Annons

Ska ställa ut, vet inte var jag ska köpa prints från eller hur jag ska gå tillväga.

Produkter
(logga in för att koppla)

alexashman

Medlem
Hej FS!

Jag är inte nybörjare när det kommer till fotografering men är absolut nybörjare när det kommer till att skriva ut och visa upp min fotografier.

För att täcka några kommentarer som lär komma upp ska jag försöka vara så tydlig som möjligt.

Jag är 22 år och har fotat i några år. Blev nu tillfrågad att ställa ut, men de frågade rätt sent då utställningen är redan den 30:e november. Svarade ändå ja för jag tycker det ska bli väldigt kul. Har fått ett litet bidrar på 3000kr från kulturbidrag för unga men det räcker inte jättelångt. Jag är student och har inte så mycket av mina egna pengar att lägga på detta.

Vill helst ställa ut cirka 10 bilder men kan ju gå ner i antal om jag inte har råd.

Tänker att jag vill ha prints som är iaf 1x1 meter för de som är i 1x1 format och sedan 1 meter som kortaste på de som är i annat format.

Vill nog ha blanka prints men det kanske är snyggare med matta? Är osäker.

Iaf är min fråga vart jag vänder mig för att få fram prints i Stockholm. Kan tänka mig att det finns en del att tänka på med kalibrering och så. Var vänder jag mig?

Sedan är frågan om jag ska sälja bilderna på utställningen. Vad tar man betalt? Ska man ha en ram? Har säkert fler funderingar men får se om någon svarar på detta först.

Mvh Alex.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det bästa stället är Crimson. Men 1 meter på kortaste sidan är väldigt stort och kräver (beroende på bildernas natur) en stor lokal.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Crimson, precis som övriga rekommenderar. Jag printade hos dom 12 st 100*670 cm monterade på aluminium med cleat-hängning. S/v på äkta fotopapper, ytbehandlade ("pärl"-yta, dvs. Vare sig blankt eller matt. MYCKET snyggt.) Pris per print ca 3.500 kr. Dyrt? Nej, inte om man jämför med riktig ramning. Billigare monteringsalternativ finns, men printar i den storlek du vill ha kostar.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

alexashman

Medlem
Om jag skulle ha 1 eller 2 bilder i riktigt fin kvalitet(ungefär som beskrivet ovan) och printa ut resten som posters(pga brist på pengar), skulle det vara konstigt?
 

stefohl

Aktiv medlem
Sedan är frågan om jag ska sälja bilderna på utställningen. Vad tar man betalt? Ska man ha en ram? Har säkert fler funderingar men får se om någon svarar på detta först.

Mvh Alex.
Om du ska sälja dina printar skulle jag avråda från att göra c-printar, alltså vanliga färgkopior. Hållbarheten på dem är cirka 3-4 gånger sämre än vad du får om du skriver ut på pigmentskrivare. Då kan du också välja mellan betydligt fler och vackrare papper. Och visst blir det dyrare.

Crimson gör dessa, Procenter (som numera är en del av ScandinavianPhoto) gör dessa. Om du gör en sådan utskrift kan du ta betalt därefter, eftersom du kan beteckna dem som arkivbeständiga. Så stora bilder skulle jag inte rama, eftersom kunden ofta vill bestämma det själv. Montera på arkivbeständig Kapa eller Dibond.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Om du ska sälja dina printar skulle jag avråda från att göra c-printar, alltså vanliga färgkopior. Hållbarheten på dem är cirka 3-4 gånger sämre än vad du får om du skriver ut på pigmentskrivare. Då kan du också välja mellan betydligt fler och vackrare papper. Och visst blir det dyrare.

Crimson gör dessa, Procenter (som numera är en del av ScandinavianPhoto) gör dessa. Om du gör en sådan utskrift kan du ta betalt därefter, eftersom du kan beteckna dem som arkivbeständiga. Så stora bilder skulle jag inte rama, eftersom kunden ofta vill bestämma det själv. Montera på arkivbeständig Kapa eller Dibond.
Kapa är billigt, men känsligt. Jag blev avrådd från att använda Kapa till de 12 printar jag hade på utställning på Aguéli-museet i Sala.

/ mvh FiCa1
 

gatosi

Aktiv medlem
Ang. montering/hängning:

Såg en fotoutställning på Abecita konstmuseum förra helgen. Stora printar på bara fotopapper, upphängda med pappersklämmor med kanske 30cm-avstånd. Vadå montering...

Kan posta en bild på det i morgon om du är nyfiken.
 

alfin

Aktiv medlem
Titta på Poster Hangers. Luminous-Landscape har samma princip för att hänga fine-art utskrifter och ska tydligen sälja liknande varianter. Finns i svart och silver i storlekar upp till 72 tum = 182 cm breda.

http://posterhanger.com
 

Kekekeno

Medlem
Hej FS!

Jag är inte nybörjare när det kommer till fotografering men är absolut nybörjare när det kommer till att skriva ut och visa upp min fotografier.

För att täcka några kommentarer som lär komma upp ska jag försöka vara så tydlig som möjligt.

Jag är 22 år och har fotat i några år. Blev nu tillfrågad att ställa ut, men de frågade rätt sent då utställningen är redan den 30:e november. Svarade ändå ja för jag tycker det ska bli väldigt kul. Har fått ett litet bidrar på 3000kr från kulturbidrag för unga men det räcker inte jättelångt. Jag är student och har inte så mycket av mina egna pengar att lägga på detta.

Vill helst ställa ut cirka 10 bilder men kan ju gå ner i antal om jag inte har råd.

Tänker att jag vill ha prints som är iaf 1x1 meter för de som är i 1x1 format och sedan 1 meter som kortaste på de som är i annat format.

Vill nog ha blanka prints men det kanske är snyggare med matta? Är osäker.

Iaf är min fråga vart jag vänder mig för att få fram prints i Stockholm. Kan tänka mig att det finns en del att tänka på med kalibrering och så. Var vänder jag mig?

Sedan är frågan om jag ska sälja bilderna på utställningen. Vad tar man betalt? Ska man ha en ram? Har säkert fler funderingar men får se om någon svarar på detta först.

Mvh Alex.
Det finns ett ställe i Stocholm som heter Printables.se Tror dom mär bra.
 

Kekekeno

Medlem
Hej FS!

Jag är inte nybörjare när det kommer till fotografering men är absolut nybörjare när det kommer till att skriva ut och visa upp min fotografier.

För att täcka några kommentarer som lär komma upp ska jag försöka vara så tydlig som möjligt.

Jag är 22 år och har fotat i några år. Blev nu tillfrågad att ställa ut, men de frågade rätt sent då utställningen är redan den 30:e november. Svarade ändå ja för jag tycker det ska bli väldigt kul. Har fått ett litet bidrar på 3000kr från kulturbidrag för unga men det räcker inte jättelångt. Jag är student och har inte så mycket av mina egna pengar att lägga på detta.

Vill helst ställa ut cirka 10 bilder men kan ju gå ner i antal om jag inte har råd.

Tänker att jag vill ha prints som är iaf 1x1 meter för de som är i 1x1 format och sedan 1 meter som kortaste på de som är i annat format.

Vill nog ha blanka prints men det kanske är snyggare med matta? Är osäker.

Iaf är min fråga vart jag vänder mig för att få fram prints i Stockholm. Kan tänka mig att det finns en del att tänka på med kalibrering och så. Var vänder jag mig?

Sedan är frågan om jag ska sälja bilderna på utställningen. Vad tar man betalt? Ska man ha en ram? Har säkert fler funderingar men får se om någon svarar på detta först.

Mvh Alex.
Tror att utställningar går under redaktionel publicering men är inte säker ta kontakt med Fotografernas Nildförbind eller Bildbyråernas Förbund. Finns regler och lagar för utskrift. Mvh // Kenneth
 
ANNONS