Annons

Oreda bland bilderna vid direktimport från kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Zajko

Aktiv medlem
Hej,

Har haft ett konstigt "problem" när jag importerar bilder från min kamera - en Sony A7III - med Lightroom Classic CC (senaste versionen, prenumeration).

Bilderna ligger i oordning - inte alla, men oftast dyker det upp 3-4 bilder från "dagens" fototur innan bilder som togs för 3-4 dagar sedan.
Dessutom så visar Lightroom även redan tidigare importerade bilder, trots att både "Importera nya" och "Importera ej misstänkta dubbletter" är i kryssade.

Se bilderna nedan, första bilden visar att bilder med ett senare "serienummer" ligger ovanför bilder som är tagna tidigare - som dessutom redan är importerade och inte ens borde visas i import-dialogen om allt skulle funkat som tidigare. Har tidigare haft en Sony A5100 utan att dessa problem har visat sig. Funderar på om det har med Lightroom att göra, eller om det kan ha med kameran att göra, alternativt formateringen av minneskortet?
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Det kan inträffa en del konstigheter om man raderar bilder på minneskortet för att få plats med flera bilder, särskilt om det görs i datorn.
Kör minneskortet fullt eller nästan fullt, byt till ett nytt som formaterats i den kamera det ska användas.
Tanka över bilderna från första kortet till minst två media, formatera sedan kortet i den kamera det ska användas i och ha det i reserv.
Själv har jag minst tre minneskort till varje kamera, som går runt på det här sättet.
 

Zajko

Aktiv medlem
Det kan inträffa en del konstigheter om man raderar bilder på minneskortet för att få plats med flera bilder, särskilt om det görs i datorn.
Kör minneskortet fullt eller nästan fullt, byt till ett nytt som formaterats i den kamera det ska användas.
Tanka över bilderna från första kortet till minst två media, formatera sedan kortet i den kamera det ska användas i och ha det i reserv.
Själv har jag minst tre minneskort till varje kamera, som går runt på det här sättet.
Hej,
De gånger jag raderar bilder från minneskortet så gör jag det alltid (och har alltid gjort tidigare) direkt i kameran.

Om jag har gjort en backup på de bilder som idag ligger på minneskortet, även om det är långt från fullt (får plats med ca 1400 bilder till vill jag minnas), så kan jag väl likväl formatera det nu? Eller finns det någon särskild anledning till att man vill köra minneskortet fullt först?
 

bildsten

Aktiv medlem
Du kan formatera kortet när som helt, bara du har bilderna på det i säkert förvar innan.
Själv har jag "små" kort av flera skäl, 8 - 16 Gb, men många kort. Jag använder faktiskt en näve 2 Gb-kort som är omkring 15 år gamla till en av kamerorna när jag fotar av diabilder. Två diamagasin får plats på ett kort, lätt att hålla koll på. In med bilderna på datorn, kolla att det ser bra ut, kopiera över till två andra hårddiskar, sen formatering och en runda till.
 

AFJ

Aktiv medlem
Låter märkligt.

Några frågor:

Är problemet bara synligt i mappen "previous import" eller är det också synligt om du byter över till att visa den datummapp som skapats (eller hur du nu väljer att organisera dem)?

Om du i LR kollar på tidsstämplarna för filerna, är de korrekta?

Om du byter sorteringsordning till t ex filnamn, sorteras de rätt? Om du sedan byter tillbaka till capture time, vad händer då?

Har du provat att optimera katalogen?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är problemet bara synligt i mappen "previous import" eller är det också synligt om du byter över till att visa den datummapp som skapats (eller hur du nu väljer att organisera dem)?
Nu kan förstås TS svara bättre, men vad jag förstår gäller problemet när bilderna på ett minneskort visas INFÖR import.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men så tror jag min LR 6.14 alltid har varit, har aldrig sett något system hur bilderna visas när de kommer upp på skärmen innan man tryckt på import, det är iaf inte i ordning. Jag har dock alltid importerat alla så det är bara en röra som varar i 1 sekund innan man tryckt på knappen. Men såklart om man inte vill importera alla så är det ju jobbigare att hitta bilderna. Jag tankar över bilderna från kameran till LR
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu kan förstås TS svara bättre, men vad jag förstår gäller problemet när bilderna på ett minneskort visas INFÖR import.
Du har säkert rätt - skärmdumparna ser att vara från importdialogen.

Jag måste erkänna att jag sällan noterar hur bilderna sorteras där. Min rutin är att importera hela minneskortet och när jag ser att allt är inne så formaterar jag kortet i kameran så det blir tomt inför nästa fotosession.
 

Zajko

Aktiv medlem
Låter märkligt.

Några frågor:

Är problemet bara synligt i mappen "previous import" eller är det också synligt om du byter över till att visa den datummapp som skapats (eller hur du nu väljer att organisera dem)?

Om du i LR kollar på tidsstämplarna för filerna, är de korrekta?

Om du byter sorteringsordning till t ex filnamn, sorteras de rätt? Om du sedan byter tillbaka till capture time, vad händer då?

Har du provat att optimera katalogen?
Hej,
Är vid importdialogen som problemet uppstår. Bra idé dock att testa sortera efter namn. Ska prova detta, samt testa ändra tillbaka till datumordning sen.
Återkommer med rapport!
 

Zajko

Aktiv medlem
Men så tror jag min LR 6.14 alltid har varit, har aldrig sett något system hur bilderna visas när de kommer upp på skärmen innan man tryckt på import, det är iaf inte i ordning. Jag har dock alltid importerat alla så det är bara en röra som varar i 1 sekund innan man tryckt på knappen. Men såklart om man inte vill importera alla så är det ju jobbigare att hitta bilderna. Jag tankar över bilderna från kameran till LR
Hmm... störigt. Min har ju alltid tidigare vart perfekt. Så mycket smidigare. Funderar på om det kan ha med långsamt minneskort.. måste kolla upp mitt gamla kort. Tänker om de ploppar upp som de läses in kanske.... lite som när man kopierar filer mellan hårddiskar - minsta filen/den som går snabbast att läsa flyttas först...
 

Zajko

Aktiv medlem
Testade precis att importera lite bilder igen, denna gången efter att först ha formatera minneskortet innan jag fotade. Denna gången var det ingen oreda vid importen med bilder som inte låg i ordning. Hoppas det håller sig så - återkommer med uppdatering annars.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Testade precis att importera lite bilder igen, denna gången efter att först ha formatera minneskortet innan jag fotade. Denna gången var det ingen oreda vid importen med bilder som inte låg i ordning. Hoppas det håller sig så - återkommer med uppdatering annars.
Var det bilder från olika dagar? Jag formaterar alltid kortet efter varje tömning men tycker att det visas i en oordning ändå
 

gorred

Aktiv medlem
Jag hade samma problem, nämligen att bilderna importerades i oordning, om jag minns rätt framstod de som att de var spridda över minneskortet, plus att Lr verkade ignorera att jag inte ville importera dubbletter eller redan tidigare importerade bilder.

Till slut hittade jag i raden under bilderna funktionen "Sortera", med underrubriker som Tagningstillfälle, Filtyp, Filnamn, Kontrollerat läge etc, plus längst ner "Av".

I mitt fall var "Av" markerat, och när jag bytte från "Av" till "Tagningstillfälle" löste det sig, bilderna framstod samlade på minneskortet i grupper baserade på när bilderna vara tagna, och jag kunde importera de bilder jag ville och slapp leta efter varje bild på kortet. Möjligen kan man använda vilka sorteringskriterier man vill i övrigt.

Fortfarande måste jag emellertid se upp för import av dubbletter eller redan tidigare importerade bilder. Men det verkar bero på att bilder som efter import är raderade i Lr men inte på kortet betraktas som nya och oimporterade av Lr och åker med om man inte ser upp.

Jag gör regelmässigt nu så att jag avmarkerar alla, och sedan manuellt markerar de bilder jag vill importera för att till slut sätta en bock i övre vänstra rutan på bilden på skärmen.Det fungerar alldeles utmärkt nu när bilderna är sorterade i grupp, i mitt fall vid tagningstillfället.

Lycka till.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Först gäller det att ha en bra struktur från början. Det gör det lättare att hitta bilder också med andra program eller med Finder.
Jag skapar för varje år 12 mappar enligt:

2020-01, 2020-02, 2020-03 osv. Sedan gäller det vid varje månadsskifte attt komma ihåg att byta mapp. Missar man att göra det så är det lätt att rätta men kom ihåg att alltid flytta mappar och bilder inuti LR. Aldrig med finder eller explorer.

Nu kan vi börja importera.

När ni får upp importsidan så titta på högersidan.
Klicka i Don't import duplicates.Vill ni ha globala keywords för alla bilderna så lägg till dem nu. Ni kan också välja import presets här.

Glöm inte att välja Capture time som sorteringsordning.Speciellt viktigt om man fotar med 2 kameror.Välj inte added order som sortering. Då kan det bli rörigt för bilderna kommer inte i den ordning ni tog dem. Extra rörigt blir det om man fotar med 2 kameror.

Lycka till.
 

AFJ

Aktiv medlem
Först gäller det att ha en bra struktur från början. Det gör det lättare att hitta bilder också med andra program eller med Finder.
Håller med och en kronologisk grundad mappstruktur är lättast att underhålla.

Jag skapar för varje år 12 mappar enligt:

2020-01, 2020-02, 2020-03 osv. Sedan gäller det vid varje månadsskifte attt komma ihåg att byta mapp.
Du kan låta Lightroom skapa mapparna automatiskt och behöver inte alls komma ihåg att byta mapp själv. Det finns ett antal olika format man kan välja baserat på datum. LR visar också nere till höger vilka mappar som kommer att skapas så det är lätt att se att man valt rätt format.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med och en kronologisk grundad mappstruktur är lättast att underhålla.



Du kan låta Lightroom skapa mapparna automatiskt och behöver inte alls komma ihåg att byta mapp själv. Det finns ett antal olika format man kan välja baserat på datum. LR visar också nere till höger vilka mappar som kommer att skapas så det är lätt att se att man valt rätt format.
Ja jag låter LR skapa importmappar med fotodatum, en mapp per dag. Eftersom fotodatum också står på exportfilen från LR så är det lätt att hitta rätt mapp om man vill gå tillbaka
 

Zajko

Aktiv medlem
Först gäller det att ha en bra struktur från början. Det gör det lättare att hitta bilder också med andra program eller med Finder.
Jag skapar för varje år 12 mappar enligt:

2020-01, 2020-02, 2020-03 osv. Sedan gäller det vid varje månadsskifte attt komma ihåg att byta mapp. Missar man att göra det så är det lätt att rätta men kom ihåg att alltid flytta mappar och bilder inuti LR. Aldrig med finder eller explorer.

Nu kan vi börja importera.

När ni får upp importsidan så titta på högersidan.
Klicka i Don't import duplicates.Vill ni ha globala keywords för alla bilderna så lägg till dem nu. Ni kan också välja import presets här.

Glöm inte att välja Capture time som sorteringsordning.Speciellt viktigt om man fotar med 2 kameror.Välj inte added order som sortering. Då kan det bli rörigt för bilderna kommer inte i den ordning ni tog dem. Extra rörigt blir det om man fotar med 2 kameror.

Lycka till.
Hej,

Det är ju detta som är kärnan till problemet om du läser mitt fösta inlägg ordentligt. Allt detta är redan valt (förutom att LR är det på att skapa mapparna åt mig).

Problemet är ju dock inte knutet till mappstrukturen då det är i själva importdialogen som bilderna inte ligger i ordning.
Eget importen ligger är allt i ordning dock.

Men - efter att ha formatera minneskortet så tycks bilderna iaf visas i rätt ordning vid importdialogen, dock så hanterar den inte valet med att bara visa nya bilder i importdialogen helt hundra. Ett flertal av bilderna som kommer upp i importdialogen är redan importerade, och valet att inte ta med misstänkta dubbletter har ingen påverkan alls.

Det är dock lättare att hantera så länge bilderna iallafall ligger i ordning, viket de tycks göra nu efter sista formatering av minneskortet.

Tack 👍
 
ANNONS