Annons

Fel på minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Eller på kameran? Nån/några av bilderna jag tagit de senaste gångerna jag varit ute med kameran blir såhär. Kan vara runt 5-10%.

Första misstanken är att det är nåt fel på minneskortet? Vad tror ni? Har ni sett något liknande och vad var felet då?

Se bifogade filer för exempel.

Med vänlig hälsning P-O
 

Bilagor

wilander

Ny medlem
Jag hade liknande fel en gång - dock uppstod det då jag köpte en ny minneskortsläsare. Har du möjlighet att testa kortet i en annan läsare? Du kanske inte ens har använt dig av minneskortsläsare utan fört över med sladd?

En indikation borde vara hur bilderna ser ut i kameran.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Som föregående sa:
Om bilderna ser bra ut i kameran borde det inte vara minneskortet utan något annat steg i överföringen mellan kameran och datorn.

/Staffan

Edit: Om bilderna redan ser ut så i kameran är det ju en av två saker: Minneskort eller kamera.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har haft liknande problem och då var det minneskort som började bli "gamla".
Nya minneskort och problemet löst för min del.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har haft ganska exakt samma fenomen men på alla bilder efter överföring. Trodde på minneskortet (CF) och fick det utbytt av Sandisk men felet inträffade ytterligare någon gång i alla fall. Bilderna såg OK ut i kameran och förde jag över med kabel från kameran till datorn så funkade det. Jag skulle gissa på kortläsaren, om du använder en sådan.
 
Du kan inte lita på bilden i kameran, då den endast är en liten jpeg tumnagel och inte den kompletta bilden. Om du importerar bilden på nytt och den ser likadan ut, byt minneskort. Om det är relaterat till kortläsaren, så borde felen vara mer slumpmässigt fördelade.
 

Pocca

Aktiv medlem
Tack för alla engagerade svar!

Har formaterat kortet i kameran. Vad jag kan minnas har jag inte sett nåt på bilderna i kameran när jag tittat där.

Ska köpa en ny kortläsare i eftermiddag och se om det hjälper..:).
 

bildsten

Aktiv medlem
Regelbunden formatering i den kamera som ska använda kortet brukar förebygga problem av det här slaget.

Själv hade jag problem med ett minneskort för första gången på sådaär 10 år häromdagen. Mina båda pentaxkameror rapporterade att det inte fanns något minneskort i kameran när jag satte i ett 4 Gb Kingston. Formatering hjälpte inte. Men kortet accepterades utan vidare av min Olympus och det gick att fotografera med det (formaterade det i Olyn först). När jag tittade närmare på kortet, riktigt nära, så såg jag att det fattades en liten, liten smal plastlist alldeles framför den lilla knappen som man kan låsa kortet med. Antagligen behövdes den för att pentaxkamerorna skulle känna att det satt ett kort i kameran. Kortet kasserades.
 

Drogen

Aktiv medlem
Tack för alla engagerade svar!

Har formaterat kortet i kameran. Vad jag kan minnas har jag inte sett nåt på bilderna i kameran när jag tittat där.

Ska köpa en ny kortläsare i eftermiddag och se om det hjälper..:).
Händer det varje gång eller mer slumpmässigt? Har du testat med att föra över med kabel istället då du har haft problemen? Vad är det för kortläsare du har (märke och modell)?
 
ANNONS