Annons

Problem med Canon Eos 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Roen

Medlem
Jag har en 550D som snart håller på vara tre år gammal. Det är min första systemkamera som jag köpte när jag började upptäcka charmen med fotografering och jag har haft mycket glädje av den kameran de senaste åren.

Nu i sommar har det dock uppstått ett problem. Det började med att kameran laddade ur extremt snabbt. Från att ha fungerat utan problem kunde den ladda ur efter 10 bilder och/eller fem minuters fotande. Från fulladdat batteri.
När problemet började befann jag mig på semester vid medelhavet, jag hade varit försiktigt med kameran men misstänkte först att kanske något skräp, sand eller fukt, kommit in i kameran och ställt till med något. Men jag vet inte om så är fallet.

Jag testade att lägga undan kameran torrt och försöka rengöra den så gott jag kunde. Jag har även prövat byta batteri (hade två sedan innan men köpte också ett helt nytt) och använt olika minneskort. Jag har också prövat med olika objektiv och även utan objektiv.

Problemet kvarstod i alla fall. Jag vände mig både till återförsäljaren där jag har köpt kameran och till internet för att försöka se om jag kunde hitta en lösning på problemet. på affären så kunde de inte tipsa om något annat än det jag redan prövat och de gjorde inga reparationer eller undersökningar där utan hänvisade till en "verkstad" de brukade samarbeta med.

På internet hittade jag tillslut, på något suspekt engelskt forum, en person som verkade ha haft ett liknande problem men det hade löst sig efter att hon plockat ut batteri, minneskort och skruvat av objektivet. sedan laddat och formaterat och låtit allt ligga ett dygn innan hon kopplade ihop allt igen.

I min desperation prövade jag det men utan resultat.

Som det ser ut just nu vägrar kameran att starta över huvud taget.

Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt? Är det här ett problem som är känt för den här modellen av kamera eller digitala systemkameror över huvud taget? Finns det något jag kan göra eller är det bara att fundera på en ny kamera?

Jag hoppas du orkat läsa igenom mitt inlägg och är väldigt tacksam för alla svar jag kan få.

(Jag kan också säga att jag ärligt inte lusläst forumet här ifall frågan uppkommit tidigare, skulle det vara fallet vill jag gärna bli hänvisad dit)
 

Worley

Avslutat medlemskap
Troligen batteriet som är uttjänt. låna ett batteri eller köp ett piratbatteri för att testa att det funkar. I så fall lan du skaffa ett nytt oroginalbatteri.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Detta har ju Roger redan provat - utan effekt.

Ocn nej, det är inget vanligt "beteende" bland digitalkameror. Du verkar ha gjort allt som man rimligen kan göra själv, så då återstår bara att lämna/skicka in till service. Försök dock få uppskattning av reparationskostnaden, Det är långt ifrån alltid lönsamt att reparera nu för tiden.
 

Roen

Medlem
Såpass. tack för de svaren även om de inte känns så hoppfulla.

anledningen till att jag inte skickade in kameran till verkstaden efter att jag talat med affären där jag köpt den är att jag inte hade tid. Jag flyttade till Peru veckan efter jag varit på affären och kommer bo här i nio månader. Tiden det hade tagit att få den undersökt och eventuellt lagad var längre än jag kunde vänta. och då vet jag ju inte om det hade varit om det, som du säger, hade lönat sig att laga den över huvud taget.

Skulle någon annan ha en teori eller idé om lösning är jag fortfarande intresserad.

en fråga till kanske jag kan våga slänga ut också, ett tips jag fick var att det kunde ha blivit något fel med programvaran i kameran. I så fall skulle en lösning kanske vara att antingen uppdatera eller installera någon annan variant av programvara i kameran. jag fick då tips om något som heter "magic lantern"

Jag kollade upp det lite och förstod det som att det var mycket anpassat för att filma med kameran. Inte mitt största intresse egentligen men men.

Tror någon det skulle kunna vara ett alternativ? Eftersom jag inte vet vad problemet faktiskt grundar sig så har jag ingen uppfattning om detta skulle kunna hjälpa. Men det är det enda jag kan komma på att göra just nu.

Men återigen, vet någon något annat, så är jag idel öra.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Detta har ju Roger redan provat - utan effekt.

Ocn nej, det är inget vanligt "beteende" bland digitalkameror. Du verkar ha gjort allt som man rimligen kan göra själv, så då återstår bara att lämna/skicka in till service. Försök dock få uppskattning av reparationskostnaden, Det är långt ifrån alltid lönsamt att reparera nu för tiden.
Erkänner utan omsvep att jag inte läser långfaldiga och mångfaldiga inlägg. Att uttrycka sig kort och kärnfullt är en dygd.

Om det verkligen är kameran som inte vill funka är väl uppsidan att en begagnad 550 är rejält billig idag, alternativt att en Canon 7**D innebär ett rejält kliv upp.

Att lämna in den är knappast aktuellt eftersom bara undersökningen kostar ungefär lika mycket som ett begagnat hus.
 

afe

Aktiv medlem
Erkänner utan omsvep att jag inte läser långfaldiga och mångfaldiga inlägg. Att uttrycka sig kort och kärnfullt är en dygd.
Att läsa det inlägg man svarar på är inte bara en dygd och ren hyfs, utan rent av också ett krav enligt forumreglerna (eftersom man ska föra tråden framåt och inte svara för svarandets skull). Orkar man inte läsa kan man låta bli att svara ;)
 

Roen

Medlem
Här har vi något som är värt att undersöka känner jag. Tack för tipset Niklas, jag ska försöka få tag på verktyg och kolla upp om det där kan vara en lösning.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Jag tycker Magnus har en viktig synpunkt! Prova med en annan laddare eller med ett av dina batterier i en annan kamera.
Om kameran verkligen lyckades dra ur batteriet på ca 10 bilder, så skulle det ge upphov till en väldigt kraftig effektutveckling och ström som närmast är kortslutning. Det borde i så fall ge upphov till kännbar värme någonstans på kameran (och förmodligen lukt av bränd elektronik).
Så det känns mera sannolikt att batterierna av någon anledning inte har laddats upp...
Visade batterisymbolen alla staplar när batterierna var nyladdade?
 

Roen

Medlem
hmm, bra tanke. jag har köpt och provat olika batterier men inte någon annan laddare.

Nu startar kameran som (jag tror jag) sagt inte alls men innan reagerade den såhär:
när jag stoppade in batteriet visade den att det var fulladdat, sedan dog ändå kameran fort. Därav misstänkte jag att det kunde vara fel på batterierna.

Jag reagerade också lite på att jag tyckte att laddaren lyste grönt, färdigladdat, ganska fort. jag hade inte batteriet i laddaren mer än 30 minuter - en timme innan den var färdig.

När jag stoppade i batteriet i kameran sa den i alla fall att det var fulladdat. Jag testade ändå att också lämna batteriet i laddaren längre tid, uppemot sex timmar(jag mätte aldrig exakt tid men uppskattningsvis). För att se om det skulle bli skillnad. Vilket det aldrig blev.

Någon stark värmeutveckling på varken kamera batteri eller laddare har jag inte märkt. jag har inte sökt efter det och kännt efter extra noggrant, men det har i alla fall inte varit så att jag reagerat på det.

Eftersom jag ändå inte ännu har fått tag på verktyg för att öppna upp kameran kan jag ta och se om det här går och undersöka lite mer också. En ny laddare tror jag ska vara möjligt att hitta här i Peru med. Har sett butiker som säljer Canon kameror i alla fall.

Tack för tipsen Arne och Magnus.
 

Smw

Aktiv medlem
hmm, bra tanke. jag har köpt och provat olika batterier men inte någon annan laddare.

Nu startar kameran som (jag tror jag) sagt inte alls men innan reagerade den såhär:
när jag stoppade in batteriet visade den att det var fulladdat, sedan dog ändå kameran fort. Därav misstänkte jag att det kunde vara fel på batterierna.

Jag reagerade också lite på att jag tyckte att laddaren lyste grönt, färdigladdat, ganska fort. jag hade inte batteriet i laddaren mer än 30 minuter - en timme innan den var färdig.

När jag stoppade i batteriet i kameran sa den i alla fall att det var fulladdat. Jag testade ändå att också lämna batteriet i laddaren längre tid, uppemot sex timmar(jag mätte aldrig exakt tid men uppskattningsvis). För att se om det skulle bli skillnad. Vilket det aldrig blev.

Någon stark värmeutveckling på varken kamera batteri eller laddare har jag inte märkt. jag har inte sökt efter det och kännt efter extra noggrant, men det har i alla fall inte varit så att jag reagerat på det.

Eftersom jag ändå inte ännu har fått tag på verktyg för att öppna upp kameran kan jag ta och se om det här går och undersöka lite mer också. En ny laddare tror jag ska vara möjligt att hitta här i Peru med. Har sett butiker som säljer Canon kameror i alla fall.

Tack för tipsen Arne och Magnus.



Hej !

Jag skrev med en novell med ungefär samma innehåll som den väldigt bra från pictorhayes, men när den **#¤¤%%¤ fotosidan sa *'sida ej tillgänglig* eller liknande vid "skicka" så blev det med tiden allt mindre ord. :)

------


Spontant så är det inte laddaren utan batterierna, det är inget som hindrar att
två batterier krånglar, till och med samtidigt, bara mindre troligt.

Batterier som laddas upp ovanligt fort är alltid misstänkta, de innehåller rätt mycket
energi så det bör ta ett tag med rimlig värmeutveckling, likaså vid urladdning.

Innan du börjar greja med kameran så bör du utesluta problem med matningen,
dvs batterier OCH laddare, alltså med helt andra. Peru, hur är det med nätspänningen ?

När det är gjort, gräv i kameran.

Innan dess hade jag försökt skaffa någon annan kamera, det är alltid med
den som insats.

//MW
 
Senast ändrad:

Roen

Medlem
I Peru fungerar svenska kontakter att stoppa direkt in i väggen. efter lite googlande så hittade jag att spänningen här är 220 Volt och frekvensen 60 hz.

enligt samma sida (www.reseledaren.nu) så är det, som ni säkert vet, 230 v och 50 hz i Sverige.
 

Roen

Medlem
länge sedan jag skrev något här

Men jag tänkte ändå för saken skull skriva och berätta hur allt slutade. kanske får någon en notifiering om detta och tycker det kan vara intressant att veta.

Jag tog till slut kameran till en reparatör i Lima, Peru. ingen "officiell" Canon reparatör, men en plats där de verkade kunna sina saker. mina kontakter här i Peru rekommenderade stället. Han började undersöka kameran och testa lite olika teorier. jag återkom någon vecka senare och fick då reda på att problemet hade varit att vatten kommit in i kameran. Vid metallringen på kamerahuset där man fäster objektivet (den har kanske ett namn men inget jag känner till) fanns några små rostfläckar som antydde att fukt kan ha kommit in den vägen.

kortet i kameran hade blivit skadat av detta och det hade inneburit att blixten börjat krångla på något vis. Jag varken minns eller förstod exakt vad han sa (Min spanska är fortfarande långt ifrån perfekt även om jag lärt mig otroligt mycket under mina månader här).

Reparatören sa att han kunde få tag på ett nytt kort men att det skulle ta lite tid. Jag var fram och tillbaka till honom i princip en gång i veckan under hela december. Ett kort kom, men det var defekt. till slut gav han upp och medgav att enda sättet var att köpa direkt från Canon, vilket skulle kosta någonstans mellan 2 och 3 hundra dollar. Betydligt mycket mer än vad han hade sagt från början. fortfarande billigare än en helt ny kamera visserligen.

Hela historien slutar trots det med att jag tog beslutet att istälelt ta steget och investera i en ny kamera.

Så nu vet ni som var intresserade ungefär hur den här lilla historien slutade. Tack för alla kommentarer och hjälp jag fått.
 
ANNONS