Annons

Jag får inte över mina foton.

Produkter
(logga in för att koppla)

AnderssonNordic

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag köpte mig en Nikon D500 för några dagar sedan, men när jag ska överföra bilderna till datorn (iMac från 2012 - macOS V. 10.12.4) så går det inte, förstår inte varför... Jag får över bilderna men det blir bara ett stort utropstecken.
Har provat med både sladd (direkt överföring) och med minneskort (SD). Kan inte överföra från XQD kortet pga. att jag inte har någon xQD läsare ännu.

Jag lyckas få över bilderna om jag sänker kvalitén på bilden direkt i kameran (RAW till JPEG normal) men bilden blir inte alls den samma, inte alls lika skarp, vilket jag inte gillar, jag vill ha mina skarpa och kristall klara bilder.

Vad kan felet vara? Kan det vara fel på datorn? Minneskortet?
Snälla hjälp!


Hoppas ni alla haft en trevlig påsk!
 

Atrox74

Aktiv medlem
Du behöver ett program som kan läsa/visa rawfiler, har du det?
Sen behöver du nog redigera rawfilerna för att få dessa så skarpa och fina som du önskar.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Enkelt och bra program är ACDsee, använder det som komplement till Lightroom, alla har gratisperiod. Ladda ner och prova..
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nikon

Nikon har ett gratisprogram (NX-D) som du kan titta på dina bilder med samt bildbehandla raw-filerna och göra jpg´s av om du vill det. Programmet är ganska bra (testade det igår). Googlar du på Nikon NX-D så hittar du var du kan ladda ner det samt också några youtube-videos om hur man använder det.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=Nikon+NX-D&spf=68

PS. Det var heller inga problem att ställa in så att man kan hoppa med ett knapptryck till annat program när man justerat sin raw-fil men kanske vill få över den till Photoshop eller något annat bildprogram för att fortsätta med bilden där.

Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
Prova att titta på RAW-bilderna med programmet Preview (det heter "Förhandsvisning" i ett svenskspråkigt system).

macOS Sierra, dvs 10.12 har "system level support" för råfiler från Nikon D500, men bara "RAW L format". Jag vet inte riktigt vad "RAW L" innebär, men kolla vilken sorts RAW-filer du har kameran inställd för.

Här finns information om vilka program som berörs av ovanstående:
https://support.apple.com/en-us/HT207049

Bl.a. ska det gå bra att använda Photos ("Bilder") och Preview ("Förhandsvisning") för att titta på RAW-bilder från D500.
 
ANNONS