Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av "sound blimps" och alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bokelund

Aktiv medlem
Jag fotograferar en del presentationer där det inte är helt uppskattat att kameran låter. Funderar på att köpa en "sound blimp" för kameran (nikon d3s). Är det någon som har erfarenheter av att använda en sån? Finns det någon i Sverige som säljer dem eller är det bara ebay etc som gäller? Eller marknaden har kanske gått från smal till obefintlig pga spegelösa kameror med elektronisk slutare? Är det någon som har tips på en bra spegellös kamera som jag kan använda mina nikon-objektiv med (har inga AF-S så jag räknar med att det bara är manuell fokus som gäller)
 

David F Stop

Aktiv medlem
X-t1

Fujifilm's X-T1/10/XE-1/XE-2/X-Pro1/X-Pro2 är nästintill ljudlösa. När det gäller den elektroniska sluttaren så är X-T1/10 X-Pro 2 självklart helt ljudlösa. Den elektroniska sluttaren lämpa sig dock inte till alla motiv och situationer. Det ta nämligen 1/15s eller 1/30s att exponera hela sensorn. Under den tid måste kameran och motivet vara såklart helt still annars bli bilden förvrängda.
 

bokelund

Aktiv medlem
Tack för svar! Jag gillar hybridsökaren på min x100 väldigt mycket så x-pro1 är lockande (2an är lite för dyr för mig just nu). Har fått för mig att x-pro1 har ett rätt högt slutarljud, men det kanske bara är relativt till x100. Om man sitter på lite avstånd kanske det inte hörs? Har du någon erfarenhet att koppla nikon-objektiv till en x-pro1 eller annan fuji?
 

bokelund

Aktiv medlem
Ok! Den billigaste varianten är kanske att köpa en nikon 1 med ft1-adapter och använda ljustarka fasta objektiv (typ 85/1.4 eller 50/1.2)? Tänker mig att man kan hålla nere ison då och få hyffsade bilder. Eller tänker jag fel? Vad finns det mer för alternativ med elektronisk slutare? Har sett att några av sony A7-modellerna har det men de ligger lite för högt i pris. Kompaktkamera undviker jag helst.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok! Den billigaste varianten är kanske att köpa en nikon 1 med ft1-adapter och använda ljustarka fasta objektiv (typ 85/1.4 eller 50/1.2)? Tänker mig att man kan hålla nere ison då och få hyffsade bilder. Eller tänker jag fel? Vad finns det mer för alternativ med elektronisk slutare? Har sett att några av sony A7-modellerna har det men de ligger lite för högt i pris. Kompaktkamera undviker jag helst.
I svagt ljus tappar du mer på den förhållandevis lilla sensorn i en 1-kamera än du vinner på att använda ljusstarka objektiv.

En billig kompromiss är ju att köpa en begagnad D5300 eller så, de är en hel del tystare bara genom att vara aps-c (mindre slutare, mindre spegel), då funkar ju dina nuvarande objektiv. En sådan kamera kan du nog dessutom ljudisolera själv med lite enkla medel (i och med att de låter mindre från början).
 

bokelund

Aktiv medlem
I svagt ljus tappar du mer på den förhållandevis lilla sensorn i en 1-kamera än du vinner på att använda ljusstarka objektiv.
Ok. Men gäller det om jag jämför med en DX-kamera? Om jag använder nikon 1 så använder jag ett f/1.4-objektiv, för att få motsvarande för DX-kameran så använder jag ett f/2.8. Jag tänkte att de två stegen betyder 4 ggr mer ljus medans nikon 1's CX-sensor är lite större än en fjärdedel av DX-sensorn. Men det kanske är lite mer komplext än så?

En billig kompromiss är ju att köpa en begagnad D5300 eller så, de är en hel del tystare bara genom att vara aps-c (mindre slutare, mindre spegel), då funkar ju dina nuvarande objektiv. En sådan kamera kan du nog dessutom ljudisolera själv med lite enkla medel (i och med att de låter mindre från början).
Smart idé! Jag har en D7000 sen innan och den är ju tystare än D3s, men jag har helt fastnat för hög-iso-egenskaperna hos D3s. Vet inte om D5300 är tystare än D7000? För motsvarande eller lägre än vad en D5300 kostar begagnat så kan jag köpa en begagnad "sound blimp" på ebay. Men där känns det lite som att köpa grisen i säcken, är svårt att få en uppfattning hur mycket den dämpar egentligen. Någon som har erfarenhet av det?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok. Men gäller det om jag jämför med en DX-kamera? Om jag använder nikon 1 så använder jag ett f/1.4-objektiv, för att få motsvarande för DX-kameran så använder jag ett f/2.8. Jag tänkte att de två stegen betyder 4 ggr mer ljus medans nikon 1's CX-sensor är lite större än en fjärdedel av DX-sensorn. Men det kanske är lite mer komplext än så?
Teoretiskt har du rätt och det stämmer på ett ungefär. I praktiken är det som du själv är inne på lite mer komplext. En faktor är att du i praktiken inte får ut ett helt steg mer ljus av att gå från f/2 -> f/1,4, snarare sisådär ett halvt steg (med riktigt stora bländare kommer en del ljus in i för flack vinkel för att komma till nytta).

Smart idé! Jag har en D7000 sen innan och den är ju tystare än D3s, men jag har helt fastnat för hög-iso-egenskaperna hos D3s. Vet inte om D5300 är tystare än D7000? För motsvarande eller lägre än vad en D5300 kostar begagnat så kan jag köpa en begagnad "sound blimp" på ebay. Men där känns det lite som att köpa grisen i säcken, är svårt att få en uppfattning hur mycket den dämpar egentligen. Någon som har erfarenhet av det?
Tänk på att D3s har en ovanligt högljudd spegel/slutare även bland småbildskameror - mekanismen är mer byggd för snabb serietagning och att hålla länge än för att vara tyst :)

Jag har dålig koll på hur mycket de olika aps-c-modellerna låter, men som en slags enkel tumregel kan man säga att ju långsammare serietagning en kamera har, ju tystare brukar den vara (även i singelbildsläge).
 

bokelund

Aktiv medlem
Tack!

Lite sent, men tack för svaren! I slutändan så blev det att jag köpte en jacobsson sound blimp från en medlem här på fotosidan för en billig peng (iaf jämfört med vad de kostar nya). Är ju lite klumpigt men den dämpar väldigt mycket, tom. även om man inte har "objektivstuben" på. (med tub på så hör man nästan ingenting). Köpte till en camranger för att kunna ändra inställningar, se resultat osv utan att behöva öppna. Totalsumman blev väl ungefär som en begagnad D5300. Möjligt att det hade varit ett bättre val, får utvärdera när jag använt utrustningen skarpt :)
 

bokelund

Aktiv medlem
Teoretiskt har du rätt och det stämmer på ett ungefär. I praktiken är det som du själv är inne på lite mer komplext. En faktor är att du i praktiken inte får ut ett helt steg mer ljus av att gå från f/2 -> f/1,4, snarare sisådär ett halvt steg (med riktigt stora bländare kommer en del ljus in i för flack vinkel för att komma till nytta).
.
Tänkte först att vinklarna borde vara konstanta om man minskade sensorytan samtidigt som man ökade ljusinsläppet i motsvarande grad men när jag jämförde ett kort ljusstarkt (50/1.4) med ett längre men inte lika ljusstarkt (180/2.8) så satt sista glas-elementet på 50-an mycket närmare sensorn än på 180-an (samma gällde även på andra objektiv jag tittade på). Så vinkeln blir nog väldigt flack på en 50 + liten sensor, jämfört med 180 och stor sensor. Precis som du sa :)

Testade lite med en nikon1a också och gillade inte resultatet i praktiken. Den kameran är dock väldigt användbar till annat.
 
ANNONS