Annons

Fotografera av DIA med makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

HåkanL

Ny medlem
Har gjort en enkel anordning för att plåta DIA med mitt 90 mm makro. Återstår ljuset. Finns det någon LED-array som passar eller ska jag använda blixten med förlängningskabel? Blir blixten för stark? Kan inte skruva ner effekten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hellre blixt än LED är min uppfattning men det finns kanske de som hittat någon tillräckligt ljusstark LED med rätt färgtemperatur som kan funka. Jag fick en LED-platta (Dörr LP-100 LED) med mitt reprostativ när jag köpte det men den var ju helt värdelös. På tok för ljussvag för mina behov i alla fall.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag byggde en lyslåda med mjölkfärgat glas och ett ljusrör med skaplig färgtemperatur, det fungerar fint och fotograferar du i raw så kan du finjustera det senare. Blixt har jag aldrig provat, måste troligen dämpas ut av mjölkglas det också. LED matriser tycker jag också borde fungera, jag använder ju en sådan vid makrofotografering fast från andra hållet, men samma där att man måste ha ett mjölkglas även där. Eller testa med en vanlig lampa och mattskiva
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag byggde en lyslåda med mjölkfärgat glas och ett ljusrör med skaplig färgtemperatur, det fungerar fint och fotograferar du i raw så kan du finjustera det senare. Blixt har jag aldrig provat, måste troligen dämpas ut av mjölkglas det också. LED matriser tycker jag också borde fungera, jag använder ju en sådan vid makrofotografering fast från andra hållet, men samma där att man måste ha ett mjölkglas även där. Eller testa med en vanlig lampa och mattskiva
Jag har ett riktigt ljusbord också som jag byggde en gång när jag jobbade med Silkscreenmaskiner men det har jag bara till att kolla på filmen med. Det håller inte alls i mitt fall som ljuskälla för exponeringen. Både för ljussvagt och fel färgtemperatur.

Jag har satt dit en extra diffusorplast på undersidan av bordet till mitt reprostativ trots att blixten faktiskt har det. Det är hål rakt igenom bordet också förstås. Jag har radiostyrd blixt så jag använder aldrig kabel men det funkar nog fint med kabel också. Det händer att man behöver ändra blixtstyrkan ibland. Det kan påverka betydligt hur skärpan hamnar. Det är enkelt att se detta i ett program som Capture One med Focus Mask-verktyget.

Kör man med makroobjektiv så är ju också ett av problemen att skärpedjupet blir väldigt kort. Man får pröva sig fram men bli inte förvånad om F11 behövs och då kan det behövas lite blixtpower för att balansera det. Man vill ju undvika att gå upp i ISO speciellt med dian där kvaliteten på de bilderna ofta är långtifrån vad de flesta är vana vid idag. Det är verkligt dålig dynamik i de bilderna och en upplösning som är långtifrån den digitala ofta med rätt besvärande korn i filmen dessutom - problem som alla måste hanteras.

Varning även för att lägga bilder på ljusbord på bord som står på golvet och använda vanligt stativ. Jag märkte trots att vi har vanligt parkettgolv på betong att hur skärpan blev påverkad av hur jag rörde mig på golvet. Det är alltså väldigt känsligt med fristående stativ om man använder makroobjektiv på kameran. Det var därför jag övergav den tekniken och köpte ett reprostativ där kameran sitter fast i samma platta som filmen ligger mot. Då finns inget som kan ändra läge och påverkas av något annat.

Jag tröttnade även fort på att använda ett vanligt trebensstativ för det är ett elände att ställa in det perfekt. Man vinner en väldig massa tid med ett riktigt reprostativ och det behöver inte vara särskilt dyrt heller. Tror mitt kostade knappt 3000 och man kan ju faktiskt sälja det när man är färdig med sitt reprofotande om man nu vill det, så blir det ännu billigare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag sparade en gammal förstorningapparat för att ev någon gång använda den som reprostativ, kan vara ett tips till TS borde inte kosta mer än några hundra.
 

Thomasvy

Medlem
Hej!

Jag hämtade hem en app till Ipaden "Screen light" och byggde en enkel pappkonstruktion med en glugg för dian som jag tejpade fast på skärmen. Detta för att få upp dian några centimeter och få oskärpa på ljuskällan.

Enkelt och det fungerade faktiskt. Om jag hade lagt lite mer tid på konstruktionen så att dian hamnat perfekt varje gång hade jag nog fått bra fart på kopierandet.

Hälsningar Thomas
 

MichaelB

Aktiv medlem
Hellre blixt än LED är min uppfattning men det finns kanske de som hittat någon tillräckligt ljusstark LED med rätt färgtemperatur som kan funka. Jag fick en LED-platta (Dörr LP-100 LED) med mitt reprostativ när jag köpte det men den var ju helt värdelös. På tok för ljussvag för mina behov i alla fall.
Jag har kört detta ljusbord både för dia & negativ tillsammans med ett Sigma 150mm Makro funkar alldeles utmärkt. Denna modell upplevde jag som rejält ljusstark.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=361450
 

HåkanL

Ny medlem
Tack för era tips! Det känns som att jag ska testa med blixten, särskilt som man kan behöva ganska liten bländare. Och ljuset blir ju korrekt från blixten. Hoppas att det går att fälla upp spegeln manuellt på min EOS 60D. Annars får det gå ändå.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Tack för era tips! Det känns som att jag ska testa med blixten, särskilt som man kan behöva ganska liten bländare. Och ljuset blir ju korrekt från blixten. Hoppas att det går att fälla upp spegeln manuellt på min EOS 60D. Annars får det gå ändå.
Varför behöver du liten bländare ??
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för era tips! Det känns som att jag ska testa med blixten, särskilt som man kan behöva ganska liten bländare. Och ljuset blir ju korrekt från blixten. Hoppas att det går att fälla upp spegeln manuellt på min EOS 60D. Annars får det gå ändå.
Blixt kan vara lättare att vitbalansera än en lampa (även om det är en LED).

Med en diffusor mellan blixten och diabilden blir ljuset jämnare och dämpas en aning, så försök hitta en mjölkvit plastskiva. En gammal glassburk kan eventuellt fungera som utgångspunkt.

Custom Function III-5 styr spegeluppfällning. Annars kan du ju använda Live View.
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag har precis börjat med digitalisering av dia/negativ med macroobjektiv. Jag har naturligtvis också hittat tipset att använda mobilen eller en surfplatta med vit bakgrund som ljusbord, men andra kommenterade på att ljuset från dessa är ganska blått och inte har så bra ljusspektrum. Ett ljusbord eller blixt skulle vara bättre lämpat. Det lät inte orimligt i mina öron så jag valde att köpa ett ljusbord - Dörr LT-2020 från Cyberphoto. Hade nog hellre köpt en blixt egentligen, men valde att spara pengar just nu.

Hittills har jag varit nöjd med ljusbordet och resultaten jag fått, men har och andra sidan inget annat att jämföra med.

Angånende liten bländare så har jag valt att köra på bl. 8 eftersom de flesta objektiv är som skarpast kring 8, men med macroobjektiv så blir ju skärpedjupet extremt litet vilket kan vara en anledning att gå ner ännu mer i blädaren. Skärpedjupet vid bländare 8 på mitt objektiv är runt 3-4mm, vilket tyvärr inte riktigt räcker till eftersom filmen jag fotograferar av kröker sig lite. Jag måste hitta en ny negativhållare som håller negativet plant och jobba mer på att få kameran helt plan i förhållande till ljusbordet.
 

MatsAx

Medlem
Har gjort en enkel anordning för att plåta DIA med mitt 90 mm makro. Återstår ljuset. Finns det någon LED-array som passar eller ska jag använda blixten med förlängningskabel? Blir blixten för stark? Kan inte skruva ner effekten.
Jag använde diaprojektorn och tog bort objektivet i projektorn samt satte in en bit an "mjölkigt" plexiglas av den typen man har till reklamskyltar. Satte makroobjektivet på en släde för noggrannhetens skull. Trebensstativ för kameran och ett bord för projektorn. Passade in kameran i projektorns strålgång och så var det bara att fota. Tilläggas bör att det var under vintermörkret på kvällarna så att det inte blev något störande ljus från omgivande belysning.
/MA
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vet inte förrän jag har testat. Någon i tråden rekommenderade det.
Du får kolla själv. Man kan behöva blända ner för att få hyfsat skärpedjup. Med makroobjektiv så är skärpedjupet så kort fullt öppet eller på stora bländare att det räcker med filmens lilla lilla välvning för att delar av bilden inte ska bli tillräckligt skarp.

Det finns säkert de som inte använder filmhållare utan kör med dubbla glasskivor men jag har valt bort den lösningen p.g.a. dammproblemen man alltid måste ta hänsyn till vid all filmrepro.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använde diaprojektorn och tog bort objektivet i projektorn samt satte in en bit an "mjölkigt" plexiglas av den typen man har till reklamskyltar. Satte makroobjektivet på en släde för noggrannhetens skull. Trebensstativ för kameran och ett bord för projektorn. Passade in kameran i projektorns strålgång och så var det bara att fota. Tilläggas bör att det var under vintermörkret på kvällarna så att det inte blev något störande ljus från omgivande belysning.
/MA
Jag måste säga att den lösningen är rätt kreativ, men hur går det med dammkontrollen och att se till att kameraobjektivet verkligen är i plan och vinkel med filmen i projektorn? Är inte det svårt? Jag höll på att få spel på trebensstativet när jag försökte mig på att använda den tekniken.
 

janbeide

Aktiv medlem
Fotografera av Dia

Jag fick tag på en begagnad "Durst Colorcopy 350" där man kan reglera färgen med filter RGB. Med följde också ett Rodenstock Apo-Rodagon D 1:4 f=75mm optimerat för avbildning 1:1 inklusive metallmasker för 35mm och olika mellanformat. Det satt en Konica 35mm kamera monterad men den bytte jag ut mot en Nikon D600. Allt fungerar kanon.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag hämtade hem en app till Ipaden "Screen light" och byggde en enkel pappkonstruktion med en glugg för dian som jag tejpade fast på skärmen. Detta för att få upp dian några centimeter och få oskärpa på ljuskällan.

Enkelt och det fungerade faktiskt. Om jag hade lagt lite mer tid på konstruktionen så att dian hamnat perfekt varje gång hade jag nog fått bra fart på kopierandet.

Hälsningar Thomas
Funkar det fortfarande? Jag har ett par 6x6 dia från 50-talet att digitalisera...tänkte försöka använda iPaden som provisoriskt ljusbord. Ska jag öka iPadens ljusstyrka på skärmen till max innan avfotograferingen med Canon 5D 3 med Tamron 90 mm makroobj & stativ?
 
ANNONS