Annons

Vilken Fujifilm beg/ny runt 10000kr för fjällvandring i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikE1

Ny medlem
Jag ska ut och vandra i sommar i Norge och norra Sverige.. har sneglat länge på fujifilms kameror då de är lätta och smidiga att ha med sig! (Jag är nybörjare när det gäller foto och utrustning)..
Jag undrar där efter vilken modell av kamera och objektiv jag ska sträva efter?? Är mycket tacksam för hjälp på traven:D
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Spegellösa kameror käkar batterier. Det är EVF sökaren och att de rent generellt har väldigt små batterier som gör det. Så du för räkna med att ha ett par extra battrier i fickan.
En X_PRO1 har också optisksökare vilket sparar batteri. En väldigt fin kamera så länge motiven står still. Den kan du numera få billigt begagnad kanske också ny. Till den kan du också hitta 18/2 35/1,4 och 60/2,4. Ett alternativ är zoomen 18-55/2,8-4 som är riktigt bra. Den har också bildstabilisering.
Alla små lätta objektiv. Det sistnämnda ett bra makro. Bör gå att få inom 10 000 kr.
Det är nog allt du behöver.
Räkna med att ett batteri räcker till cirka 200-300 bilder. De kan köpas för 100 kr styck på e-bay.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Som Flash Gordon skriver så lär du behöver ha några extra batterier med dig. Jag skulle också rekommendera 'kit' objectivet 18-55 + en macro + möjligtvis en Samyang 12mm.
Ska du bara köp och ha med dig en objektiv så klarar du dig med 18-55. For breda panorama bilder kan du ta 2,3,4 eller fler bilder lite 'omlott' och lägg ihop de i Lr eller Ps eller annat programvara. För macro kan du använd 18-55 och sedan beskära i Lr, Ps eller i mobilen.
Vill också tipsa om en USB OTG (on the go) cable för att snabbt kunna överföra bilder till mobilen.
Finns en X-T1 + 18-55 på Blocket nu för 9000 :)
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Själv har jag sålt min 5D mkII till förmån för en X100T och är supernöjd. Skönt med en liten och lätt kamera, suverän bildkvalitet och man slipper bekymmra sig om vilket objektiv som ska med!
 

ErlandH

Aktiv medlem
.. har sneglat länge på fujifilms kameror då de är lätta och smidiga att ha med sig!
X-T10 är liten, lätt och relativt billig. Kitzoomen 16-50 är också mycket liten och billig, men bättre än många tror. Att ha 16 mm istället för 18 gör stor skillnad. Du får detta i paket inkl telezoom 50-230 för under 10000. Dessutom nån tusenlapp i cashback.
 

PatrikE1

Ny medlem
Tack för alla svar1 Lutar mot en x-t1 då den verkar tåla väder bättre än sin lillebror..

Vill även kunna fota i relativt mörka skogar om natta i midnattssolen, är det fortfarande 18-55mm som rekommenderas?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack för alla svar1 Lutar mot en x-t1 då den verkar tåla väder bättre än sin lillebror..

Vill även kunna fota i relativt mörka skogar om natta i midnattssolen, är det fortfarande 18-55mm som rekommenderas?
skulle satsat på ett 35 vilket är väldigt allround och ljusstarkt för de tillfällen då det behövs. Tror den 18-55 också kan köpas rätt billig begagnat, jag sålde mitt för 2500 eller så minns jag.
Men x-t1 är en grym kamera. jag hade med mig den och 3 fasta gluggar till paris i en Thinktank Turnstyle 10 som är väldigt liten. grymt lätt att ha med sig och smidigt som tusan, skönaste kitet jag någonsin haft på en resa. De gluggar jag hade med mig var: 10-24, 23 och 56.
/Martin.
 

snap01

Aktiv medlem
skulle satsat på ett 35 vilket är väldigt allround och ljusstarkt för de tillfällen då det behövs. Tror den 18-55 också kan köpas rätt billig begagnat, jag sålde mitt för 2500 eller så minns jag.
Men x-t1 är en grym kamera. jag hade med mig den och 3 fasta gluggar till paris i en Thinktank Turnstyle 10 som är väldigt liten. grymt lätt att ha med sig och smidigt som tusan, skönaste kitet jag någonsin haft på en resa. De gluggar jag hade med mig var: 10-24, 23 och 56.
/Martin.
Jag hade behållit zoomen 18-55 den är riktigt bra i bildkvalitet lika bra som min 24-70 till nikon. Dom gluggar jag har till min Xt-1 är 14mm (riktigt bra) sedan 35 mm (använder den inte superofta men bra vid porträtt etc) normal zoomen samt en tele.

Allt beror på vad du fotar men en normal zoom är aldrig fel om du vill vara extremt kompakt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det vore skönt med vädertätning. Själv skulle jag satsat på en beg XT1 med Fujinon 18-135. Den förmodligen skarpaste superzoom jag använt. Den är även vädertätad. Finns en del beg XT1 och 18-135. Borde hqmna totalt på ca 10.000kr.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag hade behållit zoomen 18-55 den är riktigt bra i bildkvalitet lika bra som min 24-70 till nikon. Dom gluggar jag har till min Xt-1 är 14mm (riktigt bra) sedan 35 mm (använder den inte superofta men bra vid porträtt etc) normal zoomen samt en tele.

Allt beror på vad du fotar men en normal zoom är aldrig fel om du vill vara extremt kompakt.
Den är den bästa kit zoomen jag någonsin fått med till ett hus. För min egen del så använde jag den nästan aldrig, men så är det överlag med mina zoomar till Nikon också. Dessutom tyckte jag den var något tråkig i sin karaktär( vet att det är väldigt subjektivt dock) så jag sålde min efter att inte använt den mycket.
Hört att 14 ska vara fin precis som du säger och 35an använde jag en del tills jag sålde den till förmån för 23an som jag tycker är ännu bättre och passar mina ändamål mer :)
Kan också varmt rekommendera 10-24 om man gillar zoomar. Är en av de bästa zoomar jag använt till någon kamera. Den levererade väldigt bra i alla lägen då jag hade med den till Paris, dock inte lika ljusstark som vissa andra zoomar. Men blir väldigt fina bilder annars.
 
ANNONS