Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Tycker jag deltagit i såna diskussioner förr. JAg tycker det är hemskt att folk alls tar till kniven och önskar att man kunde lära sig leva med trötta ögonlock, rynkor, stora näsor och små bröst eller whatever. Har fått lite stryk i någon tråd förr då jag yttrade att jag faktiskt tycker kvinnor ska tänka över hur barnafödande kan påverka kroppen innan man skaffar barn också, men står för det med än idag.

Operera för stora bröst de skapar ryggproblem, lägga in en bröstprotes om man drabbats av cancer och bortopererat och tillrättaställande av utseende efter olyckor, brandskador etc tycker jag är god vård, men inte annat rent kosmetiskt. Annat är samhällets och idealens fel att folk mår dåligt av och bör förändras med andra metoder än kniven.
Tack för ditt svar Lotta.
Jag förstår hur du tänker.

Det är ju olyckligt att tjejer som opererar sina bröst får ta största "smällen" om man säger så.
För ingen har sagt något om någon annan här som gjort förändringar med sitt utseende. Vad jag sett... men jag kanske missat det i tråden?
 

Mattsen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
JAg tycker det är hemskt att folk alls tar till kniven och önskar att man kunde lära sig leva med trötta ögonlock, rynkor, stora näsor och små bröst eller whatever.
Varför "önskar" du det Lotta? Varför kan du inte istället försöka se saker och ting utifrån andras ögon och referensramar än dina egna?

Din åsikt om plastikkirurgi är inte bara tragisk den visar också hur du helt saknar förståelse för hur andra människor kan må riktigt dåligt av att ha tex små bröst. Eller hur yngre människor som åldras i förtid kanske på grund av genetiskt/ärftligt relaterade orsaker lider av att se äldre ut än vad de är.

Och hur dessa upplever att de "har fått livet tillbaks" efter relativt små ingrepp. De kan åter le när de är bland folk, de får tillräckligt självförtroende för att söka jobb osv.


Eller som en tjej som gjorde ett plastikkirutgiskt ingrepp i ansiktet uttrycke det; "På 2 timmar löste kirurgen mina problem som psykologer/psykiatriker och medicin inte har kunna hjälpa mig med på 2 år"

Så förutom att det sparar personligt lidande kan också samhällsnyttan av dylika ingrepp vara stor.
 
Senast ändrad:

kiwawa

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Varför "önskar" du det Lotta? Varför kan du inte istället försöka se saker och ting utifrån andras ögon och referensramar än dina egna?

Din åsikt om plastikkirurgi är inte bara tragisk den visar också hur du helt saknar förståelse för hur andra människor kan må riktigt dåligt av att ha tex små bröst. Eller hur yngre människor som åldras i förtid kanske på grund av genetiskt/ärftligt relaterade orsaker lider av att se äldre ut än vad de är.

Och hur dessa upplever att de "har fått livet tillbaks" efter relativt små ingrepp. De kan åter le när de är bland folk, de får tillräckligt självförtroende för att söka jobb osv.


Eller som en tjej som gjorde ett plastikkirutgiskt ingrepp i ansiktet uttrycke det; "På 2 timmar löste kirurgen mina problem som psykologer/psykiatriker och medicin inte har kunna hjälpa mig med på 2 år"

Så förutom att det sparar personligt lidande kan också samhällsnyttan av dylika ingrepp vara stor.
"Varför kan du inte istället försöka se saker och ting utifrån andras ögon och referensramar än dina egna?"

Har du gjort det?Jag tror att alla här håller med om att plastikkirurgi KAN hjälpa,men det är ingen truism ATT det gör det.Bifogar pånytt en länk som kanske styrker mitt påstående.
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67263233_852__,00.html
KAN tjejer få dålig självkänsla av vad dom matas med ifrån media?Vore tacksam för ett svar.
 

Mattsen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
kiwawa länkade den här för någon sida sedan: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67263233_852__,00.html

Jag tror snarare på förebyggande åtgärder än plastkirurgi för välmåendet.

Ja, att tro har vi alla rätt till. Men att förebygga att en tjej får närmast obefintliga bröst lär inte dagens vetenskap klara av....

Vidare handlade mitt inlägg inte bara om bröst, vilket många i den här tråden har nojat in på.

Men ett tips till dig är väl kanske att du inte bara grundar din "tro" på det som skrivs i AB och EXP utan även hämtar info från seriösare källor...
Och det jag skrev grundar jag inte på "tro" utan på samtal med både folk i psykvården och deras patienter.
 

evalisen

Aktiv medlem
kiwawa skrev:


KAN tjejer få dålig självkänsla av vad dom matas med ifrån media?Vore tacksam för ett svar.
Den dåliga självkänslan tror jag "föds" långt innan tjejer (även killar för den delen) börjar kolla i Slitz eller FHM eller från liknande media.
Jag tror alltså att det kommer väldigt långt ner i åldern.
 

Mattsen

Aktiv medlem
kiwawa skrev:
"Varför kan du inte istället försöka se saker och ting utifrån andras ögon och referensramar än dina egna?"

Har du gjort det?Jag tror att alla här håller med om att plastikkirurgi KAN hjälpa,men det är ingen truism ATT det gör det.Bifogar pånytt en länk som kanske styrker mitt påstående.
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67263233_852__,00.html
KAN tjejer få dålig självkänsla av vad dom matas med ifrån media?Vore tacksam för ett svar.
Möjligt. Men lika mycket genom kvällspressens "sensationsjournalistik" som andra medier. Medierna har ett ansvar som de inte tar. Se oxå mitt svar till Lotta.
 

kiwawa

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Den dåliga självkänslan tror jag "föds" långt innan tjejer (även killar för den delen) börjar kolla i Slitz eller FHM eller från liknande media.
Jag tror alltså att det kommer väldigt långt ner i åldern.
Så ditt svar är entydigt nej.
 

evalisen

Aktiv medlem
kiwawa skrev:
Så ditt svar är entydigt nej.
Det sa jag inte... men en tjej som mår riktigt bra... får inte dålig självkänsla för att se på tv eller film eller titta i en tidning.

Jag tycker heller inte vi ska glömma alla filmer... och inte snöa in oss på ett par tidningar som också den här tråden gjort... för all media kör precis på samma sätt, även filmer tv-serier m.m m.m...
 

kiwawa

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Möjligt. Men lika mycket genom kvällspressens "sensationsjournalistik" som andra medier. Medierna har ett ansvar som de inte tar. Se oxå mitt svar till Lotta.
"Möjligt", att medier kan påverka människor negativt?Om jag väljer att tro på dom här siffrorna i aftonbladet,och anser att bilder som
du refererar till har med saken att göra,kan jag använda FS som en kanal att säga det?
 

lottawe

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Ja, att tro har vi alla rätt till. Men att förebygga att en tjej får närmast obefintliga bröst lär inte dagens vetenskap klara av....
Jag menade givetvis inte att förebygga vissa utseenden utan att förebygga att folk accepterar sig som vi är. Att förebygga genom "sundare" ideal. Jag tror att fler med det skulle acceptera sina utseenden och må bättre med det vi begåvats med.

Men ett tips till dig är väl kanske att du inte bara grundar din "tro" på det som skrivs i AB och EXP utan även hämtar info från seriösare källor...[/B]
Räknas British Medical Journal en seriösare källa? Eller vill du se ännu fler? http://www.eurekalert.org/pub_releases/2003-03/bmj-wwc030503.php
 

kiwawa

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Det sa jag inte... men en tjej som mår riktigt bra... får inte dålig självkänsla för att se på tv eller film eller titta i en tidning.

Jag tycker heller inte vi ska glömma alla filmer... och inte snöa in oss på ett par tidningar som också den här tråden gjort... för all media kör precis på samma sätt, även filmer tv-serier m.m m.m...
Att dom flesta medier kör samma race gör inte saken bättre,men på FS diskuterar vi väl bilder,bildbudskap.
 

kiwawa

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag menade givetvis inte att förebygga vissa utseenden utan att förebygga att folk accepterar sig som vi är. Att förebygga genom "sundare" ideal. Jag tror att fler med det skulle acceptera sina utseenden och må bättre med det vi begåvats med.



Räknas British Medical Journal en seriösare källa? Eller vill du se ännu fler? http://www.eurekalert.org/pub_releases/2003-03/bmj-wwc030503.php
Tack Lotta att du letade upp den,hittade inte den själv
 

Maverick

Aktiv medlem
kiwawa skrev:
Som "vi"tycker borde få..Jag tycker inte en tjej
med små bröst ska känna sig tvungen att....

Hoppas du märkt att det finns osund kroppsfixering hos många unga tjejer,och killar,
idag.Det är väl ett problem!OK mitt förslag är kanske inte det bästa av vägar o gå.Ska vi bara stoppa huvudet i sanden och skylla på skolan
Jag har aldrig skyllt på skolan men det vore ett bra ställe att börja lösa de problem som ni ser. Det behövs ändå mediakunskap så då kan man lika gärna ta upp de ideal som olika media skapar.

/Maverick
 

evalisen

Aktiv medlem
Jag tycker det är fel att peka ut vissa människor... vi kan vara skitförbannande på att hela samhället är så himla utseendefixerat... för det ÄR det! Kolla bara här på fs!

Men dessa "Må Bra" tidningar då... får dom verkligen andra att må bra... vältränade smala tjusiga tjejer... inte opererade men jäkligt snygga. Den som sitter hemma med 20 kilos övervikt kanske inte tycker det är så kul att se... vad vet jag?
 

evalisen

Aktiv medlem
kiwawa skrev:
Att dom flesta medier kör samma race gör inte saken bättre,men på FS diskuterar vi väl bilder,bildbudskap.
Visst kan vi diskutera bildbudskap... men vi ska inte kränka människor här på fs.
Det finns ingen djupare mening med många modellbilder.. utan bara att visa en tjusig yta.
Och gillar man inte den stilen så kan man ju säga det... men att kalla modellen för "bimbo" då har man fan gått över gränsen!
 

Maverick

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Det är väl väldigt stor skillnad både vad gäller orsaker till val att göra något av det samt hälsorisker och så. Men jag förespråkar inget av det för det..

(Folk som har komplex tatuerar nog inte för att dölja dem istället för att försöka öka acceptansen av kroppen heller.)
Jo, det är skillnader. Men det är folks rättighet att få göra de valen själva utan att bli kränkta.

/Maverick
Som ska tatuera över ett ärr så småningom
 

kiwawa

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Visst kan vi diskutera bildbudskap... men vi ska inte kränka människor här på fs.
Det finns ingen djupare mening med många modellbilder.. utan bara att visa en tjusig yta.
Och gillar man inte den stilen så kan man ju säga det... men att kalla modellen för "bimbo" då har man fan gått över gränsen!
Ordet bimbo är väl att säga att nån inte är så smart,och eftersom intelligensen inte syns på bild
så är det inte ord som jag heller skulle acceptera.Men om jag tar en bild på T.ex min sambo och får höra att hon ser plastig ut,då tar jag åt mig och försöker göra bilden mindre plastig nästa gång,om det inte är plastigheten jag är ute efter.
 

Maverick

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Gränsen för vad som är trakasserier verkar ju skilja sig mellan olika fotografer. Några anser att det är trakasserier om någon påtalar avsaknaden av andra känslor än ytlighet medan andra inte anser det. Vad anser du? Vad ska man få påtala om känslan en bild förmedlar utan att bli anklagad för trakaseri? Bara de sköna känslorna eller?
Jag har av en händelse läst vad som gäller vid sexuella trakasserier och där är det väldigt tydligt att det är den utsatte som avgör om han/hon känner sig kränkt eller trakasserad. Samma borde väl gälla här.

Eftersom det mestadels är kvinnors bröst vi diskuterar här så är det fullt möjligt att ni gör er skyldiga till sexuella trakasserier när ni säger plasttuttar.

Jag tror faktiskt inte så många fotografer har problem med avvikane åsikter. Men jag tror att de blir sura när man kritiserar modellen istället för bilden. Man behöver knappast vara einstein för att låta bli eller att förhålla sig neutral till modellens utseende.

Annars hamnar vi i ett läge där modellen alltid blir kränkt. Antingen här av folk med annan inställning till implantat eller av fotografen som nekar att plåta henne för att hon implantat.

Kritiken skall röra bilden och inte motivet, det har jag hävdat sen jag blev medlem tror jag. För min del så kan vi ta bort alla icke konstruktiva kommentarer helt så kanske det blir nån vits med att ladda upp bilder här igen.

Men så funkar det ju här, laddas det upp en kattbild så tror alla det är kattfan som vill ha kritik...

/Maverick
 

evalisen

Aktiv medlem
kiwawa skrev:
Ordet bimbo är väl att säga att nån inte är så smart,och eftersom intelligensen syns på bild
så är det inte ord som jag heller skulle acceptera.Men om jag tar en bild på T.ex min sambo och får höra att hon ser plastig ut,då tar jag åt mig och försöker göra bilden mindre plastig nästa gång,om det inte är plastigheten jag är ute efter.
Intelligensen syns väl knappast på bild?

Och plastig säger ju väldigt många här... och inte har väl de blivit censurerat vad jag vet?

Edit: såg att du ändrade efter att jag klickat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS