Annons

Kvadratiska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
På min Nikon Z6 kan jag välja ett kvadratisk format och även få sökarbilden kvadratisk. Jag får alltså en kvadratisk bild på 24x24 som är en beskärning av fullformatets 24x36. Om jag har fotograferat med raw, så kan jag återkalla bilden i 24x36 ifall jag ångrat mig. Jag tycker att detta är bra! Ännu bättre blir det med Fujis mellanformatskamera har jag läst. Den har kvadraten 33x33.
Men när det gäller det analoga systemet, så har ju tåget kört, när det gäller småbild.
När det gäller bildkomposition så är ju en kvadratisk bild statisk, medan den rektagulära bilder har större dramatik. Det märks speciellt vid porträttfotografering. Ett kvadratisk porträtt kan ge en utstrålning på trygghet och lugn.
 

Makten

Aktiv medlem
Men i den digitala världen är det ju en Nobrainer att beskära bilden hur man vill. Pixlar finns det numera så det räcker och blir över.
Hade det bara handlat om pixlar så hade alla fotat med mobiltelefoner. Det dumma med kvadratiskt är att man beskär bort väldigt stor del av sensorns originalstorlek eftersom den nästan alltid är 3:2 eller 4:3. Därför kan det vara vettigt att använda en sensor som är större än objektivet är gjort för.
På samma sätt som jag förordar småbildsgluggar på 33x33 kanske nån har provat APS-C-objektiv på 24x24? :)
 
ANNONS