Annons

Nybörjarköp, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin95

Ny medlem
Hej, ny I forumet här! Jag är mellan stora långa resor och vill köpa mig något större än mig gopro.. Har kikat runt och testat kompisarnas. Kände på en fullstor Canon 700D, Sony A7 II samt en Sony A6000. Har kikat runt men är under en tight budget på 5000kr men gärna mindre, köper gärna begagnat om de är så! Har kikat på en Canon M3 vilken känns kul och i rätt size! Är öppen för olika märken men vet inte riktigt va jag ska leta efter..? Kom gärna med tips. Vill ha ett typ 18-55 eller fast 28/35 objektiv! Spellös eller ej. Men en bra resekamera, vill kunna leka med gråfilter osv. Tack och hej!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej, ny I forumet här! Jag är mellan stora långa resor och vill köpa mig något större än mig gopro.. Har kikat runt och testat kompisarnas. Kände på en fullstor Canon 700D, Sony A7 II samt en Sony A6000. Har kikat runt men är under en tight budget på 5000kr men gärna mindre, köper gärna begagnat om de är så! Har kikat på en Canon M3 vilken känns kul och i rätt size! Är öppen för olika märken men vet inte riktigt va jag ska leta efter..? Kom gärna med tips. Vill ha ett typ 18-55 eller fast 28/35 objektiv! Spellös eller ej. Men en bra resekamera, vill kunna leka med gråfilter osv. Tack och hej!
Kolla beg. marknaden här på Fs.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej, ny I forumet här! Jag är mellan stora långa resor och vill köpa mig något större än mig gopro.. Har kikat runt och testat kompisarnas. Kände på en fullstor Canon 700D, Sony A7 II samt en Sony A6000. Har kikat runt men är under en tight budget på 5000kr men gärna mindre, köper gärna begagnat om de är så! Har kikat på en Canon M3 vilken känns kul och i rätt size! Är öppen för olika märken men vet inte riktigt va jag ska leta efter..? Kom gärna med tips.
Det här är en mycket prisvärd modell från Fuji och en bra "allroundkamera" ny för 5500: https://www.japanphoto.se/(s2)-4547410305142-007

Väldigt mycket kamera för pengarna. Finns dessutom med mycket bra 18-55 kitobjektiv för bra överkomligt pris (annars så gillar jag normalt inte kitobjektiv så mycket).

Dock svårt att ge kanontips utan att veta mer om dina krav. Men den kan vara ett bra spegellöst alternativ att resa med tycker jag.

Sedan finns ju även mindre spegellösa m43-kameror från Panasonic och Olympus så jag tycker är mycket trevliga om man vill resa ännu lättare (däremot så har Fuji lite mer prisvärd bra optik tycker jag personligen som har bägge system).

Men kika på tex. Fuji XT-10 (eller beg. XT-1 för vädertätat), eller på små m43-hus som sagt - mycket bra resealternativ!
 

transalp-01

Aktiv medlem
Olympus OM-D E-M10 mark II med 14-42ez

Lite över din budget, drygt 6000:-

Bra kompromissa storlek, pris och kvalite.

Finns gott om objektiv att komplettera med.
 
ANNONS