Annons

Prishöjning att vänta för Adobe CC Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det verkar vara det abonnemanget utan lagring som försvinner. Påverkar inte mig, eftersom jag använder molnlagringen (har 1TB just nu) :)
 

Umi71

Aktiv medlem
Dom kör någon form av test och dom som kör deras 100 sek kommer fortsätta med det vad jag läste.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
1TB är ingenting särskilt om du också filmar. Ett större projekt ligger väl där på 1TB.

Så lösningen är ju helt värdelös för fotografer möjligtvis någon som lagra semesterbilder från Thailand och annat skit men för en fotograf nej. Om det ska ersätta och konkurrera med dropbox möjligtvis men jag är inte säker på att deras synkning / app osv är lika bra har inte testat den så mycket


Adobe lightroom för Cloud är ju också en helt menligslös sak för fotografer samma skit där.


Adobe börjar väl bli lite som Apple och
Överger proffs och satsar på emojis.


Många har redan börjat hoppa av lightroom då folk är trötta på skräpet Adobe har ju inte gjort något nytt och allt de gjort känns inte integrerat i programmet utan som något påbyggt lapptäcke.

Premiere har också personer börjat hoppa av då det varit en riktigt katastrof för Adobe.


Tror Adobe snart kommer vara borta från flera områden om de inte gör något drastiskt med hela företaget.
 

alfin

Aktiv medlem

jonas18z

Avslutat medlemskap
Testet syftar naturligtvis till att se vad som händer och hur stora de negativa reaktionerna blir om Adobe dubblar priset. Det alla som prenumererar på Lightroom/PS bör ställa in sig på är att inom en inte allt för avlägsen framtid kommer det att bli en hel del dyrare...

Varför skulle det få någon positiv reaktion över huvudtaget? Är bara kolla kommentarsfälten från de större fotosidor som skrivit om detta för att se svaret.

Om jag ska gå in och köpa paketet och jag letar men hittar det inte utan måste gå någon omväg och det sen visar sig vara någon test av marknaden så skulle jag bli vansinnig. Varför ska jag vara med i adobes a/b tester utan att signat upp mig för detta?


Är nog det mest idiotiska jag någonsin hört från Adobe om ni den där bloggen stämmer.

Adobe är tame fan nya Microsoft.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vem har sagt att det skulle få någon positiv reaktion? Märkligt vad många på FS som har problem med rudimentär förståelse av svensk sakprosa...
”Adobe’s marketing department is doing some A/B testing. It’s not new.”

Vad vill de uppnå? Reta upp de som har koll och kan saker, kränga på någon dumfan ett dyrare paket. Kanske någon blir glad.

Men de har redan retat upp en stor skara , så skadan är väl redan skedd.
 

snap01

Aktiv medlem
Varför skulle det få någon positiv reaktion över huvudtaget? Är bara kolla kommentarsfälten från de större fotosidor som skrivit om detta för att se svaret.

Om jag ska gå in och köpa paketet och jag letar men hittar det inte utan måste gå någon omväg och det sen visar sig vara någon test av marknaden så skulle jag bli vansinnig. Varför ska jag vara med i adobes a/b tester utan att signat upp mig för detta?


Är nog det mest idiotiska jag någonsin hört från Adobe om ni den där bloggen stämmer.

Adobe är tame fan nya Microsoft.
Först var dom som Apple i ett tidigare inlägg från dig, nu som Microsoft. Sedan kommer dom vara borta snart enligt dig precis som du förutspådde canons konkurs för typ 5 år sedan.
Är jag nöjd med adobe? som produkt helt ok men när dom körde över oss som köpt photoshop från början för runt 8000 kr sedan typ 6 uppdateringar alltså i runda slängar 20000 kr som visade sig vara bortkastade eftersom du inte kan köpa några uppdateringar utan måste premunera.
Vad fick jag för mina pengar? användning under dom åren men en som inte betalt en krona betalar lika mycket som jag idag.

Nej adobe kommer inte slås ut eftersom deras produkt är så pass bra, samt allt tid man lagt ner på att lära sig använda vill man inte slänga bort.
Visst man köpa photoshop på mbk i thailand men jag har aldrig gjort så o kommer inte göra det heller.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men de har redan retat upp en stor skara , så skadan är väl redan skedd.
Den stora uppretade skaran har väl redan 10$ alternativet, så det drabbar inte dem.
De tittar nog mest på frekvensen av nya prenumeranter och gör ngn estimering över hur en prishöjning skulle påverka i framtiden.
Är nya användarna beredda att välja ngt annat helt enkelt. Eller är Photoshop fortfarande tillräckligt som varumärke.

Observera att skillnaderna i planerna syns på utvalda geografiska områden.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Först var dom som Apple i ett tidigare inlägg från dig, nu som Microsoft. Sedan kommer dom vara borta snart enligt dig precis som du förutspådde canons konkurs för typ 5 år sedan.
Är jag nöjd med adobe? som produkt helt ok men när dom körde över oss som köpt photoshop från början för runt 8000 kr sedan typ 6 uppdateringar alltså i runda slängar 20000 kr som visade sig vara bortkastade eftersom du inte kan köpa några uppdateringar utan måste premunera.
Vad fick jag för mina pengar? användning under dom åren men en som inte betalt en krona betalar lika mycket som jag idag.

Nej adobe kommer inte slås ut eftersom deras produkt är så pass bra, samt allt tid man lagt ner på att lära sig använda vill man inte slänga bort.
Visst man köpa photoshop på mbk i thailand men jag har aldrig gjort så o kommer inte göra det heller.
Adobe är redan körda på flera områden pm de inte gör drastiska saker

Grading
Lightroom
Premiere (kanske)


Men Photoshop kommer bog stå sig ett tag
 

J O Härnström

Aktiv medlem
120 kr för PS och LR idag är väl OK, men det får inte bli dyrare.
Kör man Bridge som följer med PS så behövs inte det konstiga LR.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Man kan alltid försöka sia om vad som kommer hända. Jag är ett fan av Adobe PS/LR. Har också haft iPad sedan länge men har nu uppgraderat till Nya iPad med pencil och därmed öppnar sig en hel värld med roliga photo/draw-appar. Det finns hur mycket som helst att välja på och många appar är gratis eller kostar mellan 50 - 100 kr. Skaffar man sig en större iPad så räcker apparna väldigt långt om redigerar för webben.

Apparna är också inspirerande och användarvänliga. Med det sagt tror jag att om Adobe gasar på för mycket med prishöjningar så kan de också förlora användare. Prispressen är nedåt inte uppåt.
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Så här (bild1) såg det ut imorse.
Och i eftermiddags hade det ändrats sig igen till (bild2).
Så man kan nog vara lugn än så länge. Verkar vara en ny form av paket.

/Stefan
 

Bilagor

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja, du vet ju som alltid bäst.
Nu är det inte jag som har bestämmer det. Du kanske inte hängt med men:

Premiere
Premiere har varit extremt buggig och kraschat och Adobe har försökt fixa men verkligen misslyckats och samma visa om och om igen. Särskilt om man jobbar med undertexter har det var riktigt kasst. Finns flera video där folk gjort narr av premiere. Många har hoppat över till ressolve.

Grading
Adobe hade ett program som hete speedgrade tyvärr floppade det helt och hållet och idag använder ingen Adobe för gradning.


Lightroom
Programmet är riktigt uselt programmerat, segt och har inte hänt särskilt mycket med det på senaste åren. Adobe säger att de gjort det snabbare men kollar man hur segt programmet flyter så märker man direkt. Vilka minns inte den nya import dialogen, haha vilken jävla soppa. De släppte en version med en ny import som de fick dra tillbaka för den var helt värdelös. Sen har de börjat gjort en ny version för cloud, detta är också ett snesteg, varför göra en helt ny version och inte göra den funktionen i vanliga elller bygga om hela skiten så att det både fungerar med cloud och Lokal Filåterkomst. Adobe gick själva ut i ett pressmeddelande och bad om förlåtelse över att lightroom var helt välrdelöst. Adobe lovar hela tiden men inget händer. Men många har redan gett upp lightroom. Undrar annars varför andra program har kunnat växa fram så stort. On1, luminar osv.
 

Gamle

Aktiv medlem
Det finns ingen som tvingar dig att använda Adobes produkter?
Eller gör du det för att klaga på dem? 😎
 

horvendile

Aktiv medlem
Personligen använder jag LR Classic för i stort sett alla bilder, PS för egentligen inga (inte för att det är dåligt utan för att jag inte kan det) och LR CC för enstaka mobilbilder. Jag skulle således inte bli så upprörd om man tog bort PS ur paketet, eller hade ett paket med och ett utan PS. PS har ju alltid varit dyrt, så där kan man kanske fortfarande tala om bra värde för pengarna även med 200 kr per månad.

Vad gäller bara LR Classic så kostade det förut, plusminus, ungefär som nuvarande prenumeration att underhålla med senaste licensen, så jag har - personligen, som hela inlägget - inte svårt att stå ut med nuvarande kostnadsnivå. Men skulle de göra så att det kostade mig 200+ kr per månad att ha LR Classic så... alltså jag gillar verkligen Lightroom, men då skulle jag i alla fall på allvar undersöka lämpliga alternativ.

FWIW.
 
ANNONS