Annons

Stationär dator för foto och videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Är i begrepp att köpa ny stationär dator för foto och videoredigering.
Har idag en HP som varit ok men nu klappar ihop.

Frågade HP store som vid första frågan inte svarade. Andra frågan så svarade man med att hänvisa till deras arbetsstationer. Tredje frågan så ringde jag upp och man sa att man jobbade med en konfiguration. Man lovade att jag skulle få det innan veckans slut!
Ok slut gnäll på HP kundtjänst (även om jag ställer mig frågan om dem vill sälja). Hur svårt kan det vara med att peka på bästa alternativet.

Jag angav att jag idag har en HP i7 med 32 MB ram ett NVIDIA grafikkort för dubbla skärmar med 6 MB minne.
Önskade vid ny dator en SSD C:disk och en 1-2 TB D:disk.

Kör Lightroom, Photoshop, Premiere, After Effect, pus en del andra liknade program och så MS Office paketet. Använder MS Access en del.

Kan någon duktig hänvisa mig till en dator. Har inte lagt mig på en 50' kr budget men skulle kunna sträcka mig upp till 30' kr.

Kan någon duktig hänvisa mig till lämplig dator. PS även HP är ok.
 

cardazio

Aktiv medlem
Är i begrepp att köpa ny stationär dator för foto och videoredigering.
Har idag en HP som varit ok men nu klappar ihop.

Frågade HP store som vid första frågan inte svarade. Andra frågan så svarade man med att hänvisa till deras arbetsstationer. Tredje frågan så ringde jag upp och man sa att man jobbade med en konfiguration. Man lovade att jag skulle få det innan veckans slut!
Ok slut gnäll på HP kundtjänst (även om jag ställer mig frågan om dem vill sälja). Hur svårt kan det vara med att peka på bästa alternativet.

Jag angav att jag idag har en HP i7 med 32 MB ram ett NVIDIA grafikkort för dubbla skärmar med 6 MB minne.
Önskade vid ny dator en SSD C:disk och en 1-2 TB D:disk.

Kör Lightroom, Photoshop, Premiere, After Effect, pus en del andra liknade program och så MS Office paketet. Använder MS Access en del.

Kan någon duktig hänvisa mig till en dator. Har inte lagt mig på en 50' kr budget men skulle kunna sträcka mig upp till 30' kr.

Kan någon duktig hänvisa mig till lämplig dator. PS även HP är ok.
https://itastore.se/produkt/alienware-area-51-r5/

Obs jag köpte dator därifrån och min ssd klappade just ihop, så hälsan hos diskarna kanske inte är den bästa om de levt hårt.
 

nutte

Aktiv medlem
Hej!
Jag kör en stationär HP i7 som är 4 år och funderade över nytt, framförallt för att jag gärna vill ha en tystare&snabbare dator så nu har jag faktiskt en laptop men kopplad till en liten snusdosestor docka till en 4K aRGB-skärm och bra tangentbord. Finns säkert bättre men jag tycker 15" DELL XPS 15 med 4K aRGB-skärm, 32 GB och 1 TB M.2-disk (5 ggr snabbare än en vanlig SSD, önskar jag hade köpt med 2 TB) är prisvärd (om man är student kan man få typ 8% rabatt) och dessutom kan man ta med den vid uppdrag.
https://pilot.search.dell.com/XPS 15
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Varför inte låta bygga ihop en efter de egna önskade specifikationerna !? Kontakta någon datafirma (som Inet, t ex,) och be dom plocka ihop en dator efter dina önskemål, med din budget borde det gå utan problem.

Jag själv lät Inet sätta ihop min stationära (som jag använder enbart till stillbilder, bör nämnas) för sju (7) år sedan, och den hänger med ännu. Då betalade jag dryga 13 000 :- . Det bör i sammanhanget nämnas att jag använder den väldigt sparsamt, den mesta redigeringen (för mina behov) sker på en Dell XPS 13" som jag köpte för 2 år sedan. Den har inte lika imponerande prestanda som den Dell det länkats till, men duger gott för mina behov.

Skall jag redigera mer "seriöst" använder jag min stationära, men för webbpublikationer (o dyl.) där jag publicerar mina bilder, duger min Dell tillräckligt. Ännu har jag inte lyckats ta en bild som jag är såpass nöjd med, att jag vill skriva ut och hänga upp den på väggen. Om så skulle ske, kommer jag att redigera den på min stationära dator.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tyngst att driva är nog AE av de program du använder.
Gå in o läs tester på Pugetsystems för AE eller kanske PP.
Efter det bör du ha tillräcklig kunskap o välja en processor.
Lägger man sedan till ett bra moderkort som kan hålla en vettig M2 och minst 32GB RAM så har du nog kommit ganska långt i valen.
För att hitta lämpliga moderkort så vänder du dig till Inet/Komplett eller liknande så kan de hjälpa dig o välja rätt komponenter.
 

Olof R

Aktiv medlem
Rekommenderar att du vänder dig till någon av de firmor som skräddarsyr dator efter vad du vill ha. Ett exempel är Webhallen men det finns flera.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag håller på och specar ihop en rejäl burk vars prislapp just nu ligger runt 26kkr för bara datorn utan tangentbord och skärm.

Det går att snika på många delar men detta blir bäst of the bäst, eller väldigt nära i alla fall.

Recept:
låda 2000 dark base 900 (inte pro) det är en Stor låda.
kraftagg 1200 corsair RM750x
moderkort 4000 Asus strix x570 e-gaming
cpu 6000 AMD 3900x 12core
minne 3000 2x16GB 3600Mhz
grafik 5500 Nvidia 2060super
disk 2800 1TB M2 PCIe4 + 1600 2TB snurrdisk

Denna burk bör klara i princip ALLT.
Man kan pruta på saker som grafikkortet och billigare minnen men jag tar i lite när jag ändå är i gång.
Windows 10 tillkommer.
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag håller på och specar ihop en rejäl burk vars prislapp just nu ligger runt 26kkr för bara datorn utan tangentbord och skärm.

Det går att snika på många delar men detta blir bäst of the bäst, eller väldigt nära i alla fall.

Recept:
låda 2000 dark base 900 (inte pro) det är en Stor låda.
kraftagg 1200 corsair RM750x
moderkort 4000 Asus strix x570 e-gaming
cpu 6000 AMD 3900x 12core
minne 3000 2x16GB 3600Mhz
grafik 5500 Nvidia 2060super
disk 2800 1TB M2 PCIe4 + 1600 2TB snurrdisk

Denna burk bör klara i princip ALLT.
Man kan pruta på saker som grafikkortet och billigare minnen men jag tar i lite när jag ändå är i gång.
Windows 10 tillkommer.
Jag byggde en burk med 3900x och 32gb ram samt en snabb M2-disk. Photoshop flyter på bra. Skall du inte spela så är grafikkortet ett stort slöseri med pengar.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag byggde en burk med 3900x och 32gb ram samt en snabb M2-disk. Photoshop flyter på bra. Skall du inte spela så är grafikkortet ett stort slöseri med pengar.
Ja, ska man "bara" visa bilder så är grafikkortet vansinnigt överspecat, men allt fler program använder GPU´n i grafikkortet för att accelerera ex. bildbehandling, även photoshop gör det.

Sen kan man fråga sig hur vass GPU man "behöver", den jag valt ger mycket pang för pengarna, över 2000 CUDA kärnor och 8 GB GDDR6 minne. Där finns en hel del datakraft men så kostar den också en bra slant. Helt klart kan man välja en enklare /billigare om man så vill.
 

HenryB

Aktiv medlem
Ja, ska man "bara" visa bilder så är grafikkortet vansinnigt överspecat, men allt fler program använder GPU´n i grafikkortet för att accelerera ex. bildbehandling, även photoshop gör det.

Sen kan man fråga sig hur vass GPU man "behöver", den jag valt ger mycket pang för pengarna, över 2000 CUDA kärnor och 8 GB GDDR6 minne. Där finns en hel del datakraft men så kostar den också en bra slant. Helt klart kan man välja en enklare /billigare om man så vill.
Du slänger bara pengarna i sjön. Du kommer inte få någon boost som du märker av. Behåll befintligt kort eller om du måste skaffa ett GTX1030/1050.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag håller på och specar ihop en rejäl burk vars prislapp just nu ligger runt 26kkr för bara datorn utan tangentbord och skärm.

Det går att snika på många delar men detta blir bäst of the bäst, eller väldigt nära i alla fall.

Recept:
låda 2000 dark base 900 (inte pro) det är en Stor låda.
kraftagg 1200 corsair RM750x
moderkort 4000 Asus strix x570 e-gaming
cpu 6000 AMD 3900x 12core
minne 3000 2x16GB 3600Mhz
grafik 5500 Nvidia 2060super
disk 2800 1TB M2 PCIe4 + 1600 2TB snurrdisk

Denna burk bör klara i princip ALLT.
Man kan pruta på saker som grafikkortet och billigare minnen men jag tar i lite när jag ändå är i gång.
Windows 10 tillkommer.
Håller också så sakta på att köpa in komponenter för att bygga en ny fotoredigeringsmaskin.

Min kommer dock att byggas inte det mycket snygga och kompakta svenska chassit Louqe Ghost S1.

CPU blir AMD Ryzen 7 3700X - första gången jag köper annat än Intel!

Grafikkort blir ett Asus Nvidia 2080 (kommer även att spela lite på den och köra lite andra mer grafiktunga appar, förutom fotoredigering, annars hade mitt gamla 1060 räckt fint).

Strömförsörjning blir ett Corsair SF450 450W 80+ Gold

Det som tillkommer är moderkort+minne (skall bestämma mig nu i höst innan jul).

Ser riktigt fram emot denna! :)
 

Gimbal

Aktiv medlem
Du slänger bara pengarna i sjön. Du kommer inte få någon boost som du märker av. Behåll befintligt kort eller om du måste skaffa ett GTX1030/1050.
Det må vara sant vid vanlig bildbehandling, men som jag skrev i första posten, denna burk klarar ALLT. (Eller snudd på i varje fall). Vill man spela grafiktunga spel så går även det bra, i annat fall kan man välja ett enklare kort.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Håller också så sakta på att köpa in komponenter för att bygga en ny fotoredigeringsmaskin.

Min kommer dock att byggas inte det mycket snygga och kompakta svenska chassit Louqe Ghost S1.

CPU blir AMD Ryzen 7 3700X - första gången jag köper annat än Intel!

Grafikkort blir ett Asus Nvidia 2080 (kommer även att spela lite på den och köra lite andra mer grafiktunga appar, förutom fotoredigering, annars hade mitt gamla 1060 räckt fint).

Strömförsörjning blir ett Corsair SF450 450W 80+ Gold

Det som tillkommer är moderkort+minne (skall bestämma mig nu i höst innan jul).

Ser riktigt fram emot denna! :)
Kolla upp så att det kraftaggregatet verkligen räcker till för 2080 grafikkortet, har för mig att de rekommenderar ett större...

Snygg låda.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, väcker denna tråd igen istället för att skapa ny. Hur är det med gaming-datorer? Är det bra köp om man vill kunna redigera tex 4K-video eller blir det overkill?

Tex ska man ha Radeon eller Geforce som grafikkort för video och fotoredigering? Hur många kärnor behöver man i processorn? Min maxnivå är runt 16.000kr.
Har hittat två alternativ här:


Tips på annan dator som är prisvärd eller hur man ska tänka just för video och bildredigering mottages tacksamt.
 
Senast ändrad:

Graylingman

Aktiv medlem
Hej, väcker denna tråd igen istället för att skapa ny. Hur är det med gaming-datorer? Är det bra köp om man vill kunna redigera tex 4K-video eller blir det overkill?

Tex ska man ha Radeon eller Geforce som grafikkort för video och fotoredigering? Hur många kärnor behöver man i processorn? Min maxnivå är runt 16.000kr.
Har hittat två alternativ här:


Tips på annan dator som är prisvärd eller hur man ska tänka just för video och bildredigering mottages tacksamt.
Mina kunskaper om datorer är oerhört begränsade men jag vet i alla fall att de två du länkat till har alldeles för lite RAM-minne. Bara 16 GB
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Tack! Har precis insett det och utökat till 32Gb, men en hel del frågor kvarstår..:rolleyes: Har plockat ihop den här men det är ju frågan då om grafikkortet och processorn räcker till.. ? Eftersom 1080p inte håller för minsta lilla efterbehandling utan att spricka sönder så är det ju 4K som gäller för redigering, sen brukar jag alltid exportera i 1080 för 4K är ju extrem overkill för i stort sett allt utom bio-film :LOL: Dator_Komplett_2022.JPG
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack! Har precis insett det och utökat till 32Gb, men en hel del frågor kvarstår..:rolleyes: Har plockat ihop den här men det är ju frågan då om grafikkortet och processorn räcker till.. ? Eftersom 1080p inte håller för minsta lilla efterbehandling utan att spricka sönder så är det ju 4K som gäller för redigering, sen brukar jag alltid exportera i 1080 för 4K är ju extrem overkill för i stort sett allt utom bio-film :LOL:
Om du är osäker, köp det vassaste du har råd med. Då räcker säkert prestanda både i nutid och i framtid. Min dator som jag köpte (och konfigurerade) specifikt för fotoredigering (jag tror det var 2014), håller fortfarade för den uppgiften.

Sedan brukar man väl (?) säga att grafikkort är inte något avgörande för just fotoredigering. Lägg pengarna på processorn och RAM istället (själv har jag 32 GB RAM i min dator). En väl tilltagen SSD gör ju inte saken sämre, 480 GB känns lite väl snålt kan jag tycka, inte minst om man vill spara annat än själva programmen på den.

Varför inte blu-ray också !? Den kostar väl inte många kronor och är förträffligt att rippa/ bränna CD-skivor på. Dessutom saknar (?) du kortläsare, behöver du inte det !?
 
Senast ändrad:
ANNONS