Annons

Identifiera bilar på bild från 1963

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag fick en bild av min far, tagen i Berlin 1963. Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera bilmärke och modell på bilarna. Tänker främst på de fyra bilarna som står innan övergångsstället.
 

Bilagor

mickecrown

Aktiv medlem
Bilar

Hej,
Från vänster till höger:
Mercedes 180 (Möjligen 220)
Opel Kapitän
Volkswagen 1500
Ford Capri/Consul

Mvh
Mikael
 

apersson850

Aktiv medlem
Med tanke på hur koffertluckan ser ut håller jag det för mer sannolikt att det är en Mercedes 220S (eller 220a) till vänster, än en 180.
Men det kanske inte är så noga.

Volkswagen 1500 kallades även VW Typ 3.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Rätt

Med tanke på hur koffertluckan ser ut håller jag det för mer sannolikt att det är en Mercedes 220S (eller 220a) till vänster, än en 180.
Men det kanske inte är så noga.

Volkswagen 1500 kallades även VW Typ 3.
Hej,
Helt rätt. troligen en 220 eller 220s, 180 har ju en annan böjning på bakluckan,
rundare.
Visst är det en WV typ3, bubblan var ju typ1.
mvh
Mikael
 

VargenW

Aktiv medlem
Det fanns ju 190 också. Men jag kan inte säga säkert bakifrån, minns att de hade olika blinkers. De enklare (180, 190) hade väl orangea blinkers på sidan, medan de finare (220) hade vita ovanpå framskärmarna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Blinkers fram syns ju inte här.
Bakdelarna har haft lite olika detaljlösningar genom åren de tillverkades. Till exempel om det ska finnas röd reflex under stötfångarhornen eller ej, om modellbeteckningen ska sitta mellan Mercedesstjärnan och nummerplåten eller till vänster om nummerplåten osv.
Det större handtaget i botten på luckan verkar dock mest förekomma på 220, vad jag har sett. Kanske enbart?
 

Drutten1

Ny medlem
Bilmodeller från 1963

Hejsan!

Jag fick en bild av min far, tagen i Berlin 1963. Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera bilmärke och modell på bilarna. Tänker främst på de fyra bilarna som står innan övergångsstället.
Hej jag heter Nisse Druid, jag tror att jag vet bilmodellerna.
Fr. vänster
Mercedes 180
Opel Kapitän
VW 1500
Ford Corsair
 

apersson850

Aktiv medlem
Hej jag heter Nisse Druid, jag tror att jag vet bilmodellerna.
< .. >
Ford Corsair
Jag vet inte riktigt om du skojar när du svarar, eftersom svaret redan är givet ovan.
Men bortsett från det så kan det knappast vara en Corsair. Visserligen kom Ford Consul Corsair 1963, men den hade inte bakänden med fenorna som tidigare Consul/Capri hade haft.
 

Walter

Medlem
Indtifiera bilar

Hejsan!

Jag fick en bild av min far, tagen i Berlin 1963. Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera bilmärke och modell på bilarna. Tänker främst på de fyra bilarna som står innan övergångsstället.
hej BILARNA ÄR FRÅN VÄNSRER PÅ BILD, MERCEDES 180,OPEL KAPITÄN ,VW-1500 OCH FORD CONSUL 315...HÄLSN.WALTER GUSTAVSSON..
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Imponerande kunskaper här.
Själv inser jag direkt att den första är en merca och gissade på tredje bilen som en VW 1500 eller en karman ghia.
 

apersson850

Aktiv medlem
Lite roligt är det att det står MERCEDES-BENZ på huset, nästan rakt ovanför bilen ifråga.

hej BILARNA ÄR FRÅN VÄNSRER PÅ BILD, MERCEDES 180...
Nu har ju svaren redan givits. Dessutom har vi, men sannolikhet gränsande till visshet, konstaterat att det är en Mercedes 220, måhända en 220S.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fick nu en mera högupplöst bild och har kunnat göra några detaljutsnitt

Kapitänen, VW 1500 och Ford Consul Capri är glasklara.

Mercan, jag antar att det är modellbeteckningen som står under stjärnan på bakluckan, men jag kan inte läsa mer än att det är 3 positioner.
 

Bilagor

Walter

Medlem
Indtifiera bilar

Ang. Mercedesen längst till vänster på bild.jag har tidigare i mitt inlägg identiferat modellen som 180.men det fanns och en modell innan 220 som hade beteckningen 219. Men jag vill minnas att mod.219 hade annolunda kromliste på sidorna,vilket ej är synligt på denna bild...walter gustavsson...…..
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, där syns det tydligt att om det inte är en 180, så är det en 220a, för de hade bara 220 på luckan.
Det som ledde mig till att tro att det är en 220 är det breda handtaget i botten på luckan. Jag har bara sett det på 220-modellen. Men det finns kanske på 180 också?
 

mickecrown

Aktiv medlem
Mb 180

Hej,
MB 180 hade en annan, mer rundad, mindre baklucka.
Därav smeknamnet "Bullmercan" i Sverige.
Även taklinjen var något annorlunda på 180. 180 var vanlig som taxi i Stockholm
på sent 1950- och tidigt 1960-tal.
Ända fram till "Fenmercan började hitta hit från 1960.
Mvh
Mikael
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har googlat mer och min namne har nog helt rätt.

Modell W120/180 har inte kromlisten under rutorna som bilen på bilden har så den kan vi utesluta.

Kromlisten förekommer som sagt på modell W121/190 men som också påpekats verkar dessa modeller ha ett kortare handtag på bakluckan.

Därför lutar jag åt att det är en W180/220a

Case closed – eller?
 
ANNONS