Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

afe

Aktiv medlem
I min blogg finns fler bilder av de läbbiga zombiesarna, och även någon där Mats son förekommer om jag googlat rätt på vem han ska föreställa :)
 

afe

Aktiv medlem
Aha, det var smart av Mats! Blixten är självklart helt rätt placerad eftersom hans syfte nog var att använda dig som reflektor för indirekt blixt.

Men han borde skaffa haklapp innan han äter blåbärssoppa:)

//Lennart
Ah, jag tänkte att han kanske använde den som slavblixt för att störa ut min exponering - därför körde jag utan upplättningsblixt (det kan också ha att göra med att jag inte har någon lös blixt) ...
 

afe

Aktiv medlem
Något jag råkade ut för många gånger under dagens zombiefotografering (och även tidigare) är att det ibland tar sjuuuukt lång tid för EVF:en att uppdatera sig till rådande ljussituation, och det går inte att fotografera innan det är klart (eller det kanske går, men man ser inget). Oftast är sökaren helt vit i ett par sekunder innan den sakta ändrar sig till rätt ljus.

Det verkar framför allt uppstå när kameran somnat och man väcker den igen med avtryckaren, och är synnerligen irriterande. Jag missade många många bilder p.g.a. det idag (och av att autofokusen inte är så jättesnabb, men det visste jag ju).

För den typ av fotografering jag ägnade mig åt idag, som närmast kan liknas vid reportage- eller nyhetsfotografering är en tjockkamera med snabb autofokus och optisk sökare klart att föredra (fast A77 har väl fått sin EVF uppsnabbad med FW, så den funkar nog också). Jag hade fått många fler "träffar" med min D3 även med manuell fokus, då jag direkt sett i sökaren ungefär hur fokus ligger och inte behövt vänta på att EVF:en ska vakna till liv.

Nu fick jag i och för sig till en del bra bilder ändå (tycker jag - bedöm själva), men långt från så många jag fått med en bra tjockis. Det här var i och för sig inte så oväntat, och jag har ju skrivit om det tidigare. Det gäller att välja rätt verktyg för varje tillfälle, och idag var NEX-7 inte helt rätt verktyg ;)
 

wsaar

Aktiv medlem
Något jag råkade ut för många gånger under dagens zombiefotografering (och även tidigare) är att det ibland tar sjuuuukt lång tid för EVF:en att uppdatera sig till rådande ljussituation,
... Det här var i och för sig inte så oväntat, och jag har ju skrivit om det tidigare. Det gäller att välja rätt verktyg för varje tillfälle, och idag var NEX-7 inte helt rätt verktyg ;)
Det du beskriver är problemet som jag specifikt får med Sigma 30/2.8 gluggen! (kanske även med alla NEX-native objektiv, inte kört kitzoomen så mycket)

Jag sprang runt med 50/1.4 på SLT-adaptern och hade inte det där problemet, återigen (liksom sportfotosituationen tidigare) är det ett "NEX-7 inte helt rätt verktyg"-tillfälle som avhjälps av SLT-adaptern :)
 

afe

Aktiv medlem
Det du beskriver är problemet som jag specifikt får med Sigma 30/2.8 gluggen! (kanske även med alla NEX-native objektiv, inte kört kitzoomen så mycket)

Jag sprang runt med 50/1.4 på SLT-adaptern och hade inte det där problemet, återigen (liksom sportfotosituationen tidigare) är det ett "NEX-7 inte helt rätt verktyg"-tillfälle som avhjälps av SLT-adaptern :)
Jag får det problemet med alla mina NEX-gluggar - märkligt att det inte händer med adaptern (EVF:en borde ju inte påverkas av den kan man tycka, men det kanske har med bländarmekanism eller nåt att göra). Hur som helst är det förstås så att SLT-adaptern hjälper när det gäller AF-hastigheten, men då måste man ju ha såna objektiv också ;)

Jag har ju använt min NEX för "snabb" fotografering vid tidigare tillfällen (cyklister och flygplan) och det har fungerat bra, men då har jag använt manuella gluggar på adapter. Det är lite synd att det inte fungerar lika bra med objektiv gjorda för NEX, men nu vet jag ju det ...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Något jag råkade ut för många gånger under dagens zombiefotografering (och även tidigare) är att det ibland tar sjuuuukt lång tid för EVF:en att uppdatera sig till rådande ljussituation, och det går inte att fotografera innan det är klart (eller det kanske går, men man ser inget). Oftast är sökaren helt vit i ett par sekunder innan den sakta ändrar sig till rätt ljus.
---
Flera sekunder? Nä, det har aldrig hänt med "min" A77:a.

Det går väl att välja Setting Effect ON eller OFF (eller vad det kan tänkas heta på NEX-språk) för Live View Display någonstans? Ställ in läget OFF och se ifall detta snabbar upp EVF:ens ljusstyrkeinställning. Då kommer den inte att bry sig om att visa hur bilden blir med de exponeringskompensationer, vitbalanser och andra effekter som du har ställt in, utan bara rakt av ge en neutral och (förhoppningsvis) lagom ljusstark bild hela tiden på samma sätt som en optisk sökare.

Förutom då att EVF:en automatiskt förstärker upp bilden vid dåligt ljus så att det går att se nåt överhuvudtaget (när det är svart i mina OVF-försedda kameror). Detta gäller i alla fall för A77:an.
.
 

afe

Aktiv medlem
Flera sekunder? Nä, det har aldrig hänt med "min" A77:a.

Det går väl att välja Setting Effect ON eller OFF (eller vad det kan tänkas heta på NEX-språk) för Live View Display någonstans? Ställ in läget OFF och se ifall detta snabbar upp EVF:ens ljusstyrkeinställning. Då kommer den inte att bry sig om vilka exponeringskompensationer, vitbalanser och andra effekter som du har ställt in, utan bara ge en neutral och (förhoppningsvis) lagom ljusstark bild hela tiden.
.
Den är dessvärre redan på OFF, så det är inte den som spökar. Det händer heller inte alltid, men alltid när det är bråttom :(
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jo, Ed. A Murphys lag är ju välkänd...

Detta sker alltså bara ibland, även om du inte har ändrat på någonting alls? Då kan det vara några rutiner i mjukvaran som inte är optimerade.

Bör absolut undersökas ytterligare, och en rapport skickas till Sony Support.
.
 

afe

Aktiv medlem
Jo, Ed. A Murphys lag är ju välkänd...

Detta sker alltså bara ibland, även om du inte har ändrat på någonting alls? Då kan det vara några rutiner i mjukvaran som inte är optimerade.

Bör absolut undersökas ytterligare, och en rapport skickas till Sony Support.
.
Det händer nästan alltid när kameran somnat som sagt (alltså när jag burit om kring på den utan att stänga av den). Tror inte det blir så när jag stängt av den, men då får jag ju vänta på den av det skälet i stället ...

Det finns massor som inte är optimerat i FW 1.0 till NEX-7, och vi får se om det hinner gå ett helt år från att de första fick sina kameror innan uppdateringen dyker upp ...
 

afe

Aktiv medlem
Går det att stänga av att kameran automagiskt zoomar in sökarbilden när man pillar på fokuseringsringen, men ändå aktiver inzoomningen manuellt? Jag har försökt ställa in det så, men när jag pillar på MF-assistknappen jag valt säger den att det inte går utan MF assist ON (och då zoomar den in själv).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns det förvisso också vissa saker i A77:an som inte är optimerade, men förmodligen inte alls lika mycket som det verkar vara i NEX-7:an. Den förra har ju också fått fyra FW uppgraderingar. Kör själv fortfarande med den näst sista (V1.04), och i stort sett allt man klagat på i de tidigare versionerna är åtgärdat. Hittills har jag inte sprungit på något som stört mig nämnvärt.

Det är ju lite konstigt att inte NEX-7:an också fått åtminstone någon uppgradering. Den första generationens NEX:ar har ju fått fyra uppgraderingar. Fast NEX-teamet kanske f.n. är fullt upptaget med att utveckla en fullformats-NEX? :)
.
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju lite konstigt att inte NEX-7:an också fått åtminstone någon uppgradering. Den första generationens NEX:ar har ju fått fyra uppgraderingar. Fast NEX-teamet kanske f.n. är fullt upptaget med att utveckla en fullformats-NEX? :)
.
Om de vill att vi som äger NEX-7 ska uppgradera till en FF-NEX får de nog se till att skicka ut en FW-uppgradering innan de släpper den kameran ...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Om de vill att vi som äger NEX-7 ska uppgradera till en FF-NEX får de nog se till att skicka ut en FW-uppgradering innan de släpper den kameran ...
Absolut. Och det kommer de säkerligen att göra, ifall de har fått tillräckligt med feedback om detta för att de ska anse att det behövs en uppdatering...

Jag tror nämligen för egen del att en ev. lansering av en fullformat stillbilds-NEX ligger en bra bit in i framtiden.
.
 

afe

Aktiv medlem
Absolut. Och det kommer de säkerligen att göra, ifall de har fått tillräckligt med feedback om detta för att de ska anse att det behövs en uppdatering...

Jag tror nämligen för egen del att en ev. lansering av en fullformat stillbilds-NEX ligger en bra bit in i framtiden.
.
De har garanterat fått mer än tillräcklig feedback för att inse att det t.ex. borde gå att stänga av videoknappen ;)

Om det kommer nya NEX-modeller där de löst en del av egenheterna i nuvarande modeller, utan att samtidigt släppa ny Firmware för dessa (med samma fixar) lägger i alla fall jag ner min NEX-satsning. Jag köper inte en ny kamera för att lösa något som går att göra med mjukvara, men Sony har ju varit duktiga på att lösa detta tidigare - t.ex. när peaking gick att få till i modeller som saknade det innan.

Hoppas de gör likadant den här gången ...

Tycker dock inte att man skulle behöva vänta på en ny modell för att få sånt fixat (A77 behövde ju inte göra det).
 

Bengf

Aktiv medlem
Det var fullmånetider när bilden togs i början av kvällen. Men i mina trakter av vilda Småland spelar det ingen roll. Här blir alla varulvar med tiden. Vid midnatt biter alla varandra. Likaså är det vanligt att vi inte kör med snaps. Man biter bordsgrannen och säger "botten upp" :)

Skämt åsido så har LB inga linser (utom på sina objektiv). Och naturligtvis i glasögonen. Så varför skulle han ha linser på ögonen också? Blir som att köra med dubbla kondomer. Det är lågt stående sol genom tunna moln som reflekteras i hans ögon.

Övrgt om bilden: Utsnittet på ögat är 100%. Men helbilden är egentligen ingen helbild utan beskuren från alla håll.

Sedan är det möjligt att ögonen fick extra glans av habegär när han såg NEX-7:an, även fast hans mun sade något annat:) En NEX med en Zeiss 85:a ser aningen grotesk och obalanserad ut, men ligger faktiskt bra i handen.

//Lennart
Aj då missade glasögonen på nästippen. Men ögonfärgen kom i fokus. För övrigt tänkte jag på när Leif beskrev om att han var så inkörd på hanteringen av sin kamera, då han provade det nya objektivet med tvärtom zoomning. Om du mins tillbaka i tiden så hade ägare av A850 problem när dom provade 5DMKII och tyckte att den var uberkrånglig att hantera.

Och då orättvist klankade ner på kameran, du gick in och påtalade att 5DMKII liksom andra märken måste få sin tid, för att komma underfund med menyer och liknande.

Kan då tänka mig om Leif får Nex 7 i händerna som dessutom är lite speciell och krånglig ( viss kritik har ju Nex 7 fått över dåliga översättningar till Svenskan bland annat )- Att Nex 7 då ratas på ren ilska.

Skulle jag anmärka på MKII att hanteringen är krånglig, så skulle jag bli uppläxad av bra många ägare av den kameran. Svårt att vara konsekvent och tänka efter är ju en ganska mänsklig företelse.

Sedan kan så klart många kameror ha lite väl tokiga knappplaceringar och underliga menyer så att det bryter för mycket mot gängse normer ( om det nu finns sådana )

//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det förnekandet kanske kommer. Och det är i så fall lika väntat som befogat. Befogat om man känner till hans fotograferingsstil. En NEX passar inte alla.

Personligen skulle jag faktiskt inte ha något emot om NEX-7 var någon cm högre för greppets skull, Kund gärna få vara 5 mm djupare också. DET skulle kunna borga för att vi faktiskt får se en NEX med FF-sensor i framtiden.

//Lennart
Sätter jag på det jättelätta 50/1,7 på min A77 så blir även A77 en annan kamera att hantera, mot det betydligt tyngre 16-50f/2,8 med 50/1,7 så önskar man inget extragrepp till kameran.

I min Fotovärld så ser jag alltid att fotografer håller ett stadigt tag med vänsterhanden om objektivet, för att få bättre balans och kunna skruva på zoom eller ställa manuell skärpa, ovasett om det är en stor FF-modell eller en liten rackare, alla fotokurser poängterade fördelen med att kameran skall hållas stadig.

Med en pannka på Nexen, så kan den nog hanteras även med en hand i vissa situationer.

//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Något jag råkade ut för många gånger under dagens zombiefotografering (och även tidigare) är att det ibland tar sjuuuukt lång tid för EVF:en att uppdatera sig till rådande ljussituation, och det går inte att fotografera innan det är klart (eller det kanske går, men man ser inget). Oftast är sökaren helt vit i ett par sekunder innan den sakta ändrar sig till rätt ljus.

Det verkar framför allt uppstå när kameran somnat och man väcker den igen med avtryckaren, och är synnerligen irriterande. Jag missade många många bilder p.g.a. det idag (och av att autofokusen inte är så jättesnabb, men det visste jag ju).

För den typ av fotografering jag ägnade mig åt idag, som närmast kan liknas vid reportage- eller nyhetsfotografering är en tjockkamera med snabb autofokus och optisk sökare klart att föredra (fast A77 har väl fått sin EVF uppsnabbad med FW, så den funkar nog också). Jag hade fått många fler "träffar" med min D3 även med manuell fokus, då jag direkt sett i sökaren ungefär hur fokus ligger och inte behövt vänta på att EVF:en ska vakna till liv.

Nu fick jag i och för sig till en del bra bilder ändå (tycker jag - bedöm själva), men långt från så många jag fått med en bra tjockis. Det här var i och för sig inte så oväntat, och jag har ju skrivit om det tidigare. Det gäller att välja rätt verktyg för varje tillfälle, och idag var NEX-7 inte helt rätt verktyg ;)
Helt rätt jag har inga sådana problem med EVF:n i min A77, Sedan är D3 en 40000 Kr kamera byggd för yrkesfolk. Är det verkligen mycket viktig att man vill ha vissa bilder så får du nog slå på Nexen så den är mera förberedd. Jag testade med A77 hängande på magen- slå på- upp till ögat många gånger, jag har ofta skärmen vänd innåt. tyckte mig uppleva att A77 blev snabbare när den var varm.

OVF-sökaren i en D3 håller väl också högsta klass, EVFn kan inte tävla mot dom elefanterna det går ju bara inte, EVF har andra fördelar då den har betydelse inte enbart som sökare utan jobbar ihop med hela SLT-konceptet som snabb Live View mm. Sedan får man inte glömma att EVF i Nex7 och A77 är bara av andra generation. Jag tvekade länge om jag skulle köpa A77 då jag tycker att den var lite väl ny då det brukar ta några år innan allt är mera färdigskruvat.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag hann inte läsa Mats inlägg som förklarade vem Leon är, men jag hittade ändå en zombie som såg ovanligt pigg ut trots odödheten. Han såg så upptagen ut med att fotografera så jag ville inte störa :)

Jag är dock lite tveksam till den där monteringen av blixten ...

Visa bilaga 126278
Hehe! Kul! Varför kom du inte fram och sa hej?

Blixten är "parkerad". Tog de flesta blixtbilderna vertikalt och då är det bra att ha den så och så blir det mer kompakt om man bär den i remmen.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Hehe! Kul! Varför kom du inte fram och sa hej?

Blixten är "parkerad". Tog de flesta blixtbilderna vertikalt och då är det bra att ha den så och så blir det mer kompakt om man bär den i remmen.


/Mats
Jag tänkte leta rätt på dig i observatorieparken, men då ringde sönerna och tyckte det var dags att gå och käka.

Jag anade att du inte använde blixten på det sättet ;)
 
ANNONS