Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Gamla mästare dör aldrig, de bara bleknar lite.
Så sant! Men menar du att "mästare" i din skrivning är detsamma som A-mountgluggar och de bleknar så tappar de ju ljusstyrka:).

Egentligen kul att leka med tankar och olika scenarier. Tänk om A-mount behålls och E/FE-fattningen läggs ned p g a någon trendsättning.

Inte för jag tror det sker, men det går inte att gardera sig mot någonting fullt ut. "Subject may be changed without any notice" eller liknande asteriskmärkt skrivning som brukar förgylla våra manualer som använder 90% av texten till att förklara hur kameran packas upp, att manualen inte bör ätas o s v. Resterande 10% innehåller i bästa fall en liten snabbguide.

//Lennart
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så sant! Men menar du att "mästare" i din skrivning är detsamma som A-mountgluggar och de bleknar så tappar de ju ljusstyrka:).

Egentligen kul att leka med tankar och olika scenarier. Tänk om A-mount behålls och E/FE-fattningen läggs ned p g a någon trendsättning.

Inte för jag tror det sker, men det går inte att gardera sig mot någonting fullt ut. "Subject may be changed without any notice" eller liknande asteriskmärkt skrivning som brukar förgylla våra manualer som använder 90% av texten till att förklara hur kameran packas upp, att manualen inte bör ätas o s v. Resterande 10% innehåller i bästa fall en liten snabbguide.

//Lennart
Glöm inte den berömda skrivningen i USA manualen som gäller för Californien: "sladden till laddaren kan innehålla bly. Bly kan orsaka fosterskador. Gravida kvinnor bör tvätta händerna noga efter kontakt med sladden"!
 

hell_se

Aktiv medlem
A vs. E, Sonys framtida strategi

Många på SAR har lanserat teorin att Sony enbart kommer att leverera "highend"-kameror för A-fattningen från och med nu. Alla framtida "low-/midend"-kameror kommer att vara med E-fattning.

Genom lanseringen av A7/A7r/A7s tror jag att de vill styra över även "highend" till E-fattningen, men för att gardera sig så levererar de A77II och A99II. Vad tror ni?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Många på SAR har lanserat teorin att Sony enbart kommer att leverera "highend"-kameror för A-fattningen från och med nu. Alla framtida "low-/midend"-kameror kommer att vara med E-fattning.

Genom lanseringen av A7/A7r/A7s tror jag att de vill styra över även "highend" till E-fattningen, men för att gardera sig så levererar de A77II och A99II. Vad tror ni?
Det som talar emot att high end försvinner från A fattningen är:
1. Många A objektiv saknar bildstab och detta finns ännu inte i E fattning. Rymmer E bajonetten sensorshift i FF?
2. Ljusstarka objektiv, i synnerhet f/2,8 zoomar blir obetydligt mindre i E fattning och hitintills är zoomar begränsade till f/4 eller ljussvagare i E fattning.

Däremot ser det ut som om low end försvinner från A fattningen och APS-C E mount blir low end (ingen NEX 7 uppföljare och Sony hade nog en tanke i att sänka EVF upplösningen i A6000. "Skall de få bättre sökare får de köpa FF". EVF var ju annars ett sätt att erbjuda samma sökare i crop som FF - sensorstorleken är ju bortkopplad från sökarstorleken med EVF. Man vill ju hitta en lockelse att gå över till FF och sälja mer optik.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att den mindre sökaren i A6000 snarare har att göra med att få ner priset på kameran - som det är nu finns det inget som är i närheten av att konkurrera med själva kamerans prestanda för det priset, och gissningsvis hade den blivit dyrare med den mer högupplösta sökaren (panelen i sig är nog ungefär samma storlek, men förstoringsgraden är lägre på A6000 än NEX-6 eller A77 II).

Just stabiliseringen för A-objektiv är nog inte helt enkel att lösa, men på sikt kan man ju tänka sig att de gör som Nikon och Canon och bara har det i objektiven (och att det alltså blir tjocka E-kameror för de som har såna böjelser). Samma vad gäller ljusstyrkan.

Svårt att sia om, men jag tror personligen det är svårt att underhålla två separata linjer som de har idag i längden.

Lustigt nog har man för övrigt i A6000 tagit bort det digital "vattenpasset" som fanns i NEX-6 och NEX-7. Det var inte särskilt exakt och jag använde det sällan, men just det förstår jag inte att de sparade in på :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
1. Många A objektiv saknar bildstab och detta finns ännu inte i E fattning. Rymmer E bajonetten sensorshift i FF?
Jag tror inte att vi kommer att få se någon E-mount-kamera med sensorskiftstabilisering. Det skulle nog Sony ha byggt in från början i så fall. Man har ju satsat på bildstabilisering i objektiven för E-mount och att ha dubbla stabiliseringssystem tror jag inte att Sony vill satsa pengar på.

A-mount-kamerorna har fortfarande fördelen att ha bildstabilisering med alla objektiv som man kan montera på dem, så förhoppningsvis slutar inte Sony att göra sådana kameror. A77 II var lite av en överaskning, tycker jag. Den kom lite tidigare än väntat. Det ska bli intressant att se om och när det kommer en uppföljare till A99.
 

Znutt

Aktiv medlem
Nu visar länken att varan är utgången och inte längre går att beställa, men om man lade ordern då den var uppe så funkade det. Tack för tipset!
Känns det inte konstigt att investera i en död kamera och fattning ;), eller tror du fortfarande att det är svartepetter med sista A-mounten och inga nya objektiv....

Grattis till ett klipp :) och välkommen tillbaka till "de dödas fattning...."

Ska bli skoj och höra om A7ii klarar alla kriterier, vi väntar spänt på en resumé från dig. Inte för jag ligger och fundera på att byta. Känner att FF är något, framförallt för att skärpan blir så mycket "bättre"
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Känns det inte konstigt att investera i en död kamera och fattning ;), eller tror du fortfarande att det är svartepetter med sista A-mounten och inga nya objektiv....
Hehe, jo det gör det faktiskt. Kände när jag hade sålt alla Sony-prylar och köpt min Nikon D600 att jag var hemma och aldrig skulle gå till baka till Sony A, så nog känns det märkligt alltid :).

Nä, jag tror inte det är någon framtidsfattning, men jag är pragmatisk av mig och ser till mina egna behov för stunden. De objektiv jag vill ha finns ju faktiskt nu när Sigma fått ändan ur och till slut släppt 18-35/1,8 och 50/1,4 till A-mount, samt de andra, Sigma 70-200/2,8 OS HSM och Tamron 150-600 (dock utan stabilisering, vilket är synd).

Jag blev förvånad över att de satsat på att göra den här uppdaterade AF-modulen, vilket tyder på att fattningen trots allt kanske inte är helt död, lite odöd, som en zoombie typ, men bara ett tag till. Finns mycket som tyder på att Sony inte fortsätter på det här spåret.

Jag tror att det kanske kommer en A99II nästa år också och möjligen en uppdatering av A58, men det är nog de sista kamerorna med A-mount och bara några få nya A-objektiv från Sony kommer nog att släppas, vilket blir uppgraderingar av skruvdrivna objektiv till SSM. Det är vad jag tror, kan ha fel och andra må tro annorlunda. Vi får se, men t.ex.en Zeiss 135/1,8 SSM skulle vara helt ok :).

Oavsett detta så lär ju den befintliga kameran fortsätta att fungera trots att det nog är lite kass investering i att köpa på sig en massa glas till A-mount i dagsläget. Struntsamma, det är ett medvetet beslut och kameran verkar ju riktigt bra.

Grattis till ett klipp :) och välkommen tillbaka till "de dödas fattning...."
Tack. Jo, det var en hyggligt bra affär. Det verkade ju uppenbart så att Scandinavian råkat göra fel och vissa tycker kanske att det är oetiskt att utnyttja det, men jag tog faktiskt upp saken med Scandinavian och han so jag pratade med sa att det inte alls var någon fara. De har satt ut paketet för det priset och köpet är en överenskommelse.

Jag har nästan alltid lyckats köpa mina kameror och annat till bra pris på tillfälliga kampanjer osv. Sonys kameror brukar dock alltid sjunka ganska mycket nån månad efter introduktionen, så det här priset på c:a 8000 för kamerahuset är nog ganska gångbart efter sommaren. Nu dök tillfället upp och jag kan få kameran redan nu istället.

Ska bli skoj och höra om A7ii klarar alla kriterier, vi väntar spänt på en resumé från dig. Inte för jag ligger och fundera på att byta. Känner att FF är något, framförallt för att skärpan blir så mycket "bättre"
Jodå, jag ska använda den flitigt och återkomma här med vad jag tycker. Tror det finns alla förutsättningar för att jag ska vara helnöjd, men det kommer tyvärr att dröja lite.

Jag har hämtat ut kameran, men objektivet fanns inte hemma så de återkommer när det har kommit in. Jag har ju tidigare sålt av allting annat så jag har ingen glugg alls att sätta på och kan därmed inte använda kameran riktigt än :-(.

Planen är att skaffa en del lite finare objektiv längre fram, men jag kan inte precis nu av ekonomiska skäl och hade tänkt använda det medföljande 50/1,4 ett tag, men eftersom det inte fanns inne hos Scandinavian Photo så sitter jag här med ett kamerahus jag för tillfället inte kan använda.

Fast klämma och klappa på den kan man ju alltid göra. Känns bra och snygg är den tycker jag :)
A77II.jpg


/Mats
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
--- Jag blev förvånad över att de satsat på att göra den här uppdaterade AF-modulen, ...
Inte jag. :)


... vilket tyder på att fattningen trots allt kanske inte är helt död, lite odöd, som en zoombie typ, men bara ett tag till. ---
A-mount skulle vara "typ odöd zoombie"? Finns inga sådana uppgifter med någon som helst bärighet överhuvudtaget. I själva verket tycker jag det är ganska tydligt att det inte finns någon kameraavdelning någonstans där gubbsen jobbar så hårt som på Sonys - dvs de är så långt från zoombies som det överhuvudtaget går att komma! Du är i detta avseende så fel ute som det någonsin går...

Tror att din åsikt grundar sig på det som psykologerna kallar för "projektion". Bevis på detta går att hitta (efter en massa letande). Här är först en bild på en zoombie:
http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=126278

Sedan kan man finna ett direkt erkännande om att sagda zoombie heter Mats i förnamn och Lillnor i efternamn. Här:
> afe skrev:
> Jag hann inte läsa Mats inlägg som förklarade vem Leon är, men jag hittade ändå en zombie som såg ovanligt pigg ut trots odödheten. Han såg så upptagen ut med att fotografera så jag ville inte störa :)
...
> Bifogad fil 126278 {Innehåller bilden på zoombien ovan}


Hehe! Kul! Varför kom du inte fram och sa hej?
...
/Mats
Länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1861460&postcount=1979

VSB. {För den som brukade skolka från mattelektionerna - VSB = Vilket skulle bevisas.}


... Finns mycket som tyder på att Sony inte fortsätter på det här spåret {A-mount}. ---
"Mycket"? OK, sätt igång och räkna upp allt detta myckna då. Jag är idel öra!

Finns ju en tråd som heter "Sjunger A-fattningen på sista versen?" eller nåt. Kanske bäst att svara där för att undvika moderatorer. Spelar ingen roll var du listar dina argument - tala bara om var, så kommer jag dit och pulvriserar dem... :)


---
Det är vad jag tror, kan ha fel och andra må tro annorlunda. ---
Det gör vi också! Åtminstone jag... :)


---
Det är vad jag tror, kan ha fel och andra må tro annorlunda. Vi får se, men t.ex.en Zeiss 135/1,8 SSM skulle vara helt ok :).
---
Det finns tekniska problem med detta. Den skulle inte kunna vara optiskt densamma.
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej Gunnar!

Självprojektion från en Zombie :), den var bra!

Att Sony nu gjort den här nya AF-modulen i A77II gör att jag vacklat lite i min tro att A-mount är på väg ut, men tror ändå att kameran släppts för att den legat i pipen rätt länge. Möjligt att det kommer en A99II också på samma tema.

Vet inte hur du definierar död fattning, men vad jag menar är i alla fall att de inte kommer att fortsätta och utveckla nya kameror som har den som native fattning och inte heller sådana objektiv. Klart att de befintliga inte kommer att vaopiriseras och försvinna och så länge det finns efterfrågan kan de fortsätta tillverka det som redan är utvecklat.

Finns en hel del saker som tyder på det, vilka redan har listats i "A-mount död"-tråden, men någon pulvrisering av detta har jag absolut inte sett.

Klart är att sony satsar på sina "NEX-kameror" som är en nish där de är starka och där de tjänar pengar.Då E-mount även kan använda A-mount objektiv med adapter så kan Sony fortsätta hävda att de satsar vidare på A-mount hur länge som helst. Resten är retorik och semantik där de glider och hittar på nya namn på saker för att det inte ska verka så uppenbart, som att byta namn på NEX-arna och kalla de för Alpha ILCE osv.

I den här videon t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=DjKupVZSxXg#t=76

Vid 1:16 säger han att A7s använder sig av "the Alpha Mount System", vilket förklaras som att objektiv både med E-mount och A-mount passar. Jo, sant iofs, men då skulle de lika gärna kalla det för Any-mount eftersom det med andra adaptrar går att sätta vilka objektiv som helst på kameran... A-mount är inte längre så kompatibelt som förut. Mer och mer byggs in i optiken, så att t.ex. PDAF i A6000 inte funkar med E-mount objektiv om de inte uppdateras i FW och när det gäller A-mount så funkar det inte med något alls. Knappast att de satsar på A-mount för den sakens skull.

Trots att den uppdaterade A77II verkar bra (får återkomma om det när jag skaffat objektiv), så är det inget som kommer att bli nån storsäljare för Sony och som de tjänar pengar på. med begränsade resurser tror jag att de lägger allt krut på mirrorless och då finns som sagt ingen anledning att ha kvar registeravståndet och A-mount, utan allting framöver från Sony blir E.

Vet inte hur ett vad skulle kunna utformas om detta, men jag är rätt säker på att det efter A77II inte kommer att komma någon mer version av den kameran. Möjligen att det finns en A99II som har nått långt i utvecklingsfasen och därmed kan realiseras nästa år, men sen är det nog slut på detta.

Trots det så har jag som sagt igen köpt in mig i Sony A-mount. jag är mycket förvånad själv .-), men tycker kameran verkar riktigt bra.

Har som sagt inte kunnat prova den än. Har bara satt i batteriet och pillat i lite menyer och av det jag märkt hittills är att bländarvärdena även på denna laggar när man snurrar på rattarna, men det är knappast något viktigt och man ska inte vara så kräsen :)...

Vad det skulle kunna vara som gör att drivningen av AF på 135/1,8 måste göras via en axel och att det inte skulle gå med motorn i objektivet kan jag inte förstå, men du kan säkert förklara det.


/Mats
 

Michael f8

Aktiv medlem
Mats, du kan låna ett 50 1.4 av mig ett tag!
Klart Mats ska få testa lite!

Jag har:
Minolta 20/2,8, 28/2,0, 35/2.0 135/2.8 som jag gärna lånar ut om du Mats vill utvärdera hur de fungerar på en a77II. Jag själv är nyfiken på hur de beter sig på den kameran och jag gissar att du inte tvekar att skriva om någon brist om det finns på skärpa eller AF. 28 och 35 är juh redan kända får sina dåliga motljusegenskaper och lär inte bli bättre på en a77II :)

Pm:a om du vill låna.

Michael - Som är lite nyfiken -
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag tror att det kanske kommer en A99II nästa år också och möjligen en uppdatering av A58, men det är nog de sista kamerorna med A-mount och bara några få nya A-objektiv från Sony kommer nog att släppas, vilket blir uppgraderingar av skruvdrivna objektiv till SSM. Det är vad jag tror, kan ha fel och andra må tro annorlunda. Vi får se, men t.ex.en Zeiss 135/1,8 SSM skulle vara helt ok :).
verkar vara bönhörd igen ;)
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-new-zeiss-135mm-a-mount-lens-with-ssm-to-come-at-photokina/
 

afe

Aktiv medlem
The new version will have “SSM” focusing mechanism. There will be no optical change as the current 135mm f/1.8 is already close to perfection (and also $100 discounted at Amazon, Adorama, BHphoto and SonyStore).
Återstår väl att se, men stämmer det så har ju Sony inte helt slutat med utvecklingen av A-gluggar, och det var dessutom fullt möjligt att göra objektivet med SSM (inte för att jag förstår varför det inte skulle gå).

Kul om det stämmer, i och med att är ett vansinnigt bra objektiv!

Jag tycker Mats borde få låna några blixtar också, då jag är rätt intresserad av hur de nya kamerorna beter sig med trådlös blixtstyrning (alternativ kan ni låna ut blixtarna till mig) - jag vill veta om det fungerar med min A6000 ;)
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag tycker Mats borde få låna några blixtar också, då jag är rätt intresserad av hur de nya kamerorna beter sig med trådlös blixtstyrning (alternativ kan ni låna ut blixtarna till mig) - jag vill veta om det fungerar med min A6000 ;)
Är väl mer A99 som laggar med extern blixt lite extra. Har för mig att inte A77 (intern blixt) laggade nämnvärt jmf med A700/900/850 etc..

Har 3 blixtar i Växjö ;)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Återstår väl att se, men stämmer det så har ju Sony inte helt slutat med utvecklingen av A-gluggar, och det var dessutom fullt möjligt att göra objektivet med SSM (inte för att jag förstår varför det inte skulle gå).

Kul om det stämmer, i och med att är ett vansinnigt bra objektiv!

Jag tycker Mats borde få låna några blixtar också, då jag är rätt intresserad av hur de nya kamerorna beter sig med trådlös blixtstyrning (alternativ kan ni låna ut blixtarna till mig) - jag vill veta om det fungerar med min A6000 ;)
Vi vet som sagt inte om det stämmer och jag förstår heller inte varför det inte skulle kunna göras SSM av 135/1,8. Det betyder ju iofs inte att det går bara för att vi inte örstår varför. Kan tänka mig att det finns mekaniska svårigheter att få till det, men det låter märkligt. Tror inte att vår vänn bara har tagit det ur luften, utan har hört det från nån mer eller mindre trovärdig källa. Vilket i sin tur inte alls nödvändigtvis måste betyda att det är sant då det finns anledningar att sprida sådan information av marknadsskäl så att inte folk ska välja bort 135an av det skälet...

Väldigt vad alla vurmar över att jag ska få låna saker .-). Tack!

Kommer att med tiden inhandla egna prylar så jag klarar mig.
Har nu fått låna ett urfint Zeiss 1,4/50 ZA SSM av Patrik och han fick dessutom äran att vara motiv på bilden DCS00001 :).

Riktigt härligt objektiv och i byggkvalitet och känsla precis som 85an och 135an vilka jag har haft, men det här har SSM. De är fina dessa pjäser, men ack så dyra de är. Jag tänkte satsa på Sigma 50/1,4 Art istället, vilket också är fint och dessutom strået ännu vassare optiskt och kostar en tredjedel.

Sigmas nya Global Vision-objektiv har ju också fördelen att man kan få dem konverterade till annan fattning när A-mount så småningom dödförklaras officiellt :).

Så, stort tack Patrik!
Ska ut på allvar och plåta imorgon kväll så får vi se vad resultatet blir. Har dock ingen raw-konverterare som funkar än.

Måste säga att intrycket så långt med kameran är att den känns riktigt bra. Sökaren är riktigt bra, åtminstone i bra ljus. Tänkte gå ut i mörkret efter att ha skrivit det här får vi se hur det då blir.

Kameran känns rapp och responsiv på ett helt annat sätt än A77 tycker jag. Var ett tag sen jag hade den, men trots att den var bra med så fanns det några grejer jag retade mig på med den som den här känns helt annorlunda. Och AF-punkterna täcker ju galet stor del av sökaren och följande AF med utökad zon verkar mycket lovande.

Nåja, har knappt känt på den än så vi får se.

Men A77 ska vi ine gräva ner oss i den här tråden som handlar om att A-mount är på upphällningen.


/Mats
 
ANNONS