat många viktiga arter och att man får bifångster som bara dumpas tillbaka dött då det saknar ekonomiskt värde att ta detta tillvara är ju i sanning eländigt. Relativa jämförelser med två storheter funkar ju så eller hur. Minskar andelen fisk så ökar andelen skit i haven t.o.m. om den inte skulle öka i absoluta tal.

En av de mest motbjudande hanteringen idag är rovfisket på haj där man endast tillvaratar fenorna. Märkligt att desa kineser inte bara varit drivande när det gällt utskjutningen av noshörningar och elefanter i Afrika utan även till största delen får ta på sig att hajarna decimerats starkt till följd av deras förkärlek till hajfenssoppa.

I EU är det väl främst spanska fisket som varit i blåsväder för fisket utanför Väst Sahara och Afrikas vst-kust men de har ju även fiskat hårt i Östersjön längre tillbaka och det kände även vi av. De har ju bedrivit ett industriellt fiske vi inte riktigt haft i exv. Sverige på samma sätt. Det har fiskats hårt på Afrikas östkust också. Jag har ägnat mig åt deep sea fisking där ett antal gånger och på Pemba Fishing Club talade man då om att både de stora stimmen av yellow fin tuna man hade under tunfisk säsongen gått ner precis som svärdfiskar av olika slag under den andra delen av året . Det finns de som hävdar att piratverksamheten som länge plågat vattnen utanför Somalia svårt också har ett inslag av att man tvingats till detta då stora trålare tagit upp så stora mängder fisk i detta okontrollerade område att de lokala fiskarna i Somalia inte längre kan försörja sig på den fisk som är kvar på samma sätt som tidigare.
Skönt du är en sådan miljöexpert Sten-Åke. Du borde planera en föreläsningsturne och lära forskarna hur det verkligen ligger till.

Det är ju en bra analys att det fiskbeståndet som minskar och inte plasten som ökar. Det verkar de flesta ha missat.

Här har du lite mer fake news från forskarna.Du får ut och föreläsa så det blir rätt.

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2018/02/nu-far-vi-i-oss-mikroplaster-genom-kranvattnet

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2019/08/det-regnar-mikroplaster

https://www.svd.se/forskare-skyhoga-halter-farlig-mikroplast-i-vardagen
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror är det vi gör.
Hur många % djur/ organismer i haven dör pga plaster varje år eller dör tidigt?
0,1% eller 5%, ingen vet, eller vet du?
Är inte utfiskningen av haven ett större problem?.
Som gammal dykare såg jag hur Skagerack och Kattegatt dog ut när det gäller större fiskar som torsk. Det var gått om dem när jag började dyka i början på 70-talet ute vid Måseskär för att ta ett exempel. Vi såg då torskar p 50-100 cm vid nästan varje dyk.
Utfiskning var en orsak men också att det började finnas döda bottnar med mycket lite syre i vattnet. I bottenhålor hände det allt oftare att vi som dykare upplevde att det luktade ruttna ägg där. Det fanns inte syre nog för att bryta ner döda plankton och annat. Sedan blev det bara värre under 80 och 90-talet och är inte bättre idag.

När vi vara ute på kusten såg vi också hur mängden plast på stränderna ökade. Det har sedan fortsatt öka för varje år. Jag skrev en artikel om detta med bilder runt 2010 och skickade. Medans jag jobbade med den artikel fick jag kontakt med den en forskare som var först med att undersöka mikroplast i Sverige. Av honom lärde jag mig mycket. Skickade sedan artikeln till GP som bestämde sig för att själva skicka journalister och fotografer för en artikelserie. Jag hade gjort det mesta av researchen för dem. Det var strunt samma för vad jag ville uppnå var att informera att past i havet och längs västkusten är ett stort problem.

Det har forskats mycket under de senaste 10 åren och man har konstaterat att problemen bara växer. Fast nu upptäcker man som sagt mcroplast även i naturen i Rocky Mountains och i Pyreneerna samt i vårt svenska kranvatten.

Plast är definit ett problem också i Sverige. Hur speciellt mikroplast påverkar både djur och människor vet vi ännu inte. För många djurarter vet vi redan att det dödar många individer. Alla världens sköldpaddor har idag plastpartiklar i magen.
 

martinot

Aktiv medlem
Sist jag läste något om det så påstods det att svensk skog tar upp lika mycket koldioxid som förbränning av fossila bränslen släpper ut. Inte mer, alltså.

Källa: jag minns inte.
Det kan vara så att de tog ut varandra ganska väl (du kan ha rätt - minns inte heller mina källor 🙂), och att vi redan var helt CO2-neutrala i Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur mycket går åt till mindre ( i plast) och större swimmingpooler som som finns på kanske varannan villatomt? Flera kubik dricksvatten som ska bytas regelbundet, fullt tillåtet
Nej, man byter inte vatten regelbundet i pooler. Man renar det i ett litet reningsverk med hjälp av en cirkulationspump. Man måste dock fylla på vatten lite då och då pga avdunstning (mer sällan om man har ett bra överdrag).

Så en pool är inte en stor vattenförbrukare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det kom nya rapporter för ett tags sen att utsläppen hade ökat i Sverige, var uppe i samtliga nyhets inslag på TV, det påstods där att vi hade ökat mera än övriga Europa, vet inte hur dessa uträkningar gick till, vet inte eller hur vi låg till tidigare mera än att vi normalt skall vara skapligt bra som man läst tidigare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Undrar om ”skapligt bra” är tillräckligt bra
Jag tycker att det mest snurrar runt i mitt huvud nu, inslag om klimatet dominerar stort nu i TV och tidningar, artiklar på nätet går att hitta hur mycket som helst. Kan inte klara av att sortera vem som säger vad längre, mitt i allt tar man in Trumpen och hans twittrande och uttalande som en ständig följetång.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej, man byter inte vatten regelbundet i pooler. Man renar det i ett litet reningsverk med hjälp av en cirkulationspump. Man måste dock fylla på vatten lite då och då pga avdunstning (mer sällan om man har ett bra överdrag).

Så en pool är inte en stor vattenförbrukare.
Vet inte hur stort det är numera, men sedan lång tid tillbaka så köptes det många små platspooler på bensinmackarna, som dom små liven fick hoppa runt i under varma somrar, det var nog inte så mycket vatten i dom, några kannor så var det klart.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är OT, men jag har erfarenhet av pool. Svenska pooler är generellt nedsänkta och tar åt sig markkylan. Svenska pooler har ofta rörliga väggar, varpå man behåller vattnet i poolen året runt för att hålla formen, annars riskerar poolen att falla samman. Gjutna pooler med kakel tappas ur efter säsongen.

En pool som är vintertäckt med liner och plåtar. Den drar under ett år - förutsatt att den fortfarande är täckt under hela badsäsongen - mellan 2 - 3 dm vatten.

En sommarpool med en temperatur mellan 27-31 ˚ kan vissa dagar förbruka 3 - 4 cm vatten på en dag. En standardpool är ofta 4 x 8 meter. Det är bara ta fram miniräknaren ;)
 

larsborg

Aktiv medlem
Det är OT, men jag har erfarenhet av pool. Svenska pooler är generellt nedsänkta och tar åt sig markkylan. Svenska pooler har ofta rörliga väggar, varpå man behåller vattnet i poolen året runt för att hålla formen, annars riskerar poolen att falla samman. Gjutna pooler med kakel tappas ur efter säsongen.

En pool som är vintertäckt med liner och plåtar. Den drar under ett år - förutsatt att den fortfarande är täckt under hela badsäsongen - mellan 2 - 3 dm vatten.

En sommarpool med en temperatur mellan 27-31 ˚ kan vissa dagar förbruka 3 - 4 cm vatten på en dag. En standardpool är ofta 4 x 8 meter. Det är bara ta fram miniräknaren ;)
Det var intressant!
Men å andra sidan, - hur stor betydelse har haven för sjöfarten, då räknat i % av antal knop?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det var intressant!
Men å andra sidan, - hur stor betydelse har haven för sjöfarten, då räknat i % av antal knop?
Det är inte så intressant, men det fanns funderingar i tråden om hur mycket vatten som går åt för dem som har pool. Issuet med pool är uppvärmningen, det är det som drar energi och pengar, även om vattnet har blivit mycket dyrare på senare år.

Fick jag välja skulle jag skippa ha pool i Sverige, alldeles för kort säsong, för mycket jobb och kan bli väldigt kostsamt om man inte gör rätt (framförallt med uppvärmningen).
 

PMD

Aktiv medlem
Med en värmepump för uppvärmningen och ett avskjutbart tak så kan man oftast ha sin pool igång under nästan halva året i Sverige.

Det finns saker som är dyrare i drift (men installationskostnaden för en pool kan bli rätt hög).

Fick du inte välja? :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte så intressant, men det fanns funderingar i tråden om hur mycket vatten som går åt för dem som har pool. Issuet med pool är uppvärmningen, det är det som drar energi och pengar, även om vattnet har blivit mycket dyrare på senare år.

Fick jag välja skulle jag skippa ha pool i Sverige, alldeles för kort säsong, för mycket jobb och kan bli väldigt kostsamt om man inte gör rätt (framförallt med uppvärmningen).

Med uppvärmning via solvärmeslingor kan nog säsongen förlängas utan alltför stort tillägg till växthusgaser. Kanske värre då med mysiga vedeldade badtunnor.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Med en värmepump för uppvärmningen och ett avskjutbart tak så kan man oftast ha sin pool igång under nästan halva året i Sverige.

Det finns saker som är dyrare i drift (men installationskostnaden för en pool kan bli rätt hög).

Fick du inte välja? :)
Fick inte välja :) och förstås väldigt kul när barnen var små, men det är ett pyssel och tycker nästan på ”hobbynivå”.

Precis, de allra flesta installerar värmepumpar idag (mot tidigare svindyra doppvärmare), miljömedveten som jag är ;) installerade jag solfångare med värmeväxlare för pool x 32 kvm. Min toppnotering är 33˚. Har man rätt väderstreck så är solfångare väldigt effektivt och kostnadesbesparande.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Med uppvärmning via solvärmeslingor kan nog säsongen förlängas utan alltför stort tillägg till växthusgaser. Kanske värre då med mysiga vedeldade badtunnor.
Problemet är att det dyker snabbt från mitten av augusti. Vill man ha en längre säsong, den som Per föreslår är det värmepump som gäller. På sommaren kunde jag växla ur värme från 09 - 21 under mitten av sommaren, helt fenomenalt och utan kostnad, förutom vattenpumparna.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är inte så intressant, men det fanns funderingar i tråden om hur mycket vatten som går åt för dem som har pool. Issuet med pool är uppvärmningen, det är det som drar energi och pengar, även om vattnet har blivit mycket dyrare på senare år.

Fick jag välja skulle jag skippa ha pool i Sverige, alldeles för kort säsong, för mycket jobb och kan bli väldigt kostsamt om man inte gör rätt (framförallt med uppvärmningen).
Vi badade faktiskt idag i vår pool, men kommer nog att tömma och stänga av den om ett par veckor. Har tidigare haft den uppvärmd och igång året runt, men tycker det är jobbigt/kallt att bada när huvudet är uppe i kall luft, även om vi har varmt och gott vatten (normalt ca 34-36 grader).

Räknar med att vi kommer få en ca 5 000 - 7 000 i månaden i minskad elkostnad under vinterhalvåret.

Det sagt så skulle jag inte vilja vara utan pool på sommarhalvåret. Var dessutom ett av kraven/önskan när vi letade hus från dottern (jag hade krav på båtplats och sjöbod, och frugan ville helst ha tomt med tennisbana - men det fick vi tyvärr inte till).

Är riktigt trevligt när man som jag är lite badkruka, och helst inte går ner till bryggan och bada när det är kallt i havet (dvs. under 23-25 grader, vilket gör att det är sällan jag badar i saltvatten här hemma 😃 ). Dessutom socialt när man har gäster och grillar på altanen att kunna sitta i relaxdelen och ta en öl eller drink.
 

HansI1

Medlem
Du är inte ensam om denna kunskap. Ja jag skriver -/kunskap/.
Det digitala virrvarret är helt klart ett av människans fördärv.
Jag har varit verksam inom ljud/audio-området, skrivit ett lärokompendium i högtalarteknik och har stor erfarenhet där.
analogljudet är fortfarande bäst då det är drivet till sin spets.
Rörförstärkare. Mer naturlig förvrängning.
Vad vinner man på att omvandla en analog företeelse till digital?
Sedan tillbaka till analogt så vi kan uppfatta det hela.*
Bara stollar funderar på digital högtalaråtergivning. De som verkligen har skadats av digital-tramset.
Det finns nog paralleller inom foto-området, jag är inte kunnig där och kan bara filosofera.
Då det gäller uppdateringsvansinnet både i mjuk och hårdvara och alla problem runt detta är jag helt överens.
30 års erfarenhet.
windows har alltid varit ett stort problem och en virus-svamp.
Dos var en usel kopia av äldre fungerande system (långsammare dock)
osv.
Bara skapade behov som förringar livets värde.
 
ANNONS