Annons

inställningar mingelfotogr. dagsljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

bellaberg

Medlem
Jag har fått mitt första uppdrag som mingelfotograf nu på Valborg. Fotograferingen är för lokalägarna då de ska kunna marknadsföra mer. Jag är helt ny på mingelfotogragering då jag enbart fotat produkter. Så alla tips är varmt välkomna!!

Det som är svårt för mig är om jag ska använda blixt trots att det är dagsljus. Fotograferingen sker mellan 17-19 vilket det fortfarande är ljust ut. Vilka slutatider/bländare och inställningar på blixt borde jag använda mig av?

Jag har en Canon eos 450D med det vanliga objektivet 18-55 till. Tänkte även ta med mitt sigma 10-20 då jag tror det kan ge en bra överblick på lokalen. Externblixt Canon 450 ex lll.

Så tacksam för all hjälp jag kan få då jag vill göra ett bra arbete och få chansen till fler jobb!p
 

Hankki

Aktiv medlem
För att ta den teoretiska sidan av blixtar så borde det ser det ut såhär med direkt blixt rakt på.
Det bredaste din blixt kan lysa ut är 14mm brännvidd, extra plastskivan utdragen och framför, och då är ledtalet 14 vid ISO 100 (handboken sid 101). Enligt formeln ger det max avstånd på 3,5m från kameran/blixten på bländare 4 som jag antar att det är på ditt 10-20mm. höjer du bländaren till 8 så minskar max avståndet till 1,75m.
Höjer du ISO till 200 blir det ca 1,4 gånger längre.

Formeln för ISO 100 är:
Bländare=ledtal/motivavstånd eller:
motivavstånd=ledtal/bländare

Med annan ISO:
Bländare=SQR(ISO/100)*ledtal/motivavstånd eller då:
Motivavstånd=SQR(ISO/100)*ledtal/bländare
SQR=kvadratroten

Har du ditt kitobjektiv på 50mm och bländare 5,6 så ska blixten vara zoomad till 80mm, tror jag, och då är ledtalet 41 vilket ger ett avstånd på 7,3m med ISO 100

Kör du ETTL ska det ju sköta detta automatiskt med blixten rakt på men du vet när blixten inte når längre och bilderna börjar bli underexponerade.

Har du en omnibounce så stjäl den kanske två steg ljus och du måste räkna med två steg mindre bländare ex 4.0>8.0 för att få max avstånd.

Slutartiden påverkar hur mycket av bakgrunden hinner bli belyst och kortare tid ger mörkare bakgrund, längre tid ger ljusare bakgrund med lite smetade färgen pga kamerarörelse.

Är jag helt ute och cyklar måste någon rätta mig.

Fotografera RAW med auto vitbalans så har du bättre möjlighet att rätta till det.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Bakre ridån

Om du kör full TTlLoch med blixt på bakre ridån så får du med mer av det befintliga ljuset plus att det kan bli lite sköna effekter när folk rör sig. Testa!
 

holycrap

Aktiv medlem
Om du exponerar så att befintligt ljus bidrar med en signifikant del av exponeringen så bör du överväga HSS-läge. Annars kan din kameras kortaste blixt-synk-slutartid orsaka rörelseoskärpa. Om du använder blixt på andra ridå så kan det såklart, som lynxx skriver, ge fina effekter, men om man inte vill ha dem så kan kortare slutartider vara önskvärda.

Jag har hört det sägas att det är bättre att inte ha blixten mitt på, så om du har möjlighet att montera blixten vid sidan av kan det vara en idé. Har själv aldrig provat detta dock så jag vet inte hur stor skillnad det blir. (Det behövs en kabel och en blixthållare till det.)

Personligen skulle jag se till att jag har snabb åtkomst till blixtkompensationen så att jag kan justera blixtstyrkan smidigt om så skulle behövas. På min kamera har jag kunnat koppla den funktionen till en knapp, vet inte om det går på 450D.

Beroende på hur ljusförhållandena är så kan det vara trevligt med ett ljusstarkare objektiv också, kanske då utan blixten på. Om du kan få tag på ett 50/1,8 så kan du säkert få fina bilder med det. (Nu vet jag inte riktigt vad begreppet mingelbilder antyder för typ av bilder, så kanske 50mm är för långt för ändamålet.)

Insåg nu att du nämner en lokal så det lär finnas någon form av belysning. Det gör kanske saken mer förutsägbar. Om möjligt, gå dit en dag tidigare och "känn på" ljuset? Hitta bra positioner. Ta några testbilder?

Jag är inte kompis med 450D (har aldrig träffats) men jag har en 500D. Brusegenskaperna är inte de bästa, så var försiktig med ISO, särskillt om du ställer in Auto-ISO. Drar det iväg över 800 kan det bli tråkigt efteråt beroende på i vilket format bilderna ska visas.

Ovan var spontana och ogenomtänkta tankar jag fick när jag läste ditt inlägg ett par gånger. Hoppas det går bra!

/P
 

iSolen.se

Guest
Om du kör full TTlLoch med blixt på bakre ridån så får du med mer av det befintliga ljuset plus att det kan bli lite sköna effekter när folk rör sig. Testa!
Enkelt och bra råd.

När du använder vidvinkeln, oroa dig inte för mycket för att blixten ska teckna ut hela bilden, du kan ju låta blixten jobba i mitten och kanterna/bakgrunden..ja där har du ju ändå bakgrundsljus. Jag brukar underexponera blixten lite, beroende på vad man har för ljusmätning, det ger lite mer marginaler, mingel kan vara rörigt och hellre lite för lite ljus och efterjustera än utbrända partier.

Och som påpekats, om du kan handhålla blixten eller studsa den i taket, det blir mycket snyggare.
 

Hankki

Aktiv medlem
Brusegenskaperna är inte de bästa, så var försiktig med ISO, särskillt om du ställer in Auto-ISO. Drar det iväg över 800 kan det bli tråkigt efteråt beroende på i vilket format bilderna ska visas.
Jag hade en 40D tidigare som ju är av samma generation som 450D och där var auto-ISO oanvändbart. Minimi ISO låg på 400 och enbart ifall bländaren börja gå mot 22-25 så kunde den sänka ISO under 400. Använd EJ!!

Blixt på kabel lite från sidan är nog att föredra framom monterad på kamera för att få lite skuggor i ansikten men nackdelen är ju att man bara har två händer.
Har man möjlighet kan man ju studsa blixten mot en vägg eller tak men då krävs det att de är vita för att inte få färgproblem, samt att blixteffekten minskar drastiskt pga det längre avståndet för ljuset eftersom dubbla avståndet betyder ett steg mindre ljus.
 

holycrap

Aktiv medlem
Om det finns väggar i lokalen, helst vita då, så kan du alltid studsa mot väggen. Visserligen för du begränsad yta att jobba på för sådana bilder (nära väggen) men det kan vara ett alternativ till studs i tak om takhöjden är stor.

Och som Hankki säger, undvik auto-ISO. Ställ hellre ISO själv på 800 eller 1600 om sådana värden krävs, men var beredd på brus.

/P
 
ANNONS