Annons

Konvertera CD musikfiler typ .cda till mp3-filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,
Jag har försökt hitta något enkelt konverteringsprogram för musikfiler från CD av typen .cde till mp3 eller mp4. Helst inte free för de innehåller ofta en massa spam.
/Harald
 

Haraldus

Aktiv medlem
Tack för tipset om iTunes men jag kan inte installera det...

Hej,
Det gick lätt att ladda ner programmet men jag fick ständiga stopp. Jag kunde t ex inte byta pwd och inte göra det "säkert"... Inte heller någon mailadress var till pass för programmet. Kör en Asus 17"" med W10.
Kanske finns något mer tolerant program.
/Harald
 

martley

Aktiv medlem
Jag vet inte om det fortfarande är så, men ett tag var CD-tillverkarna hysteriskt rädda för att någon skulle kopiera deras musik och det vidtogs därför åtgärder för att förhindra att en musik-cd över huvud taget skulle gå att spela på en dator. Sony Music lär till och med ha lagt in ett rootkit på sina CD-skivor som i tysthet installerar ett osynligt program på datorn som förhindrar all kopiering av CD-musik till datorn, inte bara Sonys. Jag tror de fick en massa kritik för det när det uppdagades och de fick nog backa efter det, men det kan säkert fortfarande cirkulera en del CD-skivor som har denna egenskap, och den kan säkert hindra både iTunes och Windows från att rippa såna CD-skivor. Alternativet då (med något sämre kvalitet) är att spela upp CD-skivan i en vanlig CD-spelare och koppla den till Line IN på datorns ljudkort.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vet inte om det fortfarande är så, men ett tag var CD-tillverkarna hysteriskt rädda för att någon skulle kopiera deras musik och det vidtogs därför åtgärder för att förhindra att en musik-cd över huvud taget skulle gå att spela på en dator. Sony Music lär till och med ha lagt in ett rootkit på sina CD-skivor som i tysthet installerar ett osynligt program på datorn som förhindrar all kopiering av CD-musik till datorn, inte bara Sonys. Jag tror de fick en massa kritik för det när det uppdagades och de fick nog backa efter det, men det kan säkert fortfarande cirkulera en del CD-skivor som har denna egenskap, och den kan säkert hindra både iTunes och Windows från att rippa såna CD-skivor. Alternativet då (med något sämre kvalitet) är att spela upp CD-skivan i en vanlig CD-spelare och koppla den till Line IN på datorns ljudkort.
Jo, det var dessutom så att Sony gjorde detta utan att upplysa användaren av de.

Eftersom Sonys IT-säkerhet ligger på samma nivå (absolut lägsta botten) som Adobe så lyckades de även med konststycket att öppna upp användarnas datorer för andra att potentiellt kunna hackas och fjärrstyras utifrån.

Det hela gick faktiskt till domstol och rättegång där Sony åtalades för det hela.

Det ironiska i fallet var också att i sin iver för Sony att skydda sin IP, så hade de själva struntat i att följa licenserna som gällde för andras IP i form av de mjukkomponenter som de använde sig av i rootkittet (bla. en del OSS IP som de struntade i).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal
 
ANNONS